Kleuter durft niet op wc te poepen

03-04-2024 08:31 30 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hi!

Heeft er iemand ervaring hiermee en Evt tip?
Of geruststelling dat het vanzelf over gaat? ;)

Onze vier jarige durft niet op de wc of potje te poepen, alleen in een luier. We hebben al van alles geprobeerd, belonen, een tijdje laten en dan weer proberen, boekjes lezen op het potje, geruststellen enz enz. Ze blijft het echt eng vinden. Zodra ze voelt dat ze moet poepen roept ze “eng eng” en raakt in soort van paniek. Vorige week is het 1x gelukt om op het potje te poepen waar een luier in lag, dus wij helemaal blij… en zij zelf ook, maar daar is het bij gebleven. Uiteindelijk houdt ze het op tot ze naar bed gaat en een luier aan krijgt (op de wc plassen heeft ook lang geduurd dus ‘s nachts is ze nog niet zindelijk). Ze poept dus wel elke dag en zit niet verstopt. Maar met het oog op school/bso zou het wel fijn zijn als ze op de wc gaat poepen….
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de wc poepen is ook heel eng. Je kunt in het gat vallen (waar komt het uit?) je kunt poep aan je handjes krijgen, je billen kunnen vastblijven zitten, het water kan opspatten, het geluid van het doortrekken is hard en het hokje is klein en gaat stinken. Dan is het nogal wat om te kunnen ontspannen en figuurlijk en letterlijk los te laten. Dit snappen is al heel fijn voor een kind. En dan kleinere stapjes, luier in potje, luier in wc, papier op het gat van wc etc, maar wel elke dag oefenen met stapjes die wél lukken.
Alle reacties Link kopieren Quote
En het gaat om loslaten en jezelf overgeven aan. Druk zetten zal dus altijd averechts werken. En niet oefenen vaak ook. (Niet altijd, sommige kinderen kunnen heel stellig zijn, "pas als ik 4 jaar en 3 dagen ben ga ik op de wc poepen", en doen dat dan ook :-))
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook een probleem gehad met op de wc poepen.
Wij hebben het even losgelaten en een luier aangedaan als ze moest poepen. Anders hield ze het ook gewoon op met buikpijn en verstopping tot gevolg.
Uiteindelijk na weken/paar maanden weer geprobeerd. Heeft volgens mij w pogingen gekost en toen was het over.
Het gaat echt een keer over!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij zijn een vast wc moment gaan inbouwen op de dag. Altijd na het avondeten is het 10 minuten zitten. Ik lees meestal voor, of we tappen moppen. Het is in ieder geval een 'gezellig' momentje.

Bij ons was het probleem dat kind niet kon ontspannen vanwege controle-verlies. En daardoor dus ook niet kon poepen. Door er een vast tijdstip voor te nemen hadden we uiteindelijk geen wc-strijd meer, en was de kans op succes groter. Kind was toen al 5, en was niet meer bang voor het 'gat'. In theorie wist ie het prima, maar hij kreeg het zelf niet voor elkaar om het ontspannen wc moment te creeeren.

Het vaste moment werkt hier: bijna elke dag wordt er gepoept.
Het lukt alleen nog niet helemaal om mijn aanwezigheid erbij af te bouwen. Het is te gezellig helaas.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Ahh dank al voor de reacties. “Fijn” dat het herkenbaar is.

@friezin Haha ja ons kind zei dus ook: als ik 4 ben ga ik op de wc poepen. Dus we hebben het gelaten tot ze jarig was. Maar toen zei ze: ik ga t nooit doen, ook niet als ik 8-9-10 ben o_o

Vast wc moment is een goeie. Want als ze nu gevoel heeft dat ze moet, is ze al in paniek en krijgen we haar amper op de pot of wc. Gezellig is t dan sowieso al niet meer…. Al proberen we dat wel met boek voorlezen of luisterverhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nars schreef:
03-04-2024 09:02
Vast wc moment is een goeie. Want als ze nu gevoel heeft dat ze moet, is ze al in paniek en krijgen we haar amper op de pot of wc. Gezellig is t dan sowieso al niet meer…. Al proberen we dat wel met boek voorlezen of luisterverhaal.
we hebben het aangekondigd: vanaf nu doen we het anders. Elke avond na het eten gaan we 10 minuten op de wc zitten. Geen paniek, je hoeft er niets te doen en ik blijf erbij. Maar we gaan er wel 10 minuten rustig zitten.

Na 2 dagen was het 'een nieuwe routine' en na 4 dagen (en heel wat zakjes forlax tegen verstopping) was er in die 10 minuten eerste keer poepen.

Inmiddels houden we niet meer die 10 minuten vol, maar stoppen we zodra er is gepoept. En we herkennen ook vaker dat als er na 5 minuten nog niet is gepoept, dat het die avond gewoon niet gaat lukken. Soms raakte ik zelf nog gefrustreerd, maar kunst is dan echt om te accepteren dat dat ok is. De opdracht was rustig zitten, dat is wél gelukt.
Daadkracht is mooi, even rustig ademhalen ook
Alle reacties Link kopieren Quote
Oudste had het ook. Bij hem bleek de introductie van een poepkrukje het wonder. Poepkrukje= een steuntje onder zijn voeten waardoor hij stabiel op het toilet zat. Dat maakte blijkbaar poepen minder eng en loste het probleem ineens op.

Wij dachten dat zo’n poepkrukje iets was wat we zelf bedacht hadden en echt iets voor kinderen.

Maar. Jongste is inmiddels boven de 20 met kortere benen. Zij heeft een wat de Amerikanen ‘squatty potty’ noemen; een krukje dat tegen de wc past en waar volwassenen ook hun voeten op kunnen zetten. Daarmee kan ze ook op het ‘bejaarden hoge’ toilet in haar huis rustig zitten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien al eerder gezegd, maar een wc verkleiner kopen. Een soort van kleinere wc bril op kinderbillen formaat, die je dan over de gewone wc bril heenlegt. kunnen ze ook niet in de pot zakken. Samen met een krukje of opstapje zit het kind dan stabiel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter was rond die leeftijd verstopt. Poepen was waarschijnlijk een keer pijnlijk en toen wilde ze het niet meer doen. De enige oplossing was juist wel poepen, hier zijn wij toen een tijdje best streng in geweest. Ze mocht voor de tv op het potje zitten, maar dan moest ze ook echt poepen. Daarmee bedoel ik dat ik wilde zien dat ze echt iets deed. In eerste instantie was dat huilen geblazen, maar ze moest het van ons echt doen voordat ze er vanaf mocht. Binnen een week zat er weer een goed ritme in, waarbij ze elke avond poepte.
Ik snap dus heel goed dat men hier zegt, laat het gaan, volg haar ritme, maar sommige dingen moeten gewoon. Ze is 4, zit op school, volgens mij is ze dan ook wel oud genoeg om te snappen dat het moet. Dat hangt ook van het karakter van je kind af natuurlijk, bij sommige kinderen werkt het goed om even door de paniek heen te gaan. Dan is het 3 keer drama, maar als ze dan drie keer met veel hoera en applaus op het potje of de wc heeft gepoept dan is vaak wel duidelijk dat je daar niet bang voor hoeft te zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en voor op de wc zijn een verkleiner en steuntje voor de voetjes super fijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben dit gehad bij onze 3jarige. Die heeft een keer verstopt gezeten, waardoor poepen pijnlijk was. Toen heeft ze in haar hoofd de koppeling poep=pijn gelegd, en toen ging ze het ophouden. Met lang ophouden, veel forlax en veel buikpijn tot gevolg. Hebben zelfs een klysma moeten geven. Dat vond ze zo erg (en ik ook), dat ze daarna wilde proberen, maar alleen met luier aan. En dat hebben we gedaan, geen probleem.
Op een gegeven moment poepte ze wel met luier aan. Toen zijn we de wc gaan introduceren, met een combinatie van bovenstaande dingen. Brilverkleiner, krukje onder haar voeten, luier aan. Dus alleen de omgeving veranderd, maar wel de luier aan. Daarna dit alles met een gat in de luier geknipt. Daarna luier uit, maar in de wc leggen. Daarna zonder luier.
Dit alles bij elkaar heeft ongeveer driekwart jaar geduurd, met soms dipjes. Maar uiteindelijk zijn we er gekomen!

Op zich poept jouw dochter nog, dus dat is al heel fijn. Wat is het probleem om haar, zodra ze thuis is, een luier te geven om in te poepen, en die in stapjes af te bouwen? Dan hoeft ze het niet helemaal tot de avond op te houden als ze nog niet zonder durft. Belangrijkste lijkt me dat je verstopping voorkomt, en daarna gaat werken aan op een andere plek poepen dan in de luier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn jongste had dit ook, deed het alleen in de luier en de 1e stap was dat hij met de luier om op de wc ging zitten. Ik heb toen de luiers aan de achterkant open geknipt en met plakband weer vastgemaakt. Zodra hij met de luier om op de wc ging zitten trok ik aan de achterkant snel en stiekem het plakband los. Hij poepte en toen viel het dus meteen in de wc. Hij was helemaal verbaasd en ontdekt dat dit helemaal niet eng was. Na ongeveer 3x was het goed en kon de luier weg. Hij had ook de ipad erbij, dat leidde hem af en zo kon ik de plakband lostrekken en was hij niet meer zo gefocust op het poepen.
Hier zei hij heel vaak dat hij de poep vond stinken en het eng vond als de poep in de wc viel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kennis liet kind eerst met luier op wc zitten om te poepen. Op gegeven moment gat in luier geknipt en toen was het bekeken.

Krukje hebben wij ook, vooral voor mezelf trouwens want met bungelend benen of benen in 90 graden op toilet is niet de ideale houding.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter had dit ook heel erg. Lange tijd gewoon een luier gegeven als sectie vroeg.

Op gegeven moment samen bij intertoys wat uitgezocht in laten pakken op de kast gezet en dat mocht ze bij op de wc poepen.

Werkte ook niet. Op een dag was er geen luier. Vergeten te kopen. Kind in paniek. Geprobeerd te steunen maar wel je gaat nu echt gewoon op de wc poepen het is klaar ( was echt wel vijf Ofzo)
Met enorm veel drama is t toen gelukt en toen was ze er doorheen
where ever you go, go with your heart
Alle reacties Link kopieren Quote
Squatty Potty :applause:

https://youtu.be/YbYWhdLO43Q?si=iRy5htFKFhj-VpdP

Proctoloog raadt ook een krukje aan omdat je anders je bekkenbodem niet goed kan ontspannen (met aambeien en andere ellende als gevolg…). Als je kindje met de benen bungelt is goed ontspannen haast onmogelijk.
Goede toilet gewoontes aanleren wordt nogal eens overgeslagen maar is zo belangrijk!
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn dochter had dit ook, ze hield het op totdat ze thuis kwam en een luier aan kreeg. Bij haar was het in 1 keer over toen ze op school "in de wc gevallen was". Ik weet niet precies wat er gebeurd is maar ineens was ze niet meer bang :rolling:
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar. Met 3 - 3,5 jaar wilde mijn dochter ook niet op de WC poepen. Ze ging dan in een hoekje zitten, achter het gordijn en ontkende heel hard dat ze moest poepen (en poepte dan in haar broek). Is eigenlijk vanzelf overgegaan. Ik geloof dat we een beloon systeem hebben ingezet destijds met stickers.

En wij hadden ook een krukje en een kinder toiletbril.
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze had het ook en toen hebben we hem op een warme dagen zonder luier laten rondlopen. Hij moest toen uiteindelijk wel en we hebben hem uitgebreid geprezen natuurlijk
Alle reacties Link kopieren Quote
Hello schreef:
03-04-2024 15:46
Onze had het ook en toen hebben we hem op een warme dagen zonder luier laten rondlopen. Hij moest toen uiteindelijk wel en we hebben hem uitgebreid geprezen natuurlijk
Maar, hoe poepte hij dan als hij zonder luier liep?
Alle reacties Link kopieren Quote
even checken of dat er geen kleine kloofjes/scheurtjes rond de anus zitten. Wanneer je dan op de wc pot zit kan daar druk/rek op komen en dat doet zeer. Eventueel een krukje onder de voeten zetten, zodat de knieën hoger dan de heupen zitten, dan gaat de ontlasting ook makkelijker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Geen ervaring mee, bij ons is het heel snel gegaan. Maar misschien heb je toch iets aan hoe wij het deden.

Ons kind gaat slecht op druk/ dingen moeten, dus we hebben er toen een ontspannend en leuk moment van gemaakt. Hij zat op een potje achter een lage tafel waarop vervolgens hele rollenspellen met lego en duplo met ons werden gespeeld. Liefst zo gek mogelijk. (Iets anders kan natuurlijk ook). Door de houding en ontspanning lukte het vrij snel en ook kwam er al snel een ritme. (Het werd een vast onderdeel vh avondritueel, na het eten). Vandaaruit stapje voor stapje uitgebouwd. Eerste keer op de wc was met zo’n speciaal trappetje en wcbril. En uiteindelijk was het prima zonder het hele circus. Hij was overigens super jong toen hij volledig zindelijk was, maar we hebben nog wel lang de billen geveegd (daar wilde hij echt niet zelf aan).
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
03-04-2024 16:11
Maar, hoe poepte hij dan als hij zonder luier liep?
Hij begon te draaien en te wiebelen maar wou ook niet in de tuin poepen dus ging hij met tegenzin op de wc. Sindsdien was het geen probleem meer, het was echt de eerste keer en toen was hij er overheen gelukkig
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar verhaal to.
Dochter 3 jaar en 11 maanden.
Hier is het nu 4x gelukt om te poepen op het potje met een luier erin. Opzich een mooie stap vooruit.
Eigenlijk hebben wij veel dingen geprobeerd.
Dochter verplicht elke dag 10 minuten op het toilet laten zitten werkt echt niet en wil ze niet. Dwingen werkt niet en belonen werkt niet. Ze gaat stok stijf staan met alle spieren aangespannen.
Gezellig spelen als zij op potje zit. Heel vaak werkt prima. Maar geen poep hoor.
Krukje enz aanwezig.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heeft mijn middelste ook heel lang gehad.. Ik had ook al van alles geprobeerd, niks werkte.. Op een gegeven moment, op advies van een verpleegkundige op het consultatiebureau, de methode 'volhouden' geprobeerd.. Ik had gezegd 'er zijn geen luiers meer, dus je moet nu echt op de wc poepen'.. nou toen heeft ze dus 5dagen niet gepoept, ze had een enorm opgezwollen buik, kon niet meer eten, had pijn.. Toen heb ik haar na 5dagen toch een luier aangedaan, toen wilde ze niet poepen 'want ze was toch groot nu'.. heb haar toen een cadeautje beloofd als ze in haar luier zou poepen, nou toen had ze gelijk 3 overvolle luiers binnen een kwartier..
Ze was toen rond de 4jaar oud..
Laat je alsjeblieft noooooit vertellen dat ze heus wel op de wc gaan poepen als je ze gewoon geen luier aan doet!

Toen ze ruim 4,5jr was, was ik zwanger van de derde.. Toen besloot ze op een dag dat de luiers voor de nieuwe baby waren en ging ze ineens op de wc poepen.. We hebben nooit iets in die richting tegen haar gezegd, dat had ze gewoon zelf bedacht..🤷🏼‍♀️

Zolang er geen medische oorzaak is, zou ik het gewoon loslaten.. echt, het komt op een gegeven moment vanzelf goed.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven