Kleding jongen voortgezet onderwijs.

28-02-2024 08:56 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Best wel spannend.
Welke mode is een beetje in ? welke merken dragen de jongens voornamelijk?
Ben nog een leek hierin. Zoon is toe aan een nieuwe garderobe en dan kan ik hier een beetje op in haken.
Ik ben ook nog op zoek naar een paar sportieve broeken / jogging ipv jeans.
Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat wil hij zelf?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou me van te voren niet te druk maken en te veel kopen. Dochter wilde na 2 weken voortgezet onderwijs, haar halve garderobe vervangen, want het paste ineens allemaal niet meer bij haar smaak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ‘in’ is verschilt per school. Ik zou een beetje aanvullen wat nodig is en verder een beetje afwachten. Ik heb dezelfde ervaring als Poeszie. Waar zoon op de basisschool fan was van hemden met opgerolde hemdsmouwen, moest het na vijf weken brugklas ineens allemaal zakkerig met een capuchon zijn.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren Quote
Vooral niet te opvallend: donkerblauwe trui, spijkerbroek en sneakers (wit of zwart).
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had dat ook leuk uitgedacht vorig jaar.
Maar helaas, zoon loopt enkel nog in joggingbroeken. Wil absoluut niet opvallen.
Kast vol kleding hier en meneer loopt erbij als een zwerver.
Terwijl hij in groep 8 nog met playstation truien liep dat ik dacht ??
Dus ik zou het even afwachten ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Sowieso lijkt me dat hij dat zélf bepaalt?
Mijn ervaring is dat kinderen na een paar weken brugklas heel goed weten wat ze wel en niet willen dragen.

En de één wil zo onopvallend mogelijk erbij lopen zoals hierboven iemand al aangeeft. En de nader zoekt juist heel erg een eigen stijltje. Laat t maar bij hem, dat komt vast goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het wel komisch dat jij je hier (nu al) druk om maakt. Hier kreeg kind kleedgeld (wilde ze zelf) vanaf de brugklas en ze mocht het lekker zelf kiezen. Heel eerlijk denk ik niet dat je als moeder de aangewezen persoon bent om zoons gaderobe te verhippen :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn ervaring: er zullen verschillende "stromingen" zijn en kind zal kleding willen die past bij "zijn" groep. In ons geval blijkt dat goedkoop. Merkkleding is voor types die 'met dure merken proberen te overschreeuwen dat ze ook maar gewoon in een rijtjeshuis wonen en 's zomers naar de camping gaan, net zoals iedereen'. Ik moet wel lachen om hoe 14-jarigen soms zo goed de spijker op de kop weten te slaan. Bied ik aan om een dure trui voor hem te kopen en word ik aangekeken alsof ik iets beledigends aanbied.
♧ Joost Klein, Droom Groot ♧
Alle reacties Link kopieren Quote
Het laatste waar mijn zoon zich druk om maakt (zijn leven lang al) is wat "mode" is.

Hij gaat mee in mijn eis dat iets bij het aankleden schoon en heel is, en verder moet hij het zelf weten.

In de brugklas wilden we gympen voor hem kopen, je wilt niet dat je kind uit de toon valt. Het budget heben we blanco gelaten. Nike, Adidas, whatever, zoek maar iets uit.

Wil hij gewoon LEKKERE schoenen, dus weer bruine Meindl wandelschoenen. Gympen vindt hij niet lekker lopen.
Je ziet toch liever zo’n strak lijf dan een uitgezakte mokkapunt, weet je wel weet je niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Blckcffee schreef:
28-02-2024 09:28
Het laatste waar mijn zoon zich druk om maakt (zijn leven lang al) is wat "mode" is.

Hij gaat mee in mijn eis dat iets bij het aankleden schoon en heel is, en verder moet hij het zelf weten.

In de brugklas wilden we gympen voor hem kopen, je wilt niet dat je kind uit de toon valt. Het budget heben we blanco gelaten. Nike, Adidas, whatever, zoek maar iets uit.

Wil hij gewoon LEKKERE schoenen, dus weer bruine Meindl wandelschoenen. Gympen vindt hij niet lekker lopen.
Onze zonen zouden broers kunnen zijn! Hier net zo.

Laat het alsjeblieft aan je kind over. Het is toch niet meer aan jou om een kledingstijl te kiezen? Hij heeft de leeftijd om zelf te ontdekken. Leuk juist om te zien hoe dat zich ontwikkelt!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het geen rare vraag hoor, eerste indruk is best belangrijk.

Mijn jongste gaat ook volgend jaar naar het VO, en we sturen erop dat hij qua kleding voldoende redelijk neutrale basics heeft bij de start. Jeans van Jack&Jones, shirts van Tommy Hilfiger, Nikes vindt hij zelf het fijnst en daar komen ze goed mee weg.

Ervaring met de oudere kinderen is idd dat ze binnen een maand heel goed weten wat ze zelf willen dus dan gaan we lekker shoppen 😃
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou helemaal nergens op inhaken. een keer checken of hij hier wat mee wil en zo niet dan hoor je het wel of niet als hij een paar weken onderweg is.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze puber leeft in zwarte hoodie, zwarte jeans, zwarte Nikes. Af en toe mag er iets donkergrijs bij voor de variatie maar verder zwart.
Merken, Jack and jones, Nike, hollister etc
Alle reacties Link kopieren Quote
Het eerste belangrijke, wat wil hij zelf?

Mijn zoon zit nu in de tweede van de middelbare. Tot en met groep 8 kon ik redelijk sturen wat hij droeg, nu niet meer. ;-) Sinds de middelbare loopt hij in het 'uniform' van school. Voor zijn school zijn dat effen hoodies met een (lichte) blauwe of zwarte spijkerbroek en witte Nikes. Jas ook zo onopvallend mogelijk.

Ik haal hem weleens op voor een doktersafspraak, en zie dat de meeste jongens en meisjes er zo bijlopen. Maar dat kan natuurlijk per school verschillen. Als je weet naar welke middelbare hij gaat, kun je een keertje langsrijden en kijken wat de scholieren daar dragen.
kiki91 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 10:43
Reden: woord vergeten
1.85% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier zie amper nog spijkerbroeken bij jongens en jonge mannen, alleen brugklas, daarna sportpakken/jogging/leasure wear.

Nike vaak en soms wat duurdere merken zoals Daily paper bijvoorbeeld.

Ik zou gewoon eind van jaar hem eens laten kijken bij uitgaan van school wat de meesten dragen en dan paar dingen halen die hij leuk vindt.
Maar niet te veel.
Zodra hij begonnen is zal hij zelf weekend erna wat meer kunnen kopen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zou ik me niet te druk om maken. Ik werk in het voortgezet onderwijs en ik zie echt allerlei soorten kleding. De meesten gewoon redelijk saai hoor, spijkerbroek, hoodie, sneakers. Vind het onzin om allerlei mega dure merken te kopen omdat dat zou 'moeten'. Dat is bij mijn dochter, brugklas, totaal niet aan de orde. Genoeg meiden daar die heel simpele kleding aan hebben. Dochter ook gewoon spijkerbroek, bloesje of hoodie, gewoon van willekeurige winkels, maar zeker geen dure merken.

Er lopen ook jongens in trainingspakken/sportpakken, maar echt niet veel hoor. Hier bovenbouw ook gewoon in spijkerbroek. Sportkleding vind ik vreselijk, niet iets om naar school te dragen eigenlijk. Het mag wel hoor, er wordt niks van gezegd, maar ik vind het niks.

Denk dat je zoon het over een tijdje prima zelf weet wat ie aan wil. Stijl van mn dochter is ook veranderd t.o.v. groep 8. Echt beetje slonzig, wat wijdere spijkerbroek met hoodie. Als zij het leuk vindt en zich er goed in voelt, prima. Ik vind zelf wat strakkere kleding leuker bij haar staan, maar ze doet echt niet aan wat ik wil hoor.
Als je zoon straks begint is het zomer. Dus lijkt me gewoon een korte broek met t-shirt. Kan weinig mis mee zijn toch? Winterkleding komt late wel weer.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 10:43
44.01% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Bovendien grote kans dat wat je nu koopt over een half jaar niet meer past.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn puber zegt:

Korte broeken zijn hier een no go, hoe heet ook is korte broek word echt niet gedragen.

Off-White is ook een merk waar de trendy jongens mee lopen, pleurisduur.
Maar vooral veel Nike.

Straightleg spijkerbroek als toch een spijkerbroek aan wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zit vlak bij twee middelbare scholen, heel verschillende type scholen, en aan de kleding kan ik al zien wie waar op school zit. De ene school heeft veel meer trainingspakken dan de andere school, bijvoorbeeld.

Dus denk dat het vooraf moeilijk inschatten is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 10:28
Hier zie amper nog spijkerbroeken bij jongens en jonge mannen, alleen brugklas, daarna sportpakken/jogging/leasure wear.

Nike vaak en soms wat duurdere merken zoals Daily paper bijvoorbeeld.

Ik zou gewoon eind van jaar hem eens laten kijken bij uitgaan van school wat de meesten dragen en dan paar dingen halen die hij leuk vindt.
Maar niet te veel.
Zodra hij begonnen is zal hij zelf weekend erna wat meer kunnen kopen.
Dat zie ik hier dan weer minder, sportpakken/jogging. Moet zeggen dat ik zo'n miep ben die dat voor mijn kind ook niet goed vind.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
28-02-2024 10:50
Dat zie ik hier dan weer minder, sportpakken/jogging. Moet zeggen dat ik zo'n miep ben die dat voor mijn kind ook niet goed vind.

Toch dragen erg veel jongens hier heel erg dure ( bizar maar ja) leasurewear pakken.
Snap zelf ook de haat daar tegen niet, laat ze lekker dragen wat ze willen als niet te kapot is of erg aanstootgevend is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 10:50
Mijn puber zegt:

Korte broeken zijn hier een no go, hoe heet ook is korte broek word echt niet gedragen.
Echt waar? Ik werk dus ook op een middelbare school en echt ALLE jongens dragen daar een korte broek in de zomer.
Dus zo zie je maar TO, het zal per school verschil maken. Maar geen korte broek is bij mij op school echt niet aan de orde. Het is bij ons op school ook echt warm in de zomer. Dus lijkt me niet fijn in je lange broek.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 10:56
9.96% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Met de keuze van kleding straal je iets uit. En niet iedereen wil hetzelfde uitstralen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn puber leeft voornamelijk in zwart. Zwarte hoodie zonder opdruk, zwarte (of soms een andere donkere kleur) cargopants en Nike air Jordans. Heel soms is de hoodie grijs of donkerblauw. De meeste jongens op zijn school dragen dit.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven