Extra jaar kleuteren vs naar groep 3

22-04-2025 09:57 182 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Onze oudste dochter is geboren in september en zit nu in groep 2. Sinds dit jaar heeft de school blijkbaar een nieuw beleid: ieder kind moet minimaal 2 volledige kleuterjaren doorlopen voor ze naar groep 3 mogen. Of je moet er écht uitspringen. Wij kregen dit in sept 2024 te horen met daarbij meteen de mededeling; jullie kind zal na dit jaar dus nog een jaar moeten kleuteren. Dit vonden wij heel apart want ze startte net pas in groep 2 en wij vinden het belangrijker dat ze eerst kijken naar hoe ver ze is in ontwikkeling dan meteen aangeven dat ze nog een jaar zou moeten kleuteren. Maar goed, verder een goed jaar gehad voor dochter. In januari nogmaals gesprek gehad en gaf juf aan dat het zo goed gaat dat ze mss toch wel naar groep 3 kan.
Nu hebben wij afgelopen week weer gesprek gehad en dit duurde welgeteld 4 minuten, waarbij wij de mededeling kregen dat ze toch nog niet rijp is voor groep 3 en nog een jaar moet kleuteren.

Wij zijn een beetje beduusd. Vooral door de duur en vorm van het gesprek en er totaal niet werd gevraagd naar hoe het thuis gaat, of ze daar bezig is met cijfers/letters enz en wat wij er zelf van vinden. We hebben dus een nieuw gesprek aangevraagd met juf.

Maar goed, waar het om gaat, wij hebben geen kennis van de huidige onderwijsvisie enz. Wat moet een kind kunnen om naar groep 3 te kunnen gaan? Is er op meer scholen de regel dat alle kinderen minimaal 2 volle jaren moeten kleuteren? Hebben jullie wat meer info en inzichten voor ons?
Speculaastaart schreef:
23-04-2025 08:20
Die 1-oktobergrens is al in 1985 vervallen. De meeste ouders van kinderen in groep drie zijn zelf geboren na 1985. Waarom wordt die grens nog steeds benoemd in dit soort topics?

En door het vervallen van die grens zou ook een kind van voor 1 oktober dus de mogelijkheid moeten krijgen om extra lang in de kleuterklas te blijven als dat nodig zou zijn.
Ik heb ook langer gekleuterd door die oktobergrens en ik ben van 1992 (begin oktober).
Ocherrum schreef:
23-04-2025 10:20
Mijn zoontje (late herfst) ging snel mee naar groep 3 omdat hij in die groep zijn vriendjes en vriendinnetjes had. Na een langzame start (kon pas bij de herfstvakantie lezen) loopt hij nu in groep 5 voor op alle vlakken.

Maar... is met 8 jaar een jaar jonger dan de meeste in zijn klas en zeker de jongens. Gelukkig is er een dromer blijven zitten met wie hij nu BFF is. Die is pas 10 geworden. En hoewel nu nog in evenwicht, vraag ik me ook af hoe het met mijn kind gaat als de rest vol de hormonen in schiet. Een groep overslaan is wat mij betreft dus ook zeker niet aan de orde.

Ik was zelf ook de jongste in de klas en heb er wel degelijk emotioneel moeite voor moeten doen om er een beetje bij te horen.
Ja dit bedoel ik dus. Nu was mijn zoon in verhouding dan nog net wat jonger dan jouw zoon, maar dit was wel de reden dat wij spijt hadden van een jaar overslaan.
Het is echt niet prettig als je het gevoel hebt er sociaal emotioneel achteraan te hobbelen en veel moeite moet doen om erbij te horen. Op die leeftijd kan een jaar leeftijdsverschil veel uitmaken.
Schaartje76 schreef:
23-04-2025 10:25
Het is echt niet prettig als je het gevoel hebt er sociaal emotioneel achteraan te hobbelen en veel moeite moet doen om erbij te horen. Op die leeftijd kan een jaar leeftijdsverschil veel uitmaken.

Het is denk ik ook belangrijk hoe je hier als ouder (met en zonder je kind mee omgaat).
Ocherrum schreef:
23-04-2025 10:20
Mijn zoontje (late herfst) ging snel mee naar groep 3 omdat hij in die groep zijn vriendjes en vriendinnetjes had. Na een langzame start (kon pas bij de herfstvakantie lezen) loopt hij nu in groep 5 voor op alle vlakken.

Maar... is met 8 jaar een jaar jonger dan de meeste in zijn klas en zeker de jongens. Gelukkig is er een dromer blijven zitten met wie hij nu BFF is. Die is pas 10 geworden. En hoewel nu nog in evenwicht, vraag ik me ook af hoe het met mijn kind gaat als de rest vol de hormonen in schiet. Een groep overslaan is wat mij betreft dus ook zeker niet aan de orde.

Ik was zelf ook de jongste in de klas en heb er wel degelijk emotioneel moeite voor moeten doen om er een beetje bij te horen.
Is pas in de herfstvakantie kunnen lezen zo laat? Ze beginnen in groep 3 toch pas met letters en leren lezen? Mijn oudste is in september naar groep 3 gegaan en begint nu pas echt goed te lezen. We hebben het aan school overgelaten doordat het een andere taal was. Ze is sneller naar groep 3 gegaan doordat ze van januari is.

Ik zelf was trouwens een late leerling en paste er emotioneel niet goed bij. Al weet ik niet of het beter was geweest als ik een jaar hoger zat, ik was wat anders.
Schaartje76 schreef:
23-04-2025 10:25
Ja dit bedoel ik dus. Nu was mijn zoon in verhouding dan nog net wat jonger dan jouw zoon, maar dit was wel de reden dat wij spijt hadden van een jaar overslaan.
En soms blijven ze hun hele leven zo.
Schaartje76 schreef:
23-04-2025 09:54
Waarom ben jij hier altijd zo stellig over? De wereld is niet zo zwart wit. Hoogbegaafde kinderen ook niet.
Mijn hoogbegaafde zoon is eerst versneld van groep 3 naar groep 5. Hadden we toen al niet zo’n goed gevoel over, maar aangezien hij in zijn jaar groep 3, in een groep 3/4 groep, alle stof van groep 4 al had meegepikt, kon het bijna niet anders. Hij was groep 4 zelfs al een beetje vooruit.
Onze twijfels lagen bij het sociaal emotionele stukje, waarvan jij vaak zegt dat dat onzin is.
Toch werd dit bij ons een steeds grotere zorg. Hij was vrij kwetsbaar, niet opgewassen tegen “stoerdere” en oudere jongens, erg onzeker, extreem gevoelig en daarnaast ook nog eens onhandig op motorisch gebied. Toen hij in groep 7 zat en de middelbare dus steeds dichterbij kwam, hebben we hier uitgebreid over gesproken met school.
Zij begrepen onze zorgen en hebben uiteindelijk voorgesteld om de versnelling terug te draaien. Groep 7 heeft hij toen nog een keer gedaan met een eigen programma. Hij heeft in dat jaar een typecursus gedaan, powerpoints gemaakt, pluswerk, etc.
Uiteindelijk is hij dus “gewoon” met leeftijdsgenoten naar de middelbare gegaan en dat was voor hem echt het beste. Hij heeft het toen ook nog best lastig gehad, maar dat was waarschijnlijk nog erger geweest als hij nog 11 had moeten worden.

Dit heeft verder weinig te maken met wel of niet verlengen in groep 2, maar ik wilde wel even nuanceren dat het sociaal emotionele stukje echt niet zomaar van tafel geveegd kan worden.
Het blijft maatwerk en wat voor het ene kind prima kan werken, kan voor het andere juist helemaal niet zo fijn zijn.
Ik denk dat een klas overslaan wel anders sociaal emotioneel is, dan blijven zitten. Ook qua verschil in leeftijd. Ik had ook een kindje in de klas die heel vroeg was, maar daarnaast ook klein, heel verlegen en onzeker. Haar tweelingzus was even oud maar kwam wel goed mee. Zij was groter en een stuk minder verlegen. Dus ik denk ook dat karakter en zelfs lengte ermee te maken hebben.

Mijn oudste is nu ook vervroegd naar groep 3 gegaan en komt sociaal emotioneel ook prima mee, maar is qua lengte vrijwel even groot als de rest.
pina schreef:
23-04-2025 10:32
En soms blijven ze hun hele leven zo.
Ja idd, maar dat weet je allemaal niet van tevoren natuurlijk…..
Solomio schreef:
23-04-2025 10:01
Ik ben stellig over het feit dat het discutabele beslissingen zijn.
Waarmee ik dus niet beweer dat het altijd een foute beslissing is, maar blijkbaar lees jij (en anderen) dat wel zo.
Het zijn discutabele beslissingen omdat de wetenschap al aangetoond heeft dat doubleren zelden iets oplevert (cognitief iig), en ik baseer me graag op de wetenschap.
Maar daarnaast erger ik me aan het feit dat leerkrachten buiten hun competenties gaan. Leerkrachten zijn niet opgeleid om te beoordelen wat het sociale en/of emotionele niveau van een kind is. Daarvoor moet je een uitgebreid psychologisch onderzoek laten doen. Maar dan nog, al zou blijken dat een kind op die gebieden een achterstand heeft, dan nog hoeft doubleren niet de beste oplossing te zijn.

Ik ben enorm voor maatwerk, ik ben ook absoluut niet tegen doubleren, maar wel gebaseerd op zoveel mogelijk objectiveerbare kennis en niet op uitspraken van leerkrachten die daar niet voor opgeleid zijn.
Gelukkig is dat sociaal en emotionele stuk mijn werk en was mijn man het volledig met me eens. Maar wij hebben dus juist niet school laten beslissen (die wilden op basis van cognitie juist wel door laten stromen naar groep 3). En inderdaad, we weten niet zeker hoe het was gegaan als hij wel naar groep 3 was gegaan maar ik denk dat we hem echt overvraagd hadden en nu kan hij juist een keer de snelste of oudste zijn (de langste wordt hij nooit, hij is kleiner dan de gemiddelde groep 2 kleuter) waar hij enorm van opbloeit.
_melon2 schreef:
23-04-2025 09:59
Precies. Mijn beste vriendin en ik zijn 1 dag na elkaar bevallen, half november. Beide kinderen zitten nu in groep 1. Bij mijn dochter wordt er straks, eind mei, gekeken of zij door kan naar groep 2 of nog een jaar groep 1 gaat doen.
Het zoontje van m'n vriendin zit op een andere school en zij wisten afgelopen winter al dat dat jongetje groep 1 nog een keer zou doen, puur gebaseerd op datum. Ik vind dat echt vreemd, dat ze niet naar het kind kijken.

Bij ons op school gaan de herfstkinderen altijd door naar groep twee. Soms al wel met de info dat het kind mogelijk groep twee over kan/moet doen. Zitten in combi één/twee dus kunnen prima met twee mee doen en toch nog met kinderen uit één spelen. Pas eind groep twee wordt er beslist of er door gegaan wordt of gedoubleerd wordt.
Solomio schreef:
23-04-2025 09:36
Maar waarom zou je per se bij leeftijdsgenoten moeten zitten?
Juist dat geeft m.i. vaak sociale problemen, omdat kinderen zich zeer divers ontwikkelen.

Mijn neefje kreeg het pas naar zijn zin op school, toen hij met heel veel oudere kinderen kon optrekken. Bij test in groep zeven bleek hij sociaal twee jaar voor te lopen. Dat wist mijn zus natuurlijk al want buiten school als leeftijd niet meteen duidelijk is, had hij altijd contact met ouders kinderen.
Elsy schreef:
23-04-2025 10:41
Ik denk dat een klas overslaan wel anders sociaal emotioneel is, dan blijven zitten. Ook qua verschil in leeftijd. Ik had ook een kindje in de klas die heel vroeg was, maar daarnaast ook klein, heel verlegen en onzeker. Haar tweelingzus was even oud maar kwam wel goed mee. Zij was groter en een stuk minder verlegen. Dus ik denk ook dat karakter en zelfs lengte ermee te maken hebben.

Mijn oudste is nu ook vervroegd naar groep 3 gegaan en komt sociaal emotioneel ook prima mee, maar is qua lengte vrijwel even groot als de rest.
Waarom zou dat anders zijn?
Ik denk wel dat wat jij schrijft een idee is dat veel mensen hebben, maar echt onderbouwd lijkt het me niet.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Speculaastaart schreef:
23-04-2025 12:47
Mijn neefje kreeg het pas naar zijn zin op school, toen hij met heel veel oudere kinderen kon optrekken. Bij test in groep zeven bleek hij sociaal twee jaar voor te lopen. Dat wist mijn zus natuurlijk al want buiten school als leeftijd niet meteen duidelijk is, had hij altijd contact met ouders kinderen.
Mijn kind kreeg pas vrienden toen ie op de middelbare school tussen leerlingen kwam die 3 a 4 jaar ouder waren.

David Dunning
Solomio schreef:
23-04-2025 13:50
Waarom zou dat anders zijn?
Ik denk wel dat wat jij schrijft een idee is dat veel mensen hebben, maar echt onderbouwd lijkt het me niet.
Ligt ook aan of je een vroege of late leerling bent. Mijn kind is een paar maanden 6 en zit sinds september in groep 3 (vroege leerling). Als ze nu een klas over zou slaan dan zou bij 8 jarige kinderen in de klas komen. Terwijl kinderen die komend jaar naar groep 3 gaan 6 zijn. Dus ze zal dan dezelfde leeftijd hebben als de late leerlingen in de volgende klas. Kind kan prima met 5-6-7 jarigen omgaan, maar 8 is nu nog wel een groot verschil. Hier beginnen ze met 8 al met make up en groepjes vormen.
Elsy schreef:
23-04-2025 14:21
Ligt ook aan of je een vroege of late leerling bent. Mijn kind is een paar maanden 6 en zit sinds september in groep 3 (vroege leerling). Als ze nu een klas over zou slaan dan zou bij 8 jarige kinderen in de klas komen. Terwijl kinderen die komend jaar naar groep 3 gaan 6 zijn. Dus ze zal dan dezelfde leeftijd hebben als de late leerlingen in de volgende klas. Kind kan prima met 5-6-7 jarigen omgaan, maar 8 is nu nog wel een groot verschil. Hier beginnen ze met 8 al met make up en groepjes vormen.
Maar als je een keer bent blijven zitten heb je een vergelijkbaar probleem, maar dat schijnen mensen toch minder erg te vinden: dat je dan als enige al geïnteresseerd bent in make-up en de rest niet.
Daar ging die opmerking over.

David Dunning
Solomio schreef:
23-04-2025 14:33
Maar als je een keer bent blijven zitten heb je een vergelijkbaar probleem, maar dat schijnen mensen toch minder erg te vinden: dat je dan als enige al geïnteresseerd bent in make-up en de rest niet.
Daar ging die opmerking over.
Blijven zitten is vaak gewoon op onvoldoende resultaten. Zeker op het voortgezet onderwijs heb je daar natuurlijk gewoon echt wel last van. Ik ken genoeg kinderen die na veel gezeur van ouders met zomercursussen etc toch over mochten, en een jaar later alsnog struikelden, omdat de basis er gewoon niet was. Dat je dan een jaar ouder bent is misschien niet heel lekker, maar je moet de basis wel hebben.

In het basisonderwijs komt blijven zitten een stuk minder voor volgens mij. Ik ken alleen twee gevallen van kinderen die door ziekte ook echt maanden school gemist hadden. Ook dat is iets wat je niet altijd zo maar inloopt (zeker omdat door de medische omstandigheden het jaar erna ook nog wel een en ander gemist zou worden).
Overigens heb ik wat moeite met ‘uit studies blijkt dat doubleren geen zin heeft’. Want ten eerste is dat vrijwel onmogelijk goed te controleren (je kunt kinderen moeilijk willekeurig wel en niet door laten gaan). Ik heb die studies wel eens goed bekeken, en ze hebben hun best gedaan, maar er blijven behoorlijke confounders over. En ten tweede neem je dan dus alle kinderen op 1 hoop. Het enige wat je dan kunt concluderen is dat het gemiddeld geen zin heeft, wat iets heel anders is dan dat het voor geen enkel kind zin heeft. Juist omdat het maatwerk zou moeten zijn.
Speculaastaart schreef:
23-04-2025 12:47
Hier ook zo. Mijn dochter had qua leerstof een voorsprong van zeker twee jaar, wat behoorlijk veel is in groep 3. Versnellen was volgens school geen optie, omdat ze altijd als een dood vogeltje in een hoekje zat en geen enkel contact maakte met haar klasgenoten, wat natuurlijk duidde op een sociaal-emotionele achterstand. Dat het kind thuis heel goed vriendjes kon maken (en houden) en dat die vriendjes zonder uitzondering minstens twee jaar ouder waren dan zij deed volgens school niet terzake. Uiteindelijk waren alle cognitief/didactische lapmiddelen op en werd er toch versneld, en raai es wat: in haar nieuwe klas was er ineens niets meer over van die sociaal-emotionele 'achterstand'. Ze waren stomverbaasd.
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
nausicaa schreef:
23-04-2025 16:14
Blijven zitten is vaak gewoon op onvoldoende resultaten. Zeker op het voortgezet onderwijs heb je daar natuurlijk gewoon echt wel last van. Ik ken genoeg kinderen die na veel gezeur van ouders met zomercursussen etc toch over mochten, en een jaar later alsnog struikelden, omdat de basis er gewoon niet was. Dat je dan een jaar ouder bent is misschien niet heel lekker, maar je moet de basis wel hebben.

In het basisonderwijs komt blijven zitten een stuk minder voor volgens mij. Ik ken alleen twee gevallen van kinderen die door ziekte ook echt maanden school gemist hadden. Ook dat is iets wat je niet altijd zo maar inloopt (zeker omdat door de medische omstandigheden het jaar erna ook nog wel een en ander gemist zou worden).
Maar de opmerking waar ik op reageerde ging daar helemaal niet over.

David Dunning
nausicaa schreef:
23-04-2025 16:24
Overigens heb ik wat moeite met ‘uit studies blijkt dat doubleren geen zin heeft’. Want ten eerste is dat vrijwel onmogelijk goed te controleren (je kunt kinderen moeilijk willekeurig wel en niet door laten gaan). Ik heb die studies wel eens goed bekeken, en ze hebben hun best gedaan, maar er blijven behoorlijke confounders over. En ten tweede neem je dan dus alle kinderen op 1 hoop. Het enige wat je dan kunt concluderen is dat het gemiddeld geen zin heeft, wat iets heel anders is dan dat het voor geen enkel kind zin heeft. Juist omdat het maatwerk zou moeten zijn.
Maar het is natuurlijk wel goed als leerkrachten en ouders zich realiseren dat het gemiddeld weinig oplevert.
Mijn ervaring is dat zeker leerkrachten zich daar helemaal niet mee bezighouden als het doubleren betreft, maar bij versnellen ineens wel doorhebben dat dat symptoombestrijding is, omdat zo'n kind na 1 of 2 jaar alweer voorloopt.

David Dunning
Elsy schreef:
23-04-2025 10:41
Ik denk dat een klas overslaan wel anders sociaal emotioneel is, dan blijven zitten. Ook qua verschil in leeftijd.
Waarom? Ieder kind ontwikkelt zich in zijn eigen tempo, dat lijkt me toch algemeen bekend. Beetje raar om te veronderstellen dat dat bij sociaal-emotionele ontwikkeling ineens heel anders is.
(Herman Finkers)
Solomio schreef:
23-04-2025 16:43
Maar het is natuurlijk wel goed als leerkrachten en ouders zich realiseren dat het gemiddeld weinig oplevert.
Mijn ervaring is dat zeker leerkrachten zich daar helemaal niet mee bezighouden als het doubleren betreft, maar bij versnellen ineens wel doorhebben dat dat symptoombestrijding is, omdat zo'n kind na 1 of 2 jaar alweer voorloopt.
Misschien dat leerkrachten vroeger meer vingers in de pap hadden, maar een kind laten doubleren of laten versnellen is geen beslissing van de leerkracht alleen. Ik zou zelfs willen zeggen dat ik maar een heel klein radertje in dat geheel ben. Althans, op de scholen waar ik gewerkt heb.
Ik lees vaker dat beslissingen toegedicht worden aan een enkele leerkracht, die daar onvoldoende verstand van heeft. Achter zo'n leerkracht zit een heel zorgteam dat de daadwerkelijke beslissingen maakt. En in dat proces mag ik als leerkracht ook mijn meninkje geven. Maar misschien werkt dat op andere scholen anders?
Mistborn schreef:
23-04-2025 16:56
Misschien dat leerkrachten vroeger meer vingers in de pap hadden, maar een kind laten doubleren of laten versnellen is geen beslissing van de leerkracht alleen. Ik zou zelfs willen zeggen dat ik maar een heel klein radertje in dat geheel ben. Althans, op de scholen waar ik gewerkt heb.
Ik lees vaker dat beslissingen toegedicht worden aan een enkele leerkracht, die daar onvoldoende verstand van heeft. Achter zo'n leerkracht zit een heel zorgteam dat de daadwerkelijke beslissingen maakt. En in dat proces mag ik als leerkracht ook mijn meninkje geven. Maar misschien werkt dat op andere scholen anders?
Oh, ik geloof zeker dat het er tegenweurdig op basisscholen heel anders aan toe gaat dan toen mijn kinderen er zaten. Maar bepaalde misvattingen, bijvoorbeeld over sociaal-emotionele ontwikkeling, zie ik nog steeds terugkomen in bijvoorbeeld de topics hier.
(Herman Finkers)
Sociale en emotionele ontwikkeling staan sowieso los van elkaar.
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.
Moiren schreef:
23-04-2025 17:03
Sociale en emotionele ontwikkeling staan sowieso los van elkaar.
Natuurlijk, maar ik heb het intussen opgegeven mensen daarop te wijzen. Zo lang leerkrachten en zorgteams de term 'sociaal-emotioneel' blijven omarmen is het toch vechten tegen de bierkaai.
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
23-04-2025 17:06
Natuurlijk, maar ik heb het intussen opgegeven mensen daarop te wijzen. Zo lang leerkrachten en zorgteams de term 'sociaal-emotioneel' blijven omarmen is het toch vechten tegen de bierkaai.
Ja. Maar ik gebruik het zelf wel correct. Wie weet is er toch iemand die het oppikt ;)
Don’t let anyone ruin your day. It’s your day.
Ruin it yourself.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven