Dochter blijven zitten, hoe ondersteunen

30-08-2024 12:37 141 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn oudste dochter (17) is blijven zitten. Met een tekort van 1% voor een hoofdvak (België, doet 5e jaar Aso vergelijkbaar met het 5e jaar VWO in Nederland. Ze zou naar het 6e gaan).
We hadden dit jaar al open dagen op de universiteit bezocht en ze heeft wat proeflessen daar mogen volgen.
Dit jaar zou haar laatste jaar worden op de middelbare school en we zouden nog een paar andere open dagen op een andere universiteit gaan bezoeken. Ze keek al over de schutting.

Maar goed, heel zuur om door een tekort van 1% het hele jaar opnieuw te moeten doen.
Ze heeft het afgelopen jaar heel veel tijd na school en in het weekend gestoken in haar bijbaantje (supermarkt) en deed school snel snel tussendoor. Omdat ze snel kan leren lukte het om zonder veel inspanningen haar hoofdvak gedurende het schooljaar op net voldoende te houden om daarmee over te kunnen gaan op het eind.
Alle andere vakken lagen rond of flink boven het klasgemiddelde, ook zonder al teveel inspanningen.
En toen kwamen de eindexamens. Verprutst (ziek, moe, toch een paar keer gaan werken tussendoor). Haar examens gingen goed mis in die week. Onvoldoendes.
Omdat ze genoeg speling had voor andere vakken heeft ze daar gemiddeld toch een voldoende voor gehaald op haar eindrapport maar voor haar hoofdvak 1% tekort.
School heeft besloten dat ze toch haar jaar moet overdoen. We hebben daar een gesprek over gehad op school, maar ze waren onverbiddelijk. Wettelijk gezien mogen ze haar op die 1% laten blijven zitten en ze was teveel met andere dingen bezig in de klas. Oké daar hebben we ons bij neergelegd.
As maandag begint school weer. En het dringt nu weer bij dochter binnen dat ze om 1% een heel jaar kwijt is en alles weer opnieuw voorbij gaat zien komen,ook de vakken waar ze goed voor scoorde en ze dus een jaar uit het raam kan blijven zitten staren uit verveling en gebrek aan uitdaging.
Het is zuur, we kunnen er niks meer aan doen. Ze is er alleen de laatste dagen voor het schooljaar weer start niet goed van. Een nieuwe klas, vriendinnen uit haar oude klas die zich komend schooljaar vooral zullen richten op verder studeren, ze heeft het er moeilijk mee. Vooral omdat ze beseft dat het niet aan haar capaciteiten lag maar aan hoe ze het zélf heeft verprutst op het eind met een tekort van 1%.
Gisteren was ze weer emotioneel.

Hoe kan ik haar hiermee dit jaar het best ondersteunen?
Wat deed blijven zitten met jou of jouw kind?
Welke tips en adviezen hebben jullie om er tóch een zinvol schooljaar van te maken?
hanaa wijzigde dit bericht op 30-08-2024 12:57
12.51% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een ontzettend stomme, zinloze beslissing. Daar heb je niets aan. Hart onder de riem van mij :hug:

Probeer het zo fijn en leuk mogelijk te maken. Zittenblijven is een voorspeller van voortijdig school verlaten, vooral door gebrek aan een gevoel van verbondenheid en zelfvertrouwen. Misschien kun je vriendschappen met haar nieuwe klasgenoten stimuleren door haar een feestje te laten geven, contacten niet in de weg te staan, dat soort dingen.

En nogmaals sterkte.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben niet blijven zitten in de examenklas maar wel de voorlaatste klas. Ik vond het laatste jaar ook echt uitzitten, maar ik mocht van mijn ouders wel de vooropleiding doen van mijn toekomstige studie. Verder kreeg ik veel vrijheid en ging ik vaak naar mijn studerende vriendinnen, stappen enzo.

Ik zou denk ik toch haar lekker een bijbaan gunnen, maar wel met heldere afspraken rond de examenperiode en de voorbereiding daarvan. Ik denk dat het overdoen van het schooljaar al straf genoeg is, en ze leert er heus heel veel van. Extra streng doen thuis lijkt me averechts werken. Gun haar privileges die over die schutting laten kijken. Dan is ze ook gemotiveerd om het beter te doen en af te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hadden hetzelfde met 0,05 punt. Hier bleven wij ook hangen in een soort boosheid totdat een collega zei dat het een verzameling is van het hele jaar. Er is al eerder iets ontstaan en dat komt nu tot een tekort. Dat was wel erg eye-opener omdat wij wat verongelijkt bleven hangen op de 0,05. We zijn er anders naar gaan kijken en dat helpt.

Ze heeft vorig jaar de keuze gemaakt om school tussendoor te doen en dat heeft consequenties. Het is doorbijten en een leuke nieuwe start maken. Hey is ook niet erg om te weten dat jezelf iets verprutst hebt, daar leert ze van. Het is alleen makkelijker gezegd dan gedaan. Wij zijn nu meer van: het is klote, huilen mag maar schouders er onder en gaan. Leren van je fouten is de beste leerschool. Je moet het echter niet bagatelliseren want het is natuurlijk echt balen.
stormke81 wijzigde dit bericht op 30-08-2024 13:05
25.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladara schreef:
30-08-2024 12:56
Wat een ontzettend stomme, zinloze beslissing. Daar heb je niets aan. Hart onder de riem van mij :hug:

Probeer het zo fijn en leuk mogelijk te maken. Zittenblijven is een voorspeller van voortijdig school verlaten, vooral door gebrek aan een gevoel van verbondenheid en zelfvertrouwen. Misschien kun je vriendschappen met haar nieuwe klasgenoten stimuleren door haar een feestje te laten geven, contacten niet in de weg te staan, dat soort dingen.

En nogmaals sterkte.
Ja het is écht zuur. Ik snap de motivering van de school niet goed. Ze willen zich echt houden aan het wettelijke recht om iemand op een tekort van 1% te laten blijven zitten.

Welk nut het heef om iemand met zulke cijfers een heel jaar hetzelfde te laten zien ontgaat me. Weer alles, hetzelfde, opnieuw aardrijkskunde geschiedenis, vakken waar ze het hele jaar goed voor scoorde opnieuw te moeten aanhoren...ik vind het niet goed voor haar ontwikkeling.

Maar we kunnen het niet veranderen en ik wil haar ondersteunen dit jaar want het vreet aan haar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het is niet 1%.
Het is 1% onder het absolute minimum vereiste % wat ze had moeten halen om over te gaan.

Dus als 50% minimum is, dan zit ze op 49%. Dan heeft ze 51% uit mijn voorbeeld niet gehaald.

Ik zou dus stoppen met dat verschilletje al het gevoel te laten leiden.
Ik herken het trouwens, ik ben ooit niet overgegaan op 0.2 tekort op een cijfer, waardoor ik afgerond te laag kwam voor overgaan. Dus in jouw voorbeeld kwam ik 0.2 tiende tekort. Maar zo heb ik het niet gezien, toen ook al niet.
Ik was in het team besproken, maar toch bevonden om het jaar over te doen.

Beste jaar van mijn leven!

Ik wist en kon alles al, behalve de vakken die ik lastig vond. Daar kon ik nu mooi meer tijd insteken. En dat zorgde ervoor dat ik vanaf toen met vlag en wimpel overal doorheen kwam. Omdat die extra herhaling voor mij de kwartjes deden laten vallen.

Dus ik zou haar zeggen:
Besteed aandacht aan je werk en je cijfers. Veel ken je al, dus misschien kun je dingen vrij laten stellen in overleg met docenten, op vakken die je beheerst. En besteed extra tijd aan je zwakke vakken.
Ga iets leuks erbij doen naast school, kijk nog een keer naar wat je wil doen in je vervolgstudie, want je hebt nu meer tijd gekregen om echt goed om je heen te kijken en werk alvast iets toe in die richting.

Het is niet een verloren jaar. Het is een extra kans om zaken op een rij te krijgen, bij te leren en vooruit te kijken. Zonder haast.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Eens met Doreia
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze is 17, heeft het zelf verprutst want andere prioriteiten. Ik zou hier dus niét teveel aandacht aan besteden. Kop op en door.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
30-08-2024 13:03
Ja het is écht zuur. Ik snap de motivering van de school niet goed. Ze willen zich echt houden aan het wettelijke recht om iemand op een tekort van 1% te laten blijven zitten.

Welk nut het heef om iemand met zulke cijfers een heel jaar hetzelfde te laten zien ontgaat me. Weer alles, hetzelfde, opnieuw aardrijkskunde geschiedenis, vakken waar ze het hele jaar goed voor scoorde opnieuw te moeten aanhoren...ik vind het niet goed voor haar ontwikkeling.

Maar we kunnen het niet veranderen en ik wil haar ondersteunen dit jaar want het vreet aan haar.
En dan komt Sterre die met 1,1 ook best vindt dat ze toch over mag en als dat dan mag dan kan Storm met 1,2 toch ook want ja, Sterre en de dochter van Hanaa mochten ook. Glijdende schaal enzo.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede posts, ik wil haar (en mezelf) hier door een andere bril naar laten kijken.
hanaa wijzigde dit bericht op 30-08-2024 13:28
10.39% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
30-08-2024 13:03
Ja het is écht zuur. Ik snap de motivering van de school niet goed. Ze willen zich echt houden aan het wettelijke recht om iemand op een tekort van 1% te laten blijven zitten.

Welk nut het heef om iemand met zulke cijfers een heel jaar hetzelfde te laten zien ontgaat me. Weer alles, hetzelfde, opnieuw aardrijkskunde geschiedenis, vakken waar ze het hele jaar goed voor scoorde opnieuw te moeten aanhoren...ik vind het niet goed voor haar ontwikkeling.

Maar we kunnen het niet veranderen en ik wil haar ondersteunen dit jaar want het vreet aan haar.
Het is juist wel goed voor haar ontwikkeling. Het heeft haar laten inzien dat bepaalde keuzes consequenties heeft. Een belangrijke levensles. Ik denk dat het zal helpen als jullie het ook zo zien. Nu voelt het onrechtvaardig en dat wordt door jullie ook in stand gehouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er waren toch ook al eerder issues met school over haar gedrag in de klas of was dat een andere school?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
30-08-2024 13:10
Er waren toch ook al eerder issues met school over haar gedrag in de klas of was dat een andere school?
Andere school.
Nu zit ze al twee jaar op deze school.
Ze zou nu naar het 6e gaan, extra jaar dus.
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
30-08-2024 13:07
Ze is 17, heeft het zelf verprutst want andere prioriteiten. Ik zou hier dus niét teveel aandacht aan besteden. Kop op en door.
precies, en als het goed is heeft ze dus heel veel geleerd, namelijk dat als je iets moet presteren dat je daar op moet focussen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze heeft wel aangegeven dat ze toch meer gaat werken dit jaar en dan een goed spaarpotje op te bouwen ter compensatie. Haar cijfers moeten natuurlijk goed zijn en blijven en niet met vuur spelen voor een hoofdvak.
(Het leek erop tijdens de zomervakantie dat ze het goed had opgepakt en had aanvaard, maar de afgelopen dagen kreeg ze het er toch moeilijk mee, vandaar mijn topic)
hanaa wijzigde dit bericht op 30-08-2024 13:28
15.02% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook eens met Doriea
Alles gaat voorbij…..
Alle reacties Link kopieren Quote
ik snap dat ze heel erg baalt en dat nu het jaar bijna begint, ze heel erg met de neus op de feiten wordt gedrukt dat haar gedrag van het afgelopen schooljaar dit opgeleverd heeft. En dan heb je de keuze als moeder om haar te blijven bevestigen dat het oneerlijk is van de school, maar dat gaat haar niet helpen.
Wat jij dus kunt doen, is haar helpen om hier minder als slachtoffer van de school op te stellen en meer als de bijna-volwassen vrouw hier mee om te gaan. En haar zelf een plan te laten maken hoe ze er voor kan zorgen dat ze a) dit jaar wel overgaat en b)hoe ze dit jaar op een goede, maar ook leuke manier doorbrengt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
Stormke81 schreef:
30-08-2024 13:02
Wij hadden hetzelfde met 0,05 punt. Hier bleven wij ook hangen in een soort boosheid totdat een collega zei dat het een verzameling is van het hele jaar. Er is al eerder iets ontstaan en dat komt nu tot een tekort. Dat was wel erg eye-opener omdat wij wat verongelijkt bleven hangen op de 0,05. We zijn er anders naar gaan kijken en dat helpt.
(…)
Mijn vader was docent en zei ook altijd, niemand zakt op eentiende punt, dan is het over de gehele linie net niet goed genoeg en dan kun je het er net niet bij hebben.

Maar wellicht gaat het in België anders hoor.
september wijzigde dit bericht op 30-08-2024 13:28
27.20% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
30-08-2024 13:15
Andere school.
Nu zit ze al twee jaar op deze school.
Ze zou nu naar het 6e gaan, extra jaar dus.
Maar kennelijk dus weer opvallend gedrag in de klas want teveel met andere dingen bezig. Waarom lijk jij de schuld bij de school te leggen of begrijp ik dat verkeerd?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
30-08-2024 13:26
Ze heeft wel aangegeven dat ze toch meer gaat werken dit jaar en dan een goed spaarpotje op te bouwen ter compensatie. Haar cijfers moeten natuurlijk goed zijn en blijven en niet met vuur spelen voor een hoofdvak.
(Het leek erop tijdens de zomervakantie dat ze het goed had opgepakt en had aanvaard, maar de afgelopen dagen kreeg ze het er toch moeilijk mee, vandaar mijn topic)
Dan zou ik wel eisen dat haar cijfers hoger moeten zijn dan dit jaar, het hele jaar door, want anders zit ze aan het einde van het jaar weer op dit punt.
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren Quote
rosanna08 schreef:
30-08-2024 13:26
ik snap dat ze heel erg baalt en dat nu het jaar bijna begint, ze heel erg met de neus op de feiten wordt gedrukt dat haar gedrag van het afgelopen schooljaar dit opgeleverd heeft. En dan heb je de keuze als moeder om haar te blijven bevestigen dat het oneerlijk is van de school, maar dat gaat haar niet helpen.
Wat jij dus kunt doen, is haar helpen om hier minder als slachtoffer van de school op te stellen en meer als de bijna-volwassen vrouw hier mee om te gaan. En haar zelf een plan te laten maken hoe ze er voor kan zorgen dat ze a) dit jaar wel overgaat en b)hoe ze dit jaar op een goede, maar ook leuke manier doorbrengt.
Ik sluit me hierbij aan.
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren Quote
Eurus schreef:
30-08-2024 13:28
Maar kennelijk dus weer opvallend gedrag in de klas want teveel met andere dingen bezig. Waarom lijk jij de schuld bij de school te leggen of begrijp ik dat verkeerd?
Ik geef duidelijk aan in de OP dat ze dus zelf met vuur heeft gespeeld.
Wel vraag ik me af of voor iemand met zulke capaciteiten een heel jaar overdoen zinvol is. Ik krijg hier in de topic interessante inzichten mbt het jaar overdoen en haar te steunen. Ik wil de discussie niet voeren over wie de schuld heeft. Het is nu eenmaal zo en dochter heeft zelf hier rol in gespeeld.
Ik vraag om ervaringen en advies om hoe we van dit schooljaar toch een zinvol jaar van kunnen maken
Alle reacties Link kopieren Quote
Er worden wel boeiende onderzoekjes gedaan naar het nut van zittenblijven; ook naar het nut van zittenblijven in het voorlaatste jaar VO. Dat nut is beperkt, de negatieve effecten zijn duidelijker. In experimenten waarbij potentiele zittenblijvers in het voorlaatste jaar toch naar het laatste jaar worden bevorderd, slaagt tweederde van die groep bijvoorbeeld gewoon nominaal. Onder zittenblijvers is het aantal voortijdig schoolverlaters ongeveer eenderde. Zittenblijven is doorgaans een weinig zinvolle interventie.

Maar goed, daar heb je uiteraard niets aan, maar doen alsof het góed is dat het gebeurt vind ik niet passend. Ik zou insteken op het zo zinnig mogelijk maken. Vriendschappen opbouwen en een fijne plek creëren op school.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
30-08-2024 13:34
Ik geef duidelijk aan in de OP dat ze dus zelf met vuur heeft gespeeld.
Wel vraag ik me af of voor iemand met zulke capaciteiten een heel jaar overdoen zinvol is. Ik krijg hier in de topic interessante inzichten mbt het jaar overdoen en haar te steunen. Ik wil de discussie niet voeren over wie de schuld heeft. Het is nu eenmaal zo en dochter heeft zelf hier rol in gespeeld.
Ik vraag om ervaringen en advies om hoe we van dit schooljaar toch een zinvol jaar van kunnen maken
Pas je op met deze opvatting van jou over haar?
Ze heeft gegokt en verloren met al haar capaciteiten.
Ze heeft niet kunnen voldoen aan het bare minimum wat school stelt om over te gaan. Ook haar gedrag gedurende het jaar heeft niet in het team geleid tot voldoende vertrouwen in haar huidige capaciteiten om over te gaan.

Het wordt een heel zinvol jaar. Ze gaat de zwakke vakken aanpakken. Ze gaat de vakken waar ze goed in is, ten minste op hetzelfde niveau houden. Ze gaat daarnaast meer dingen ontplooien waar ze nu tijd voor heeft.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Hanaa schreef:
30-08-2024 13:34
Ik geef duidelijk aan in de OP dat ze dus zelf met vuur heeft gespeeld.
Wel vraag ik me af of voor iemand met zulke capaciteiten een heel jaar overdoen zinvol is. Ik krijg hier in de topic interessante inzichten mbt het jaar overdoen en haar te steunen. Ik wil de discussie niet voeren over wie de schuld heeft. Het is nu eenmaal zo en dochter heeft zelf hier rol in gespeeld.
Ik vraag om ervaringen en advies om hoe we van dit schooljaar toch een zinvol jaar van kunnen maken
Dat moet ze zelf moet, maar als haar instelling nu al is 'lekker veel werken' dan zou ik er niet teveel van verwachten.
Honey, you should see me in a crown

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven