Kind blijven zitten?

15-04-2024 11:34 56 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kind heeft sinds groep 3 leerproblemen, liep altijd achter de feiten aan. Kon niet automatiseren, geen inzicht, etc. Kon ook niet getest worden voor leerproblemen (AD(H)D, dyslexie, dyscalculie) op dat moment, volgens de school was dat te vroeg. Was verder wel heel gemotiveerd en meegaand, maar wel altijd de slechtste van de klas. Allerlei bijles en extra programma's deden wel iets, maar haar niveau kwam heel langzaam omhoog. Groep 4 idem.
Nu in groep 5, loopt ze zo ver achter met de rest van de klas, en deze leerkracht wilde haar wel laten testen. Ze hebben een WISC IQ test gedaan, en daar kwamen lage scores uit. (Confronterend laag zelfs). En verder wat (in mijn ogen) logische aanbevelingen, zoals dingen apart aan haar uitleggen, haar tijd gunnen etc. Allemaal prima, maar concreet zal haar dit niet helpen om de leerkloof van groep 5 te dichten. (Ze heeft nu nog moeite met de stof van groep 4). Ze kan niet meekomen met de leerstof van 5, en zou een eigen leerlijn moeten volgen, maar de juf heeft daar te weinig tijd voor. Ze heeft nog steeds bijles en extra programma's, maar dat is ook niet voldoende. Ze heeft gewoon veel meer begeleiding nodig.

Ze heeft het sociaal wel naar haar zin in de klas, heeft leuke vriendinnen, en ze doet zo verschrikkelijk hard haar best. Het zou zo sneu zijn om haar te laten zitten, maar de kloof qua leerstof wordt steeds groter, wat is nou wijsheid? Groep 5 nog een keer doen? Of toch naar groep 6? School heeft naar aanleiding van het onderzoek al aangegeven dat haar uitstroomniveau waarschijnlijk groep 6 wordt ipv groep 8.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou laten doubleren. Ik heb ooit geluisterd naar de leerkracht en niet naar mn eigen gevoel. En daar enorme spijt van gehad toen de middelbare school aan de beurt was.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is de uitslag van het IQ onderzoek betrouwbaar, of is het eigenlijk juist nodig dat alsnog wordt gekeken naar ADHD/ADD en eventuele leerstoornissen?

Want als ze simpelweg de capaciteiten niet heeft als gevolg van een lager IQ vind ik de situatie heel anders dan dat ze de intelligentie wel heeft maar door andere factoren niet aan leren toekomt.

Je gunt haar natuurlijk dat er een aanpak komt die echt bij haar eigen mogelijkheden past. Is daar goed onderzoek naar gedaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
De juf heeft te weinig tijd voor een eigen leerlijn :(

Ik snap uit de samenvatting al niet dat kind niet in groep 4 is gedoubleerd eigenlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou ook verder onderzoek doen en dan of doubleren of kijken naar speciaal onderwijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Is ze niet beter af op speciaal onderwijs?

Op deze manier moeten worstelen, altijd onderaan bungelen, extra bijles, lijkt me niet bevorderlijk voor haar zelfbeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Voordat je naar speciaal onderwijs gaat zullen toch die onderzoeken gedaan moeten zijn denk ik? En school moet aantonen dat ze handelingsonbekwaam zijn voor kind.
Ik snap niet dat er geen eigen leerlijn is en dat er nu pas actie (lijkt) wordt ondernomen
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe is jullie gevoel bij de uitslag van de IQ test? Merk je thuis ook dat ze veel tijd nodig heeft om dingen te begrijpen of kwam de uitslag als een verrassing?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als ze een lagere intelligentie heeft, dan kan ze nooit de klas bijhouden. Zij leert en ontwikkelt zich dan langzamer dan de andere kinderen. Is ook duidelijk hoe het komt dat ze zo laag scoort? Passen de scores bij wat jullie en school zien of is het een momentopname?
Is haar gehoor ook getest?

Wie heeft haar getest? Wat voor adviezen komen daar verder uit? Is er een mogelijkheid om extra ondersteuning voor haar te regelen op haar huidige school?

Ga eerst eens heel veel vragen stellen. Op school, maar ook bij degene die haar getest heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou indien het kan en mag voor speciaal onderwijs kiezen.

Uiteraard na wel alles goed door getest te hebben. (Of er bv andere onderliggende problemen zijn). Doorstromen naar groep 6 is imo sowieso geen optie met zo'n achterstand. In groep 6 krijgen ze er delen, breuken en procenten etc bij...kun jij de tafels bv nog niet goed dan woest dit al helemaal problematisch. Aangezien je dochter op groep 4 niveau bezig is en daar ook moeite mee heeft ontbreekt het haar aan veel kennis om überhaupt verder te gaan. En loopt ze steeds weer tegen het niet weten/kunnen op. Wat steeds zichtbaarder gaat worden (ook voor andere kinderen)

Daarnaast zijn er op SBO kleine klassen en er is gewoon veel meer maatwerk mogelijk. Zeker als haar IQ toch een belemmerende factor is
studiemiepmiep wijzigde dit bericht op 15-04-2024 13:06
64.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou zeker ook laten testen op andere leerstoornissen zoals AD(H)D, dyslexie, etc.

Mijn dochter heeft ook een keer een hele lage uitslag gehad op de WISC IQ maar zij bleek zware ADD te hebben. Ze doet het nu fantastisch op de HAVO dus van een laag IQ is geen sprake. Ik zou voordat je wat dan ook besluit echt eerst verder onderzoek laten doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een lastige situatie. Wat ik uit de OP niet kan opmaken is wat de school zelf voor plan van aanpak voorstelt nu de WISC score zo laag was. Haar prestaties en IQ lijken aan te sluiten op elkaar, maar wat gaat er met die kennis gedaan worden? Als school haar onvoldoende ondersteuning kan geven, dan zal dat volgend jaar toch niet ineens wel kunnen, ongeacht in welke groep ze dan zit? Is ze wel op haar plek op de(ze) reguliere basisschool? Kortom: hoe nu verder? Ik zou hopen dat school ook inzicht wil krijgen in wat jouw dochter nodig heeft.
gemberthee wijzigde dit bericht op 15-04-2024 17:13
0.37% gewijzigd
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Doubleren lost het probleem van groep 5 misschien op (de tweede keer groep 5 zal vast een stuk beter gaan), maar als ze daarna naar groep 6 gaat, zal het daar ook weer moeizaam gaan. En als het uitstroomniveau groep 6 is, hoe gaat het dan straks in groep 7 en 8? Ze kan niet elk jaar doubleren. Heeft school het over speciaal onderwijs gehad?
Geen motto
Alle reacties Link kopieren Quote
.
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 15-04-2024 16:24
99.82% gewijzigd
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit alles zou voor mij inderdaad een reden zijn om helemaal niet te doubleren, maar dochter met een eigen leerlijn in 3,5 jaar tijd naar uitstroomniveau groep 6 te loodsen.
Maar dan moet er wel tijd zijn voor die eigen leerlijn natuurlijk. Aan de andere kant: al die bijlessen en speciale programma's om het kind koste wat kost op niveau te krijgen kosten ook tijd. Het lijkt me voor iedereen prettiger om die 'op-niveau'-eis los te laten en het kind in haar eigen tempo naar het gewenste uitstroomniveau te begeleiden.

En dan kan het natuurlijk altijd ook nog wezen dat de WISC-uitslag niet klopt, maar op het eerste gezicht zie ik dat niet zo. Temeer daar TO op mij helemaal niet de indruk wekt haar kind niet te herkennen in de uitslag.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat voor zin heeft het om groep 5 te doubleren als ze nog achterloopt met groep 4 én er geen eigen leerlijn mogelijk is?

Dan blijf je de volgende 3 à 4 jaar toch vechten tegen leerkrachten die weinig kunnen wegens tijd-tekort en leerlingen teveel?

En dan zit kind straks de hele dag alleen te werken en valt tegen groep 7 sociaal uit de groep.

Ik zou extra gaan testen en speciaal onderwijs overwegen. Waarbij het wel kan zijn dat dat testen een tijd duurt, dat er overal wachtlijsten zijn en dat er waarschjnlijk tonnen papierwerk te doen is. (Zodat een overstap nog niet voor direct / begin volgend schooljaar is.)
Maar daar is waarschijnlijk wel de 1 op 1-benadering meer mogelijk en hebben ze vaker met dit bijltje gehakt.

Ofwel zou ik rondkijken of er ergens een kleinere school in de buurt is die wel tijd kan maken voor eigen leerlijnen.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
School had veel eerder moeten testen. Blijven zitten heeft geen zin. Dan haalt ze nu wat lesstof in maat gaat het naar erop weer achter lopen.

Als je kind zo'n laag iq heeft is ze beter af op.het speciaal basisonderwijs. Daar kunnen ze betere en meer begeleiding geven.

Hard en confronterend maar wel waar.

Dus on plaats van inzetten op blijven zitten zetten op de overstap naar speciaal basis onderwijs
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet helemaal vergelijkbaar maar ik had door ADD ook moeite op school. En veel bijles, en 2x blijven zitten. Als ik maar eerder had geweten dat ik ADD had, dan was mijn hele leven anders gelopen.

Wat ik zou doen:
- testen op alles
- kijken of de onderwijsinstelling kan bieden wat je dochter nodig heeft
- bekijken waar je dochter het gelukkigste van wordt
- dan beslissen (doubleren of ander onderwijs)

Een ding is zeker: als je je hele schooltijd het gevoel hebt dat je niet mee komt en iedereen slimmer is dan jij, dan loop je een fundamentele deuk op in je zelfvertrouwen. Ik zou dus zoeken naar een oplossing die jouw dochter het meeste zelfvertrouwen en geluksgevoel geeft. Hou de toekomst voor ogen, ook op lange termijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat stellen de juf en de ib-er voor als plan? Er is toch in al die jaren door school wel een plan gemaakt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi.
Heb je je kind ook laten testen op TOS.
Taal ontwikkeling stoornis.
Mijn dochter heeft dit en met de extra gelden die de school hiervoor krijgt heeft ze heel veel 1 op 1 begeleiding. Daar hebben de andere kinderen in de klas ook weer baat bij. Mijn dochter wil niet alleen werken dus gaan de kinderen die ook 'minder' presteren met haar mee.
Sociaal zit ze ook prima op haar plek in groep 5.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom denk je aan allerlei stoornissen, maar niet aan laag verstandelijk beperkt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Frizz schreef:
15-04-2024 11:49
Is de uitslag van het IQ onderzoek betrouwbaar, of is het eigenlijk juist nodig dat alsnog wordt gekeken naar ADHD/ADD en eventuele leerstoornissen?

Want als ze simpelweg de capaciteiten niet heeft als gevolg van een lager IQ vind ik de situatie heel anders dan dat ze de intelligentie wel heeft maar door andere factoren niet aan leren toekomt.

Je gunt haar natuurlijk dat er een aanpak komt die echt bij haar eigen mogelijkheden past. Is daar goed onderzoek naar gedaan?
Dit is precies wat ik me afvraag, er is verder geen onderzoek gedaan. En als ik school en dat buro mag geloven hoeft dat verder ook niet, want dat heeft verder toch geen zin...
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:24
Dit is precies wat ik me afvraag, er is verder geen onderzoek gedaan. En als ik school en dat buro mag geloven hoeft dat verder ook niet, want dat heeft verder toch geen zin...
Je bedoelt ... diezelfde school die testen 2 jaar heeft uitgesteld terwijl al 2 jaar duidelijk was dat er waarschijnlijk ergens toch iets moest spelen.

Ik zou toch echt meer duidelijkheid en verder onderzoek willen.

Niet alleen voor nu, maar ook voor de toekomst.
Ook voor het voortgezet onderwijs over een paar jaar kan het handig zijn om meer labels te hebben.
En te weten hoe ze haar moeten aanpakken.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren Quote
Orchithee schreef:
15-04-2024 18:24
Dit is precies wat ik me afvraag, er is verder geen onderzoek gedaan. En als ik school en dat buro mag geloven hoeft dat verder ook niet, want dat heeft verder toch geen zin...
Oh ja, dat ken ik.

In dat geval zou ik echt zelf aan de gang gaan hoor. In ieder geval een tweede IQ-test, WISC mag de komende twee jaar niet maar je kunt bijvoorbeeld wel een SON-R laten afnemen, die is nonverbaal dus daarmee omzeil je meteen eventuele taalproblematiek. En verder dan een dyslexie- en dyscalculie onderzoek. Als ik het zo lees zijn voor die laatste twee de termen wel aanwezig.
Iedereen heeft recht op mijn mening.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet precies hoe laag een IQ moet zijn voor speciaal onderwijs. Voor ons was het vrij shockerend, maar misschien vallt het wel mee. (gemiddeld 84) Ik moet erbij zeggen dat ze verbaal wel gemiddeld/hoger scoort. Daarom lijkt ze dus "normaal" en hadden wij totaal niet het idee dat ze zo laag zat.

School heeft er verder niets over gezegd, zij lijken totaal niet te denken aan speciaal onderwijs.

Ik blijf aandringen op een eigen leerlijn, en de juf is opzich wel bereid, maar haast niet vooruit te branden...

Het lijkt erop dat ze gewoon verder willen gaan zoals het nu gaat, maar dan met de aanbevelingen van het buro.

Ik heb ook al zelf gekeken naar verder onderzoek, maar wordt overal afgewezen wegens patientenstop. En als je dan op de wachtlijst komt, is het 61 weken wachten....

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven