Hoeveel helpen bij de voetbalvereniging is 'normaal'?

17-09-2020 11:49 209 berichten
Dochter zit sinds kort op voetbal. Ik weet dat ouders moeten helpen, qua een keer bardienst enzo, maar ik schrik van wat er nu in die paar weken allemaal al (continu) gevraagd wordt: bij elke training (2 keer per week) moet een ouder assisteren. Ouders moeten helpen coachen bij wedstrijden. Ouders wordt gevraagd 's ochtends vroeg te komen om alles klaar te zetten voor de wedstrijddag. Elke wedstrijd moet een ouder fruit meenemen voor het hele team. En daarnaast graag nog bardiensten of hulp bij administratie/coördinatie etc.

Ik word er gek van. 3 keer per week een oproep in die appgroep. Mijn man en ik hebben veeleisende banen, ik heb geen ruimte hiervoor. We gaan naar elke training en wedstrijd en ik wil best 1 of 2 keer per jaar een bardienst draaien, maar in meer vrijwilligerswerk heb ik echt geen zin,

Wat is normaal? Ben ik aso?
Alle reacties Link kopieren
Hier handballers

Mijn man coacht de F (jongste zoon) en ik zit in de barcommissie.
Valt dus best mee.
Wassen hoeft alleen als zoons aanvoerder zijn geweest
calvijn1 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 12:06
11.64% gewijzigd
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Godzijdank hier geen voetbal. Alleen al om al die verplichtingen.

Toen zoon jonger was, werden de ouders bij de Bevers (scoutinggroep 5-7 jaar) actief geweerd om de navelstreng door te hakken.

Vanaf de Welpen (7-11 jaar) werd het gewaardeerd als je één of twee keer per jaar kinderen naar een droppingslocatie wilde rijden, maar assisteren/helpen mocht niet.

Waarschijnlijk zou je dan ook nog een VOG moeten aanvragen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Verplicht fruit bij elke wedstrijd? Wat een onzin!

Wie een banaan wil eten, kan zelf een banaan meenemen.

Dit is overigens voor mijzelf wel de voornaamste reden dat ik niet meer bij een sportclub ga. Al die verplichtingen eromheen.
bieslookje schreef:
17-09-2020 12:01
zit je partner er nog wel in? Bij ons komen ook veranderingen in de app te staan zoals een training die niet doorgaat, een wedstrijd die afgezegd wordt of een tijd die veranderd.....
Ja, die zit erin. Die kan er wat beter tegen, die negeert het gewoon. Ik trek me alles aan en voel me snel verantwoordelijk.
Alle reacties Link kopieren
Yep idd VOG aan moeten vragen
Frankly my dear, I don"t give a damn
Dat is wel heel veel wat gevraagd wordt. bij mijn ,al 13 jaar, voetballende zoon heb ik zoveel nog nooit meegemaakt. inderdaad 2x een bardienst of iig 6 uur per jaar. Tegenwoordig koop ik het af, waardoor ik vrij ben. Fruit meenemen heb ik werkelijk nog nooit gehoord. Zelf ben ik de eerste 6 jaren trainer/leider/coach geweest, maar fruit oid... nee....
Wat heb je aan een ouder die niets met heb spelletje heeft?en die dus ook niet weet wat te coachen... behalve goedzo! Jammer! ga door!...
hadea1 schreef:
17-09-2020 12:04
Waar wordt je precies gek van? Van de taken of van die app-groep?

(...)

Van elke week oproepjes, zou ik (groot plichtsbesef en weinig tijd) ook gek worden.
Je slaat de spijker op z'n kop. Misschien wel het meest gek van die appgroep.
En al die oproepjes, en ik ben ook iemand met groot plichtsbesef en weinig tijd.
Alle reacties Link kopieren
En als je geen "vrijwilligerstaken" vervult ben je automatisch verdacht omdat je blijkbaar geen VOG hebt gekregen?
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 11:58
Ben er al uit gestapt. Ik werd gek.
Dan mag een ander het dus allemaal lekker opknappen? Fijne opstelling.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook voetbal
1 hoofdtrainer (ouder)
1 ass trainer (ouder)
1 ouderwacht (1 ouder volgensrooster)
Bardienst 2x per jaar (rooster)
Uitwedstrijden nu nog ieder voor zich of onderling afspreken. De kinderen zijn nog jong en we spelen toernooien en niet iedere wk wedstrijden. Maar dat komt nog. Dan is het volgens rooster.

Je zou aan kunnen geven bij de club dat je een rooster wilt wanneer je aan de beurt ben. Anderd kun je niet. Punt.

Afkopen van bardiensten werd teveel gedaan dus dat is stopgezet. Zelf ruilen.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:09
Je slaat de spijker op z'n kop. Misschien wel het meest gek van die appgroep.
En al die oproepjes, en ik ben ook iemand met groot plichtsbesef en weinig tijd.
Daar is hier toch echt heel weinig van te merken.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 12:06
Verplicht fruit bij elke wedstrijd? Wat een onzin!

Wie een banaan wil eten, kan zelf een banaan meenemen.
ik wist het ook niet, maar binnen de hockey wordt het wel als "noodzaak" gezien hoor.
Heeft niet alleen met de gezondheid, alsook met het sociale aspect te maken
toen op onze club stemmen opgingen voor afschaffen was het clubhuis te klein. Dit heurt zo!
Alle reacties Link kopieren
Ik was juist zo blij met een dochter, die hoefde niet zoals alle jongens op voetbal! Ik woon naast een voetbalveld en heb medelijden met die ouders, het begint ook al om acht uur enzo..
Maar goed hij bent gezegend met een voetballende dochter :hug:

Mijn dochter tijd al jaren paard en af en toe een pony vangen en opzadelen vind ik zelf ook leuk gelukkig.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:06
Ja, die zit erin. Die kan er wat beter tegen, die negeert het gewoon. Ik trek me alles aan en voel me snel verantwoordelijk.
Dat herken ik wel, jou gevoel. Desondanks zit ik er toch (juist) in, maak voor onze jongste al een paar jaar het schema mbt de wedstrijden / wassen/ kantinedienst e.d. De trainers zijn hier heel blij mee, iedere beetje hulp wat hen uit handen genomen wordt kunnen ze op een andere manier terug stoppen in tijd voor de kinderen
Alle reacties Link kopieren
Hier al jaren een voetballende zoon, maar ik doe daar helemaal niks aan behalve zijn kleding wassen. Zijn team heeft 2 vaste vaders die trainen en coachen, 1 vader die fluit op zaterdag en dan nog een aantal vaders die vlaggen en die doen dat een beetje om en om. Inderdaad alleen maar vaders. Mijn man werkt ook veel en onregelmatig, die vlagt weleens en vervangt weleens een van de coaches op zaterdag als die niet kunnen, maar meer ook niet. De rest wat jij beschrijft wordt allemaal gedaan door de oudere jeugdleden. Die hebben eens in de zoveel tijd veld en kantinedienst. Je kan je als ouder wel opgeven voor kantinedienst of andere taken, dan krijg je per seizoen 50 euro korting op je contributie. Nou die mogen ze houden van mij, vind het prima gaan zo. Ik sta zoveel mogelijk op zaterdag langs de lijn om aan te moedigen, dat vind ik genoeg. Moet er wel bij zeggen dat dit een hele grote vereniging is. Als het maar een klein clubje is werkt het vast anders.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben "sport" als taak op onze takenlijst. Mijn man vindt het wel leuk, dus het is helemaal aan hem, zijn taak. Hij weet de wedstrijden, de tijden, of er fruit mee moet etc. Ik kom af&toe een wedstrijd kijken.
Alle reacties Link kopieren
P.S.
Ik ben wel hulpmoeder geweest bij muziekles.

Een VOG werd me nooit gevraagd, het was meer omdat de juf alleen ervaring had met één-op-één-of-twee lessen en niet toe kwam aan het vouwen van 12 muziekstandertjes, kwebbeltantes uit elkaar zetten en dat soort activiteiten.
snoesje666 wijzigde dit bericht op 17-09-2020 12:16
0.18% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
Alle reacties Link kopieren
MissMaran schreef:
17-09-2020 12:11
Ik was juist zo blij met een dochter, die hoefde niet zoals alle jongens op voetbal! Ik woon naast een voetbalveld en heb medelijden met die ouders, het begint ook al om acht uur enzo..
Maar goed hij bent gezegend met een voetballende dochter :hug:

Mijn dochter tijd al jaren paard en af en toe een pony vangen en opzadelen vind ik zelf ook leuk gelukkig.
Hockey is vergelijkbaar. Mijn zoons hebben geen interesse in voetbal, maar wel 2 hockeyers in het gezin. Gelukkig hebben we vroeger zelf ook gehockeyd en kenden we de regels ongeveer, want fluiten bij een voetbalwedstrijd zou voor ons ook een flinke opgave worden (hebben echt niks met voetbal).
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:15
Hockey is vergelijkbaar. Mijn zoons hebben geen interesse in voetbal, maar wel 2 hockeyers in het gezin. Gelukkig hebben we vroeger zelf ook gehockeyd en kenden we de regels ongeveer, want fluiten bij een voetbalwedstrijd zou voor ons ook een flinke opgave worden (hebben echt niks met voetbal).
fluiten doet bij ons de jeugd onderling. Scheidsrechtersdiploma is vanaf een bepaalde leeftijd ook verplicht
Alle reacties Link kopieren
Wat slecht geregeld dat alles via de app gaat.
Ik ben jarenlang team manager geweest en maakte gewoon aan het begin van het jaar een rooster voor alle taken, met de vermelding erbij dat ze zelf onderling moesten ruilen en niet bij mij moesten komen aanwappen daarmee. Als iemand dan toch kwam, verwees ik ze vriendelijk naar de regel 'zelf regelen'.

Dat rooster is vrij simpel, je knalt alle datums erin, met de taken per datum en dan wijs je op steeds dezelfde volgorde ouders toe. Dat zette ik als document in de groepsapp en klaar.

Overigens ga ik er wel van uit dat de club een trainer regelt en dat je het hele jaar dezelfde ouder als coach hebt. Het helpen tijdens de training verbaast me, nooit gezien bij mijn kinderen dat dat nodig was. Wel dat een ouder naast de coach het wisselen deed tijdens de wedstrijd en dat er ouders vlaggen (bij de oudere teams).

Vraag dus eens in die groepsapp of er iemand team manager is en waarom er geen jaarrooster is voor alle taken ipv het gebedel elke week.
En bedenk of je team manager wil zijn. Ik wilde dat wel, en roosterde mezelf dus niet in voor allerhande andere taken, ik deed immers al wat.

En ik hou van regelen. Dus ik vond zo'n rooster maken wel leuk. Dat was eenmalig aan het begin van elk seizoen en daarnaast regelde ik dan invallers als we onverhoopt te weinig mensen hadden. Dus dat viel allemaal wel mee.

Heb ook jaren gecoached trouwens, maar dat moet je liggen.
Alle reacties Link kopieren
En To, voetbal is idd een sport met nou eenmaal aardig wat verplichtingen. Stond dat nergens beschreven toen je haar aanmeldde? Zoals gezegd ben ik alleen bekend met hockey, maar dat is vergelijkbaar qua taken als ik het zo lees. En nee, daar heeft niemand zin in, dus ja, het is aso om doodleuk te zeggen dat je dat niet kan of gaat doen. Ik heb meer dan eens vloekend nog om 21:45 bij de supermarkt gestaan op vrijdag omdat we de volgende dag om 08:00 moesten verzamelen en ik het fruit vergeten was, maar het is wel part of the job bij dit soort sporten. Als je dat structureel niet kan of wil zou ik een andere sport kiezen.
lilalinda schreef:
17-09-2020 12:11
ik wist het ook niet, maar binnen de hockey wordt het wel als "noodzaak" gezien hoor.
Heeft niet alleen met de gezondheid, alsook met het sociale aspect te maken
toen op onze club stemmen opgingen voor afschaffen was het clubhuis te klein. Dit heurt zo!

Nou misschien heeft mijn moeder wel de trend gezet dan, 25 jaar geleden. Die gaf bij wedstrijden altijd een doos vol sinaasappelpartjes mee. Dat was nergens voor nodig, maar dat vond ze leuk om te doen. En het was meer omdat het een lekker tussendoortje in de pauze was. Andere teams hadden dit zeker niet.
Het scheel inderdaad zeker of het een grote(re) vereniging is. En of het elftal op een , met alle respect, prestatie of recreatie nivo speelt. bij een grotere vereniging zijn de eerste elftallen volledig verzorgd, zeker als het divisienivo is. Blijft altijd nog wel het rijden over,en een wastas is evt on tourbeurt of wordt door de club gedaan.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 12:06
Verplicht fruit bij elke wedstrijd? Wat een onzin!

Wie een banaan wil eten, kan zelf een banaan meenemen.

Dit is overigens voor mijzelf wel de voornaamste reden dat ik niet meer bij een sportclub ga. Al die verplichtingen eromheen.
Nou dit! Jeetje wat overdreven, zeg!
Mijn kind zit ook op voetbal, maar hier geen bardiensten, mee coachen of boodschappendienst voor het hele team zijn.
Wel om de beurt tenues wassen en rijden naar uitwedstrijden.
Vorig jaar is het even de regel geweest dat ouders om beurten vlaggen. Sorry hoor, maar dat ga ik niet doen. Ik kan niet vlaggen, geen idee hoe dat werkt. Ik heb gewoon in de app gezet dat ik wel extra zal wassen, maar het vertik om te vlaggen. De regel heeft niet lang stand gehouden.
Bardiensten zou ik ook ernstig vervelend vinden en fruit meenemen voor het hele team slaat gewoon nergens op.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
17-09-2020 12:20
Nou misschien heeft mijn moeder wel de trend gezet dan, 25 jaar geleden. Die gaf bij wedstrijden altijd een doos vol sinaasappelpartjes mee. Dat was nergens voor nodig, maar dat vond ze leuk om te doen. En het was meer omdat het een lekker tussendoortje in de pauze was. Andere teams hadden dit zeker niet.
zat net te googelen of het vaker voorkomt: blijkbaar wel
http://zoleven.blogspot.com/p/blog-page.html
en zelfs ideeën voor de fruitbeurt: http://www.hockeyouders.nl/?pagina=65&bericht=48
(ik had als tiener vooral een hekel aan hockey, daar was ik veel te alternatieverig voor)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven