Kdv en psz combineren?
dinsdag 17 november 2020 om 16:40
Vanwege corona ben ik helaas mijn baan kwijtgeraakt. Gelukkig heb ik alweer uitzicht op een nieuwe maar dat betekent ook andere uren.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen qua opvang. Eén van de opties zou zijn dat ons zoontje naast zijn huidige 2 dagen kdv ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal op zijn toekomstige school gaat. Met wat extra ouderschapsverlof van mijn man komen we dan precies uit. Voor de overgang naar school tzt lijkt het me ook handig. Maar is 2 soorten opvang niet verwarrend?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoon zou ruim 2.5 zijn als dit mogelijk begint. Hij gaat al sinds hij 4 maanden is naar de opvang en dat is altijd heel goed gegaan. Er is alleen waarschijnlijk geen plek op zijn eigen groep voor een extra dag, vandaar dat we nu andere opties bekijken.
Nu ben ik een beetje aan het puzzelen qua opvang. Eén van de opties zou zijn dat ons zoontje naast zijn huidige 2 dagen kdv ook 2 ochtenden naar de peuterspeelzaal op zijn toekomstige school gaat. Met wat extra ouderschapsverlof van mijn man komen we dan precies uit. Voor de overgang naar school tzt lijkt het me ook handig. Maar is 2 soorten opvang niet verwarrend?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Zoon zou ruim 2.5 zijn als dit mogelijk begint. Hij gaat al sinds hij 4 maanden is naar de opvang en dat is altijd heel goed gegaan. Er is alleen waarschijnlijk geen plek op zijn eigen groep voor een extra dag, vandaar dat we nu andere opties bekijken.
dinsdag 17 november 2020 om 17:24
Wij deden dat ook. Bij mijn jongste drie dan.
We woonden praktisch aan het schoolplein en eind twee begon ze steeds over dat ze naar school wilde. We hebben toen eens gevraagd of het mogelijk was en dat was geen probleem.
Voor de jongsten was de psz school en kdv was de crèche. Overgang naar school ging zo ook prima.
(Sterker nog, die middelste ging meteen aan de wandel op haar eerste schooldag in groep 1, ze kende alles al
).
Voor mijn vierde was het ook heel goed omdat ze toch meer gericht zijn op schoolse zaken. Ze kon daardoor eerder beginnen in groep 1. Via kdv was dat niet gelukt.
We woonden praktisch aan het schoolplein en eind twee begon ze steeds over dat ze naar school wilde. We hebben toen eens gevraagd of het mogelijk was en dat was geen probleem.
Voor de jongsten was de psz school en kdv was de crèche. Overgang naar school ging zo ook prima.
(Sterker nog, die middelste ging meteen aan de wandel op haar eerste schooldag in groep 1, ze kende alles al
Voor mijn vierde was het ook heel goed omdat ze toch meer gericht zijn op schoolse zaken. Ze kon daardoor eerder beginnen in groep 1. Via kdv was dat niet gelukt.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
dinsdag 17 november 2020 om 17:31
Fijn dat er goede ervaringen zijn. Ik ken namelijk niemand die dit heeft gedaan dus vroeg me al af of het dan echt zo ongewoon is
Deden jullie het allemaal ook voor meerdere dagen? De psz heeft 2 dagdelen als minimum en we hebben ook wel echt nog 2 dagen crèche nodig.
Van de schoolvakanties weet ik. Daar komen we wel uit denk ik.

dinsdag 17 november 2020 om 19:43
Wij doen 1 dagdeel. Bij ons gaat dochtertje ook op een dag dat ik vrij ben. (En dat is stiekem heel lekker)Positivevibes schreef: ↑17-11-2020 17:31Fijn dat er goede ervaringen zijn. Ik ken namelijk niemand die dit heeft gedaan dus vroeg me al af of het dan echt zo ongewoon isDeden jullie het allemaal ook voor meerdere dagen? De psz heeft 2 dagdelen als minimum en we hebben ook wel echt nog 2 dagen crèche nodig.
Wel adviseren ze minimaal 2 dagdelen. Maar dat is voor ons niet mogelijk. Qua halen, brengen en werk. Gelukkig doet dochter het heel goed. Ze wil ook altijd heen.
dinsdag 17 november 2020 om 19:56
We hadden twee dagdelen psz. En drie dagen kdv. Een van de psz dagen bracht ik ze zelf en werden ze door het kdv opgehaald.Positivevibes schreef: ↑17-11-2020 17:31Fijn dat er goede ervaringen zijn. Ik ken namelijk niemand die dit heeft gedaan dus vroeg me al af of het dan echt zo ongewoon isDeden jullie het allemaal ook voor meerdere dagen? De psz heeft 2 dagdelen als minimum en we hebben ook wel echt nog 2 dagen crèche nodig.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.

vrijdag 20 november 2020 om 06:34
Ik begrijp dat nooit waarom sommige ouders willen combineren. Een goed kwaliteit kdv. Moet kinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkeling
Fijne moteriek
Grove moteriek
Taal
Bevorderen van het zelfstandigheid
Maar ook aan de bel trekken als het niet goed gaat met de ontwikkeling van een kind, zodat ouder hulp kan gaan zoeken.
En als ouder kan je ook betrokken zijn, door met je kind te knutselen
Buiten spelen. Voor lezen, en dingen benoemen. Als je meer daar in verdiept kom je al heel ver.
Psz heeft alleen toegevoegde waarde als je kind thuis is. Of als gastouder te weinig kinderen heeft. Ouders denken tegenwoordig dat hun kind geleerde moet zijn als het naar Groep 1 gaat, maar dat valt wel mee.
Ik heb zelf op kdv gewerkt verticale groep. Daarna thuis met eigen kinderen, en die doen het super op school. Nu werk ik als gastouder.
Fijne moteriek
Grove moteriek
Taal
Maar ook aan de bel trekken als het niet goed gaat met de ontwikkeling van een kind, zodat ouder hulp kan gaan zoeken.
Buiten spelen. Voor lezen, en dingen benoemen. Als je meer daar in verdiept kom je al heel ver.
Psz heeft alleen toegevoegde waarde als je kind thuis is. Of als gastouder te weinig kinderen heeft. Ouders denken tegenwoordig dat hun kind geleerde moet zijn als het naar Groep 1 gaat, maar dat valt wel mee.
Ik heb zelf op kdv gewerkt verticale groep. Daarna thuis met eigen kinderen, en die doen het super op school. Nu werk ik als gastouder.

vrijdag 20 november 2020 om 07:56
misvrolijk schreef: ↑20-11-2020 06:34En als ouder kan je ook betrokken zijn, door met je kind te knutselen
Ik raak helemaal in de war. Ik denk dat mijn kind geleerde moet zijn èn ik kan betrokken zijn bij mijn kind. Jeetje, vooral dat laatste is echt een eye-opener. Ik had me er nog nooit in verdiept dat ik met mijn kind kon knutselen of dat ik het kon voorlezen, Of buiten spelen! Wij blijven altijd binnen. Ik laat het even bezinken.
vrijdag 20 november 2020 om 11:39
Heb je überhaupt mijn posts gelezen waarin ik uitleg waarom we dit overwegen?misvrolijk schreef: ↑20-11-2020 06:34Ik begrijp dat nooit waarom sommige ouders willen combineren. Een goed kwaliteit kdv. Moet kinderen kunnen begeleiden in hun ontwikkeling
Fijne moteriek
Grove moteriek
Taal
Heeft niks met geleerd zijn of te weinig knutselen te maken.
vrijdag 20 november 2020 om 11:44
Goed zoLafae schreef: ↑20-11-2020 07:56Ik raak helemaal in de war. Ik denk dat mijn kind geleerde moet zijn èn ik kan betrokken zijn bij mijn kind. Jeetje, vooral dat laatste is echt een eye-opener. Ik had me er nog nooit in verdiept dat ik met mijn kind kon knutselen of dat ik het kon voorlezen, Of buiten spelen! Wij blijven altijd binnen. Ik laat het even bezinken.

vrijdag 20 november 2020 om 12:02
To heeft gewoon opvang nodig omdat ze straks weer gaat werken.misvrolijk schreef: ↑20-11-2020 11:44Goed zoen vergeet het deel van de kdv niet dat je wat ook wat van verwachten

vrijdag 20 november 2020 om 12:42
misvrolijk schreef: ↑20-11-2020 11:44Goed zoen vergeet het deel van de kdv niet dat je wat ook wat van verwachten
Wat?

vrijdag 20 november 2020 om 12:47
Positivevibes schreef: ↑20-11-2020 11:39Heb je überhaupt mijn posts gelezen waarin ik uitleg waarom we dit overwegen?
Heeft niks met geleerd zijn of te weinig knutselen te maken.
Ik heb je posts 2x gelezen maar ik zie geen enkele uitleg over het waarom. Wil je het vanwege het leer-effect, wil je het omdat het goedkoper is, wil je het omdat het geen hele dagen zijn?