Kleding jongen voortgezet onderwijs.

28-02-2024 08:56 104 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon gaat volgend jaar naar het voortgezet onderwijs. Best wel spannend.
Welke mode is een beetje in ? welke merken dragen de jongens voornamelijk?
Ben nog een leek hierin. Zoon is toe aan een nieuwe garderobe en dan kan ik hier een beetje op in haken.
Ik ben ook nog op zoek naar een paar sportieve broeken / jogging ipv jeans.
Wie heeft tips?
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
28-02-2024 10:53
Echt waar? Ik werk dus ook op een middelbare school en echt ALLE jongens dragen daar een korte broek in de zomer.
Dus zo zie je maar TO, het zal per school verschil maken. Maar geen korte broek is bij mij op school echt niet aan de orde. Het is bij ons op school ook echt warm in de zomer. Dus lijkt me niet fijn in je lange broek.
Het is ook niet fijn. Maar zolang het geen 30 plus is zijn ze niet hip.

Maar TO en zoon kunnen beste gewoon voor de vakantie even gaan kijken bij die school.
Mijn zoon paste op die leeftijd herenmaat S, dus hij keek ook op de mannenafdeling als hij kleding kocht, dat gaf wat meer keuze.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik snap de kritiek van volwassenen op jogging of sportkleding/leissurekleding niet zo. Wat wil je nu meegeven aan je kind? Dat het ene wel goed is en het andere niet? Je voedt op deze manier toch precies waar je bang voor bent bij je eigen kind: dat het ineens niet aan de 'norm' voldoet.

Schoon, heel en passend bij het weer. En verder wat het zelf mooi vind
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 10:52
Toch dragen erg veel jongens hier heel erg dure ( bizar maar ja) leasurewear pakken.
Snap zelf ook de haat daar tegen niet, laat ze lekker dragen wat ze willen als niet te kapot is of erg aanstootgevend is.
Ik vind sportkleding iets om aan te doen wanneer je gaat sporten. Elke gelegenheid zijn kleding. Ik kan me er ook echt over verbazen als mensen op slippers naar een uitvaart gaan .(viel me op op een hete dag hoeveel mensen dat deden). Ik zeg er niks over tegen anderen, maar ik leer mijn kinderen wel dat er voor elke gelegenheid kleding is. Wat ze er later mee doen moeten ze zelf weten. Qua school mag er trouwens best veel bij mij, maar sportkleding is een no go voor mij.
apiejapie schreef:
28-02-2024 11:16
Ik vind sportkleding iets om aan te doen wanneer je gaat sporten. Elke gelegenheid zijn kleding. Ik kan me er ook echt over verbazen als mensen op slippers naar een uitvaart gaan .(viel me op op een hete dag hoeveel mensen dat deden). Ik zeg er niks over tegen anderen, maar ik leer mijn kinderen wel dat er voor elke gelegenheid kleding is. Wat ze er later mee doen moeten ze zelf weten. Qua school mag er trouwens best veel bij mij, maar sportkleding is een no go voor mij.
Die kleding is helemaal niet bedoeld om in te sporten.
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 10:50
Mijn puber zegt:

Korte broeken zijn hier een no go, hoe heet ook is korte broek word echt niet gedragen.

Off-White is ook een merk waar de trendy jongens mee lopen, pleurisduur.
Maar vooral veel Nike.

Straightleg spijkerbroek als toch een spijkerbroek aan wil.
Mijn zoon haalde dit van een of andere outlet achtige site. Dan was het nog belachelijk duur, maar het, zijn geld ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
28-02-2024 11:15
ik snap de kritiek van volwassenen op jogging of sportkleding/leissurekleding niet zo. Wat wil je nu meegeven aan je kind? Dat het ene wel goed is en het andere niet? Je voedt op deze manier toch precies waar je bang voor bent bij je eigen kind: dat het ineens niet aan de 'norm' voldoet.

Schoon, heel en passend bij het weer. En verder wat het zelf mooi vind
Omdat ik vind dat niet alle kleding geschikt is voor school. Zoon, 10, loopt op zaterdag graag in een trainingspak, lekker makkelijk. En in de zomer heeft ie ook graag zo'n voetbal-outfit aan, korte broek en t-shirt. Prima voor in de vakantie/weekend, maar ik vind het geen kleding voor school, net zoals dat ik zelf niet in een joggingbroek ga werken. Ook al ziet ie er misschien nog zo leuk uit.
Niemand loopt daar bij ons in op de basisschool. Je mag best leren dat niet alle kleding geschikt is. Net zoals ik het niet nodig vind, maar gebeurt wel veel bij ons op de middelbare, dat meiden erbij lopen alsof ze naar het strand gaan. Erg blote kleding soms, topjes die bijna op een bikini lijken. Ik vind dat je daar best onderscheid in mag maken: Vrijetijdskleding of kleding om naar school te gaan. En weet dat een hoop collega's van mij daar hetzelfde over denken hoor.
Die dure merken die hier genoemd worden ken ik niet. Ik geloof wel dat dat geen sportkleding is, je gaat niet in een heel dikke joggingbroek sporten neem ik aan. Dus ja, prima dat anderen erin lopen maar ik vind het zelf persoonlijk niet echt kleding om aan te doen naar school. Het is bij ons echt een klein groepje leerlingen die altijd in dat soort kleding lopen. De rest van de jongens gewoon in ander soort broeken/truien. Dus hier niet zo'n issue.
tulpje22 wijzigde dit bericht op 28-02-2024 11:32
18.91% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
28-02-2024 11:15
ik snap de kritiek van volwassenen op jogging of sportkleding/leissurekleding niet zo. Wat wil je nu meegeven aan je kind? Dat het ene wel goed is en het andere niet? Je voedt op deze manier toch precies waar je bang voor bent bij je eigen kind: dat het ineens niet aan de 'norm' voldoet.

Schoon, heel en passend bij het weer. En verder wat het zelf mooi vind
Het kan ook andersom zijn, dat kinderen die kleding kiezen omdat het in die omgeving nou eenmaal de norm is.

Dat er soms zo’n duidelijk verschil is in kledingstijl tussen scholen is echt niet omdat iedereen toevallig die smaak heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom ben je daar zo mee bezig? Laat dan kind lekker. Die geeft zelf wel aan wat hij wel/niet wil.
Tulpje22 schreef:
28-02-2024 11:24
Omdat ik vind dat niet alle kleding geschikt is voor school. Zoon, 10, loopt op zaterdag graag in een trainingspak, lekker makkelijk. En in de zomer heeft ie ook graag zo'n voetbal-outfit aan, korte broek en t-shirt. Prima voor in de vakantie/weekend, maar ik vind het geen kleding voor school. Niemand loopt daar bij ons in op de basisschool. Je mag best leren dat niet alle kleding geschikt is. Net zoals ik het niet nodig vind, maar gebeurt wel veel bij ons op de middelbare, dat meiden erbij lopen alsof ze naar het strand gaan. Erg blote kleding soms, topjes die bijna op een bikini lijken. Ik vind dat je daar best onderscheid in mag maken. Vrjietijdskleding of kleding om naar school te gaan. En weet dat een hoop collega's van mij daar hetzelfde over denken hoor.
Het zal mij werkelijk roesten of mijn leerlingen in een trainingspak in de klas zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
ik heb hier ook over na zitten denken. Nu heb ik een zoon die het hele jaar in zijn zomerkleding loopt. Inclusief sandalen. Het hele jaar door, alleen niet als het vriest (eis van mij). Want schoenen vind hij gewoon niet lekker zitten. Het is wel even iets wat we hier thuis bespreken, maar verder probeer ik het ook gewoon te laten gaan. En ik zit nu toch maar te kijken naar barefoot schoenen. Aan de andere kant vraag ik me soms af of ik me er niet te druk om maak.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kinderen hebben dat vrij snel door, in hoeverre ze zich willen conformeren aan de massa. Mijn oudste had een eigen stijl en heeft dat haar hele schoolcarrière volgehouden. Op de uni liepen overigens meer mensen er zo bij. Jongste was in de brugklas vrij snel om van ‘het boeit me niet hoe het eruit ziet, als het maar lekker zit’ naar de algemene norm van spijkerbroek, shirt en hoodievest van bepaalde merken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Tulpje22 schreef:
28-02-2024 11:24
Omdat ik vind dat niet alle kleding geschikt is voor school. Zoon, 10,

Je kind is 10. Geen pubers op de middelbare gehad begrijp ik daaruit?

Dus ws geen idee dus wat wel of niet de issue is/ wat er gedragen word op scholen. En het zal op elke school/regio net wat anders zijn.


Maar laat ze lekker dragen ( binnen jullie budget) wat zij willen, niet wat jij met je ouderwetse geneuzel passend vind.
Het is namelijk wel passend op de middelbare scholen om leasure wear te dragen, al dan niet met een jeans, maar ook met sportachtige broeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
En na de middelbare ligt het aan de vervolgopleiding wat ze dan gaan dragen. Ik heb hier thriftende puber op een creatieve opleiding en dus met totaal ander soort ( vaak 2e hands) kleding. Ze draagt nu wat zij echt leuk vind. ;-)

Het komt vanzelf wel goed, bemoei er gewoon niet zo mee. Koop wat zij leuk vinden binnen budget en klaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
apiejapie schreef:
28-02-2024 11:16
Ik vind sportkleding iets om aan te doen wanneer je gaat sporten. Elke gelegenheid zijn kleding. Ik kan me er ook echt over verbazen als mensen op slippers naar een uitvaart gaan .(viel me op op een hete dag hoeveel mensen dat deden). Ik zeg er niks over tegen anderen, maar ik leer mijn kinderen wel dat er voor elke gelegenheid kleding is. Wat ze er later mee doen moeten ze zelf weten. Qua school mag er trouwens best veel bij mij, maar sportkleding is een no go voor mij.
Interessant wel, want wie bepaalt dan welke kleding geschikt is voor wat? Als alle jongeren jogging broeken dragen op school, maar moeder vindt het niet geschikt, welke 'norm' geldt er dan? Die van alle leerlingen op school of die van 1 volwassene?

Anyway, ik zie zelf geen enkele aanleiding om iets als joggingbroeken ongeschikt te vinden. Ik vind het overigens niet mooi, maar geen reden waarom je het niet in een klas kan dragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het een gek ondoorzichtig onderscheid, kleding "geschikt voor school" en kleding voor "vrije tijd".

Laat het kind lekker zelf beslissen wat het aantrekt, school is soms al ingewikkeld genoeg zonder het oordeel van volwassenen.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Laat het lekker bij hem. Hij heeft vast vrienden / vriendinnen / sportmaten die ook naar de middelbare gaan of daar al op zitten.
Het is nou ook weer niet zo dat een middelbare school zich in een totaal ander universum bevindt.

Iets in de toon van je post maakt ook dat ik denk dat jij er veel te veel bovenop wilt zitten. Het is imo best wel gek dat je als moeder in februari zegt 'het best wel spannend' te vinden, terwijl het nog minimaal een half jaar duurt.
Voor die tijd heeft hij vast al een kennismakingsdag/-middag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn zoon draagt het liefst broeken van Polar en trui of vest van Stüssy of Carhartt.

Hij wijkt daarmee erg af van wat de rest draait maar hij zit daar gelukkig niet mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zoccellia schreef:
28-02-2024 11:49
Ik vind het een gek ondoorzichtig onderscheid, kleding "geschikt voor school" en kleding voor "vrije tijd".

Laat het kind lekker zelf beslissen wat het aantrekt, school is soms al ingewikkeld genoeg zonder het oordeel van volwassenen.
Dit. En de puberteit, niet te vergeten.
Laat je kind aub zelf bepalen wat hij/zij draagt.

Hier is het voor jongens jogjeans, joggingbroeken met een tshirt en hoodie. Sportmerken. Nike Air Force.
Maar ik zou niet teveel kopen want het kan per school/omgeving/leeftijd verschillen. Grote kans dat je zoon na een paar weken op school ineens iets heel anders wil.
Alle reacties Link kopieren Quote
Socie schreef:
28-02-2024 11:41
Interessant wel, want wie bepaalt dan welke kleding geschikt is voor wat? Als alle jongeren jogging broeken dragen op school, maar moeder vindt het niet geschikt, welke 'norm' geldt er dan? Die van alle leerlingen op school of die van 1 volwassene?

Anyway, ik zie zelf geen enkele aanleiding om iets als joggingbroeken ongeschikt te vinden. Ik vind het overigens niet mooi, maar geen reden waarom je het niet in een klas kan dragen.
Goede vraag! Dat zet me wel aan het denken.

Het is denk ik ook een grijs gebied waarbij gevoel/opvoeding/eigen denkkaders/omgeving ook van invloed zijn. En ik snap dat mensen joggingkleding wel vinden kunnen, ik vind van niet. Maar slippers naar een begrafenis vinden blijkbaar meerdere mensen ook passend, en dat is wat mij betreft écht een no go. Het is persoonlijk en dat is opvoeding sowieso. Maar jouw vraag zet me dus wel aan het denken.
Hier een brugklasser (meisje) die een heel eigen smaak had en heeft.
Kledingkast werd voor start schooljaar aangevuld met hetgeen nodig was. Gebaseerd op smaak kind op dat moment.
Daaraan toegevoegd de afspraak dat wensen kenbaar mochten worden gemaakt, ook gaandeweg de rit.

Inmiddels zijn er wat baggybroeken (wijd met grote zijzakken) bij gekomen, zoektocht specifieke Nike High Dunks opgepakt en mag het haar niet meer altijd in een vlecht maar moet er ook zo nu en dan een knot in.
Enkele truien zijn uit de kast verdwenen, want die waren te kinderachtig en enkele broeken ook want die waren te strak. (Niet letterlijk te strak, maar skinny is zooooooo saaaaaaiiii).

Mijn advies…..volg je kind.
Kind kijkt op school wat bij hem/ haar past, waar deze bij wil horen en hoe daar kleding bij past. Op die leeftijd zijn ze volop in ontwikkeling, ook voor wat betreft smaak.
On topic…..ik vind joggingbroeken voor andere momenten dan sport of vrije tijd echt verschrikkelijk. Ik zie bij ons in de straat 2 broers die dat voortdurend dragen. Maarrr…..beiden gaan naar dezelfde school, verkeren in kring waar dat dus gedragen wordt. Mijn ding is het echt niet! Maar wat als ze zich graag willen uiten door middel van juist die joggingbroeken? Moet je daar dan als ouder dubbel en dwars voor gaan liggen als dat betekend dat ze dan op school de enigen zijn die afwijken als ze zelf niet willen afwijken?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
28-02-2024 11:37
Je kind is 10. Geen pubers op de middelbare gehad begrijp ik daaruit?

Dus ws geen idee dus wat wel of niet de issue is/ wat er gedragen word op scholen. En het zal op elke school/regio net wat anders zijn.


Maar laat ze lekker dragen ( binnen jullie budget) wat zij willen, niet wat jij met je ouderwetse geneuzel passend vind.
Het is namelijk wel passend op de middelbare scholen om leasure wear te dragen, al dan niet met een jeans, maar ook met sportachtige broeken.
Jij noemt het ouderwets geneuzel. Ik noem het een stuk waarden/normen meegeven. Niet zo zwaarwegend als eerlijkheid, respect enz. Maar wel een stuk waar ik waarde aan hecht in de opvoeding. Liefst gaat onze dochter in sportlegging naar school en daar zal geen leerkracht wat van zeggen, maar van mij mag ze dat niet naar school. Dus kleedt ze zich om na schooltijd. Prima, dan maar ouderwets geneuzel van mij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom nu al kopen ? Het is pas maart (bijna ). Gewoon vlak voor school wat nieuws kopen. Het is een puber dus zijn smaak kan morgen anders zijn
Alle reacties Link kopieren Quote
poldervrouw schreef:
28-02-2024 12:27
Waarom nu al kopen ? Het is pas maart (bijna ). Gewoon vlak voor school wat nieuws kopen. Het is een puber dus zijn smaak kan morgen anders zijn
En kledingmaat ook

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven