Hoe vrij laat je je peuter/kleuter?

18-07-2018 23:17 54 berichten
Natuurlijk hangt het af van leeftijd, karakter, omgeving etc. , maar hoe vrij laat je jouw kind? Mag hij of zij op eigen houtje de buurt in? Of in de winkel lopen buiten jouw zicht?
Ik vind het echt lastig om m'n kind (3.5 jaar) vrij te laten merk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dawn2 schreef:
19-07-2018 14:05

In januari komt de 2e en ik hoop toch echt dat zoon dan wat beter luistert en bij me blijft. Mocht dat niet zo zijn dan overweeg ik een polsbandje zodat hij niet weg kan lopen. Gaat iets tegen mijn principes maar moet er niet aan denken dat er wat gebeurd.
Jsnuari is nog ver weg. Gewoon blijven oefenen. Heb zelf voor mijn jongste wel een tijdje met een polsbandje gewerkt. Hij was snel, sterk, ondeugend en luisterde voor geen meter. In t begon vond kind het grappig, liep ie als een hondje te blaffen. Na een paar weken was de lol eraf en was dreigen met het polsbandje al genoeg om hem te laten luisteren. Hij is nu 2,5 en gedraagt zich nu beter, doet erg zijn best om een grote jongen te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Met 2 jaar was zoon echt een wegloper, maar nu met 3 jaar en 3 mnd is hij behoorlijk goed afgericht ;-D (ik heb nog de hoop dat mijn opvoeding er aan heeft bijgedragen)

Hij mag daarom nu voor me uit lopen. Bij het oversteken mag hij zonder hand, maar moet hij wel naast me blijven lopen. Alleen buiten spelen buiten de tuin, doen we nog niet aan. In een binnenspeeltuin mag hij wel alleen rondspelen. Ik weet min of meer waar hij is, maar in die klimtoestellen niet altijd tot in detail. Ik moet meer op jonger broertje letten.

Thuis mag hij vrij door het huis gaan in zijn eentje. Bij een te lange stilte, zoek ik hem wel op. Dan moet ik mij zorgen maken.
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoon van 5 mag voor het huis spelen. Dat is het.
Alle reacties Link kopieren
Niet, dat komt wel als hij 18 is. Dat is vroeg zat :proud:
The most exciting, challenging and significant relationship is the one with yourself. And if you can find someone to love the you you love that’s fabulous
Bedankt voor de reacties. Ik ben blijkbaar niet al te krampachtig ;)
Alle reacties Link kopieren
Hier dochter 2,5. Mag vooruit lopen en fietsen zolang ze luistert als ik haar roep. Meestal gaat dat goed, soms re nt ze door. Ze mag buiten alleen op de galerij spelen, ze kan nergens naar toe.
In de speeltuin, binnenspeeltuin mag ze alleen gaan spelen maar ze wilt meestal dat ik achter haar aan hobbel.
Als ze in de ah voor de tv zit, pak ik soms nog snel iets uit het schap.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan m'n kind(2,5) zo vrij laten als ik wil, ze loopt nooit weg, gaat niet alleen spelen in de speeltuin en als ik niet mee ga wil ze op schoot. Ze zit het liefst de hele dag tegen me aan geplakt. Op de psz blijft ze roerloos op 1 plek zitten en gaat pas naar een andere hoek om te spelen als de juf met haar meeloopt. Ik ben dus best wat jaloers op al die explorerende kinderen die kort gehouden moeten worden ;)
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
20-07-2018 10:36
Ik kan m'n kind(2,5) zo vrij laten als ik wil, ze loopt nooit weg, gaat niet alleen spelen in de speeltuin en als ik niet mee ga wil ze op schoot. Ze zit het liefst de hele dag tegen me aan geplakt. Op de psz blijft ze roerloos op 1 plek zitten en gaat pas naar een andere hoek om te spelen als de juf met haar meeloopt. Ik ben dus best wat jaloers op al die explorerende kinderen die kort gehouden moeten worden ;)

Oh dat lijkt me ook niet fijn nee. Hopelijk trekt het bij.
Redballoon schreef:
20-07-2018 10:36
Ik kan m'n kind(2,5) zo vrij laten als ik wil, ze loopt nooit weg, gaat niet alleen spelen in de speeltuin en als ik niet mee ga wil ze op schoot. Ze zit het liefst de hele dag tegen me aan geplakt. Op de psz blijft ze roerloos op 1 plek zitten en gaat pas naar een andere hoek om te spelen als de juf met haar meeloopt. Ik ben dus best wat jaloers op al die explorerende kinderen die kort gehouden moeten worden ;)
Jeetje! Dat is wel het andere uiterste. Heb je een idee waarom ze de wereld niet indurft?
Alle reacties Link kopieren
Maline schreef:
19-07-2018 07:31
Ik heb een dochter van net 4 en in vergelijking met sommige buurtgenoten laat ik haar niet vrij. Wij wonen aan een woonerf zonder stoepen. Erg onoverzichtelijk en ik wil haar niet alleen laten lopen/spelen op een plek waar ook auto's en snelle busjes van besteldiensten rijden. Ik vind het wel lastig, want speeltuin is vlakbij en buurkinderen van soms pas drie spelen daar alleen. Buurkind van drie struint zelfs alleen door de hele buurt. Ik vind het onverantwoord en gewoon gevaarlijk, maar twijfel soms wel doordat buren er zo anders over lijken te denken.
Heel herkenbaar
Ik blijf toch maar bij m'n eigen gevoel
Geen zwemdiploma is niet alleen buiten
Vaak zat nieuwsberichten over verdronken kinderen
Wel lastig met Speelafspraakjes moet nadrukkelijk zeggen dat hij niet op straat mag
Resultaat samen spelen is minder aantrekkelijk want dan kan hun eigen kind ook nietnaar buiten zonder ouder
Liever overbezorgd dan dat het goed misgaat en je spijt hebt
jaloo wijzigde dit bericht op 20-07-2018 13:22
3.05% gewijzigd
Whahahaha, je peuter alleen los rond laten lopen door de buurt.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
20-07-2018 10:45
Jeetje! Dat is wel het andere uiterste. Heb je een idee waarom ze de wereld niet indurft?
Ik heb echt geen idee... Ze heeft in haar vroege leventje al wel teveel meegemaakt op medisch gebied. Maar of dat het is...?
Ik kijk het na de vakantie nog even aan en dan trek ik aan de bel bij het cb denk ik. Of moet ik ergens anders zijn?
Alle reacties Link kopieren
Misschien bij een orthopedagoog? GGZ?
Of neem contact op met je huisarts en vraag de huisarts voor volgende verwijzingen gezien het gedrag?
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
20-07-2018 13:20
Whahahaha, je peuter alleen los rond laten lopen door de buurt.
Hangt toch van de buurt af? Mijn driejarigen gingen zelf naar de speeltuin (ene eind van de straat) en haalde brood voor het hele gezin (andere eind van de straat), twee euro mee in het knuistje.
In die speeltuin ging ik nu en dan eens kijken. Ze stonden trouwens ook om de haverklap weer binnen (touwtje) om iets halen of iets te drinken, en dan hop weer weg.
Alle reacties Link kopieren
poppie0022 schreef:
20-07-2018 14:59
Misschien bij een orthopedagoog? GGZ?
Of neem contact op met je huisarts en vraag de huisarts voor volgende verwijzingen gezien het gedrag?
Klinkt het zo zorgelijk? Ik hoop steeds dat het wel bij trekt maar dat werkt dus niet...
Bedankt voor je reactie. Ik zal een afspraak maken met de huisarts.
Kind van bijna 4 mag niet alleen op straat, we hebben te veel water in de buurt daarvoor.
Hij mag in het zicht fietsen en ook een stukje vooruit. In het zicht spelen ook prima.

Omheind of iets als balorig mag hij zn gang gaan. Dat kan hij goed, en kind 2 trouwens ook (ruim 1.5)
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
20-07-2018 19:12
Klinkt het zo zorgelijk? Ik hoop steeds dat het wel bij trekt maar dat werkt dus niet...
Bedankt voor je reactie. Ik zal een afspraak maken met de huisarts.
Je kan beter naar het CJG (dus consultatiebureau) gaan. Zij kunnen mee kijken in of de mate van jouw kindje nog binnen de normale variatie past of niet. Zo niet, dan zullen ze je ingetwijfeld doorzetten naar een pedagoog van hun opvoedbureau of het lokale wijkteam. Het lokale wijkteam is tegenwoordig de instantie die mee denkt in wat voor hulp jouw kindje kan gebruiken en dan ook direct de vergoeding daarvoor regelt.
De route via de huisarts kan ook nog wel, maar in veel gemeentes verwijzen die terug naar dat wijkteam of hebben ze beperkte kennis van wat er allemaal aan type hulp te krijgen (en wenselijk) is. Dus dat is dan een eigen overweging, ook afhankelijk van je eerdere ervaringen met het consultatiebureau uiteraard.
Redballoon schreef:
20-07-2018 19:12
Klinkt het zo zorgelijk? Ik hoop steeds dat het wel bij trekt maar dat werkt dus niet...
Bedankt voor je reactie. Ik zal een afspraak maken met de huisarts.
Eerlijk gezegd klinkt het wel een beetje zorgelijk. Maar misschien komt dat idee van me ook wel door een bevriende psycholoog die zich bezig heeft gehouden met (on)veilige hechting. Dus ik heb er veel over gehoord. Over kinderen die erg weinig of juist erg veel durven en doen. Dat achter 'extreme' uitingen toch wel iets kan zitten.
Alle reacties Link kopieren
Uvita schreef:
20-07-2018 19:42
Eerlijk gezegd klinkt het wel een beetje zorgelijk. Maar misschien komt dat idee van me ook wel door een bevriende psycholoog die zich bezig heeft gehouden met (on)veilige hechting. Dus ik heb er veel over gehoord. Over kinderen die erg weinig of juist erg veel durven en doen. Dat achter 'extreme' uitingen toch wel iets kan zitten.
Als dat zo is zou ik dat verschrikkelijk vinden. Want dan doe ik iets helemaal fout... Ik ga maandag een afspraak maken bij het cb. Voor nu probeer ik het even los te laten want ik ben heel erg geschrokken.
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
20-07-2018 19:52
Als dat zo is zou ik dat verschrikkelijk vinden. Want dan doe ik iets helemaal fout... Ik ga maandag een afspraak maken bij het cb. Voor nu probeer ik het even los te laten want ik ben heel erg geschrokken.
:hug:

Ho!! Jij doet niks fout! Denk dat vooral niet! Ik denk dat ze bedoelen dat het misschien met de medische voorgeschiedenis te maken heeft, zo vat ik het in elk geval op. Daar kan jij toch niks aan doen? Dat is waarschijnlijk iets wat je gewoon overkomen is.

Laat je niet te gek maken! :hug:
Alle reacties Link kopieren
Redballoon schreef:
20-07-2018 19:12
Klinkt het zo zorgelijk? Ik hoop steeds dat het wel bij trekt maar dat werkt dus niet...
Bedankt voor je reactie. Ik zal een afspraak maken met de huisarts.
Ja helaas is dit echt heel erg zorgelijk gedrag dus ik zou wel snel kijken of je hulp kunt vinden voor je kindje. Zoals jij het verteld heeft je kindje erg weinig zelfvertrouwen en is angstig in elke situatie. Exploratie gedrag niet hebben is wel een dingetje zeg maar en zou hier ook een beetje vaart bij maken.

En ja onveilige hechting is mogelijk maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Als een kind veilig gehecht is gaat het zijn eigen ding doen in de buurt van hun moeder om bij wat “ engs” snel troost te zoeken bij hun moeder maar in mijn ogen lijkt het alsof je kindje alles eng vind dus altijd troost zoekt.

Je zegt dat je kind een medische geschiedenis heeft en daar kan het idd van komen. Mijn oudste had dit gedrag ook ( minimaal vergeleken bij de jouwe hoor want dat is wel erg extreem) en bij de mijne hielp positief zijn heel erg en enkele veranderingen in zijn opvoeding. Omdat hij een handicap heeft ben je sneller geneigd om je kind met alles re helpen terwijl je daarmee het zelfvertrouwen schaadt. Nu is de stelregel hier bij alles ( ook bij mijn gezonde kinderen trouwens) alles eerst zelf proberen en als het echt niet lukt krijg je hulp. En dan ook echt hulp en het niet overnemen. En mijn oudste heeft bij sommige dingen een schop onder zijn kont nodig. Bang zijn in de speeltuin? Niet aanstellen en gewoon gaan spelen en dan na 3 seconden huilen deed hij zijn ding maar dat is alleen aan te raden als je echt weet dat dat helpt want bij sommige kinderen werkt dat averechts.
Reballoon, neem de tekst van Whatsinaname1988 alsjeblieft niet te letterlijk als je dat leest. Of het gedrag van jouw kindje "echt heel erg zorgelijk" en "erg extreem" is kan niemand vanuit jouw reacties opmaken. Blijf bij je gevoel en kaart het eens aan bij het CB. Succes en sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
20-07-2018 22:22
Reballoon, neem de tekst van Whatsinaname1988 alsjeblieft niet te letterlijk als je dat leest. Of het gedrag van jouw kindje "echt heel erg zorgelijk" en "erg extreem" is kan niemand vanuit jouw reacties opmaken. Blijf bij je gevoel en kaart het eens aan bij het CB. Succes en sterkte!
Het is wel letterlijk bedoeld want het is echt heel erg zorgelijk. Dit gaat veel verder dan bijvoorbeeld extreem verlegen zijn. Een kind dat niets onderneemt is echt niet goed.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
20-07-2018 22:03
Ja helaas is dit echt heel erg zorgelijk gedrag dus ik zou wel snel kijken of je hulp kunt vinden voor je kindje. Zoals jij het verteld heeft je kindje erg weinig zelfvertrouwen en is angstig in elke situatie. Exploratie gedrag niet hebben is wel een dingetje zeg maar en zou hier ook een beetje vaart bij maken.

En ja onveilige hechting is mogelijk maar dat hoeft het zeker niet te zijn. Als een kind veilig gehecht is gaat het zijn eigen ding doen in de buurt van hun moeder om bij wat “ engs” snel troost te zoeken bij hun moeder maar in mijn ogen lijkt het alsof je kindje alles eng vind dus altijd troost zoekt.

Je zegt dat je kind een medische geschiedenis heeft en daar kan het idd van komen. Mijn oudste had dit gedrag ook ( minimaal vergeleken bij de jouwe hoor want dat is wel erg extreem) en bij de mijne hielp positief zijn heel erg en enkele veranderingen in zijn opvoeding. Omdat hij een handicap heeft ben je sneller geneigd om je kind met alles re helpen terwijl je daarmee het zelfvertrouwen schaadt. Nu is de stelregel hier bij alles ( ook bij mijn gezonde kinderen trouwens) alles eerst zelf proberen en als het echt niet lukt krijg je hulp. En dan ook echt hulp en het niet overnemen. En mijn oudste heeft bij sommige dingen een schop onder zijn kont nodig. Bang zijn in de speeltuin? Niet aanstellen en gewoon gaan spelen en dan na 3 seconden huilen deed hij zijn ding maar dat is alleen aan te raden als je echt weet dat dat helpt want bij sommige kinderen werkt dat averechts.
Ontzettend ongepast om haar hier zo bang voor te maken. Het is helemaal niet aan jou om iets over haar kind te schrijven of te diagnosticeren. Weet je überhaupt wat onveilige hechting inhoudt? Ze schrijft al dat ze hulp gaat zoeken. Laat haar dan verder met rust ipv haar angst aan te praten!
Alle reacties Link kopieren
miss_musica schreef:
21-07-2018 10:24
Ontzettend ongepast om haar hier zo bang voor te maken. Het is helemaal niet aan jou om iets over haar kind te schrijven of te diagnosticeren. Weet je überhaupt wat onveilige hechting inhoudt? Ze schrijft al dat ze hulp gaat zoeken. Laat haar dan verder met rust ipv haar angst aan te praten!
Angst aanpraten? Ik ben juist degene die zegt dat het helemaal geen onveilige hechting hoeft te zijn zoals iemand anders zei. En een diagnose stel ik al helemaal nergens maar het gedrag is erg zorgelijk.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven