Discussie met man over slaapfeestje van dochter van 13

20-10-2019 14:11 475 berichten
Alle reacties Link kopieren
Normaal zitten man en ik wel op 1 lijn mbt opvoeden en regels.

Dit keer niet

Dochter (net 13) heeft een slaapfeestje bij een klasgenoot. Wij kennen de jongen niet echt (1x gezien) en er zijn nog meer kinderen (4 jongens van 13/14) en 3 meiden (13/14). We kennen de ouders niet, alleen 1 meisje die hier ook regelmatig komt. Daarbij zijn de kinderen vanaf een uur of 08.00 alleen omdat de ouders moeten werken (en de kinderen vakantie hebben)

Ik heb er niet zon probleem mee. Mijn man echter wel.
Hij ziet het gevaar van hormonen die opspelen, het alleen zijn met z'n allen, gaan ze foto's maken als meiden liggen te slapen en die rondsturen, krijgen ze ruzie, gaan ze experimenteren... Kortom bezorgd om zijn dochter ;)

Ik denk niet dat het zon vaart zal lopen, vertrouw dochter en de jongens zijn nog echt kinderen. Maar goed ik steun mijn man tov dochter in zijn besluit. Ik heb man ook niet weten te overtuigen met mijn argumenten (jongens zijn nog echt kind, meiden zijn rustig en verstandig, is een leuke groep die op school veel met elkaar optrekken).

Dochter is woest (al het hele weekend) dat ik haar vanavond op kom halen en de rest mag wel blijven slapen. Man heeft het haar uitgelegd wat de reden is, maar ze blijft het niet eerlijk vinden en reageert dit af op mij.

Met onze oudste dit nooit aan de hand gehad (is een jongen die nergens ging slapen)

Is man nou zo overbezorgd, ik te makkelijk ?
Alle reacties Link kopieren
Vol verbazing lees ik sommige reacties. Jongetjes van die leeftijd (want TO gaf aan dat het nog echt jochies waren) spelen nog met autootjes bij wijze van spreken. Die lui zijn net 1.50m. Nog wel tot een orgie eraan toe... TO: ik hoop dat je dochter naar het feestje is gegaan, mijne zou in ieder geval wel zijn gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Toevallig net dit weekend wat jongens en meiden van 15/16 jaar hier te slapen gehad.
Het hangt van je kind af, denk ik, of je het kan toestaan of niet. De kids die wij hier hadden, zijn nog niet zo "volwassen" Ze gamen samen, kletsen wat, gaan pingpongen of voetballen, hangen met cola en chips op de bank enz. En omdat ze met zijn 10-en zijn (5 om 5), ben ik niet bang dat er wat op seks/drank/drugsgebied oid gebeurt. 2 om 2 of 3 jongens en 1 meid ofzo zou ik ook niet zien zitten....

Maarrr.... man ik en zijn wél thuis!! En we controleren niet, maar houden wel iets van een oogje in 't zeil :) .

Het was weer hartstikke gezellig en er is niks gebeurd.

Ik ken ook dames van 12 a 13 jaar met dusdanig opspelende hormonen, die zou ik echt niet met wat jongens laten logeren. Sjonge, arme jochies. Die worden besprongen :facepalm:
delicious35 schreef:
20-10-2019 14:55
Want? Het is niet goed gekomen met jou? Je dochter gaat precies hetzelfde doen als jij?
Is dat de graadmeter, of het goed is gekomen met mij? Het gaat nu prima met me en toch heb ik rond die leeftijd dingen gedaan waarvan ik de gevolgen niet kon overzien en die mij negatief hebben beïnvloed. Dat zou ik mijn dochter graag besparen. Dus nee, ik zou haar niet bij onbekende volwassenen en grotendeels onbekende pubers laten feesten en slapen met beperkt toezicht.

Gelukkig lijkt het goed gegaan te zijn met de dochter van TO!
anoniem_73870 wijzigde dit bericht op 21-10-2019 10:29
Reden: Typefouten
0.25% gewijzigd
LAgirl82 schreef:
20-10-2019 22:33
Ik heb ook nog nooit ergens gelogeerd, of toch niet voor mijn 18de/19de jaar zoiets.
En ik heb werkelijk waar niks gemist en een hele leuke kindertijd gehad.
Ik heb dat bij elkaar logeren nooit gesnapt en ik zal het denk ik ook nooit snappen.
Verder heb ik geen last van angsten of onzekerheden en functioneer ik heel goed. Wat een vreemd gedoe tegenwoordig!
Wat je allemaal al niet wordt wijsgemaakt wat je kinderen wel of niet zouden moeten doen om een "kindertijd" te hebben. :roll:
Het gaat om de reden om te verbieden. Er wordt hier net gedaan alsof logeren en slaapfeestjes gaan om sex.
Dat slaat echt gewoon nergens op.
Zowel ik als mijn kinderen hadden al die logeerpartijen en feestjes niet willen missen. Gezellig films kjken spelletjes doen, goede gesprekken voeren (dat is juist zo leuk aan de late avond of nacht, toch ander soort gesprekken) heerlijk met zn allen ontbijten en napraten.
Echt bizar om je zo te laten leiden door angst en het daarom niet toe te staan
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
21-10-2019 08:44
Dus als ik je goed begrijp zijn meisjes van 13 naief en geven grenzen niet aan terwijl jongens van 13 seksmaniakken zijn?

Bijzonder zeg.

Overbezorgd zijn is echt niet iets waar je je kind een plezier mee doet. Trouwens, mijn zusje hoefde op haar 13e niet ergens anders te slapen om verkracht te worden. Daar had ze haar eigen vader voor....ik bedoel maar.
Dat maak jij er van niet ik. Je mag het zo opvatten hoe jij wilt.
Maar de omschrijving die je er van maakt is wat overdreven maar ik kan er wel wat in vinden. Niet alle jongens of meisjes heb ik het over maar een gedeelte wel.

Denk dat heel veel ouders niet eens weten wat hun kinderen uitspoken. En het zijn nog kinderen! Die hoor je te beschermen dat is je taak.

Erg voor je zusje maar daar gaat het topic hier niet over.
Blijf in jezelf geloven !
toeffie schreef:
21-10-2019 08:48
Mijn kind was helemaal niet naar het feestje gegaan wat mijn man en mij betreft...
Want?
Alle reacties Link kopieren
Bij kinderen van 13 moet je nog controleren of ze die ochtend wel voldoende drinken?? :rofl: :cry:

Ongelofelijk hoe betuttelend sommige mensen zijn.
Natte tosti..
Het is bij TO en echtgenoot niet gegaan over het feit dat ze hun kind niet vertrouwen. Volgens mij vertrouwen ze hun kind 1000%. Een ouder die iets of wat betrokken is bij zijn kinderen weet voor het grootste deel hoe dat kind is.
Het probleem bij dit topic is dat TO niet weet wie die jongens zijn en dat ze daar geen geruststellend oordeel over kan vellen.

Ik denk (denk!) dat het kind wel was mogen gaan als er bijvb 3 of 4 meisjes een slaapfeest hadden gehad. Zelfs als de logeerouders 's morgens vertrokken waren. En misschien ook wel (daar ben ik minder zeker van) als TO die mensen voordien niet had gezien.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat niet zozeer om controleren op drinken maar het is toch wel normaal om als ouders die kinderen gewoon wat eten en drinken aan te bieden. Ja, dat kunnen ze ook zelf natuurlijk maar bij zo'n groep en slaapfeestje wordt het heus ook nog weleens chaos.

Ik heb in de derde van de middelbare school ooit een slaapfeestje in een tuin bij iemand gehad, die ouders waren ook een halve avond niet thuis en het werd echt chaos. Niet qua seks maar meer qua eten en drinken en naar de wc gaan, er ontstond ruzie, dingen vielen op de grond er raakten dingen kwijt etc
Alle reacties Link kopieren
Poppy_del_Rio schreef:
20-10-2019 14:13
Ja, ik vind je man overbezorgd. Ik was zeker ook niet akkoord gegaan met het eerder ophalen van dochter. Experimenteren doen ze toch wel, kan ook overdag :whistle:
Dit, inderdaad.
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Snoesje666 schreef:
21-10-2019 21:43
Dit, inderdaad.
Het gaat niet eens zozeer om seks. Maar misschien krijgt iemand opeens het leuke idee de ruimte meer sfeer te geven door 20 kaarsen aan te steken (die ze vervolgens vergeten). Of haalt één van de overnachtingsgasten opeens twee flessen wodka uit zijn rugzak, die netjes in zijn slaapzak gerold waren. Noem maar op. Alle reden om een oogje in het zeil te houden. Je hoeft er als ouder niet heel de avond bij te gaan zitten natuurlijk en constant op hun lip te zitten, maar geregeld om de hoek kijken hoe de avond verloopt lijkt me geen overbodige luxe bij 13-jarigen.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-10-2019 21:55
Het gaat niet eens zozeer om seks. Maar misschien krijgt iemand opeens het leuke idee de ruimte meer sfeer te geven door 20 kaarsen aan te steken (die ze vervolgens vergeten). Of haalt één van de overnachtingsgasten opeens twee flessen wodka uit zijn rugzak, die netjes in zijn slaapzak gerold waren. Noem maar op. Alle reden om een oogje in het zeil te houden. Je hoeft er als ouder niet heel de avond bij te gaan zitten natuurlijk en constant op hun lip te zitten, maar geregeld om de hoek kijken hoe de avond verloopt lijkt me geen overbodige luxe bij 13-jarigen.
En die ouders waren er gewoon de hele avond en nacht
Alle reacties Link kopieren
Subnautica schreef:
21-10-2019 22:00
En die ouders waren er gewoon de hele avond en nacht
Zo hoort het ook, niet alsof dat een hele prestatie is, toch?
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Pfoe wat een betutteling in dit topic. Juist mijn vroegere middelbare schoolvriendin die nooit iets mocht van haar ouders ging altijd helemaal los als we ergens waren, in stiekem dingen doen, experimenteren, te ver gaan met jongens.

Wat kan er gebeuren? Die ouders zijn er tot 8 uur ' s morgens. Hebben jullie zelf nooit geexperimenteerd op die leeftijd? Juist heel gezond toch? Flesje draaien, doen, durven of de waarheid etc. Hartstikke spannend en hoort er ook bij toch?
Ik zou niet zo bang zijn voor hormonen die opspelen, stiekeme foto's of teveel drinken. Maar zou het wel normaal vinden als er een ouder in huis (boven) aanwezig blijft. Voor het geval kinderen toch teveel lawaai maken, er iemand gewond raakt, er iets met (kostbare) spullen gebeurt. Daarnaast vind ik dat je als ouders niet je huis uit gejaagd hoeft te worden. Maar begrijpelijk dat het ook voor niemand leuk is als ouders de hele tijd erbij gaan zitten.
Op die leeftijd zijn feestjes (met slapen) juist zo leuk. De filosofische gedachtegangen van pubers, spellen doen, films kijken, films bespreken. Ik hoor hier op zomeravonden in de tuin ergens bij buren wel eens groepen pubers m/v spellen doen met kreten als " Ooooh man, ik ben echt ZO dood nu!" Ik geniet daarvan.
Hier had onze buurjongen een feestje, hij werd 15. Normale buurjongen, keurige buurt.
Ouders waren weg, dus geen toezicht. Het liep flink uit de hand. Een flink vuur in de achtertuin, het ruitje van hun eigen voordeur ingetrapt, bierflessen gooien op straat, vechten op straat. Er kwamen steeds meer ‘vrienden’, de sfeer was grimmig. Uiteindelijk kwam zelfs de politie. Ik stond er echt van te kijken, 15-jarigen!
Mijn kinderen zijn jonger, maar no way dat die op die leeftijd een feestje zonder enig toezicht gaan geven.

Meer ontopic; ik snap je man wel TO. Ik vind dat jullie het goed opgelost hebben zo.
Ik zeg dit even als afstuderend pedagoge: Als kinderen willen experimenteren doen ze dat toch wel. Als ouders ‘s avonds en ‘s nachts gewoon aanwezig zijn en een oogje in het zeil houden zou het wat mij betreft prima kunnen. Nu moet ik er wel bij vermelden dat ik een jongvolwassene ben en dus geen ‘moedergevoel’ heb, kan me voorstellen dat je dan toch bezorgder naar situaties kijkt. Het gaat toch om je kind.

Ben zelf al jaren begeleider bij een jeugdkamp van onze sportvereniging. Jongens en meiden slapen daar ook bij elkaar in een tent. Wij gaan daar niet over en ouders moeten zelf afspraken maken met hun kinderen, mocht iets niet kunnen of mogen dan kunnen ze ons inlichten.

Om de beurt maken wij als leiding constant even een ronde ‘s nachts, gewoon even naast de tenten staan en even luisteren wat er gebeurt. Eigenlijk gaat dit altijd goed. Hebben afgelopen jaar wel eens meegemaakt dat meisjes van 13/14 giebelend gesprekken hadden over condooms en seks. Een van de meiden had net die week voor het eerst “honk twee” gedaan met een jongen bij hem thuis. De reacties klonken van “Oh my god!” tot “Gadverdamme”

Geloof me, het ene kind zal op zijn/haar dertiende achter een schuurtje staan te vozen, de ander zal er tot z’n zeventiende nog van huiveren. Heb je geen controle over. Als ze écht iets willen doen gebeurt dat 1-op-1, niet onder groepsdruk.
En een beetje experimenteren hoort er ook gewoon bij. Praat op tijd met je kind over seks, sexting, je grenzen aangeven, etcetera. Zo gaan ze voorbereid de wereld in en weten ze wat wel en niet normaal is.

Maar ontneem ze geen slaapfeestje.. Om 2300 worden opgehaald door je ouders voelt op die leeftijd echt super lame en gênant.
hannasofie schreef:
21-10-2019 22:33
Hier had onze buurjongen een feestje, hij werd 15. Normale buurjongen, keurige buurt.
Ouders waren weg, dus geen toezicht. Het liep flink uit de hand. Een flink vuur in de achtertuin, het ruitje van hun eigen voordeur ingetrapt, bierflessen gooien op straat, vechten op straat. Er kwamen steeds meer ‘vrienden’, de sfeer was grimmig. Uiteindelijk kwam zelfs de politie. Ik stond er echt van te kijken, 15-jarigen!
Mijn kinderen zijn jonger, maar no way dat die op die leeftijd een feestje zonder enig toezicht gaan geven.

Meer ontopic; ik snap je man wel TO. Ik vind dat jullie het goed opgelost hebben zo.
Sorry maar dan heeft die buurjongen echt geen normale vrienden.
Er wordt hier veel gerefereerd naar wat inzenders VROEGER zelf hebben meegemaakt en hoe ze daar nu met warme gedachten aan terugdenken.

Maar wat we ook wel moeten durven toegeven is, dat de wereld elke 10 jaar volledig is veranderd tegenover de vorige 10 jaar.

Dus vrouwen die zeggen: ik heb het vroeger meegemaakt en mijn dochter mag dat dus nu ook: daar zit wel een verschil tussen van 20 - 25 jaar. Werkelijk een wereld van verschil.

En zoals Hanna schrijft: je zou wel eens van je eigen kind (en vooral van diens vrienden omdat je die tenslotte nog minder goed helemaal kent) heel erg kunnen verschieten.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2019 09:35
Er wordt hier veel gerefereerd naar wat inzenders VROEGER zelf hebben meegemaakt en hoe ze daar nu met warme gedachten aan terugdenken.

Maar wat we ook wel moeten durven toegeven is, dat de wereld elke 10 jaar volledig is veranderd tegenover de vorige 10 jaar.

Dus vrouwen die zeggen: ik heb het vroeger meegemaakt en mijn dochter mag dat dus nu ook: daar zit wel een verschil tussen van 20 - 25 jaar. Werkelijk een wereld van verschil.

En zoals Hanna schrijft: je zou wel eens van je eigen kind (en vooral van diens vrienden omdat je die tenslotte nog minder goed helemaal kent) heel erg kunnen verschieten.
Want jongens van 13 van nu zijn echt heel veel gevaarlijker dan die van tien jaar terug?

Je kunt je kind natuurlijk tot z’n achttiende thuis opsluiten. Daarmee bescherm je het misschien tegen negatieve ervaringen, maar je onthoudt het ook gegarandeerd veel leuke ervaringen. Ik laat mijn kind liever die leuke dingen meenemen en besteed aandacht aan het aangeven en respecteren van grenzen, en laat weten dat wij er zijn als er toch onprettige dingen gebeuren. Daar heeft mijn kind meer aan dan aan opgroeien in een soort Ruinerwold.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2019 09:35
Er wordt hier veel gerefereerd naar wat inzenders VROEGER zelf hebben meegemaakt en hoe ze daar nu met warme gedachten aan terugdenken.

Maar wat we ook wel moeten durven toegeven is, dat de wereld elke 10 jaar volledig is veranderd tegenover de vorige 10 jaar.

Dus vrouwen die zeggen: ik heb het vroeger meegemaakt en mijn dochter mag dat dus nu ook: daar zit wel een verschil tussen van 20 - 25 jaar. Werkelijk een wereld van verschil.

En zoals Hanna schrijft: je zou wel eens van je eigen kind (en vooral van diens vrienden omdat je die tenslotte nog minder goed helemaal kent) heel erg kunnen verschieten.
Juist daarom zou ik het wel toestaan. Toen ik 13 was waren we veel losser en vrijer dan tegenwoordig. Wij waren vroeger zelfstandig, en experimenteerden meer. Dat ging best goed, en daardoor leerde je ook je grenzen aangeven, maar als onze ouders hadden geweten wat we uitspookten hadden ze dat niet leuk gevonden. Maar wij vertelden weinig.

Tegenwoordig zie ik juist veel meer beschermde pubers: Preutser en voorzichtiger, maar meer in contact met hun ouders, en veel beter overwegend wat ze wel of niet willen. Idealistischer misschien ook wel, maar vooral wat minder snel 'volwassen' en wat 'tammer'. Niet meteen een generatie waar je als ouders heel bang moet zijn dat dingen uit de hand lopen.

DIt is natuurlijk enorm gegeneraliseerd, maar als ik al een ontwikkeling door de tijd heen zie, dan is dat vooral een ontwikkeling waarin je tegenwoordig kinderen wat meer moet aanmoedigen om op eigen benen te staan, waar je dat vroeger eerder wat moest afremmen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
Deze discussies zijn altijd moeilijk, maar het eerlijkste is om gewoon dichtbij je gevoel te blijven en dit ook uit te leggen aan je kind. Uitspreken waar je je zorgen over maakt. En als je vindt dat een grens gesteld moet worden, dan gewoon toch maar doen.
Dat gezegd zijnde, sommige reacties hier vind ik echt moeilijk te vatten. Beetje naïef ook, denkende dat je zelf als ouder alles in de hand kan hebben.

Ik weet niet wat ik in dit precieze geval zou doen. Tot nu toe gelukkig altijd geweten met wie dochter optrekt en wie de ouders waren. Ik ben ook wel het type "even meelopen tot de deur om handje te geven", ook al is dit ook al zwaar voor schut voor dochter. Het gemengde aspect van het feestje en de twee uurtjes alleen zouden mij niet zoveel uitmaken. Het feit dat ik noch de andere kinderen noch de ouders ken, zou ik wel vervelend vinden en proberen op te lossen door contact te zoeken met de ouders om een beetje een gevoel erbij te krijgen.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Eze schreef:
22-10-2019 11:23
Want jongens van 13 van nu zijn echt heel veel gevaarlijker dan die van tien jaar terug?


Ik zeg niet gevaarlijker, maar de wereld heeft nooit stilgestaan, is altijd geëvolueerd. Wat 10 en zeker 20 jaar geleden nog werd gezien als not done, daar vallen nu alweer steeds minder mensen over. Dus denk ik: een aantal (zowel) jongens als meisjes zullen nu al toe zijn aan dingen waar 10 jaar geleden nog veel minder kinderen aan toe waren. De grenzen worden steeds verlegd. En in mijn ogen niet altijd ten goede.
Kinderen mogen - ook onder druk van de maatschappij, want die heeft daar een rol in waar ouders niet meer tegenop kunnen - steeds meer op jongere leeftijd. Ik zeg niet dat elke verandering noodzakelijk slecht is. Maar hier gaat het al over twee dingen: gemengde jongeren van 13 jaar die samen blijven slapen (weliswaar met een van verre toeziend en later slapend oog van de ouders) maar ook het 's morgens alleen zijn met een troep leeftijdsgenoten die in mijn ogen nog hoofdzakelijk onder de noemer 'kinderen' vallen.
Want geef nu toe, ze zijn voor alles volwassen genoeg, maar laat ze hun kamer maar eens opruimen, aardappelen schillen, hun fietsband oppompen, dan zijn het opnieuw kinderen. En zo kom ik naadloos tot volgende post ....



handigmetgeld schreef:
22-10-2019 11:39
Juist daarom zou ik het wel toestaan. Toen ik 13 was waren we veel losser en vrijer dan tegenwoordig. Wij waren vroeger zelfstandig, en experimenteerden meer. Dat ging best goed, en daardoor leerde je ook je grenzen aangeven, maar als onze ouders hadden geweten wat we uitspookten hadden ze dat niet leuk gevonden. Maar wij vertelden weinig.

Tegenwoordig zie ik juist veel meer beschermde pubers: Preutser en voorzichtiger, maar meer in contact met hun ouders, en veel beter overwegend wat ze wel of niet willen. Idealistischer misschien ook wel, maar vooral wat minder snel 'volwassen' en wat 'tammer'. Niet meteen een generatie waar je als ouders heel bang moet zijn dat dingen uit de hand lopen.

DIt is natuurlijk enorm gegeneraliseerd, maar als ik al een ontwikkeling door de tijd heen zie, dan is dat vooral een ontwikkeling waarin je tegenwoordig kinderen wat meer moet aanmoedigen om op eigen benen te staan, waar je dat vroeger eerder wat moest afremmen.


..... waarin ik het eens ben dat ze tot hun 30 thuis blijven uit gemaksgevoel. Want het is comfortabel als het eten op tafel staat, de kleren in de kast gewassen en gestreken klaar hangen, er enkel tijd moet zijn voor Me, Myself and I.
Enerzijds moeten kinderen al van volwassenheid mogen proeven op hun 13 maar als ze 2x 13 zijn dan is er nog altijd mama die voor en met alles klaarstaat.

Je moet toch zeggen dat er een serieus onlogisch verband zit tussen het ene en het andere.

Maar natuurlijk, iedereen heeft recht om er zijn waarheid in te zien.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2019 09:35
Er wordt hier veel gerefereerd naar wat inzenders VROEGER zelf hebben meegemaakt en hoe ze daar nu met warme gedachten aan terugdenken.

Maar wat we ook wel moeten durven toegeven is, dat de wereld elke 10 jaar volledig is veranderd tegenover de vorige 10 jaar.

Dus vrouwen die zeggen: ik heb het vroeger meegemaakt en mijn dochter mag dat dus nu ook: daar zit wel een verschil tussen van 20 - 25 jaar. Werkelijk een wereld van verschil.

En zoals Hanna schrijft: je zou wel eens van je eigen kind (en vooral van diens vrienden omdat je die tenslotte nog minder goed helemaal kent) heel erg kunnen verschieten.
Wat een onzin, die kinderen zijn geen steek veranderd hoor

Ik vind het werkelijk absurd als een tiener niet naar een feestje met leeftijdgenoten mag, waar ook nog ouders aanwezig zijn.
Het zou niet in me opkomen mijn kinderen zo te wantrouwen. Zou het gewoon leuk vinden voor ze. 'Heel veel plezier en geniet er van'.
Alle reacties Link kopieren
mammezel schreef:
22-10-2019 15:09
Ik zeg niet gevaarlijker, maar de wereld heeft nooit stilgestaan, is altijd geëvolueerd. Wat 10 en zeker 20 jaar geleden nog werd gezien als not done, daar vallen nu alweer steeds minder mensen over. Dus denk ik: een aantal (zowel) jongens als meisjes zullen nu al toe zijn aan dingen waar 10 jaar geleden nog veel minder kinderen aan toe waren. De grenzen worden steeds verlegd. En in mijn ogen niet altijd ten goede.
Kinderen mogen - ook onder druk van de maatschappij, want die heeft daar een rol in waar ouders niet meer tegenop kunnen - steeds meer op jongere leeftijd. Ik zeg niet dat elke verandering noodzakelijk slecht is. Maar hier gaat het al over twee dingen: gemengde jongeren van 13 jaar die samen blijven slapen (weliswaar met een van verre toeziend en later slapend oog van de ouders) maar ook het 's morgens alleen zijn met een troep leeftijdsgenoten die in mijn ogen nog hoofdzakelijk onder de noemer 'kinderen' vallen.
Want geef nu toe, ze zijn voor alles volwassen genoeg, maar laat ze hun kamer maar eens opruimen, aardappelen schillen, hun fietsband oppompen, dan zijn het opnieuw kinderen. En zo kom ik naadloos tot volgende post ....

Rond 1985, toen ik in de bovenbouw van het Atheneum zat, waren meiden van 17/18 die aan de pil waren een uitzondering. Tegenwoordig is het heel normaal rond je 14e/15e met de pil te beginnen...








..... waarin ik het eens ben dat ze tot hun 30 thuis blijven uit gemaksgevoel. Want het is comfortabel als het eten op tafel staat, de kleren in de kast gewassen en gestreken klaar hangen, er enkel tijd moet zijn voor Me, Myself and I.
Enerzijds moeten kinderen al van volwassenheid mogen proeven op hun 13 maar als ze 2x 13 zijn dan is er nog altijd mama die voor en met alles klaarstaat.

Je moet toch zeggen dat er een serieus onlogisch verband zit tussen het ene en het andere.

Maar natuurlijk, iedereen heeft recht om er zijn waarheid in te zien.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven