Hoeveel helpen bij de voetbalvereniging is 'normaal'?

17-09-2020 11:49 209 berichten
Dochter zit sinds kort op voetbal. Ik weet dat ouders moeten helpen, qua een keer bardienst enzo, maar ik schrik van wat er nu in die paar weken allemaal al (continu) gevraagd wordt: bij elke training (2 keer per week) moet een ouder assisteren. Ouders moeten helpen coachen bij wedstrijden. Ouders wordt gevraagd 's ochtends vroeg te komen om alles klaar te zetten voor de wedstrijddag. Elke wedstrijd moet een ouder fruit meenemen voor het hele team. En daarnaast graag nog bardiensten of hulp bij administratie/coördinatie etc.

Ik word er gek van. 3 keer per week een oproep in die appgroep. Mijn man en ik hebben veeleisende banen, ik heb geen ruimte hiervoor. We gaan naar elke training en wedstrijd en ik wil best 1 of 2 keer per jaar een bardienst draaien, maar in meer vrijwilligerswerk heb ik echt geen zin,

Wat is normaal? Ben ik aso?
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:37
Dat snap ik ook niet. Je koopt toch zelf een outfit?
Heb nog nooit een tenue hoeven kopen... alleen schoenen.... Tas ook niet. Oh wacht, 1x als 5 jarige smurf toen, 1x een shirt en broek gekocht. Maar daarna nooit meer.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:34
O, hier heeft elk kind z'n eigen tenue. Het is ook best duur: 100 euro voor het tenue en 300 euro contributie per jaar. Ik snap dat daar niet alles van betaald kan worden, maar als ik het eerste team met voltallige aanhang elk weekend gratis bier zie drinken in de kantine en met lease auto's van de club zie rijden, vraag ik me wel een beetje af waarom ik 400 euro betaal en dan nog 3 keer per week vrijwilligerswerk moet doen...
300 euro?! :woa:
Hier was t rond de 75 ofzo. Wat bizar dit!
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-09-2020 12:39
Nou hier niet hoor. Zoon voetbalt vanaf zn 6e en t enige wat moest was rijden naar uitwedstrijden, 2 x per seizoen bardienst en af en toe de kleding wassen. Meer was er écht niet nodig en daar zou ik ook voor gepast hebben.
Lijkt me heerlijk. Van wat ik hier in de omgeving hoor ligt het meer in de lijn zoals to schetst (en van wat ik ken van hockey). Bij sommige clubs kan je wel bardiensten afkopen, maar dan moeten er ook genoeg pubers zijn die het willen doen.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:30
Ik vind het niet erg om naar alle trainingen en wedstrijden te gaan. Anders zou ik dat zeker verdelen!
Je gaf eerst aan dat je het véél te druk had voor klusjes als fruit meenemen (hoeveel werk is dat nou als iedereen het om de beurt een keer doet), maar dat was dus gewoon een smoesje.

De meeste andere ouders staan ook niet te springen om al die klussen, maar als iedereen om de beurt Iers doet, valt het best te overzien. Als er ouders zich, zoals jij, overal aan onttrekken, wordt het voor de rest veel meer werk.
Coachen is bij die kleintjes ook niet zoveel werk. Als je een schema voor wissels hebt, ben je al een heel eind.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:37
Dat snap ik ook niet. Je koopt toch zelf een outfit?
De kleintjes nog niet. Alles bij elkaar in 1 ras en grabbelen maar.
Eigen tenues pas vanaf 16 jaar ofzo.
vivapimpelmees schreef:
17-09-2020 12:39
Nou hier niet hoor. Zoon voetbalt vanaf zn 6e en t enige wat moest was rijden naar uitwedstrijden, 2 x per seizoen bardienst en af en toe de kleding wassen. Meer was er écht niet nodig en daar zou ik ook voor gepast hebben.
Op zulke taken had ik inderdaad gerekend! Ik ben dus niet gek dat ik verbaasd ben...
Eze schreef:
17-09-2020 12:42
Je gaf eerst aan dat je het véél te druk had voor klusjes als fruit meenemen (hoeveel werk is dat nou als iedereen het om de beurt een keer doet), maar dat was dus gewoon een smoesje.

De meeste andere ouders staan ook niet te springen om al die klussen, maar als iedereen om de beurt Iers doet, valt het best te overzien. Als er ouders zich, zoals jij, overal aan onttrekken, wordt het voor de rest veel meer werk.
Coachen is bij die kleintjes ook niet zoveel werk. Als je een schema voor wissels hebt, ben je al een heel eind.
Nee, dat was geen smoes. Ik werk 60 uur per week. Maar ik heb het zo geregeld dat ik bij trainingen en wedstrijden kan zijn. ik wil mijn kind zien spelen. Waar lees je dat ik me overal aan wil onttrekken? Ik verbaas me over de hoeveelheid. Ik had gerekend op bardiensten en shirts wassen, niet op 3 tot 4 keer per week een oproep om iets te doen.
En een schema voor wissels? Ik weet dus niet wat dat is.
Alle reacties Link kopieren
vivapimpelmees schreef:
17-09-2020 12:43
De kleintjes nog niet. Alles bij elkaar in 1 ras en grabbelen maar.
Eigen tenues pas vanaf 16 jaar ofzo.
Ah oké. Dat scheelt ook weer geld (al koop ik met liefde een outfit om te voorkomen dat ik de was van het hele team moet doen). Bizar goedkoop trouwens ook, die contributie.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:44
Op zulke taken had ik inderdaad gerekend! Ik ben dus niet gek dat ik verbaasd ben...
Er was een vaste coach voor elk team. Het is echt wel eens gebeurd dat de vraag kwam om te vervangen bij ziekte ofzo maar dat was niet structureel. En man heeft ook wel een paar keer met de vlag in zn handen gestaan omdat er opeens geen grensrechter was maar als dat 2 x per seizoen gebeurt doet ook niemand daar moeilijk over.
vivapimpelmees schreef:
17-09-2020 12:43
De kleintjes nog niet. Alles bij elkaar in 1 ras en grabbelen maar.
Eigen tenues pas vanaf 16 jaar ofzo.
Dat zal dan per vereniging verschillen denk ik. De jongens hadden altijd een eigen shirt met nr. vanaf 2/3e jrs F-je, maar scheel denk in wel elftal, een eerste elftal is vaak prestatie gericht en wat meer geregeld.
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:44
Op zulke taken had ik inderdaad gerekend! Ik ben dus niet gek dat ik verbaasd ben...
Ik denk dat er inderdaad clubs zijn waar je minder hoeft te doen en ook genoeg clubs waar het vergelijkbaar is. Je zou nog kunnen bellen naar andere clubs in de buurt met de vraag wat daar verwacht wordt van ouders en evt overstappen?
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:46
Ah oké. Dat scheelt ook weer geld (al koop ik met liefde een outfit om te voorkomen dat ik de was van het hele team moet doen). Bizar goedkoop trouwens ook, die contributie.
Bij ons koop je een tenue (100 euro) en betaal je 300 euro contributie.
vivapimpelmees schreef:
17-09-2020 12:46
Er was een vaste coach voor elk team. Het is echt wel eens gebeurd dat de vraag kwam om te vervangen bij ziekte ofzo maar dat was niet structureel. En man heeft ook wel een paar keer met de vlag in zn handen gestaan omdat er opeens geen grensrechter was maar als dat 2 x per seizoen gebeurt doet ook niemand daar moeilijk over.
Ja, op zoiets had ik inderdaad gerekend!
drominique schreef:
17-09-2020 11:51
Wanneer je toch al naar iedere training en wedstrijd gaat kun jij of je partner toch mooi helpen coachen? Heb je je taak volbracht en kost het je geen extra tijd...
Waarom zou je in vredesnaam naar een training moeten???
Alle reacties Link kopieren
Melofkim schreef:
17-09-2020 12:48
Bij ons koop je een tenue (100 euro) en betaal je 300 euro contributie.
Ja dat zijn meer prijzen die ik gewend ben met hockey. Maar die €75,- die genoemd werd vond ik dus echt een koopje.
To dit is echt belachelijk hoor.
Alle reacties Link kopieren
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:37
Dat snap ik ook niet. Je koopt toch zelf een outfit?
Bij ons niet. Wedstrijdtenues zijn eigendom van de club.
En mijn god. Fruit voor bij de wedstrijd!!!
pipootje schreef:
17-09-2020 12:50
Waarom zou je in vredesnaam naar een training moeten???
Dochter is te jong om alleen te fietsen. Is een kwartier door een drukke stad...
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-09-2020 12:51
To dit is echt belachelijk hoor.
Tja dat kan je vinden, maar wat heeft to daar aan? zoals te lezen valt zijn er clubs met minder verplichtingen en clubs met vergelijkbare taken. De keuze is dus of een andere club kiezen die minder beroep doet op ouders (of helemaal stoppen), of accepteren dat het hier zo is.

En wbt dat fruit, kan zijn dat jij dat gebruik niet kent, maar dat maakt niet dat het ongebruikelijk is.

Bij hockey moet je na afloop ook nog verplicht een limo drinken met de tegenstander in het kader van sportiviteit.
O ja, dat vergat ik nog. Er moet ook een ouder tijdens de rust limonade halen voor iedereen. Ook al heeft elke speler een dopper met water...
Tmaar schreef:
17-09-2020 12:31
Is er geen speluitleg oid aan het begin van het seizoen? Bij hockey moet je als ouder dus idd fluiten, maar er is wel elk jaar een avond met speluitleg en ook de mogelijkheid om een scheidsrechterkaart te halen. Ik zou ook geen zin hebben om zonder voorkennis te moeten vlaggen. Bardienst is toch niet zo spannend? Gewoon koffie zetten (bij hockey is het iig zo dat je dat doet tijdens wedstrijd eigen kind en dat is met jonge kinderen vroeg in de ochtend) En er zijn altijd genoeg ouders die ervaring hebben en kunnen uitleggen hoe het werkt
Wtf. Fluiten? Zie je het al voor je, ik rennend tussen de 19 en 20 jarigen.
Bij voetbal is dat niet zo simpel hoor.
Hier hoeft dat niet.
Alle reacties Link kopieren
Wat een belachelijk dure club heb je uitgezocht. Ik zou daar eens naar gaan kijken.

En leg je vraag gewoon aan de club voor. Waarom alles per app gaat en waarom je zoveel vrijwillerswerk moet doen naast een hele hoge contributie.

Ik heb even gecheckt bij de voetbalclub van zoon en contributie voor de jongsten is 120 euro en dat loopt op naar 170 euro tot de O11. En daar krijgen wij een tenue voor (broek en shirt), twee x in de week trainen, 1x per week wedstrijd, een stuk of 3 tournooien en een vaste trainer voor terug. Van de ouders wordt verwacht dat er 1 ouder coacht, 1 ouder team manager is en de rest in wisselend rooster de coach helpt tijdens een wedstrijd, bardiensten draait (die echt leuk zijn overigens, en er is altijd een vast iemand aanwezig die je op weg helpt), rijdienst heeft, fruit mee neemt en vlagt.

Het klaarzetten van wedstrijdvelden hebben wij echt nooit hoeven doen (wel bij hockey in de zaal als we de eerste van de dag waren), dat vind ik echt raar. Tenzij jullie altijd als 1e van de dag een wedstrijd hebben, dan snap ik het nog wel. Maar goed, ook daarvoor kan je een rooster maken.

Wat ik deed met dat rooster, zo veel mogelijk taken clusteren. Dus dan was je als ouder 2x per jaar ofzo het bokje, maar dan meteen voor alles. Dus fruit meenemen, doeltjes klaarzetten, coach helpen, rijdienst (indien uitwedstrijd) en whatever er nog meer moest. Vonden de ouders ook altijd wel fijn. Dat het maar een paar keer per jaar was en dan meteen alles doen. Ipv elke 2 weken 1 dingetje moeten doen.
dannas wijzigde dit bericht op 17-09-2020 13:08
0.92% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-09-2020 12:53
En mijn god. Fruit voor bij de wedstrijd!!!
Wat is daar mis mee? Prima toch dat ze in de rust even wat fruit eten ipv de marsen die ik ook regelmatig tevoorschijn zag komen? En als je hard aan het rennen bent is even wat fruitsuiker best lekker hoor, in de rust. Naast de zoete limo. Kinderen vielen er altijd vol op aan.
Alle reacties Link kopieren
pipootje schreef:
17-09-2020 13:04
Wtf. Fluiten? Zie je het al voor je, ik rennend tussen de 19 en 20 jarigen.
Bij voetbal is dat niet zo simpel hoor.
Hier hoeft dat niet.
Bij hockey kan je zonder scheidsrechterskaart de jongsten fluiten. In de F spelen ze 3 tegen 3 en is het meer regels uitleggen dan echt fluiten. De E is 6 tegen 6 of 8 tegen 8 en dat laatste wordt al wat serieuzer. Vanaf 11 tallen is een kaart verplicht en moet je die dus halen. Bij mijn dochter op hockey floten vooral de ouders die zelf hockeyervaring hebben. En die hoefden dan weer geen bardienst te draaien of fruit mee te nemen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven