Kind blijven zitten?

15-04-2024 11:34 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind heeft sinds groep 3 leerproblemen, liep altijd achter de feiten aan. Kon niet automatiseren, geen inzicht, etc. Kon ook niet getest worden voor leerproblemen (AD(H)D, dyslexie, dyscalculie) op dat moment, volgens de school was dat te vroeg. Was verder wel heel gemotiveerd en meegaand, maar wel altijd de slechtste van de klas. Allerlei bijles en extra programma's deden wel iets, maar haar niveau kwam heel langzaam omhoog. Groep 4 idem.
Nu in groep 5, loopt ze zo ver achter met de rest van de klas, en deze leerkracht wilde haar wel laten testen. Ze hebben een WISC IQ test gedaan, en daar kwamen lage scores uit. (Confronterend laag zelfs). En verder wat (in mijn ogen) logische aanbevelingen, zoals dingen apart aan haar uitleggen, haar tijd gunnen etc. Allemaal prima, maar concreet zal haar dit niet helpen om de leerkloof van groep 5 te dichten. (Ze heeft nu nog moeite met de stof van groep 4). Ze kan niet meekomen met de leerstof van 5, en zou een eigen leerlijn moeten volgen, maar de juf heeft daar te weinig tijd voor. Ze heeft nog steeds bijles en extra programma's, maar dat is ook niet voldoende. Ze heeft gewoon veel meer begeleiding nodig.

Ze heeft het sociaal wel naar haar zin in de klas, heeft leuke vriendinnen, en ze doet zo verschrikkelijk hard haar best. Het zou zo sneu zijn om haar te laten zitten, maar de kloof qua leerstof wordt steeds groter, wat is nou wijsheid? Groep 5 nog een keer doen? Of toch naar groep 6? School heeft naar aanleiding van het onderzoek al aangegeven dat haar uitstroomniveau waarschijnlijk groep 6 wordt ipv groep 8.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat vervelend voor jullie orchithee!

Is er een samenwerkingsverband bij de school betrokken. Je kan ook eens met huisarts of CB overleggen.

School klinkt echt heel passief terwijl kind juist postieve actie nodig heeft
Alle reacties Link kopieren Quote
Is de IB'er nog niet betrokken? Die kan de juf echt wel begeleiden in het opstellen van een OPP en dus de juiste leerlijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:31
Ik weet niet precies hoe laag een IQ moet zijn voor speciaal onderwijs. Voor ons was het vrij shockerend, maar misschien vallt het wel mee. (gemiddeld 84) Ik moet erbij zeggen dat ze verbaal wel gemiddeld/hoger scoort.
85-115 wordt beschouwd als normaal, dus 84 is nou ook weer niet zo dramatisch hoor.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vanillana schreef:
15-04-2024 18:36
Is de IB'er nog niet betrokken? Die kan de juf echt wel begeleiden in het opstellen van een OPP en dus de juiste leerlijn.
Ja, die is wel betrokken, maar ook heel passief, helaas. Wat is een OPP?
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:31


Ik heb ook al zelf gekeken naar verder onderzoek, maar wordt overal afgewezen wegens patientenstop. En als je dan op de wachtlijst komt, is het 61 weken wachten....
Ook bij particuliere buro's?
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was al heel blij met onze school, nu nog een beetje extra.

(Snap dat onderwijs onder druk staat met tekorten en alles, maar dit klinkt wel heel mager)
Alle reacties Link kopieren Quote
Lady*Voldemort schreef:
15-04-2024 18:39
Ook bij particuliere buro's?
Yep. Tot nu toe of afgewezen, of op die lange wachtlijst
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:42
Yep. Tot nu toe of afgewezen, of op die lange wachtlijst
Afgewezen?

Wat is dat nou voor geks.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik werk in het speciaal onderwijs. Let op dat de een verschil is in speciaal basisonderwijs SBO en speciaal onderwijs SO. Mijn school is een cluster 3 en daar zijn alleen kinderen welkom met een IQ lager dan 70. Mocht IQ hoger liggen kom je waarschijnlijk bij het SBO uit. Om als voorbeeld te geven hoe het didactisch niveau bij ons is; de 10 tot 12 jarige werken nog aan groep 3 lezen en rekenen, sommige begin groep 4. Deze kinderen zijn tevens sociaal-emotioneel heel jong. Zij worden met psychologische testen ingeschat op maximaal 5 jaar. Het gaat dus om kinderen met een licht verstandelijke beperking.

Ik krijg uit jouw verhaal niet de indruk dat je dochter licht verstandelijk beperkt is, maar vastloopt op het IQ. Dus dan is het SO geen optie, maar wellicht het SBO wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:24
Dit is precies wat ik me afvraag, er is verder geen onderzoek gedaan. En als ik school en dat buro mag geloven hoeft dat verder ook niet, want dat heeft verder toch geen zin...
Dat is een hele rare uitspraak. Volgens mij is de WISC alleen geschikt om met redelijke zekerheid een IQ te toetsen, niet om leerproblemen of andere aandoeningen op te sporen die wel kunnen leiden tot een slechte WISC score. Het lijkt mij dus meer een eerste dan een laatste stap in een plan van aanpak.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:38
Ja, die is wel betrokken, maar ook heel passief, helaas. Wat is een OPP?
Ontwikkelingsperspectief, daarmee kun je inzichtelijk maken wat het verwachte uitstroomprofiel gaat zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Met een Totaal IQ van 84 zou de basisschool met extra ondersteuning haalbaar moeten zijn. TO, je zegt ook dat haar verbale begrip hoger ligt; dat betekent ook dat er score(s) is/zijn, die lager zijn dan 84. Is daar nog iets uit te halen qua aanpak? Kan de onderzoekster nog iets zeggen over de taakaanpak, het zelfvertrouwen e.d. tijdens de testafname?
Een TIQ=84 is niet hoog, maar confronterend laag zou ik het ook zeker niet willen noemen. Je kind zou op basis van IQ moeten kunnen uitstromen naar VMBO-BB of misschien zelfs KB (met een goede werkhouding), maar ja, uitstroom/leerniveau wordt natuurlijk niet alleen bepaald door het IQ.

Een leerstoornis (dyslexie, dyscalculie) vaststellen kan alleen als de resultaten niet verklaard kunnen worden door de intelligentie. Een TIQ=84 valt daarbij in het grijze gebied. School zal zeker goed moeten aantonen welke extra ondersteuning er is geboden. Dan kan vervolgens gekeken worden of er mogelijk sprake is van een leerstoornis. Maar is niet perse de meest voor de hand liggende optie. Dit is ook mijn werkgebied, en wij stellen een leerstoornis dan over het algemeen, eventueel pas vast in de bovenbouw van de basisschool.

Het is jammer dat je het voor je gevoel niet treft met de leerkracht en IB-er van de school van je kind. Zou er een andere basisschool in de buurt kunnen zijn, die dat wel kan bieden? Als het ook nog een school is van een ander bestuur, heb je helemaal kans (bv van een openbare school naar een katholieke). Het ene bestuur heeft vaak meer te bieden dan het ander. Raar, maar waar!

Ik zou niet direct denken aan blijven zitten, maar de vraag is of SBO passend is voor je dochter. Ik zie je niet schrijven over gedragsproblemen en zware sociaal-emotionele problematiek. Dat is vaak toch wat speelt bij leerlingen die worden aangemeld voor het SBO.
Toch zoeken naar een school die je dochter extra kan begeleiden in groep 6. Of misschien ziet de leerkracht op de huidige school het wel zitten?

Veel sterkte met het maken van de juiste keuzes!
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je al hulp gevraagd zelf bij jullie huisarts/kinderarts ect na die IQ test, niet specifiek mbt dat lage IQ maar de andere zaken die je benoemd? Dus niet via/bij school maar zelf?

Kan oa via de huisarts en dan kind laten bekijken door een orthopedagoog ( ook op school) bijvoorbeeld?

De wachtlijsten voor zoiets is vaak korter want ketenzorg via de huisarts en mochten die denken dat er meer speelt dan kan een ergotherapeut ingeschakeld worden voor directe hulp op school zelf en dan daarnaast de juiste verwijzingen gemaakt worden.
lucifee2024 wijzigde dit bericht op 15-04-2024 19:22
58.53% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
mardejo schreef:
15-04-2024 19:11

Ik zou niet direct denken aan blijven zitten, maar de vraag is of SBO passend is voor je dochter.
Mag ik vragen waarom niet? (Leek hier hoor, oprecht nieuwsgierig) hoe kan kind dan leerstof inhalen en niet achterblijven lopen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou in dit geval wel laten doubleren en dat jaar gebruiken om uit te zoeken wat er aan de hand is, daarna verder kijken wat er nodig is.
Alle reacties Link kopieren Quote
mardejo schreef:
15-04-2024 19:11
Met een Totaal IQ van 84 zou de basisschool met extra ondersteuning haalbaar moeten zijn. TO, je zegt ook dat haar verbale begrip hoger ligt; dat betekent ook dat er score(s) is/zijn, die lager zijn dan 84. Is daar nog iets uit te halen qua aanpak? Kan de onderzoekster nog iets zeggen over de taakaanpak, het zelfvertrouwen e.d. tijdens de testafname?
Een TIQ=84 is niet hoog, maar confronterend laag zou ik het ook zeker niet willen noemen. Je kind zou op basis van IQ moeten kunnen uitstromen naar VMBO-BB of misschien zelfs KB (met een goede werkhouding), maar ja, uitstroom/leerniveau wordt natuurlijk niet alleen bepaald door het IQ.

Een leerstoornis (dyslexie, dyscalculie) vaststellen kan alleen als de resultaten niet verklaard kunnen worden door de intelligentie. Een TIQ=84 valt daarbij in het grijze gebied. School zal zeker goed moeten aantonen welke extra ondersteuning er is geboden. Dan kan vervolgens gekeken worden of er mogelijk sprake is van een leerstoornis. Maar is niet perse de meest voor de hand liggende optie. Dit is ook mijn werkgebied, en wij stellen een leerstoornis dan over het algemeen, eventueel pas vast in de bovenbouw van de basisschool.

Het is jammer dat je het voor je gevoel niet treft met de leerkracht en IB-er van de school van je kind. Zou er een andere basisschool in de buurt kunnen zijn, die dat wel kan bieden? Als het ook nog een school is van een ander bestuur, heb je helemaal kans (bv van een openbare school naar een katholieke). Het ene bestuur heeft vaak meer te bieden dan het ander. Raar, maar waar!

Ik zou niet direct denken aan blijven zitten, maar de vraag is of SBO passend is voor je dochter. Ik zie je niet schrijven over gedragsproblemen en zware sociaal-emotionele problematiek. Dat is vaak toch wat speelt bij leerlingen die worden aangemeld voor het SBO.
Toch zoeken naar een school die je dochter extra kan begeleiden in groep 6. Of misschien ziet de leerkracht op de huidige school het wel zitten?

Veel sterkte met het maken van de juiste keuzes!
Dank voor deze uitgebreide reactie! Ik denk inderdaad dat SBO niet passend is, die problematiek zien we totaal niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
15-04-2024 19:14
Heb je al hulp gevraagd zelf bij jullie huisarts/kinderarts ect na die IQ test, niet specifiek mbt dat lage IQ maar de andere zaken die je benoemd? Dus niet via/bij school maar zelf?

Kan oa via de huisarts en dan kind laten bekijken door een orthopedagoog ( ook op school) bijvoorbeeld?

De wachtlijsten voor zoiets is vaak korter want ketenzorg via de huisarts en mochten die denken dat er meer speelt dan kan een ergotherapeut ingeschakeld worden voor directe hulp op school zelf en dan daarnaast de juiste verwijzingen gemaakt worden.
Ja, dit heb ik ook geprobeerd, maar ook daar verwees de huisarts me naar een orthopedagoog die ons vanwege patientenstop, niet kon aannemen. Dus ook via die route een dood spoor. Maar ik heb nog een paar vragen uitstaan bij andere praktijken, dus we hopen maar dat er ergens een plekje is
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
15-04-2024 19:17
Mag ik vragen waarom niet? (Leek hier hoor, oprecht nieuwsgierig) hoe kan kind dan leerstof inhalen en niet achterblijven lopen?
SBO is niet voor iedere leerling een passende, stimulerende omgeving omdat er veel leerlingen zitten met meer dan alleen 'moeite met leren', denk aan gedrags- of sociaal emotionelen problemen en/of een forse leerstoornis. De vraag is of het aanbod binnen het SBO uitdagend genoeg is voor de dochter van TO, of dat het meer een 'warm bad' is waarin ze zich niet meer de minste voelt. Het is heel belangrijk dat een school dat kan bieden, maar primair is de doelstelling om de kinderen/leerlingen verder te helpen in hun ontwikkeling. Het algemene aanspreekniveau, activiteiten, lesdoelen etc zijn op een reguliere basisschool anders van binnen het SBO.
(Even voor de beeldvorming: in een klas met 14 kinderen kan je hebben: 3 leerlingen met (milde) ASS, 2 met ADHD, 6 met een IQ score tussen de 65-75, 4 met een leerstoornis, 2 met een TaalOntwikkelingsStoornis, één zeer gefrustreerd kind dat snel uit zijn raampje gaat, 1 pleegkind met hechtingsproblematiek, 3 met een emigratie achtergrond die de taal niet/nauwelijks machtig zijn en velen hebben gecombineerde problematiek).

Ik ben heel blij dat SBO bestaat en omdat ik er gewerkt heb, mocht zoon ook wel eens mee als hij bv een margedag had en hij had het er bijzonder naar zijn zin, op die enkele dagen dat hij er geweest is, want idd 'het warme bad' (verder is SBO voor hem nooit ter sprake gekomen vanuit de basisschool, maar wel bizar ernstig dyslectisch). Ik ben dus zeker niet tegen een verwijzing naar het SBO, want ik zie wat het kan brengen, maar wel na zorgvuldige afweging.

Nu is het wel zo dat elke SBO verschilt in aanbod, populatie e.d. dus misschien heb ik het over iets anders dan een aantal anderen die SBO opperen, of eventueel het SBO waar TO woont.
Eigenlijk is het dus best een heel lastig verhaal om in een paar zinnen uit te leggen, omdat de verschillende scholen en situaties niet met elkaar vergeleken kunnen worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 19:34
Ja, dit heb ik ook geprobeerd, maar ook daar verwees de huisarts me naar een orthopedagoog die ons vanwege patientenstop, niet kon aannemen. Dus ook via die route een dood spoor. Maar ik heb nog een paar vragen uitstaan bij andere praktijken, dus we hopen maar dat er ergens een plekje is
Ja, het is wel even volhouden en zoeken idd, daarom zou ik niet tegen een jaar over doen zijn. Sowieso gaat alles heel lang duren, mijn kinderen zijn met wachtlijsten erbij ook al meer dan 2 jaar bezig beiden en we zijn er nog niet helemaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Sorry mardejo, ik bedoelde waarom je zitten blijven geen goed idee vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er moeten al meerdere handelingsplannen zijn. Wat staat daar in?
Wat kwam er uit het gesprek met de ib’er?
Alle reacties Link kopieren Quote
84 stockerend laag? Serieus? Doe even normaal enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
-Rosings- schreef:
15-04-2024 19:47
Sorry mardejo, ik bedoelde waarom je zitten blijven geen goed idee vind.
haha, nou hierbij deel 2 van mijn mening ;-)
De dochter van TO heeft het goed naar de zin qua vriendinnen->pleit voor meegaan, met aangepaste lesdoelen. TO heeft het over einddoelen groep 6, dat betekent dat een doublure er niet toe zal leiden dat ze daarna wel met de groep mee kan en de doelen van groep 8 gaat halen. Dat zou betekenen dat ze in een nieuwe groep komt en het -uiteindelijk- nog niet (volledig) mee kan doen. Wat levert een doublure dan op?

Ik heb/we hebben geen idee van het niveau waar het meisje op zit voor elk vak en of ze nog groeit of dat ze stagneert qua ontwikkeling. Zijn de doelen op groep 6 realistisch gezien haar huidige ontwikkeling? Heeft school methodes waarbij ze v.a. groep 6 op een aangepaste leerlijn kan werken zodat ze aan het eind van de basisschool kan doorstromen naar het VMBO (bv. niveauboek/F-lijn voor rekenen)? De leerkracht van groep 5 heeft geen tijd/mogelijkheden, maar misschien die van 6 wel?
Kortom, heel veel vragen! Misschien dat antwoorden op deze en andere vragen tot een ander advies zouden leiden, maar vooralsnog zie ik weinig meerwaarde.
Alle reacties Link kopieren Quote
Selene schreef:
15-04-2024 20:01
Er moeten al meerdere handelingsplannen zijn. Wat staat daar in?
Wat kwam er uit het gesprek met de ib’er?
Nou dit dus. School heeft zorgplicht. Daar kan de juf niet ‘geen tijd’ voor hebben. Het is haar werk. Met ondersteuning van ib’er en wie er nog meer nodig is. Maar geen tijd is simpelweg geen optie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
15-04-2024 20:07
Nou dit dus. School heeft zorgplicht. Daar kan de juf niet ‘geen tijd’ voor hebben. Het is haar werk. Met ondersteuning van ib’er en wie er nog meer nodig is. Maar geen tijd is simpelweg geen optie.
En dat ook.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven