‘Ingewikkeld’ kind

22-03-2023 09:27 60 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb even een nieuwe nick aangemaakt ivm herkenbaarheid.
Wij zijn een gezin met 3 kinderen (13,10 en 3 jaar). Momenteel zitten we in een diagnose traject voor de middelste.
Waar ik een beetje naar op zoek ben zijn ervaringen van andere gezinnen met een ‘ingewikkeld’ kind.
Hoe gaan jullie hiermee om? Welk effect heeft het op jullie andere kinderen? Hoe bewaar je zoveel mogelijk de balans en harmonie in huis, met alle uitdagingen die er met je kind meekomen?
Ons kind heeft angsten, slaapproblemen, is impulsief èn rigide en heeft regelmatig boze uitbarstingen.

Aanvulling: er wordt nu gekeken naar (een combi van )ADHD, ASS en een Angststoornis.
Kind doet het eigenlijk prima op het regulier onderwijs. Hij kan zich goed aanpassen en met zijn intelligentie kan hij veel compenseren.
evenzondernick wijzigde dit bericht op 22-03-2023 12:30
16.45% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe de impact is op andere kinderen in een gezin, weet ik niet. Ik heb er maar een. Wel denk ik dat er veel overlap zit in kenmerken binnen de verschillende DSM-5/ASS diagnoses. Hoogbegaafdheid/Hooggevoeligheid valt daar dan weer niet onder. Maar ook die kenmerken kun je verschillend uitleggen. Wat ik vooral ingewikkeld vind, is waar ligt de sleutel om het kind uit de frustratie te halen, handvaten te geven etc. En onder welke diagnose dat het dan valt, is uiteindelijk niet belangrijk. Je wil je kind gelukkig zien, zich zien ontwikkelen ipv dat ze dood wil en uit staat.

Mijn kind past ook niet echt in een hokje. Ze heeft nu de diagnose DCD, motorische ontwikkelingsstoornis in de DSM, omdat als dat onder controle is, ze minder gefrustreerd is. De diagnose DCD maakt haar ook zorgleerling waardoor ze op de laptop werkt, extra tijd krijgt, begeleiding krijgt bij plannen, in een prikkelarme omgeving haar toetsen afwerkt tussende andere zorgleerlingen.

Ondanks een te sterk disharmonie in haar IQ-test dat deze onbruikbaar is, sluit ik HB niet uit. De psycholoog van dienst wel, op sommige onderdelen was ze toch echt zwakbegaafd en kwam tot ADHD omdat motoriek niet haar expertise was. Dat ze precies zwakbegaafd scoorde op de onderdelen waar ze moest tekenen/schrijven binnen tijd... ik vraag me nu nog steeds af of daarmee de intelligentie is bepaald of de invloed van haar motorische stoornis op de output van haar intelligentie. Want ze zit nu fluitend in een havo/vwo brugklas met extra plus uren en gaat volgend jaar verder in de gymnasiumklas.

Maar de aanbevelingen, therapie en aanpassingen vanuit de DCD werken wellicht bij haar ook bij ADHD en ook bij HB. De afgelopen jaren heeft ze fysio/ergo gehad voor motoriek, logopedie voor spraak en kauwen, mindsettrainingen, aangepast onderwijs, peergroep meer/hoogbegaafd voor de executieve vaardigheden op de basisschool. Verder heeft ze heel veel gehad aan het boek van Wouter de Jong; Superkrachten voor je hoofd. Dat boek was een omslagpunt, het gaf haar zelf (be)grip en door het groeiende zelfvertrouwen kwamen de succeservaringen. Aanrader dat boek!

Het zoeken naar een balans is en blijft een puzzel. Maar het is nu wel beheersbaar. Zij kan zich beter uiten, wij begrijpen het beter, de begeleiding loopt/kan ingeschakeld worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wissewis schreef:
24-03-2023 19:27
Welke lol?

Er klinkt weinig lolligs aan voor hem als hij daar de hele dag ongelukkig loopt te wezen.

Dat je hem eventueel nog meestuurt naar dingen die écht educatieve waarde hebben wil ik nog volgen.
Maar zoiets als de Efteling ... nee, lijkt mij volkomen zinloos dat hij daar tegen zijn zin naartoe gaat.
Dat klopt helemaal.
Hij gaat nu wel mee naar de Efteling, maar kamp van zijn sport hebben we afgezegd.
Broer (ander team) en zijn vader (coach/trainer) gaan ook mee en voor hen is her dan ook niet leuk.
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren Quote
Schoolreis was hier vorig jaar ook een enorm probleem; hij durfde nergens in, voelde zich niet veilig in de klas en wou pertinent niet mee.
Ik heb dit toen met de leerkracht besproken en zij heeft toen met hem in kaart gebracht wat hij wèl zag zitten in het pretpark. Uiteindelijk dus in het groepje van de juf, met nog andere kinderen die nergens in durfden, met de wetenschap dat ik hem zou ophalen als het niet ging. Hij heeft een leuke dag gehad en was uiteindelijk blij dat hij toch gegaan is.
Maar voor kamp heb ik met name rondom het slapen dezelfde zorgen. Gelukkig duurt dat nog even….

Picto’s, geef me de 5, het werkt hier eigenlijk onvoldoende. Tot op zekere hoogte geven de wie wat , waar enz hem rust en duidelijkheid. We proberen dit ook zoveel mogelijk in te zetten. Maar hij zoekt altijd de ruimte op, vooral als hij ergens angst in ervaart moet het op zijn manier gaan en is hij moeilijk te bewegen tot ander gedrag.

Ik merk wel dat zijn vermogen tot emotieregulatie hem hierbij in de weg zit. Hem even laten afkoelen werkt dan vaak het best om de starre bui te komen.

Maar wat een pittige verhalen lees ik ook bij jullie. De zoektocht naar wat werkt is herkenbaar, steeds opnieuw ook.

En de term ‘ingewikkeld’, dat vind ik het vaak ook! Hij heeft nog geen diagnose, en we doen maar wat voor mijn gevoel. Soms werkt onze aanpak een tijdje, om dan weer van de een op de andere dag totaal niet te werken. Het is voor ons soms onnavolgbaar wat zijn gedrag beïnvloedt, ‘ingewikkeld’ dus. Ik heb de terminologie niet zo uitgediept bij het kiezen van een topictitel, maar ik snap je punt
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
26-03-2023 12:12
Dat klopt helemaal.
Hij gaat nu wel mee naar de Efteling, maar kamp van zijn sport hebben we afgezegd.
Broer (ander team) en zijn vader (coach/trainer) gaan ook mee en voor hen is her dan ook niet leuk.
Dat snap ik, dan hebben zij de zorgtaak voor je zoon ipv dat ze even lekker weg zijn op kamp. . Klinkt als een redelijke oplossing zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
calvijn1 schreef:
26-03-2023 12:12
Dat klopt helemaal.
Hij gaat nu wel mee naar de Efteling, maar kamp van zijn sport hebben we afgezegd.
Broer (ander team) en zijn vader (coach/trainer) gaan ook mee en voor hen is her dan ook niet leuk.
Dat snap ik, dan hebben zij de zorgtaak voor je zoon ipv dat ze even lekker weg zijn op kamp. . Klinkt als een redelijke oplossing zo?
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar TO, ik vind het woord ingewikkeld ook erg passend. Precies wat je schrijft, soms gaat het een tijdje goed, denk je dat je een goede manier hebt gevonden om er mee om te gaan, en dan ineens gaat het weer helemaal mis, zonder dat echt duidelijk wordt waarom. En als je een keer helemaal bent voorbereid op problemen, blijkt er ineens niks aan het handje. :bonk:

Onze 7-jarige heeft de diagnose ASS gekregen. Ik ben zelf heel blij dat het nu een naam heeft. De buitenwereld merkt vaak (iig aanvankelijk) niks aan hem, waardoor we als ouders steeds meer gingen twijfelen of het toch niet aan ons lag. En het verklaart ook de motorische problemen bij o.a. schrijven en zwemmen.

Kind drukt een enorme stempel op de sfeer in huis, en ik weet nog steeds niet goed hoe er mee om te gaan omdat het voor mij/ons nog steeds vaak onvoorspelbaar is. Met name omdat ons andere kind inderdaad lijdt onder de 'autistische uitbarstingen' zijn we begonnen met PMT (psycho motorische therapie) met het hele gezin, waarbij we allemaal leren triggers en 'alarmsignalen' te herkennen, zodat we kunnen bijsturen voordat het misgaat. Het lijkt op zich wel nuttig, en geeft inzicht, al heb ik nog wel twijfels bij de toepasbaarheid in het echte leven, omdat ik dan simpelweg niet de hele tijd met mijn neus bovenop kind zit om hem en zijn frustraties te observeren. Hopelijk kan hij ook zelf leren om zijn emoties beter te reguleren.

Sterkte iig. Hoop voor jullie dat er ook snel duidelijkheid komt over de oorzaak, en dat alleen dat al wat rust geeft. Wij zijn ook erg blij met de begeleiding die we krijgen, het is soms even zoeken welke zorgverlener/instantie bij je past maar er zijn veel mogelijkheden en de hulp is echt goed.
nootboek wijzigde dit bericht op 28-03-2023 23:24
7.99% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Vandaag heb ik een gesprekje op de opvang van de jongste gehad; zij signaleren ook bij hem al opvallende dingen mbt motoriek en sociale aansluiting :'(

Mijn oudste is een hooggevoelig slim meisje die door de puberteit en de onrust rond haar broertje een tijd niet goed in haar vel heeft gezeten. Zij vraagt op haar manier ook veel aandacht, al van baby af aan.
Altijd zoekend naar de balans tussen overprikkeling en onderprikkeling.

En dan beginnen ze nu over de 3e….mijn kleine vrolijke mannetje over wie ik me geen zorgen maakte. Buiten de invloed van zijn broer op hem dan.
ik merk dat ik dit even heel veel vind vandaag. Ik heb maar een langer gesprek aangevraagd, kijken wat we ermee kunnen/moeten.

Bij de middelste viel dit ook vanaf deze leeftijd op, maar dat is zo’n totaal ander kind.
Alle reacties Link kopieren Quote
@nootboek, zo herkenbaar wat je schrijft. Ook bij ons kind zie en merk je in eerste instantie niks. Op zijn oude school viel hij überhaupt niet op omdat er nog tig kinderen in zijn klas zaten met veel heftiger gedrag.
Steeds die twijfel ‘ ligt het dan aan ons?’
We hebben een diagnosetraject echt lang uitgesteld omdat we het steeds weer zelf op de rit kregen. Tot afgelopen jaar, toen was de koek op en nu wil ik vooral weten wat het dan is wat hem belemmert. Erkenning dat het niet alleen aan onze aanpak ligt.
Alle reacties Link kopieren Quote
TO, hier precies hetzelfde. Diagnose altijd uitgesteld, terwijl wij ons jongste kind al sinds dag 1 als 'ingewikkeld' ervaren. Problemen met slapen, drinken, eten... alles was een struggle. Dan ging het een tijdje goed, en maakten we onszelf wijs dat het toch normale fases waren, en dat we gewoon geluk hadden dat ons oudste kind zo bijzonder makkelijk was. :facepalm:

Op kdv, psz en school zagen ze niets, ook niet als we er specifiek naar vroegen, en zelfs niet midden in het diagnose traject. Er heeft ook een psych in de klas geobserveerd, en die vond het niet gek dat juf niks zag, want in de groep valt hij kennelijk niet op, en de schoolse structuur is gewoon heel veilig en vertrouwd. Veel is ook nog te verklaren door jonge leeftijd, alle kleintjes hebben behoefte aan duidelijkheid en structuur, niet iedereen leert even snel praten of schrijven etc.

Wat vervelend voor je dat er nu ook zorgen om jongste zijn. Ik zou zeker het gesprek aangaan, maar vooral je eigen gevoel volgen, en pas verder gaan testen als je denkt dat iemand last heeft van de 'opvallendheden' (jij, kind, buitenwereld). Voor nu even focussen op de middelste... Weet de opvang van problemen met middelste kind? Want danzien ze mogelijk ook dingen die er niet zijn. En als je zelf toch ook het gevoel hebt dat er iets niet klopt, dan ben je er bij hem iig vroeg bij, sterkte!
Alle reacties Link kopieren Quote
Evenzondernick schreef:
28-03-2023 23:16
Vandaag heb ik een gesprekje op de opvang van de jongste gehad; zij signaleren ook bij hem al opvallende dingen mbt motoriek en sociale aansluiting :'(

Mijn oudste is een hooggevoelig slim meisje die door de puberteit en de onrust rond haar broertje een tijd niet goed in haar vel heeft gezeten. Zij vraagt op haar manier ook veel aandacht, al van baby af aan.
Altijd zoekend naar de balans tussen overprikkeling en onderprikkeling.

En dan beginnen ze nu over de 3e….mijn kleine vrolijke mannetje over wie ik me geen zorgen maakte. Buiten de invloed van zijn broer op hem dan.
ik merk dat ik dit even heel veel vind vandaag. Ik heb maar een langer gesprek aangevraagd, kijken wat we ermee kunnen/moeten.

Bij de middelste viel dit ook vanaf deze leeftijd op, maar dat is zo’n totaal ander kind.
Ik pik dit er even uit. Niet om je nog verdrietiger te maken overigens... maar bij meisjes is ASS vaak nog moeilijker vast te stellen, omdat ze meer sociaal wenselijk gedrag zichzelf hebben aangeleerd. Ze kunnen dus enorm compenseren. Mijn dochter doet dit ook. Pas halverwege de puberteit begonnen dingen op te vallen.

En als je dan schrijft dat jouw dochter altijd op zoek is naar de balans tussen over en onderprikkeling, dan roept dat wel wat bij mij op.

Sterkte, het lijkt me niet niks allemaal. :rose:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven