Extra jaar kleuteren vs naar groep 3

22-04-2025 09:57 182 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.

Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.

Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
LaParisienne schreef:
29-04-2025 21:49

Maar blijf overstap naar andere basisschool zo'n grote stap vinden voor mijn dochters. Terwijl ik het waarschijnlijk zelf veel groter maak dan het uiteindelijk voor hun zal zijn.
Snap ik wel, maar dat is erg korte termijn denken. Ja, een grote stap maar dat is toch beter dan 6 of 7 jaar niet tot je recht komen als kind?
Stormkap schreef:
30-04-2025 07:11
Helaas kun je daar niet zomaar op vertrouwen. Wij zijn ook van school gewisseld. Aan goede wil geen gebrek op de oude school, maar het inzicht en de wil om te veranderen ontbrak.

Ik ken meer mensen die van school gewisseld zijn, die vonden het allemaal heel spannend. Maar ik hoor eigenlijk alleen maar dat ze achteraf vinden dat ze het eerder hadden moeten doen.
Ik heb veel te lang gewacht met van school wisselen, dus helemaal met je eens.
Those who choose the lesser evil forget quickly that they chose evil.

Hannah Arendt
Speculaastaart schreef:
30-04-2025 05:06
Vind ik niet. Kinderen zitten voor zichzelf op school. Fijn als een jonger broertje/zusje wat steun heeft aan oudere broer/zus maar niet leuk voor de oudere broer/zus als het zijn verantwoordelijkheid wordt om broertje/zusje op school te laten wennen.
De regel is niet krom, bij de 1 wel en bij de ander niet toepassen is krom
LaParisienne schreef:
29-04-2025 21:49

Onze jongste zit namelijk ook in groep 1/2 als net 4jarige, maar kan niet goed wennen daar. Zit in een klas van 30 waarvan er een aantal al 7 zijn (dat komt dus door dat stomme beleid van minimaal 2 hele jaren kleuteren), waardoor heel die klas scheef is geworden.
Dit klopt natuurlijk niet. Een kind van 7 zit al meer dan 3 volle jaren bij de kleuters!
Hun hele 4e, hun hele 5e, hun hele 6e en dan nog een paar maanden (want het jaar is nog niet voorbij) van het 7e.

Dat komt hier op school niet voor hoor, echt niet. Als een kleuter haast de dubbele tijd over de kleutertijd moet doen is er iets niet in de haak, dan hebben we daar allang onderzoeken op losgelaten waar dit aan ligt en waar we dit kind het best mee helpen. Ik werk al héél lang met kleuters maar heb 1, hooguit 2x een kind in de klas gehad dat al 7 was. (Van het ene kind dat ik me herinner was dat een kind dat vrij vers vanuit het buitenland kwam (pas halverwege groep 2 in mijn klas kwam) en de taal nog niet sprak. In overleg dus gekozen het nog een jaar bij de kleuters te houden).
-Rosings- schreef:
30-04-2025 07:53
De regel is niet krom, bij de 1 wel en bij de ander niet toepassen is krom

Het gaat over twee verschillende situaties. Een tweeling samen in een groep zetten is iets anders dan kinderen die bijna twee jaar schelen.

Verschil in uitleg en uitvoering van de regel dus.
Speculaastaart schreef:
30-04-2025 08:02
Het gaat over twee verschillende situaties. Een tweeling samen in een groep zetten is iets anders dan kinderen die bijna twee jaar schelen.

Verschil in uitleg en uitvoering van de regel dus.
Dat zeg ik, 1 regel op 2 manieren uitleggen en toepassen is krom.
Wissewis schreef:
29-04-2025 22:42
Kind 1 zit in groep 2 (en willen ze daar houden wat hen betreft).

Kind 2 zit in een combi-klas met onder andere groep 1.
En loopt daar verloren tussen veel oudere kinderen.

Is het niet handiger dat beide kinderen samen in de combi-klas zitten?
Zodat de jongste steun heeft aan haar zus en iemand kent in die immense groep?

Sowieso lijkt die fusie de school geen deugd gedaan te hebben.
Hier op school doen ze dat niet en ken eigenlijk ook geen ouders die dat willen. Juist school is een plek om jezelf te ontwikkelen als het goed is en niet afhankelijk te zijn van je grotere broer/zus.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven