Een tweede kindje financieel onhaalbaar: wie heeft die besli

18-03-2018 22:38 227 berichten
Alle reacties Link kopieren
De titel paste niet helemaal. Er moet staan: Een tweede kindje financieel onhaalbaar: wie heeft die beslissing ook zo genomen?

Ik ben benieuwd naar ervaringen over deze keuze.

Mijn situatie is namelijk als volgt: ik ben getrouwd en samen hebben we een dochter van bijna 3.

Financieel redden we het nu eigenlijk niet. We houden altijd wel een stukje maand over om het zo te zeggen.

Echter heb ik stiekem wel de wens voor nog een kindje (mijn man ook wel).

We zijn 36 en 41 en hebben dus nog maar beperkt de tijd om deze beslissing te maken.

Ik vind het een erg moeilijke beslissing. We moeten nu al elk dubbeltje omdraaien, dat wordt met twee kindjes alleen maar nog lastiger.

Maar wat als we het niet doen? Krijgen we daar spijt van?

Ik vroeg me af of hier mensen zijn die ook voor zo,n beslissing stonden en hebben besloten het niet te doen? Of misschien juist wel?
Alle reacties Link kopieren
Tja, dan maar geen biologische producten en speciale cremes enzo.. Je geeft bergen geld uit aan boodschappen. Kan de helft minder.. Het is het een of het ander he?
Ik vind het echt rot voor je, TO.

De afweging die ik uiteindelijk heb gemaakt was: we hebben het nu goed met zijn drietjes. Een tweede kindje zou die balans weer verstoren en dit zou kunnnen betekenen dat dit óók weer zijn impact heeft op ons kindje dat we nu al hebben. En dat kindje is op dit moment belangrijker voor me dan een eventueel tweede kindje.

Liever 1 kind dat zeker weten gelukkig opgroeit, dan in een onzekere situatie met eventuele psychische problemen 2 kinderen opvoeden.
Alle reacties Link kopieren
TO ik vind jullie verstandige en verantwoordelijke ouders. Als ik jou was zou ik eerst eens kijken hoe het is om weer parttime te werken, dat geeft al genoeg verandering. Want, en werken, en een kind erbij is erg heftig hoor.
Ik was psychisch gezond, en toen de kinderen naar school gingen dacht ik ook dat ik wel weer kon gaan werken, parttime onder schooltijd. Wat viel dat tegen. Voor mijn gevoel was ik alleen maar aan het hollen en draven, ik hield t dus ook niet lang vol. Voor ons was t financieel niet noodzakelijk dat ik ging werken, dus ik kon er gewoon weer mee stoppen.
Later ben ik wel een tijdje s avonds gaan werken op kantoor, dat hield ik wel vol.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is alles wel gezegd denk ik.
Ik heb een aantal zeer bruikbare adviezen gekregen en zaken om nog eens goed naar te kijken en te overwegen.

Dus bedankt iedereen en ook voor de mensen die hun persoonlijke ervaringen wilden delen hierover! Heel fijn! Genoeg stof tot nadenken nu.

🌻😊
Alle reacties Link kopieren
Louise70 schreef:
20-03-2018 10:45
Tja, dan maar geen biologische producten en speciale cremes enzo.. Je geeft bergen geld uit aan boodschappen. Kan de helft minder.. Het is het een of het ander he?
.
Als je een lastige huid hebt, dan is 'dan maar geen speciale cremes' niet altijd een optie, helaas. Ik zou blij zijn als ik wist tegen welke speciale cremes ik wél zou kunnen. Maarja.. ik gebruik dan ook, zoals een andere optie, maar geen cremes en heb daardoor altijd een droge huid.
Later is nu
Alle reacties Link kopieren
Labalade schreef:
19-03-2018 12:28
:thumbsup:

En begin vandaag inderdaad vast met jullie boodschappen onder de loep te nemen. (Woehaa €600 per maand met zn drietjes! Waar doen jullie boodschappen dan, alles thuisbezorgd door Appie ofzo?).
Ik laat ook door appie bezorgen, eet echt goed en vriend bunkert in het weekend vrolijk mee. Toch haal ik bij lange die 600 niet hoor. En een hond en 2 katten, die vreten natuurlijk ook :D
Alle reacties Link kopieren
Koffiekop schreef:
20-03-2018 08:11
Kinderen uit bijstandsgezinnen doen het minder goed op school, hebben grotere kams zelf ook in de bijstand te komen. En ze zullen ongetwijfeld ook voelen dat ze in een andere positie zitten dan hun klasgenootjes en vriendjes.

Armoede heeft héél veel impact op een kind. Het bepaalt in welke buurt je woont, waar je vervolgens op school gaat, wie je vriendjes zijn, welke sport je doet, welke vervolgopleiding. Mensen (ouders helemaal) met geldproblemen hebben heel veel stress. Dat is ook niet fijn voor een kind.

Je begint met -10 achterstand als je in armoede opgroeit.
Dat moet je echt niet onderschatten.

Ik zou 100x liever 1 kind hebben die ik armoede kan besparen dan 2 en dan van de hand in de tand leven.
Je gunt het je kind toch om in een redelijke/veilige wijk te wonen, op zwemles te kunnen, sportclub, af en toe een uitje en een vakantie, mee op schoolreis, boeken kunnen kopen en speelgoed. Gewoon ‘normaal’ mee kunnen doen.
Dan heb je het wel over een bepaald slag mensen die in de bijstand zitten Er zijn genoeg gezinnen (eenouder of niet ) die niet deze tendens naleven. Ik woon in een gezellige wijk, kaboutertjes en lounche sets en keurige tuintjes en ja ik heb ook bijstand. Bijstand hoeft echt niet altijd armoe te betekenen hoor. Kunnen koken, niet roken niet drinken en zelf kleding maken zal een hoop schelen Maar het is vooral de instelling denk ik.
Alle reacties Link kopieren
sandy1974 schreef:
19-03-2018 16:36
Ik heb 2 tieners en die willen echt geen Hema of zeeman kleding, of scapino schoenen meer , en dan nog de telefoons, schoolreisjes van 40 euro, etc etc
En zulke tieners horen allang kleedgeld te krijgen en dat zelf te regelen. Btw volgens mij is de supergoedkope primark helemaal hot en happening hoor.
Alle reacties Link kopieren
Skidamarink schreef:
20-03-2018 09:40
Klopt. Mijn inkomen viel weg toen ik ziek werd.

En de komst van oDnze dochter was uiteraard ook weer een kostenpost erbij.

En ik koop vaak biologisch of producten bij Holland & Barrett (vanwege huidproblemen). Dat zijn toch vaak duurdere producten. Eerst was dat geen probleem maar nu wel.
Dat is natuurlijk onzin. Een biologische appel geeft net zoveel of weinig problemen als een niet biologische appel. Dat is iets wat tussen je oren zit TO Dus gewoon lekker naar de lidl en dirk vd broek ed.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-03-2018 11:13
.
Als je een lastige huid hebt, dan is 'dan maar geen speciale cremes' niet altijd een optie, helaas. Ik zou blij zijn als ik wist tegen welke speciale cremes ik wél zou kunnen. Maarja.. ik gebruik dan ook, zoals een andere optie, maar geen cremes en heb daardoor altijd een droge huid.
Eten, en dan vooral voldoende goede vetten, kan ook heel veel voor je huid doen.
Alle reacties Link kopieren
Grappig dat dat thuisbezorgd door de Appie wordt genoemd want ik ben juist goedkoper uit sinds ik het zo doe. Kan thuis veel rustiger prijzen vergelijken, aanbiedingen bestellen en maaltijden plannen dan wanneer ik door de winkel loop. Minder impulsaankopen en minder vaak dat ik 'wat makkelijks' uit het schap pak.

Is een zijspoor maar als ik voor 70 euro bestel daar, kan ik er twee weken mee doen (1 pers).

Dat kun je ook eens proberen, of je manier van boodschappen doen verandert als je beter plant en/of een keer laat bezorgen.
Je kunt méér.
Skidamarink schreef:
20-03-2018 10:30
Ik ben niet altijd ziek geweest. Ik heb ook een tijd gekend waarin dat geen rol speelde in mijn leven.
Echter niet de afgelopen 10 jaar. Door mijn behandelaar is het ook aangeduid als een genetisch bepaalde kwetsbaarheid. In slechte tijden of tijden met stress neig ik een depressie te ontwikkelen of mezelf over te belasten.
Zaak is dat om je leven zo in te richten dat je dat op kan vangen mocht het misgaan. En een stuk zelfzorg uiteraard.

Het hebben van kind(eren) ervaar ik niet uitsluitend als stressvol. Het levert me bijvoorbeeld ook heel plezier en zingeving op.
Het is pas sinds de geboorte van mijn dochter dat ik een doel heb en mijn leven als waardevol beschouw. Dus in die zin ben ik enorm dankbaar dat ze er is. Mijn herstel heeft ook een enorme boost gekregen doordat zij er is.
Door de geboorte van je dochter heb je weer een doel en beschouw je je leven weer waardevol. Door een tweede kindje zal dit niet nog waardevoller zijn of je doel niet ineens veranderen. Het zal de situatie alleen maar drukker en complexer maken.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
20-03-2018 12:18
Grappig dat dat thuisbezorgd door de Appie wordt genoemd want ik ben juist goedkoper uit sinds ik het zo doe. Kan thuis veel rustiger prijzen vergelijken, aanbiedingen bestellen en maaltijden plannen dan wanneer ik door de winkel loop. Minder impulsaankopen en minder vaak dat ik 'wat makkelijks' uit het schap pak.

Is een zijspoor maar als ik voor 70 euro bestel daar, kan ik er twee weken mee doen (1 pers).

Dat kun je ook eens proberen, of je manier van boodschappen doen verandert als je beter plant en/of een keer laat bezorgen.
Dit dus!
Skidamarink schreef:
20-03-2018 10:30
Ik ben niet altijd ziek geweest. Ik heb ook een tijd gekend waarin dat geen rol speelde in mijn leven.
Echter niet de afgelopen 10 jaar. Door mijn behandelaar is het ook aangeduid als een genetisch bepaalde kwetsbaarheid. In slechte tijden of tijden met stress neig ik een depressie te ontwikkelen of mezelf over te belasten.
Zaak is dat om je leven zo in te richten dat je dat op kan vangen mocht het misgaan. En een stuk zelfzorg uiteraard.
Heeft je behandelaar ook met jou de kern van je problematiek aangepakt zodat je betere copingsmechanismes ontwikkelt en de patronen veranderen die maken dat je naar depressie neigt als het leven stressvol wordt?

Als ik je berichten zo lees zou ik eerst een baan zoeken, kijken hoe dat gaat. Daarmee los je je acute financiële problemen in ieder geval op. Je man kan zich oriënteren op opleiding doen via zijn werk of een uitzendbureau om ook in aanmerking te komen voor andere functies als hij wil. Als dat allemaal goed gaat is een tweede kind misschien wel meer vanzelfsprekend of wordt duidelijker dat het echt niet haalbaar is.
Alle reacties Link kopieren
Dreamer schreef:
20-03-2018 11:13
.
Als je een lastige huid hebt, dan is 'dan maar geen speciale cremes' niet altijd een optie, helaas. Ik zou blij zijn als ik wist tegen welke speciale cremes ik wél zou kunnen. Maarja.. ik gebruik dan ook, zoals een andere optie, maar geen cremes en heb daardoor altijd een droge huid.

Even een stapje naast het topic, maar probeer eens kokosolie. Pot fatsoenlijke olie is dan weer niet vreselijk goedkoop, maar je kunt wel een paar jaar vooruit. Werkt het niet, kun je het altijd nog gebruiken om te koken.
Uiercreme werkt ook goed.

Speciale spullen hebben vaak speciale toevoegingen. En zoek dan maar eens uit wat het probleem is. Een pot met ´niks´ doet dan waarschijnlijk meer voor je.

(Kokosolie kun je ook gebruiken als haarmasker, maar dan moet je het wel op droog haar gebruiken en alleen in de punten. Op nat haar wordt het een vette kliederboel en heb je dasty nodig om het er weer uit te krijgen. En het heeft een lichte zonbeschermingsfactor).
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Moon-Alisa schreef:
20-03-2018 12:18
Grappig dat dat thuisbezorgd door de Appie wordt genoemd want ik ben juist goedkoper uit sinds ik het zo doe. Kan thuis veel rustiger prijzen vergelijken, aanbiedingen bestellen en maaltijden plannen dan wanneer ik door de winkel loop. Minder impulsaankopen en minder vaak dat ik 'wat makkelijks' uit het schap pak.

Is een zijspoor maar als ik voor 70 euro bestel daar, kan ik er twee weken mee doen (1 pers).

Dat kun je ook eens proberen, of je manier van boodschappen doen verandert als je beter plant en/of een keer laat bezorgen.
Hier net zo. Minder impuls. Eet gewoon beter voor hetzelfde geld, heb meer in huis. En idd wasmiddel, katten/hondevoer, toiletpapier etc kun je lekker in bulk kopen als de aanbieding echt leuk is. Dat spaart echt wel uit. Vind het ook lekker dat je meteen op je lijst kunt zetten wat je tegenkomt dat op is. Aan het einde van de rit kun je ook nog rustig overwegen om dat weg te halen en dit in de plaats te doen. Of dat 'dat" ook volgende keer wel kan. Heb een abo waardoor het 2 euro p week kost. Dat haal ik er makkelijk uit én voor mij scheelt het dat ik de benodigde energie ergens anders voor kan gebruiken.
Zorg dat je meer inkomsten krijgt zodat je je ene kind in elk geval wat te bieden hebt. En doe jezelf geen extra kostenpost aan.
Alle reacties Link kopieren
To ik zou er niet aan beginnen. Voor jullie financieel echt meer ruimte gaan krijgen ben je waarschijnlijk veel tijd verder. Dat jij gaat werken is mooi. Maar het is maar de vraag of het haalbaar is met jouw ziekte. En dan nog geef je aan niet heel veel extra te gaan verdienen. Dat kan waarschijnlijk ook niet als je maar weinig werkt, er lang uit bent geweest en een beperking hebt.

Ga eerst eens kijken wat werken met je doet.

2 kinderen is en een baan lijkt mij erg onverstandig. Dan zit je straks met nog meer kosten terwijl het zoveel drukker is. Onderschat ook een zwangerschap en kleine baby niet. Daarnaast wordt je ook ouder. Ook je man zal niet verder kunnen komen als hij jou extra moet ondersteunen.

Gewoon bij 1 houden en kijken of je jullie situatie kunt verbeteren.
Alle reacties Link kopieren
lisaviva schreef:
19-03-2018 09:52
600 euro boodschappen per maand voor drie mensen?! Machtig, daar zou je zo al de helft op moeten kunnen besparen.
Wij zijn met 4, 2 volwassenen en 2 kinderen (8&4 jaar) kopen vaak huismerk en hier en daar a merk, komen niks te kort en wij zitten echt max (en dan hebben we ruig gedaan) op 400 euro. Jongste draagt in de nacht nog luiers en dan heb ik die ook al meegerekend.
Ik denk als je dat uitsplitst je wellicht wel bezuinigpuntjes vindt.
Not my circus, not my monkeys
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook zo snel mogelijk kunnen gaan werken en kijken hoe dat bevalt.
Als dat goed lukt en je wordt er blij van, kun je altijd nog kijken wat je besluit.
En mocht je er moe of depressief van worden, dan is het ook duidelijk.
Werken ga je toch doen om die ene beter te kunnen onderhouden en een gezelliger leven met zn drie te hebben.
Lizzy75 schreef:
21-03-2018 09:39
Je zou ook zo snel mogelijk kunnen gaan werken en kijken hoe dat bevalt.
Als dat goed lukt en je wordt er blij van, kun je altijd nog kijken wat je besluit.
En mocht je er moe of depressief van worden, dan is het ook duidelijk.
Als ze zwanger zou worden kan ze weer niet meer werken.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-03-2018 22:42
Ik zou voor meer inkomsten zorgen. Als dat niet kan, niet aan een tweede beginnen.
+1

Je wilt dat kind ook een beetje een leuk leven kunnen geven toch. En je wordt er ook geen leukere moeder op als je continu geldzorgen hebt lijkt me zo.
Alle reacties Link kopieren
Phoe toen ik begon te lezen dacht ik echt dat het leven in NL toch wel een pak duurder was dan hier hoor...

Met 3 zitten wij bij boodschappen toch maar rond de € 300/350 per maand.
En ik koop zowel merk als huisproducten, kijk wel naar aanbiedingen.
Ik vries ook wel veel in.
Voordeel is wel dat mijn vriend en ik beiden maaltijdcheques hebben (bestaat dit in NL?) en dit is toch wel goed voor +- € 230/maand.

Overigens snap ik wel hoe ouder het kind/hoe groter de kosten. Al vind ik persoonlijk dat kledij en schoenen qua maten toch langer meegaan dan 1 seizoen tov als ze nog heel klein waren. Dus dat scheelt ook wel veel.
En wat te klein, maar nog bruikbaar, is verkoopt oma online of op een beurs (ik heb er geen tijd voor) en het geld vliegt in een potje om nieuwe kinderschoenen te kopen. Ik denk dat ik de laatste 5j geen schoenen uit eigen rekening meer hebt betaald :-)
xxrozeliefxx schreef:
20-03-2018 09:18
Ik ben een kind van een bijstandsmoeder, we waren met 4 toen mijn ouders uit elkaar gingen. Ok we hadden dingen niet. Maar we hebben ook alle 4 een hbo-wo opleiding. Zelf bekostigd en destijds nog in tijd dat je sfudiefinanciering kreeg.

Ik denk nu soms bij de kinderen hier in huis (samengesteld gezin), soms is het helemaal niet slecht als het leven (en de kosten hiervan) niet een vanzelfsprekendheid zijn.
Het heeft mij ook iets gegeven, zelfstandigheid.

N=1

Onderzoeken wijzen anders uit.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven