Graag advies: mee laten gaan naar groep 3?

01-07-2020 11:38 114 berichten
Zoon is 5 geworden in februari. Voor Corona is versnellen nooit ter sprake gekomen. Toen hij thuis kwam te zitten en ik iedere dag werkjes met hem deed, viel mij pas op hoe goed hij al kan lezen en rekenen. Toen ook extra werkbladen gevraagd aan juf. Ook de werkbladen van groep 3 gehad en daar kon hij al vrij veel van doen. Ik heb dit wel aangegeven bij juf, maar we hebben hier toen eigenlijk niet over door gepraat.

Twee weken geleden heeft hij met de IB-er gezeten en allerlei testjes en oefeningen gemaakt en zij geeft aan dat hij klaar is voor groep 3. Het enige wat nog niet optimaal is, is zijn pengreep/handschrift. Wisselt ook nog vaak tussen links en rechts. Vorige week definitief bericht van school: hij mag mee naar groep 3, maar we mogen ook kiezen voor groep 2.

Zelf kom ik er niet uit! Ik blijf maar in hetzelfde gedachtencirkeltje ronddraaien. Soms neig ik naar ja en een uur later naar nee. Man heeft geen voorkeur (lekker makkelijk, zucht). Zijn 2 juffen spreken zich ook niet echt uit voor of tegen. Hopelijk heeft iemand hier een helder inzicht waar ik verder mee kom?

Waarom ja: hij heeft de einddoelen groep 2 al behaald (en al een aantal van groep 3), hij is groot voor zijn leeftijd, een paar goede vriendjes gaan ook naar groep 3, school biedt geen verrijkingsprogramma aan in groep 2, volgend jaar grote groep 1/2

Waarom nee: altijd en eeuwig de jongste in de klas, kan hij sociaal/emotioneel wel meekomen in groep 7/8 + VO, is het geen overhaaste conclusie van school en moet hij straks toch op zijn tenen lopen, nooit het gevoel gehad dat hij zich op school verveelt

Alvast bedankt voor het meedenken!

Groep 2 of groep 3?

Totaal aantal stemmen: 142

Groep 2 (15%)
Groep 3 (85%)
Alle reacties Link kopieren
nicole123 schreef:
01-07-2020 23:27
Ja, daar heb je wel een punt. Welke gevolgen zie jij daarvan in de praktijk? Kinderen die er in groep 3 en 4 geen zin meer in hebben? Ik kan me voorstellen dat dat bij mijn zoon gebeurd is met lezen en zie het ook weer aankomen bij dochter. Zowel zoon als dochter hakten en plakten al voor ze op de kleuterschool begonnen.

Vind je dan dat een kind eigenlijk zou moeten leren lezen zodra het de letters kent en kan hakken en plakken? Omdat het als het een tijd geen uitdaging krijgt op dit vlak de interesse verliest? Ook als het bijv een kind van nog maar 4 jaar betreft? Ik kan daar wel inkomen, maar het betekent wel wat voor de organisatie van het onderwijs.
Juist bij kleuters kan dat prima.
Mijn jongste zat 3 weken op school toen hij vroeg wanneer hij nou eindelijk ging leren lezen.
Toen mocht hij de werkjes uit groep 2 doen die voorbereidden op lezen.
Groep 1 en 2 bij elkaar heeft dat als voordeel.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Andersom schreef:
02-07-2020 08:01
Ja, een kind wordt ook zindelijk op het moment dat het er aan toe is. Leert rollen, lopen etc op het kritische moment dat het er aan toe is. Kind leert het makkelijkst als het iets zelf graag wil. Niet omdat een ander dat wil of omdat het volgens de kalender iets zou moeten leren.

Binnen het onderwijs is dat lastig heel precies op elk kind aan te passen. Ik vind het wel zonde om zo'n kritisch moment voorbij te laten gaan. Of nog erger om het kind te dwingen de focus even te verleggen.
En soms is het ook heel lastig in te schatten. Mijn oudste kende al heel jong alle letters om er vervolgens een jaar of twee geen enkele belangstelling voor te tonen. Ze heeft gewoon leren lezen, toen ze 6 was. Mijn jongste had ik nog nooit kunnen betrappen op enige interesse voor letters, toen school voor hem in groep 2 een veilig leren lezen-account regelde. Hij kon toen binnen een paar weken goed lezen, zelf dacht ik dat hij nog helemaal niet aan toe was, omdat de interesse voor letters er nooit geweest was.
Alle reacties Link kopieren
Versnellen halverwege een schooljaar zou ik niet graag willen. De groepsvorming is aan het begin van het schooljaar erg belangrijk, zeker als je de jongste/bijzondere etc. bent, en die mis je dan.

Niet iedere school biedt maatwerk en de instrumenten aan. Helaas. Hoe de school van To is, weet ik niet. Hoe het kind van To is, ook niet. Maar frustratie is ontzettend vervelend, een kind dat vast loopt en dan geholpen moet worden, is een lastig traject. To, blijf naar je kind kijken en luisteren. Blijf in contact met school en wacht niet met overleg omdat het rapport bijna komt, je geen helicopter moeder of curling moeder wilt zijn als je gevoel aangeeft dat het niet goed gaat.

Mijn dochter is in mei 10 geworden en heeft een compleet eigen pakket; ze zit formeel in groep 6 maar voor spelling en begrijpend lezen zit ze in groep 7 (inclusief die cito's), volgend jaar groep 8. Daarnaast zit ze in de verrijkingsgroep voor zaakvakken en wekelijks in de bovenschoolse plusklas voor executieve vaardigheden, mindset en peers. Oja en omdat ze een gediagnostiseerde motorische ontwikkelingsstoornis heeft, heeft ze naast school nog ergotherapie voor het plannen van motorische handelingen zoals schrijven, bestek. De fysiotherapeut heeft grof motorisch al veel bereikt en ook haar pengreep al aangepakt. De ergotherapie doet nu de finetuning en het doel is leesbaarheid.
Veel maatwerk en aanpassingen. Waarmee het nu goed met haar gaat. Maar dat is niet van de een op de andere dag gegaan. Ze kan echter niet wachten tot ze naar de middelbare school mag, maar op rekenen laat ze geen reden tot versnellen zien dus moet nog twee jaar uitzingen. Het kind heeft oude studieboeken van het vmbo van haar oudere nichtje gekregen en is zichzelf nu natuurkunde aan het leren. Ze wil zo graag echt wat leren... toch maar weer aan de bel te trekken van wat gaan we met haar doen als ze talig helemaal klaar is en ze moet dan nog anderhalf jaar.... Waar ik maar mee wil aangeven dat zorgen blijven.
MrsDuck schreef:
02-07-2020 08:57
Versnellen halverwege een schooljaar zou ik niet graag willen. De groepsvorming is aan het begin van het schooljaar erg belangrijk, zeker als je de jongste/bijzondere etc. bent, en die mis je dan.
Dat ligt er misschien aan war normaal is op een school? Onze school versnelt vrij regelmatig na de kerstvakantie, omdat ze hier goede ervaringen mee hebben. Kind gaat dan vaak gedurende een paar maanden elke dag een uur of langer naar de nieuwe groep. Er zijn hier gedurende het jaar altijd vrij veel wisselingen in de klas (kinderen die verhuizen of juist nieuw in de klas komen, ligt misschien ook aan de wijk).
Net het gesprek met juf gehad. Ik had haar gisteren al mijn vragen gemaild:
- Wat is jullie advies?
- Waarom hebben we eerder in het jaar niets over een voorsprong en mogelijk versnellen gehoord?
- Krijgt zoon testen, een plan van aanpak, extra begeleiding in groep 3?

Het was echt een prettig en verhelderend gesprek.
- advies van juf(fen) is groep 3. Dit op basis van zijn intellectuele en sociale ontwikkeling + klaar zijn voor het 'echte schoolwerk.
Dat zij tijdens ons vorige gesprek geen duidelijke voorkeur gaf, kwam omdat ze van mijn man had begrepen dat wij niet wilden versnellen (?!)

- Versnellen en voorsprong is inderdaad niet eerder met ons besproken, maar zoon blijkt al het hele schooljaar groep 2-werkjes te doen en heeft in januari en februari ook met het groep 2 plusgroepje meegedaan. Schoolbeleid is om pas te testen en met ouders te bespreken na de 5e verjaardag. Maar ja, toen gingen de scholen dicht. Het is dus absoluut geen subtiele poging tot kleutervermindering.

- De overdracht naar groep 3 wordt gevuld op het moment dat wij akkoord geven. IB-er heeft al een voorlopig plan geschreven, waarin zij doortesten, extra begeleiding voor pengreep/handschrift en (ook afhankelijk van de uitslag van het doortesten) een verrijkingsprogramma in groep 3 adviseert, met name omdat hij al leest op minimaal eind groep 3 niveau.

Wat mij betreft is de keuze nu gemaakt. Het wordt groep 3. Even wennen, geen kleuterschool meer!

Ik ben absoluut niet onder de indruk van hoe school dit heeft aangepakt. Vooral de communicatie naar ons toe had duidelijker, tijdiger en veel vollediger kunnen zijn. Maar deze school heeft wel een heel goede reputatie op het gebied van individuele ondersteuning en mogelijkheden tot verrijking, dus ik ga ze die kans het komend schooljaar gewoon geven.
Alle reacties Link kopieren
Sophie2020 schreef:
02-07-2020 16:17

Ik ben absoluut niet onder de indruk van hoe school dit heeft aangepakt. Vooral de communicatie naar ons toe had duidelijker, tijdiger en veel vollediger kunnen zijn. Maar deze school heeft wel een heel goede reputatie op het gebied van individuele ondersteuning en mogelijkheden tot verrijking, dus ik ga ze die kans het komend schooljaar gewoon geven.

Ik snap dat, maar aan de andere kant vind ik het al heel wat dat school het wel zelf signaleert en met dit idee komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je juist blij mag zijn met hoe school het opgepakt heeft. Ze hebben alleen onvoldoende met jullie gecommuniceerd maar ze hebben hem wél gezien en uitgedaagd. Succes in groep 3!
Alle reacties Link kopieren
De communicatie richting jullie is idd niet netjes verlopen.

Maar als ik hun plan van aanpak hoor, dan mag je denk ik heel blij zijn met deze school. Hier nog nooit een IB-er meegemaakt die uitzichtzelf een plan schreef zonder dat ik ze minstens een paar maanden aan het hoofd had gezeurd.

Succes in groep 3! Even schakelen maar dat komt vast goed!
Alle reacties Link kopieren
Protocol schreef:
02-07-2020 16:41
De communicatie richting jullie is idd niet netjes verlopen.

Maar als ik hun plan van aanpak hoor, dan mag je denk ik heel blij zijn met deze school. Hier nog nooit een IB-er meegemaakt die uitzichtzelf een plan schreef zonder dat ik ze minstens een paar maanden aan het hoofd had gezeurd.

Succes in groep 3! Even schakelen maar dat komt vast goed!

Dit idd
Uit de laatste mail blijkt wel dat de school, of althans de IB'er, er echt over heeft nagedacht. Onhandige communicatie komt helaas zoveel voor.. laat je daar niet zuur door maken. Fijn dat jullie eruit zijn! Veel plezier en succes in groep 3.
Protocol schreef:
02-07-2020 16:41
Hier nog nooit een IB-er meegemaakt die uitzichtzelf een plan schreef zonder dat ik ze minstens een paar maanden aan het hoofd had gezeurd.
Wow, dat is best erg! Dan mag ik inderdaad in mijn handjes knijpen!
Alle reacties Link kopieren
Dus ze laten je kind een heel jaar groep 2-werkjes maken (met nog pluswerk erbovenop) en zetten hem de facto zo goed als in groep 2, maar dat even melden aan de ouders - ergens tussen september en december bijvoorbeeld - kost teveel moeite?

Ik zou gaan bidden dat de juf van groep 3 beter communiceert.
Ook moest zoon het bijvoorbeeld niet trekken.

Dat je dat niet weer pas op 20 juni of daaromtrent te weten komt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Sophie2020 schreef:
02-07-2020 16:17
Net het gesprek met juf gehad. Ik had haar gisteren al mijn vragen gemaild:
- Wat is jullie advies?
- Waarom hebben we eerder in het jaar niets over een voorsprong en mogelijk versnellen gehoord?
- Krijgt zoon testen, een plan van aanpak, extra begeleiding in groep 3?

Het was echt een prettig en verhelderend gesprek.
- advies van juf(fen) is groep 3. Dit op basis van zijn intellectuele en sociale ontwikkeling + klaar zijn voor het 'echte schoolwerk.
Dat zij tijdens ons vorige gesprek geen duidelijke voorkeur gaf, kwam omdat ze van mijn man had begrepen dat wij niet wilden versnellen (?!)

- Versnellen en voorsprong is inderdaad niet eerder met ons besproken, maar zoon blijkt al het hele schooljaar groep 2-werkjes te doen en heeft in januari en februari ook met het groep 2 plusgroepje meegedaan. Schoolbeleid is om pas te testen en met ouders te bespreken na de 5e verjaardag. Maar ja, toen gingen de scholen dicht. Het is dus absoluut geen subtiele poging tot kleutervermindering.

- De overdracht naar groep 3 wordt gevuld op het moment dat wij akkoord geven. IB-er heeft al een voorlopig plan geschreven, waarin zij doortesten, extra begeleiding voor pengreep/handschrift en (ook afhankelijk van de uitslag van het doortesten) een verrijkingsprogramma in groep 3 adviseert, met name omdat hij al leest op minimaal eind groep 3 niveau.

Wat mij betreft is de keuze nu gemaakt. Het wordt groep 3. Even wennen, geen kleuterschool meer!

Ik ben absoluut niet onder de indruk van hoe school dit heeft aangepakt. Vooral de communicatie naar ons toe had duidelijker, tijdiger en veel vollediger kunnen zijn. Maar deze school heeft wel een heel goede reputatie op het gebied van individuele ondersteuning en mogelijkheden tot verrijking, dus ik ga ze die kans het komend schooljaar gewoon geven.
Jammer dat de communicatie wat mager was, daar heeft men wat steken laten vallen. Maar goed dat er een plan komt! Ik wens je zoon een mooi jaar in groep 3 toe!
Wissewis schreef:
02-07-2020 18:01
Dus ze laten je kind een heel jaar groep 2-werkjes maken (met nog pluswerk erbovenop) en zetten hem de facto zo goed als in groep 2, maar dat even melden aan de ouders - ergens tussen september en december bijvoorbeeld - kost teveel moeite?

Ik zou gaan bidden dat de juf van groep 3 beter communiceert.
Ook moest zoon het bijvoorbeeld niet trekken.

Dat je dat niet weer pas op 20 juni of daaromtrent te weten komt.
Ja, het voelt een beetje stiekem! En ik had geen idee, want ben niet bekend met normale werkjes voor groep 1 of 2. Volgend jaar ben ik wel alerter :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven