Pestgedrag in de klas normaal?

19-09-2024 12:20 361 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het nieuwe schooljaar is pas net begonnen en mijn zoon (groep 5) komt alweer thuis met verhalen van pestgedrag. Oa buitensluiten, vervelende bijnamen geven en kinderen die tegen andere kinderen zeggen dat ze stinken. Daarnaast geduw op het schoolplein en er is ook al een keer geslagen.

Vorig jaar was er al wat onrustig in de groep, maar omdat eea is veranderd in de samenstelling hoopte ik dat het dit jaar beter zou gaan. Niet dus.

Ik vind de school nogal afwachtend. Mijn zoon zegt dat de juf die er het vaakst is het niet ziet en dat ze kinderen gewoon allebei sorry laat zeggen als er ruzie is. Ik heb de juf zelf ook eens gevraagd naar de sfeer in de klas, maar toen zei ze dat het juist een hele gezellige groep is.

Mijn zoon heeft gelukkig wel fijne vriendjes in de klas en hij lijkt er ook niet zo mee te zitten. Ik haal dit vooral uit terloopse opmerkingen die hij maakt.
Toch merk ik dat het me bezighoud en ik overweeg nu een gesprek met school, maar wat zijn jullie ervaringen? Is dit normaal of mag ik meer van de juffen verwachten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar je bedoelt dus dat je meer in algemene zin of uit principe het gesprek met de juf aan wil gaan over gebeurtenissen in de klas? Want zoon ervaart geen probleem begrijp ik? Misschien maak je er inderdaad meer van dan nodig en is het inderdaad vrij onschuldig?

Lief dat je je druk maakt om andere kinderen.
lorem_ipsum wijzigde dit bericht op 19-09-2024 12:24
14.44% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Doet jullie school niet aan de Gouden Weken?

Hier komt dit gedrag op school niet voor.
Bijnamen mogen niet, ook geen lieve namen. Je heet zoals je heet.

Verder hebben de kinderen van groep 8 bij toerbeurt pleindienst. De kinderen moeten eerst naar groep 8 en dan halen die de volwassen pleinwacht erbij.

Heus zullen er wel dingen gebeuren, maar de zaken die jij schrijft nee, die hoor ik bij mijn kinderen niet terug.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Slaan werd vroeger meteen aangepakt met een kringgesprek en duidelijke regels.
Ik ken geen enkele basisschool die fysiek geweld tolereert.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou een gesprek aanvragen, als de juf het zelf niet onder de controle kan (of wil) krijgen op zeer kort termijn, kan zij ( of jullie als door blijft gaan, gewoon terug gaan en vragen) bij haar leidinggevende/directeur en de IB-er hulp vragen.

Gaat het om een probleem in de klas, dus niet een kind met 1 ander kind, waar je vaak wel iets aan kan doen als leerkracht, maar een klasprobleem dan kunnen ze zelfs hulp van buiten af regelen, pestinterventieteams, vaak helpt dat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lorem_Ipsum schreef:
19-09-2024 12:23
Maar je bedoelt dus dat je meer in algemene zin of uit principe het gesprek met de juf aan wil gaan over gebeurtenissen in de klas? Want zoon ervaart geen probleem begrijp ik? Misschien maak je er inderdaad meer van dan nodig en is het inderdaad vrij onschuldig?

Lief dat je je druk maakt om andere kinderen.
Klopt het gaat niet specifiek om mijn zoon. Vandaar dat ik hier ook eerst wil inschatten of ik het niet opblaas, maar ik wil ook niet dat andere kinderen in de klas gepest worden.

School doet wel aan de gouden weken zeggen ze, maar het gedrag blijft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaart het aan tijdens de startgesprekken :)
Alle reacties Link kopieren Quote
Gesprek met de leerkracht en concrete voorbeelden noemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Gauw in gesprek gaan.

Mijn ervaring met diverse scholen is dat scholen vaak zeer weinig zicht hebben op wat er buiten de klas gebeurt. Ze beweren graag dat pestgedrag bij hen niet voorkomt, maar volgens mij is het bijna niet uit te roeien.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Is er een pestprotocol?
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-09-2024 13:22
Is er een pestprotocol?
Vast wel. Typisch zo’n vinkje op de
‘We zijn goed bezig lijst’.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zo'n protocol doet echt niks als je niet wil zien dat er gepest wordt. Want als er niet gepest wordt, hoef je er ook niets tegen te doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
girasole3 schreef:
19-09-2024 13:26
Vast wel. Typisch zo’n vinkje op de
‘We zijn goed bezig lijst’.
Met zo'n protocol wordt alles wel vastgelegd en kunnen vervolgstappen ondernomen worden. Zoals ik het lees is de school te afwachtend en houdt zich teveel op de zijlijn of 'wil' het niet onder ogen zien.
Vanaf eind juli worden er weer egeltjes geboren, zorg voor een schuilplekje in je tuin, en een klein en laag bakje water. Nooit melk. Dank je wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-09-2024 13:22
Is er een pestprotocol?
Ja is er, maar ik vraag me af de voorbeelden waar mijn zoon mee komt wel opgevolgd worden als de juf het niet onder pesten schaart.

Dat is mijn grootste zorg en tegelijkertijd ook mijn onzekerheid. Want dit is pesten toch? Het lijkt alsof de school het wegzet als normaal kindergedrag. Dat vind ik het gekke.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als gedrag wordt gezien als 'pesten' dan betekent dat dat de juf heel veel werk moet verzetten om er iets tegen te doen. Zolang ze doet, bewust of onbewust, alsof het geen pesten is, hoeft ze al dat werk ook niet te verzetten. Ik denk overigens niet dat het expres is hoor, mensen in het onderwijs worden al overvraagd, soms is een andere kant opkijken een overlevingsstrategie.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
19-09-2024 13:30
Met zo'n protocol wordt alles wel vastgelegd en kunnen vervolgstappen ondernomen worden. Zoals ik het lees is de school te afwachtend en houdt zich teveel op de zijlijn of 'wil' het niet onder ogen zien.
In theorie inderdaad wel. Mijn ervaring is anders en meer zoals Ladara beschrijft.

Ik ben hierover echt wel heel cynisch geworden; speciale weken, trainingen, veelal voor de bühne.

On topic: je zoon heeft er geen last van en jij plakt nu op wat losse incidenten meteen de pest sticker. Zou daar toch mee uitkijken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pesten komt overal voor. Op dit forum en bijna bij iedereen op het werk wordt er gepest of ervaren mensen in ieder geval dat er gepest wordt. Dus ook volwassenen doen het die tegen hun kind zeggen dat je niet mag pesten.

Hier zijn ook veel regels tegen pesten op school. Zie je iemand alleen spelen dan moet je vragen of iemand mee wil doen, als iemand wil meespelen dan mag je geen nee zeggen. Je hebt hier de gouden weken, we hebben kinderen die een mediator opleiding hebben gedaan, de vreedzame school en een pestprotocol. Maar natuurlijk wordt er nog gewoon weleens gepest. Ik zou er wellicht wel een keer wat van zeggen bij een 10 minutengesprek, maar ik weet uit de wekelijkse berichten op social schools dat ze ook echt wel veel aandacht hebben voor de groepsvorming en hoe ze zich moeten gedragen op school.
Wat krijg jij daar van mee? Hoor je zoon daar ook over of is het iets waar niet veel aandacht voor is?
Alle reacties Link kopieren Quote
Pesten is ongewenst, maar eigenlijk ook natuurlijk menselijk gedrag. Nog een overblijfsel van de tijd dat alleen de sterksten en machtigsten overleefden. Het gedrag wordt nu beteugeld door een laagje beschaving (=aangeleerd gedrag) óf controle (=leerkracht / pestprotocol).

TO, je maakt je hier druk om terwijl jouw kind geen last heeft. Hoewel het lief is dat je je druk maakt om andere kinderen, vraag ik me af waarom je hier zo op aanslaat?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladara schreef:
19-09-2024 13:52
Als gedrag wordt gezien als 'pesten' dan betekent dat dat de juf heel veel werk moet verzetten om er iets tegen te doen. Zolang ze doet, bewust of onbewust, alsof het geen pesten is, hoeft ze al dat werk ook niet te verzetten. Ik denk overigens niet dat het expres is hoor, mensen in het onderwijs worden al overvraagd, soms is een andere kant opkijken een overlevingsstrategie.
Dat geloof ik best, maar door al die leraren die de andere kant op keken was ik wel bijna dood geweest door alle traumatische ervaringen met pesten.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Pestgedrag in de klas is normaal in de zin dat dit regelmatig voorkomt. Daar niet mee aan de slag gaan, dat is niet normaal.

De voorbeelden die je noemt roepen bij mij vragen op.
Buitensluiten: Is het zo dat een groep speelt en 1 kind nooit mee mag doen? Of wil betreffend kind nooit de spellen spelen die gespeeld worden? Of lukt het dit kind niet om fijn mee te spelen omdat hij/zij zich niet aan de regels van het spel houdt? En zo kan ik nog meer redenen bedenken waarom een kind zich buitengesloten kan voelen. Daar moet je dan ook iets mee. Maar het is geen pesten.

Elkaar namen geven: Hebben betreffende kinderen hier last van? Of zijn het door beide kinderen gewenste plagerijtjes/grapjes naar elkaar toe? Gaat het om scheldwoorden/taal die je absoluut niet wil horen op school of gewoon iets raars als hey tinkiewinkie. En is het in de klas of bij het buitenspelen? Dat wat jouw zoon als pesten ziet, vinden de kinderen zelf misschien prima.

Zeggen dat iemand stinkt klinkt als een directe no go. Maar ook hier vraag ik me eerst af of het een constatering is waarvan kind nog moet leren dat je dat er niet zo uitflapt, dat je je moet inleven in een ander en dat zo'n opmerking kwetsend is. Ik kan me er zo 3 voor me halen die in alle onschuld zouden zeggen "maar hij stinkt toch". Zonder moedwillig te pesten.

Duwen. Ik zou willen dat er een knopje is waardoor m.n. jongetjes elkaar niet duwen. Knopje nog niet gevonden. Buiten gewoontevorming bij het in een rij staan en lopen (en nooooog een keeeeer, en dit keer zonder aan elkaar te zitten) wat strak ingeoefend kan worden is er vaak buiten een behoefte om te stoeien, duwen ed. Zolang alle partijen dit prima vinden geen probleem. Als je dit niet leuk vindt, speel je iets anders.

Elk jaar heb ik ook weer het billentikgesprek. Dat begint met meerdere keren "privéplek, mag niet iedereen aanzitten, regels in de klas" etc. En uiteindelijk eindigen we met een keer in de kleedkamer met alle jongens bij elkaar en de mededeling dat ik van heel veel ouders berichtjes krijg dat hun kind dit niet leuk vindt. En iedereen doet alsof hij het wel leuk vindt. En doet het zelf ook! Omdat je denkt dat dit leuk is. Maar bij papa en mama durf je dan te zeggen dat dit niet fijn is. Enbdan is het ineens over.
Inmiddels ben ik het stadium dat ouders gaan mailen voor en zuig ik dat uit de duim. Maar doe ik dit op dag 1 of 2 dan komt ie niet aan. Dan kan het lijken alsof juf eerst niks doet.

Slaan / schoppen is een absolute no go en dan zit je eerst binnen. Een volgende keer bij directie en bij de derde keer gesprek met ouders.

Ik heb natuurlijk geen idee wat de situatie hier is. Het kan zijn dat er een groepje daadwerkelijk moedwillig aan het pesten is. Ik zou dan ook zeker aan je kind vragen wat hij hierin ziet. Zijn er kindjes verdrietig? Hoe kan hij zelf helpen? En ook zeker juf laten weten dat jouw kind hiermee bezig is. Dat hij ervaart dat er gepest wordt in de klas.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Buitensluiten en zeggen dat iemand stinkt, zijn wel degelijk voorbeelden van pestgedrag. Alleen bij slaan en schoppen reageren vind ik ook niet goed. Die andere voorbeelden zijn net zo schadelijk voor een kind. Alleen niet direct zichtbaar voor de buitenwereld.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
19-09-2024 14:52
Buitensluiten en zeggen dat iemand stinkt, zijn wel degelijk voorbeelden van pestgedrag. Alleen bij slaan en schoppen reageren vind ik ook niet goed. Die andere voorbeelden zijn net zo schadelijk voor een kind. Alleen niet direct zichtbaar voor de buitenwereld.
Ik zeg ook niet dat betreffende voorbeelden (zoals ik ze omschrijf) niet schadelijk zijn. En ik zeg ook dat je als leerkracht daar wel wat mee moet.
Maar als een kind niet mee wil doen met 10 tellen in de rimboe, touwtje springen, man overboord etc. Dan wordt het niet gepest. Dan ga je kijken of je met de klas iets leuks kan bedenken dat betreffend kind leuk vindt en waar bij andere kinderen kunnen aanhaken. En soms heb je er kinderen bij die niet snel voegen en perse alleen minecraftje willen spelen. Dan voelt het zich ook buitengesloten. Maar wordt het niet gepest.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
jojojo schreef:
19-09-2024 14:10
Hier zijn ook veel regels tegen pesten op school. Zie je iemand alleen spelen dan moet je vragen of iemand mee wil doen, als iemand wil meespelen dan mag je geen nee zeggen. Je hebt hier de gouden weken, we hebben kinderen die een mediator opleiding hebben gedaan, de vreedzame school en een pestprotocol. Maar natuurlijk wordt er nog gewoon weleens gepest. Ik zou er wellicht wel een keer wat van zeggen bij een 10 minutengesprek, maar ik weet uit de wekelijkse berichten op social schools dat ze ook echt wel veel aandacht hebben voor de groepsvorming en hoe ze zich moeten gedragen op school.
Wat krijg jij daar van mee? Hoor je zoon daar ook over of is het iets waar niet veel aandacht voor is?
Ik krijg hier niet zoveel van mee. Ze stellen aan het begin van het schooljaar klassenregels op en die hangen ook in die klas. Volgens mijn zoon moet je op school 'respect hebben' en aardig zijn voor elkaar, maar wat ze doen om dat voor elkaar te krijgen is mij niet duidelijk. Er is in ieder geval geen methode voor. Het lijkt alsof het bij sommige leerkrachten gewoon heel goed gaat en bij andere niet.

Wel een goede om naar te vragen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had vorig jaar een jongetje in de klas dat volgens ouder gepest werd. Andere kinderen deden heel vervelend tegen hem bij een bepaald spel. Klassengesprek. Dan blijkt betreffend jongetje bij het spel nooit de zoeker te willen zijn (soort verstoppertje). De regel is, als je als eerste gevonden wordt ben je de ronde daarna de zoeker. Dus ik vraag of dit jongetje toevallig altijd als eerste gevonden wordt (zou ik als pestgedrag zien). " Nee juf, ik heb goede camouflageprint aan". Maar als het een keer voorkomt dat hij moet zoeken loopt hij weg en dat vindt de rest niet ok. Er wordt niet gescholden, niet geduwd, er wordt hem alleen gezegd dat hij ook een keer de zoeker moet zijn. En dat voelt heel onprettig voor hem. Maar wordt je dan gepest?

En zo heb ik legio voorbeelden.

En helaas ook situaties waarbij er echt gepest werd. Dan volgt het pestprotocol, betrekken we ouders van de hele klas, zetten in op gedrag van de stille meute/meelopers. Meestal lukt het om het tij te keren, soms ook niet. Soms is het gewenste effect tijdelijk.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
19-09-2024 14:35
Dat geloof ik best, maar door al die leraren die de andere kant op keken was ik wel bijna dood geweest door alle traumatische ervaringen met pesten.
Wat erg :hug:

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven