Nachtdienst en borstvoeding?

20-10-2018 09:14 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is 3 maanden oud en ik ben weer aan het werk. Nu sta ik over een week al gepland voor nachtdiensten. Ik heb de vorige keren kunnen regelen dat ik dat niet hoefde ivm borstvoeding. Dit keer staat het gepland en is er niemand anders die mijn dienst kan draaien.
Wat zijn jullie ervaringen? Er is, als het niet te druk is, voldoende gelegenheid tot kolven. Baby slaapt meestal van 9 tot 4 dus zijn maar 2 voedingen gedurende de nacht. Overdag echter elke 3 uur.

Wat zijn jullie ervaringen met borstvoeding en nachtdiensten?
To mag dus wel ingepland worden. Het is dan aan haar om aan te geven dat ze niet wil. ALs werkgever dan toch wil doorzetten moet hij aantonen dat het in bedrijfsbelang is.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de wetsartikelen. Ik ga mijn leidinggevende er mee om de oren slaan :-D
Komende week zal ik er niet onderuit komen zonder mijn collega's tekort te doen, dat vind ik niet prettig, maar voor de overige diensten komende periode ga ik op mijn strepen staan.
Allemaal bedankt voor het mee denken
Alle reacties Link kopieren
Ik zou ook komende week niet doen, als je het één keer doet, gaat dat tegen je gebruikt worden. "Je deed het toen ook, dus je kan het nu ook, want we krijgen het niet geregeld.."
De arbeidstijdenwet beschermt jou en je kindje. Het is het probleem van je werkgever en dat je nu je collega's tekort doet, is heel vervelend voor ze, maar dat kan je vast op een andere manier wel een keer goed maken.

Ik ging weer nachtdiensten doen toen mijn kinderen 6/7 maanden oud waren. Dat was een kwestie van veel kolven tijdens de nachtdienst en overdag ook één keer mijn wekker zetten om te kolven. Mijn man gaf dan de nachtvoedingen en op het kdv de dagvoedingen. Ik vond het nadeel dat ik dan soms 16 uur niet live kon voeden, maar het was wel te doen. Nu moet ik zeggen dat ik in mijn functie vrijwel alleen maar nachtdiensten werk en ik het dus ook echt gewend ben. In de periode voor ze 6 maanden waren heb ik gedeeltelijk andere werkzaamheden gedaan en weekenden gewerkt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een punt snowy2. Maar kan mijn mondje goed roeren.

En het het is in het weekend dus kan overdag live voeden als manlief mij wakker maakt. De voeding is dan met 15 minuten klaar.
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
20-10-2018 10:04
Hoe halen ze het in hun hoofd om jou nu al weer nachtdiensten te geven!
Echt die werkgevers/roosteraars zijn echt gestoord tegenwoordig.
Daar zou toch helemaal geen wet of CAO voor nodig hoeven zijn?
Dat is toch gewoon menselijk gedrag om een moeder gewoon wat tijd te geven, voordat ze weer vol de wisseldiensten in gaat.

En dan gaan ze vervolgens weer klagen dat het verzuim zo hoog is!
Wat een overdreven reactie!
De wereld draait niet alleen om een werknemer en haar wens om bv te kunnen geven.
Ik vind eigenlijk dat de werknemer in kwestie het zelf moet regelen en dat een werkgever hier toe niet verplicht kan worden
Frankly my dear, I don"t give a damn
Nou dat is het dus wel. Bij wet geregeld. En terecht.

Ik vroeg me wel af waarom bv geven overdag dan nog lastiger wordt. Iedereen met baan en baby weet wat een hel het is om overdag te moeten werken en ‘ s nachts niet te kunnen slapen. Is andersom nog erger :-o?
made@kate schreef:
20-10-2018 21:47
Nou dat is het dus wel. Bij wet geregeld. En terecht.

Ik vroeg me wel af waarom bv geven overdag dan nog lastiger wordt. Iedereen met baan en baby weet wat een hel het is om overdag te moeten werken en ‘ s nachts niet te kunnen slapen. Is andersom nog erger :-o?
Het is wel zwaar om je ritme steeds om te wisselen, zeker als je toch al 24/7 op oproep beschikbaar bent om je baby te voeden.

Ik kan me vaag herinneren dat ik maar gewoon ging slapen wanneer het kon in die tijd, maakte niet uit of het dag of nacht was. Je raakt daardoor echt wel een beetje van de leg.
Alle reacties Link kopieren
Als je het niet ziet zitten, moet je het niet doen. Tijdens je verlof is het toch ook gelukt? Voor hetzelfde geld was je verlof verlengd door ziekenhuisopname of ziekte oid en dan hadden ze ook het rooster rond moeten krijgen.
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
20-10-2018 21:47
Nou dat is het dus wel. Bij wet geregeld. En terecht.

Ik vroeg me wel af waarom bv geven overdag dan nog lastiger wordt. Iedereen met baan en baby weet wat een hel het is om overdag te moeten werken en ‘ s nachts niet te kunnen slapen. Is andersom nog erger :-o?
En dat bij wet geregeld vind ik dus erg overdreven
Frankly my dear, I don"t give a damn
Alle reacties Link kopieren
Als je leidinggevende eerder het rooster had gestuurd had je eerder kunnen reageren.

Het is bij wet geregeld, dus je leidinggevende zit fout, een goede leidinggevende had zich verdiept in zake zwangerschapsverlof en werken na de bevalling. Hij of zij heeft duidelijk geen kinderen en weet dus niet wat de impact is..

Dat het bij wet geregeld is, geeft al aan dat er veel gedoe om is geweest.
Alle reacties Link kopieren
made@kate schreef:
20-10-2018 21:47
Nou dat is het dus wel. Bij wet geregeld. En terecht.

Ik vroeg me wel af waarom bv geven overdag dan nog lastiger wordt. Iedereen met baan en baby weet wat een hel het is om overdag te moeten werken en ‘ s nachts niet te kunnen slapen. Is andersom nog erger :-o?
Oh hell ja. Ik ging zo’n beetje onderdoor aan een rijtje nachtdiensten, en ik ging ook zo’n beetje onderdoor aan borstvoeding - dus die combinatie lijkt me vreselijk :@@: Nachtdiensten gooien je hele ritme door elkaar, waardoor je je continu voelt alsof je een fikse kater hebt (ik dan). Je bent op de gekste momenten wakker en vóelt je dan ook wakker, en op de momenten dat je wakker zou moeten zijn zak je bijna letterlijk met je neus in de boter. Dus ja, het is nóg erger dan het normaal gesproken al is met een newborn en borstvoeding :proud:
calvijn1 schreef:
20-10-2018 23:20
En dat bij wet geregeld vind ik dus erg overdreven
Dat lijkt me juist gewoon een feit?
calvijn1 schreef:
20-10-2018 23:20
En dat bij wet geregeld vind ik dus erg overdreven
Waarom? Blijkbaar is het nodig. De combi dagdienst en bv (of fv) is al een hel. Hier lees ik dat nachtdienst en bv (of fv) een nog grotere hel is.

Als werkgevers het uit zichzelf niet fatsoenlijk regelen, dan komt er een wet. Zo simpel is het. En zo gaat het heel vaak met dit soort regelingen. Inderdaad overdreven dat er een wet nodig is, maar dan wel omdat werkgevers zonder wet hun verantwoordelijkheid niet nemen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb eerder in de zorg wel ervaringen gehad met heel gewiekste managers/planners. Die zouden zo maar express op het laatste moment het rooster naar je sturen, zodat je alleen nog maar op het laatste moment bezwaar kan maken tegen die nachtdienst (en dat minder snel zal doen, omdat ze dan moeilijk iemand anders kunnen vinden).
Alle reacties Link kopieren
calvijn1 schreef:
20-10-2018 23:20
En dat bij wet geregeld vind ik dus erg overdreven
Dat het bij wet is geregeld bleek dus bittere noodzaak, jonge moeders die nog borstvoeding geven en al weinig slaap krijgen nog nachtdiensten laten doen is heel triest. Fysiek ben je na drie maanden ook nog niet hersteld.
Alle reacties Link kopieren
Het is nogal een discussie geworden zie ik. Leuk die verschillende meningen te lezen. Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb net een goed gesprek gehad met mijn leidinggevende. 1 nachtdienst konden ze nog kwijt dus houd er 1 over. 1 brakke dag slaap ga ik wel redden. Overige nachtdiensten tot eind vh jaar worden omgezet. Geloof niet dat het bewust zo door mijn nieuwe leidinggevende gedaan is. Meer onwetendheid en weinig inlevingsvermogen van zijn kant. Vroege diensten en late diensten dus wel meer, maar stukken beter dan nachtdiensten..
Joepjenies schreef:
22-10-2018 15:46
Het is nogal een discussie geworden zie ik. Leuk die verschillende meningen te lezen. Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb net een goed gesprek gehad met mijn leidinggevende. 1 nachtdienst konden ze nog kwijt dus houd er 1 over. 1 brakke dag slaap ga ik wel redden. Overige nachtdiensten tot eind vh jaar worden omgezet. Geloof niet dat het bewust zo door mijn nieuwe leidinggevende gedaan is. Meer onwetendheid en weinig inlevingsvermogen van zijn kant. Vroege diensten en late diensten dus wel meer, maar stukken beter dan nachtdiensten..
Heel fijn dat je een nacht kwijt bent. één nachtje is idd nog wel te doen voor een keer. Goed opgelost door je leidinggevende!
Alle reacties Link kopieren
Joepjenies schreef:
22-10-2018 15:46
Het is nogal een discussie geworden zie ik. Leuk die verschillende meningen te lezen. Allemaal bedankt voor de reacties.
Ik heb net een goed gesprek gehad met mijn leidinggevende. 1 nachtdienst konden ze nog kwijt dus houd er 1 over. 1 brakke dag slaap ga ik wel redden. Overige nachtdiensten tot eind vh jaar worden omgezet. Geloof niet dat het bewust zo door mijn nieuwe leidinggevende gedaan is. Meer onwetendheid en weinig inlevingsvermogen van zijn kant. Vroege diensten en late diensten dus wel meer, maar stukken beter dan nachtdiensten..
Man, zelf geen kinderen tja.. wel leidinggevende maar nog weinig ervaring..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven