Leestips: mijn kind wordt een puber

19-11-2025 12:32 6 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Help..... mijn kind wordt een puber. Ze is deze zomer 9 worden en dat merken we. Het lukt ons (ook door omstandigheden) nog niet helemaal om de juiste manier te vinden om daar mee om te gaan, dus het wordt vaak ongezellig als ze met haar ogen rolt, commentaar heeft uit het niets of chagarijnig doet, daar willen we eigenlijk wel van af.

Ik zoek een boek waarin een beetje uitgelegd wordt hoe het puberbrein werkt en hoe er mee om te gaan. En bij voorkeur eentje die mijn man ook gaat lezen. En het zou helemaal fanatisch zijn als het ook een stukje in zich heeft over hoogebaafde tieners/pre-pubers/pubers.
Het puberende meisjesbrein ontrafeld, van Lisa Damour heeft mij wel wat geholpen daarin. Het loslaten vooral, het niet betrekken op mezelf of iets wat ik zeg of doe.
Geen boekentips, maar een beetje gevoel voor humor kan nooit kwaad als je pubers in huis hebt. En als je niet vergeten bent hoe je zelf was als puber is dat ook een pré.
Graftak!
Ik vind dit wel een leuke site: https://www.tishiergeenhotel.nl/
Ze hebben ook boeken

En inderdaad, vooral terugdenken hoe je jezelf voelde en met dat mededogen je kind tegemoet treden. Ze doen het niet expres.
Onze dochter is ook 9 en hoogbegaafd en ik maak niet overal een issue van. Ze mag van mij prima met haar ogen draaien als ze het ergens niet mee eens is, als ze het maar wel doet. Ze mag van mij mij echt heel erg stom vinden, ik vind namelijk ook wel eens mensen heel erg stom.
Het gaat mij er vooral om dat ze verder (dus buiten de slechte dagen om) wel gezellig is en respectvol is. Dat ze dan af en toe een kutdag heeft nemen wij voor lief. Hebben we zelf ook wel eens.

Daarnaast zit er bij onze dochter meestal iets achter als ze zo doet. Gedoe op school of op haar sport of met vriendinnen of zo, dus dat probeer ik uit te vogelen (terwijl ze niet met me wil praten, ik stom ben en haar ogen zover rolt dat ze haar hersens kan zien).

En ik steek rustig als ze onaardig doet mijn middelvinger terug op. En lach daarbij hartelijk. Ze is 9 en kan er ook vaak niets aan doen dat ze zich zo voelt, dus maken we er maar grappen om. En ik weet nog heel goed hoe ik mij voelde toen ik zo oud was en ik echt vaak in de war was en er niets aan kon doen. Dus ik verwacht ook niet dat ze zich altijd maar perfect gedraagt.

Wel is de afspraak dat als ze echt moeilijk gaat doen en boos en gemeen wordt, dat ze dat lekker op haar kamer zonder apparaten mag gaan doen. Chagrijnig zijn mag, maar niet waar ik er last van heb.

En verder klungel ik ook maar wat aan. Heb geen idee, en als iets blijkt te werken, dan herhalen we dat :idee:
Mijn dochter (ook 9 jaar en vermoedelijk hoogbegaafd) toont dit gedrag ook. Ze doet het al langer dus ik associeer het nog niet echt met het puber worden, maar ze doet het niet expres. Wat hier helpt is een codewoord, het codewoord heeft ze zelf verzonnen. Als ze te ver gaat in haar boze / chagrijnige gedrag of ze doet echt naar tegen haar jongere zusje, dan noemen we het codewoord. Daardoor heeft ze het vaak zelf door en dat helpt al heel veel.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven