De zoektocht naar een studentenkamer

09-04-2024 16:38 196 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Tja, ik en mijn kind balen er ondertussen behoorlijk van. Kind studeert in een andere stad, is niet te doen met openbaar vervoer (dik 2.5 uur enkele reis), wil dolgraag op kamers, maar er is niets te vinden. Loopt continu hospiteeravonden af, maar wordt het nooit. Kamer via anderen lukt ook niet, want dan beslist de huisbaas weer anders. Kind is nu al twee jaar aan het zoeken, woont soms bij familie, soms bij bekenden, maar wil gewoon een eigen stek.

Iemand nog briljante tips of een bemoedigend woord? Kind leert gelukkig makkelijk en skipt dus maar veel hoorcolleges/werkcolleges, maar moet gewoon lekker studeren, werken en feesten.

Man en ik hadden het vroeger denk ik makkelijker, dan nam je de kamer over van een bekende, die dan doorschoof, maar die optie lijkt bijna niet meer voorhanden te zijn.

Misschien andere ouders met hetzelfde probleem? Dan kunnen we lekker samen balen.

Oja, voor 900 euro per maand is er wel wat te vinden, maar dat kunnen kind en wij ons niet veroorloven ☺️. En 3 ton om een flat te kopen hebben we ook niet..
Alle reacties Link kopieren Quote
Hebben jullie ook in Nieuwegein en IJsselstein gezocht? Daar heb ik als student gezeten toen ik in Utrecht studeerde
Alle reacties Link kopieren Quote
EHV1981 schreef:
09-04-2024 17:33
en in de buurt van Utrecht? Niet ideaal maar dan vanaf daar verder zoeken. Beter als 2,5 uur reizen.
Goede tip, er zijn heel veel plaatsen prima bereikbaar vanuit Utrecht. Ook minder voor de hand liggende plaatsen zoals Soest, Houten, Ede, Gorinchem. Misschien minder leuk voor het feesten, maar dan heeft ze wel een plekje op fatsoenlijke reisafstand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee stagiairs in ons bedrijf die in Utrecht studeren wonen in De Bilt en een van mijn neefjes woont in Zeist, hebben jullie daar ook gezocht? Vanuit beide plaatsen kun je fietsen naar Utrecht, en er is ook goed OV.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
In Hilversum e.o. staan regelmatig studio's en kamers te huur, vaak op een beetje van die ietwat bijzondere websites. Ook Marktplaats wil nog wel eens wat verborgen pareltjes hebben in die omgeving. Mijn ervaring leert dat je daar nog wel eens geluk kunt hebben. Utrecht is vanaf daar ook namelijk ook goed te doen (20-30 min maximaal).

Ook zou je eens kunnen kijken bij makelaarskantoren. Die hebben nog wel eens woningen voor studenten, waar niet heel veel studenten van weten, waardoor de wachtlijsten vaak wat minder hoog zijn. Die prijzen liggen wel hoger, maar mogelijk is zoiets een idee samen met een medestudent (of 2)?
Alle reacties Link kopieren Quote
Totaal andere invalshoek:
Ik ken iemand die via Vrienden Op De Fiets jarenlang een kamer huurde. Hij had door de week een kamer nodig, de wat oudere dame vond de aanspraak gezellig toen haar kinderen het huis uit waren. Ze verhuurde daardoor voor een klein bedrag (geloof iets van tientje per nacht) een kamer.
Uiteindelijk heeft hij daar enkele jaren gezeten. Hij had door de week een slaapplek, zij gezelligheid en af en toe een helpende hand.
Is natuurlijk totaal anders dan een studentenhuis, maar ik denk dat het ook heel mooi kan zijn. Soort oma waar je een beetje voor zorgt en wat jou ontlast als student van het dagelijkse reizen.

Hopelijk kun je er wat mee!
Alle reacties Link kopieren Quote
Met 2,5 uur enkele reis kan je zo ongeveer in half Nederland gaan wonen en dan ben je nóg sneller in Utrecht dan nu. Dus ik zou het zoekgebied flink uitbreiden… studentensteden zijn lastiger dan andere steden en dorpen. Ik ken veel studenten die in De Bilt of Zeist of Niewegein oid woonden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is die 2.5u ook als ze met de auto zou gaan?

Anders zou ik geen flat van 150.000 euro kopen, maar een 3de hands auto van 5.000 euro. En eventueel zelfs de benzine betalen. (En de rijlessen betalen.)
Mogelijk is ze dan sneller heen-en-weer.


Is het een optie dat ze haar eigen studentenhuis - samen met 2 of 3 anderen - opzet?
Een huurpand in de vrije sector gaat zoeken waarvoor een aantal ouders borg staan?

Desnoods buiten Utrecht als Utrecht geen optie of te duur is.


Er ligt trouwens toevallig geen stuk groen in de omgeving waar je een tiny house of desnoods een caravan op kan zetten :-)? Of bij een bekende met een grote tuin?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
09-04-2024 18:16
Is die 2.5u ook als ze met de auto zou gaan?

Anders zou ik geen flat van 150.000 euro kopen, maar een 3de hands auto van 5.000 euro. En eventueel zelfs de benzine betalen. (En de rijlessen betalen.)
Mogelijk is ze dan sneller heen-en-weer.


Is het een optie dat ze haar eigen studentenhuis - samen met 2 of 3 anderen - opzet?
Een huurpand in de vrije sector gaat zoeken waarvoor een aantal ouders borg staan?

Desnoods buiten Utrecht als Utrecht geen optie of te duur is.


Er ligt trouwens toevallig geen stuk groen in de omgeving waar je een tiny house of desnoods een caravan op kan zetten :-)? Of bij een bekende met een grote tuin?
Beide opties die jij noemt mogen niet zomaar in Nederland. Je kunt vaak niet zomaar een vrije sectorappartement huren, de meeste verhuurders willen dat niet en gezien de enorme woningnood in Nederland kunnen ze datzelfde huis ook aan een werkend stel of werkende single verhuren.

En een tiny house of caravan ergens neerzetten mag al helemaal niet, daar kun je echt torenhoge boetes voor krijgen én je moet het tinyhouse dan slopen.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
We zoeken al voornamelijk in Amersfoort, Hilversum, Zeist e.d. Kind heeft al een tijd in Gorinchem gewoond, maar dat is alsnog niet een hele fijne verbinding. Amsterdam is ook duur en lastig en Rotterdam is ook niet heel super in de buurt. Is voor kind ondertussen wel een optie aan het worden.

Nadeel is gewoon dat kind dolgraag in een studentenhuis wil wonen na 1.5 jaar overal en nergens bivakkeren, maar tot nu toe het gewoon nooit geworden is bij een hospi. Kind is heel sociaal , maar ook introvert en op de achtergrond. Ik vermoed dat kind zich dan anders probeert voor te doen en dat wordt dan snel ongemakkelijk.

Ik heb tot nu toe niet zichtbaar actief meegezocht (wel op de achtergrond), maar ik neig nu wel naar actief gaan zoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
09-04-2024 18:23
Beide opties die jij noemt mogen niet zomaar in Nederland. Je kunt vaak niet zomaar een vrije sectorappartement huren, de meeste verhuurders willen dat niet en gezien de enorme woningnood in Nederland kunnen ze datzelfde huis ook aan een werkend stel of werkende single verhuren.

En een tiny house of caravan ergens neerzetten mag al helemaal niet, daar kun je echt torenhoge boetes voor krijgen én je moet het tinyhouse dan slopen.
Buiten dat er dan geen rioolaansluiting, electra etc is.

De meeste universiteiten liggen in de stad en daar is parkeren onmogelijk.

Een caravan op een camping zou nog kunnen, maar of dat nou zo ideaal is.
Alle reacties Link kopieren Quote
En Arnhem, Nijmegen, Den Bosch? Allemaal een uitstekende treinverbinding met Utrecht.

Aanbod via Marktplaats al gecheckt?
Lento schreef:
09-04-2024 18:27
We zoeken al voornamelijk in Amersfoort, Hilversum, Zeist e.d. Kind heeft al een tijd in Gorinchem gewoond, maar dat is alsnog niet een hele fijne verbinding. Amsterdam is ook duur en lastig en Rotterdam is ook niet heel super in de buurt. Is voor kind ondertussen wel een optie aan het worden.

Nadeel is gewoon dat kind dolgraag in een studentenhuis wil wonen na 1.5 jaar overal en nergens bivakkeren, maar tot nu toe het gewoon nooit geworden is bij een hospi. Kind is heel sociaal , maar ook introvert en op de achtergrond. Ik vermoed dat kind zich dan anders probeert voor te doen en dat wordt dan snel ongemakkelijk.

Ik heb tot nu toe niet zichtbaar actief meegezocht (wel op de achtergrond), maar ik neig nu wel naar actief gaan zoeken.
Het gaat dus niet alleen om de reistijd maar ook om de ervaring? Dan vallen heel veel opties (zoals bij een omaatje in huis) af, dus wel handig om te weten (en ook heel logisch, hoor!). Misschien is Ede iets? Het is natuurlijk geen Utrecht, en niet echt een (studenten)stad, maar er gaat een rechtstreekse trein, er zitten best wat studenten die in Wageningen, Arnhem en Utrecht geen kamer kunnen vinden, en het is volgens mij niet zo heel duur...
Alle reacties Link kopieren Quote
Mia schreef:
09-04-2024 18:36
Het gaat dus niet alleen om de reistijd maar ook om de ervaring? Dan vallen heel veel opties (zoals bij een omaatje in huis) af, dus wel handig om te weten (en ook heel logisch, hoor!). Misschien is Ede iets? Het is natuurlijk geen Utrecht, en niet echt een (studenten)stad, maar er gaat een rechtstreekse trein, er zitten best wat studenten die in Wageningen, Arnhem en Utrecht geen kamer kunnen vinden, en het is volgens mij niet zo heel duur...
Klopt hoor. En snap ik ook na 1.5 jaar gedoe.

Ede ga ik eens naar kijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Toch zie ik nog best wat op
Kamernet staan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
09-04-2024 18:16
geen flat van 150.000 euro kopen,
Ik weet niet in welk Utopia jij denkt dat Utrecht ligt, maar in het echte Utrecht en de regio daaromheen kost een tweekamerappartement van 26m2 al 250.000 euro.
Am Yisrael Chai!
Alle reacties Link kopieren Quote
Antikraak geen optie?
Alle reacties Link kopieren Quote
Een hele andere invalshoek: als ze 2,5 uur moet reizen naar Utrecht, is dezelfde studie dan niet ook dichterbij te volgen?

Niet wat ze wil misschien, maar dochter van mijn vriendin koos ervoor om de studie in een andere plaats te gaan vervolgen na 2 jaar zoeken naar woonruimte. Ze had eerst een kamer en stapte toen over.
patchouli_ wijzigde dit bericht op 09-04-2024 19:41
45.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
fashionvictim schreef:
09-04-2024 18:23
Beide opties die jij noemt mogen niet zomaar in Nederland. Je kunt vaak niet zomaar een vrije sectorappartement huren, de meeste verhuurders willen dat niet en gezien de enorme woningnood in Nederland kunnen ze datzelfde huis ook aan een werkend stel of werkende single verhuren.

En een tiny house of caravan ergens neerzetten mag al helemaal niet, daar kun je echt torenhoge boetes voor krijgen én je moet het tinyhouse dan slopen.
Ik heb in mijn studententijd gewoon in de vrije sector gehuurd, samen met mijn toenmalige vriend. Ik zou dat dus eerst informeren. Het kan nog wel eens verschillen per tussenpartij, de een stelde heel andere eisen dan de ander. Bij deze had je altijd zo een appartement of kamer, mits je dus bereid was de relatief hoge huur te betalen.

Tinyhouse neerzetten mag inderdaad vaak niet. Wij zouden het volgens mij mogen doen als mantelzorgwoning voor onze zoon als hij volwassen is en nog thuiswoont, dan zijn de regels soepeler, maar niet als tinyhouse voor onze dochter.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
patchouli_ schreef:
09-04-2024 19:39
Een hele andere invalshoek: als ze 2,5 uur moet reizen naar Utrecht, is dezelfde studie dan niet ook dichterbij te volgen?

Niet wat ze wil misschien, maar dochter van mijn vriendin koos ervoor om de studie in een andere plaats te gaan vervolgen na 2 jaar zoeken naar woonruimte. Ze had eerst een kamer en stapte toen over.
Dat maakt qua reistijd niets uit, dus daar schieten we niet heel veel mee op helaas.
Alle reacties Link kopieren Quote
Commissies en werkgroepen via de universiteit, om zo je netwerk in de studentenwereld vergroten. (Misschien doet hij dat al).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nog niet zo lang student-af, al heb ik tijdens mn tweede studie gelukkig in een werkend huis gewoond omdat ik ook al werkte, maar ik weet dit nog goed. Hospiteren was echt vre se lijk kut. Toneelstukje waarin iedereen als een aapje moest dansen en dan hopen dat je werd gekozen. Echt afschuwelijk. In Utrecht krijgt een gemiddeld studentenhuis 150 tot 250 mails, dus ze kunnen zo kieskeurig zijn als ze zelf willen. Ik heb zelf ook aan de andere kant van de kamer gezeten, dat mensen bij ons kwamen hospiteren. Er is wel eens iemand afgewezen die vegetarisch at omdat huisgenoot ‘geen zin had om daar rekening mee te houden als we samen zouden gaan eten’

Ik ga iets heel vervelends zeggen (en ik ben het zeker niet eens met dat dit de gang van zaken is): je moet op veel hospi’s ook maar net een beetje de juiste dingen zeggen. Wat zegt kind op de hospi’s qua wat hij/zij zoekt in het huis? Je moet absoluut niet liegen, maar je moet niet daarheen gaan en zeggen dat je het gezellig vindt om dingen met anderen te doen, maar ook goed op jezelf kan zijn. Of dat je graag Netflix kijkt, sport, en met vrienden het terras op gaat. Want dat zegt iedereen. Het helpt echt als je origineel over jezelf kan vertellen en een beetje durft te ouwehoeren. Dat laat vaak de beste indruk achter.

Benadruk ook alsjeblieft naar kind dat hospiteren niks zegt over hoe leuk je bent. Ik dacht op een gegeven moment echt dat het aan mij lag. Maar de kamernood is HOOG en studenten zoeken alleen maar op wat ze goed uitkomt en met wie ze het beste klikken.

Woontips heb ik niet, Utrecht is gewoon lastig.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
09-04-2024 19:56
Commissies en werkgroepen via de universiteit, om zo je netwerk in de studentenwereld vergroten.
Kind is commissielid van studievereniging en doet af en toe betaald werk voor de uni. Kind is geen type voor studentenvereniging. Zou hij nog iets meer kunnen doen? Ik heb ook het idee dat het van contacten moet komen (dat was in mijn tijd ook zo), maar lid worden van bijvoorbeeld een studentensportvereniging is weer lastig vanwege het reizen (zelf zulke goede herinneringen aan dat ik het kind ook gun).
lento wijzigde dit bericht op 09-04-2024 20:13
0.69% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Snuffelkleed schreef:
09-04-2024 18:57
Toch zie ik nog best wat op
Kamernet staan.
Dat is vaak niks, helaas. Zitten ook best wel wat oplichters op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lento schreef:
09-04-2024 20:03
Kind is commissielid van studierichting en doet af en toe betaald werk voor de uni. Kind is geen type voor studentenvereniging. Zou hij nog iets meer kunnen doen? Ik heb ook het idee dat het van contacten moet komen (dat was in mijn tijd ook zo), maar lid worden van bijvoorbeeld een studentensportvereniging is weer lastig vanwege het reizen (zelf zulke goede herinneringen aan dat ik het kind ook gun).
Je moet het echt hebben van je contacten idd. En dat gaat het makkelijkste als je er eenmaal zit. Dus voor je eerste kamer echt blij zijn met elke bezemkast (en dan niet voor een bizarre prijs hoor) in elke kutwijk en omgeving. En dan zodra je daar zit meteen fanatiek verder zoeken. Scheelt al als je 2/3 keer per week op de fiets naar de hospi kan en kan zeggen dat je al in Utrecht woont. Veel studenten knappen namelijk ook af op mensen ‘buiten’ Utrecht uit angst dat ze iemand moeten vermaken of mee op sleeptouw moeten nemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
ZuurSnoepje schreef:
09-04-2024 20:01
Ik ben nog niet zo lang student-af, al heb ik tijdens mn tweede studie gelukkig in een werkend huis gewoond omdat ik ook al werkte, maar ik weet dit nog goed. Hospiteren was echt vre se lijk kut. Toneelstukje waarin iedereen als een aapje moest dansen en dan hopen dat je werd gekozen. Echt afschuwelijk. In Utrecht krijgt een gemiddeld studentenhuis 150 tot 250 mails, dus ze kunnen zo kieskeurig zijn als ze zelf willen. Ik heb zelf ook aan de andere kant van de kamer gezeten, dat mensen bij ons kwamen hospiteren. Er is wel eens iemand afgewezen die vegetarisch at omdat huisgenoot ‘geen zin had om daar rekening mee te houden als we samen zouden gaan eten’

Ik ga iets heel vervelends zeggen (en ik ben het zeker niet eens met dat dit de gang van zaken is): je moet op veel hospi’s ook maar net een beetje de juiste dingen zeggen. Wat zegt kind op de hospi’s qua wat hij/zij zoekt in het huis? Je moet absoluut niet liegen, maar je moet niet daarheen gaan en zeggen dat je het gezellig vindt om dingen met anderen te doen, maar ook goed op jezelf kan zijn. Of dat je graag Netflix kijkt, sport, en met vrienden het terras op gaat. Want dat zegt iedereen. Het helpt echt als je origineel over jezelf kan vertellen en een beetje durft te ouwehoeren. Dat laat vaak de beste indruk achter.

Benadruk ook alsjeblieft naar kind dat hospiteren niks zegt over hoe leuk je bent. Ik dacht op een gegeven moment echt dat het aan mij lag. Maar de kamernood is HOOG en studenten zoeken alleen maar op wat ze goed uitkomt en met wie ze het beste klikken.

Woontips heb ik niet, Utrecht is gewoon lastig.
Dankje voor je verhaal, ik herken veel van wat je schrijft. Het is net wat je zegt: mijn andere kind is heel outgoing, praat met iedereen en heeft het altijd gezellig. Totaal ander type en die wordt dus wel gekozen op een hospi.

Zelf vond ik het vroeger ook vreselijk om te hospiteren. Echt afschuwelijk. Ik ben ook nooit uitgekozen. Wel een paar keer op terugreis laat naar huis ergens op een station gestrand, waarna ik mijn vader moest bellen (collect call ;-D) om mij te komen redden ;-D.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven