Geboortekaartje, proefdruk

04-06-2008 14:19 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels is het zover dat we de geboortekaartjes hebben besteld.

Helemaal blij!

Nu stond op de specificatie een klein bedragje berekend voor proefdruk. En dit werd ook mondeling bij het bestellen verteld.

Ik ging er dus eigenlijk van uit dat we een echt exemplaar gedrukt en wel (uiteraard met verzonnen gegevens) zouden ontvangen.

Nu kreeg ik vandaag tot mijn verbazing per mail een ingescand zwart-wit exemplaar van ons kaartje.

Maar zo kan ik natuurlijk helemaal niet beoordelen of ik de kleuren van de letters wel mooi vind.

Is het gebruikelijk om op deze wijze een proefdruk te ontvangen of vinden jullie dat ik gewoon om een "echt exemplaar" kan vragen?

Het is toch een boel geld die geboortekaartjes en straks vind ik ze helemaal niet mooi
een proefdruk hoeft niet een echte afdruk te zijn, maar lijkt me wel zo handig als ze even een kleurenprint maken, dan kun je m goed beoordelen! mag ik vragen wat ze rekenen voor deze 'proefdruk'?
waarom bel je niet gewoon de drukker op om te vragen of je een echt exemplaar kan krijgen?

bij ons was het trouwens zou dat we alleen een papiertje kregen met daarop de tekst en de lay out, zal duswel de gewone gang van zake zijn, maar je kan altijd vragen.
We betalen 12,50 voor de proefdruk.

Ja op zijn minst een kleurenprint lijkt me toch wel handig ja.

Ik heb nu inderdaad de lay out kunnen bepalen maar we hebben nogal zitten twijfelen over de kleur van tekst, zijn uiteindelijk voor zilver gegaan, maar zou toch even willen zien of dat wel de juiste keus is.
Je zal nooit een echt exemplaar als proefdruk krijgen, omdat deze alleen in oplage wordt gedrukt/geprint, de opstartkosten hiervan zijn zo hoog dat er niet 1 exemplaar wordt geleverd.

Het gaat bij de proefdruk om of de gegevens en de layout kloppen.
Zilver kun je nooit beoordelen, daarom is het ook geen kleurenafdruk.

Zilver is een speciale PMS kleur, en deze kun je nooit benaderen in full colour, helaas dus...
Wij kregen wel gewoon een proefdruk. Wel standaard zoals op de site (met die naam en gegevens) maar gewoon in kleur en op het papier dat gebruikt zou worden.

Ik zou het iig zeker in kleur willen zien voor ik accoord zou geven. Het is toch een hoop geld wat je eraan besteed.
Helaas, Selma, kan dat niet met de zilverinkt...

Ze kunnen je op de PMS waaier wel laten zien welke kleur het is.
Ik snap m Vinyl. Dan wordt het idd lastig.

De lay-out etc kregen we wel per mail en zo konden we het kaartje verder aanpassen naar onze wensen.
Wij hebben een proefdruk compleet met alles erop en eraan! In de juiste kleur, de juiste letters, lay-out enz. Eerst kregen we ze via de mail en dan gaf ik aan wat er nog anders moest, daarna met de post op het soort papier en precies zoals we wilden een proefdruk gehad. Alleen geboortegegevens zijn zomaar ingevuld!

Straks alleen de juiste gegevens doorgeven(hoop zo snel mogelijk, ben nu 39w3d)en ze worden zo gedrukt! Wij betalen hier 6 euro voor geloof ik!

Bij de eerste geloof ik inderdaad ook gewoon zwart-wit kopietje gehad met alleen de lay-out, dit was bij een drukker in de stad waar wij wonen. Nu via internet besteld, maar kan ook gewoon bij die drukker zelf, maar is beetje ver hier vandaan
Dat kun je wel vragen, een PDF van het kaartje. Ook dan zie je de inkt niet, maar heb je wel een gevoel erbij!
Ukkie27 schreef op 04 juni 2008 @ 14:42:

Wij hebben een proefdruk compleet met alles erop en eraan! In de juiste kleur, de juiste letters, lay-out enz. Eerst kregen we ze via de mail en dan gaf ik aan wat er nog anders moest, daarna met de post op het soort papier en precies zoals we wilden een proefdruk gehad. Allen geboortegegevens zijn zomaar ingevuld!

Straks alleen juiste doorgeven en ze worden zo gedrukt! Wij betalen hier 6 euro voor geloof ik!

maar dat is het voordeel van full colour.

maar een hele pers aanzetten voor 1 kaartje in een PMS zilver is gewoon echt te kostbaar...
Vinyl, we hebben er inderdaad geen zilver in. Zal dus inderdaad wel verschillen welke kleuren je hebt gekozen.
Vinyl jouw verhaal doet me duizelen hahaha.......

PMS kleur??? Geen idee wat dat inhoud.

Bij PMS krijg ik hele andere gedachten en daar heb ik al 7 maanden geen last van haha...

Wat bedoel je met PMS zilver?
Nou nee, meer het drukproces.

Als je voor full colour gaat, dan kan een proefdruk eenvoudig worden gemaakt.

Zilver, goud, metallic en andere inkten kunnen niet in fullcolour gemengd worden. Hier zitten metallicpigmenten in. Dit zijn dan ook speciale inkten die men alleen op de drukpers kan gebruiken, deze zitten niet in een printer of kleurproefsysteem. helaas...

Als je dit print, zie je gewoon grijs....
sidenmick schreef op 04 juni 2008 @ 14:48:

Vinyl jouw verhaal doet me duizelen hahaha.......

PMS kleur??? Geen idee wat dat inhoud.

Bij PMS krijg ik hele andere gedachten en daar heb ik al 7 maanden geen last van haha...

Wat bedoel je met PMS zilver?

Je kunt op verschillende manieren drukken,

In vierkleuren (zoals men ook folders, tijdschriften, kranten, drukt)

Of in PMS kleuren. Deze kleuren worden niet opgebouwd uit 4 kleuren, maar worden gedrukt met de specifieke inkten. Deze inkten zijn samengesteld volgens het Pantone Matching System.

Het voordeel hiervan is dat als je een kleur uitkiest deze in volvlak altijd helemaal vol is, en niet zoals je ziet als je een loep op een krant houdt, uit allemaal puntjes kleur bestaat.

Zilver kan niet opgebouwd worden uit Zwart, Geel, Cyaan (blauw) en Magenta (roze-rood), en dus is het een aparte inkt...

Hoop dat het zo iets duidelijker is? X-D
Wat je kunt doen is het volgende:

- de opmaak als PDF per email vragen. Dan zie je hem in ieder geval al in kleur.

- dan naar de drukker gaan, en de zilverkleur bekijken in de Pantone (PMS) waaier. Hierin zitten van alle inkten staaltjes. Je ziet het dan wel niet in de tekst, maar je hebt wel een idee!
Vinyl heeft al een redelijk duidelijk antwoord gegeven lijkt me...

Wij laten onze kaarten in 'gewoon kleur' bedrukken (oranje) en kregen een gewoon a-4- papier met hierop wel de oranje kleur, maar wel met vermelding dat dat iets kan afwijken van de uiteindelijke kleur. Toen mijn eerste kind geboren werd kregen we het zelfs alleen in zwart-wit. Dit is, omdat het om de tekst )fouten, lay-out) gaat en niet zozeer om de kleur. Sommige drukkerijen werken nog met oude systemen, waarbij ze dus voor een kleur alles helemaal moeten 'opzetten' en dat is te kostbaar voor een proefdruk.

Overigens raar dat je hier een bedrag voor moet betalen, dat is bij onze drukkerij dan weer niet het geval.
Ja, prints wijken altijd af van het drukvel, dat klopt...

Maar zo werkt het bij alle drukkerijen eigenlijk wel. Er is bijna geen drukkerij die voor een proefdruk een pers aanzet.

De meesten maken een kleurenprint en zeggen er inderdaad bij dat het kan afwijken...
Als het digitaal gedrukt wordt is een proefdruk niet zo'n probleem toch? Wij kregen in ieder geval een gewone proefdruk, zowel in jongens-als in meisjesuitvoering. Voor een echte drukker (om het zo maar even uit te drukken X-D ) is een proefdruk inderdaad aardig kostbaar.
Digitaal is het beter te doen, maar toch toch is het niet overal gebruikelijk, het kost dan toch tijd om een pers in te stellen ook digitaal...
O, en een digitale drukpers werkt niet met PMS inkten, is altijd full colour, dus voor TO is het geen optie.
Bedankt voor de duidelijke uitleg. Ik snap nu iig wat PMS is haha.

Dat is geen echte proefdruk kan krijgen vind ik opzich niet heel erg maar ik ga wel vragen of ik op een staaltje het zilver kan bekijken want ik zou toch graag een indruk krijgen.

Bedankt!
Ja, dat moet gewoon kunnen.

MITS ze echt in PMS gaan drukken. Dat zou je wel even kunnen navragen. Want ze kunnen ook wel roepen dat het zilver is, maar als ze fullcolour drukken, wordt het gewoon grijs.

Mag ik vragen of de rest van het kaartje standaard is, en je het alleen laat indrukken met tekst, of dat je verder ook nog een gekleurde opmaak hebt?
O, nog iets:

Een staaltje zilver is op gewoon glad papier.

Als jouw kaartje van wat grover/ruwer/matter papier is, zuigt het papier de inkt dus meer op. De kleur wordt dan iets minder glanzend en wat donkerder.

Dus ookal heb je het staaltje gezien, de uiteindelijke kleur is ook nog eens afhankelijk van de ondergrond.

Lastig he?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven