Pestgedrag in de klas normaal?

19-09-2024 12:20 361 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Het nieuwe schooljaar is pas net begonnen en mijn zoon (groep 5) komt alweer thuis met verhalen van pestgedrag. Oa buitensluiten, vervelende bijnamen geven en kinderen die tegen andere kinderen zeggen dat ze stinken. Daarnaast geduw op het schoolplein en er is ook al een keer geslagen.

Vorig jaar was er al wat onrustig in de groep, maar omdat eea is veranderd in de samenstelling hoopte ik dat het dit jaar beter zou gaan. Niet dus.

Ik vind de school nogal afwachtend. Mijn zoon zegt dat de juf die er het vaakst is het niet ziet en dat ze kinderen gewoon allebei sorry laat zeggen als er ruzie is. Ik heb de juf zelf ook eens gevraagd naar de sfeer in de klas, maar toen zei ze dat het juist een hele gezellige groep is.

Mijn zoon heeft gelukkig wel fijne vriendjes in de klas en hij lijkt er ook niet zo mee te zitten. Ik haal dit vooral uit terloopse opmerkingen die hij maakt.
Toch merk ik dat het me bezighoud en ik overweeg nu een gesprek met school, maar wat zijn jullie ervaringen? Is dit normaal of mag ik meer van de juffen verwachten?
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleyes schreef:
19-09-2024 15:03
Ik krijg hier niet zoveel van mee. Ze stellen aan het begin van het schooljaar klassenregels op en die hangen ook in die klas. Volgens mijn zoon moet je op school 'respect hebben' en aardig zijn voor elkaar, maar wat ze doen om dat voor elkaar te krijgen is mij niet duidelijk. Er is in ieder geval geen methode voor. Het lijkt alsof het bij sommige leerkrachten gewoon heel goed gaat en bij andere niet.

Wel een goede om naar te vragen.
School is wel verplicht om een sociaal emotionele methodevte gebruiken. Kwink is er zo een. Of De vreedzame school. En die lesjes an sich zorgen er niet voor dat de hele klas ineens zich op de meest sociaal wenselijke manier gedraagt. Maar het geeft wel woorden aan situaties, waardoor je de problemen die je tegenkomt in de klas of bij het buitenspelen kunt bespreken en ze ervan kunnen leren.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
19-09-2024 14:38
Pestgedrag in de klas is normaal in de zin dat dit regelmatig voorkomt. Daar niet mee aan de slag gaan, dat is niet normaal.

De voorbeelden die je noemt roepen bij mij vragen op.
Buitensluiten: Is het zo dat een groep speelt en 1 kind nooit mee mag doen? Of wil betreffend kind nooit de spellen spelen die gespeeld worden? Of lukt het dit kind niet om fijn mee te spelen omdat hij/zij zich niet aan de regels van het spel houdt? En zo kan ik nog meer redenen bedenken waarom een kind zich buitengesloten kan voelen. Daar moet je dan ook iets mee. Maar het is geen pesten.

Wat ik hoor over één kind is bijvoorbeeld dat veel kinderen niet naast hem willen zitten en dat een groepje kinderen ook niet wil dat hij meespeelt. Volgens mijn zoon doet dit kind zelf ook wel eens 'irritant' maar wordt er ook echt onaardig tegen hem gedaan.

Elkaar namen geven: Hebben betreffende kinderen hier last van? Of zijn het door beide kinderen gewenste plagerijtjes/grapjes naar elkaar toe? Gaat het om scheldwoorden/taal die je absoluut niet wil horen op school of gewoon iets raars als hey tinkiewinkie. En is het in de klas of bij het buitenspelen? Dat wat jouw zoon als pesten ziet, vinden de kinderen zelf misschien prima.

Ze vinden het zelf niet prima, want er wordt veel ruzie gemaakt en sommige kinderen moeten ook huilen of gaan naar de juf. Dan zegt de juf dat kinderen sorry moeten zeggen, maar gaat het daarna weer door. Het is van wat ik hoor een mix van onzinwoorden, verbasteringen van namen en dingen zoals sukkel.

Zeggen dat iemand stinkt klinkt als een directe no go. Maar ook hier vraag ik me eerst af of het een constatering is waarvan kind nog moet leren dat je dat er niet zo uitflapt, dat je je moet inleven in een ander en dat zo'n opmerking kwetsend is. Ik kan me er zo 3 voor me halen die in alle onschuld zouden zeggen "maar hij stinkt toch". Zonder moedwillig te pesten.

Ik weet hier de context niet, maar ik vind wel dat er sowieso gecorrigeerd zou moeten worden.

Duwen. Ik zou willen dat er een knopje is waardoor m.n. jongetjes elkaar niet duwen. Knopje nog niet gevonden. Buiten gewoontevorming bij het in een rij staan en lopen (en nooooog een keeeeer, en dit keer zonder aan elkaar te zitten) wat strak ingeoefend kan worden is er vaak buiten een behoefte om te stoeien, duwen ed. Zolang alle partijen dit prima vinden geen probleem. Als je dit niet leuk vindt, speel je iets anders.

Wat ik hoor van mijn zoon is dat hij bijvoorbeeld geduwd wordt omdat hij niet doorloopt in de rij en andere kinderen ook. Sommige kinderen duwen dan weer terug omdat ze boos zijn dat ze geduwd worden. Ik vind de omgangsvormen sowieso vrij ruw, ook als ik op het schoolplein kijk bij het ophalen.

Elk jaar heb ik ook weer het billentikgesprek. Dat begint met meerdere keren "privéplek, mag niet iedereen aanzitten, regels in de klas" etc. En uiteindelijk eindigen we met een keer in de kleedkamer met alle jongens bij elkaar en de mededeling dat ik van heel veel ouders berichtjes krijg dat hun kind dit niet leuk vindt. En iedereen doet alsof hij het wel leuk vindt. En doet het zelf ook! Omdat je denkt dat dit leuk is. Maar bij papa en mama durf je dan te zeggen dat dit niet fijn is. Enbdan is het ineens over.
Inmiddels ben ik het stadium dat ouders gaan mailen voor en zuig ik dat uit de duim. Maar doe ik dit op dag 1 of 2 dan komt ie niet aan. Dan kan het lijken alsof juf eerst niks doet.

Slaan / schoppen is een absolute no go en dan zit je eerst binnen. Een volgende keer bij directie en bij de derde keer gesprek met ouders.

Ik heb natuurlijk geen idee wat de situatie hier is. Het kan zijn dat er een groepje daadwerkelijk moedwillig aan het pesten is. Ik zou dan ook zeker aan je kind vragen wat hij hierin ziet. Zijn er kindjes verdrietig? Hoe kan hij zelf helpen? En ook zeker juf laten weten dat jouw kind hiermee bezig is. Dat hij ervaart dat er gepest wordt in de klas.
Bedankt voor je reactie, dit geeft wel wat inzicht. Ik zal zeker met mijn zoon blijven praten over wat hij zelf kan doen om te helpen en het gesprek met de juf nog eens aangaan. Mijn zoon ziet wel dat andere kinderen verdrietig zijn dus dat zal ik ook noemen.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
19-09-2024 14:35
Dat geloof ik best, maar door al die leraren die de andere kant op keken was ik wel bijna dood geweest door alle traumatische ervaringen met pesten.

Ik vind dat echt heel erg, heel veel sterkte. Mijn kind heeft net haar emdr-traject afgerond voor de ptss die ze heeft opgelopen door leraren die de andere kant opkeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleyes schreef:
19-09-2024 15:31
Bedankt voor je reactie, dit geeft wel wat inzicht. Ik zal zeker met mijn zoon blijven praten over wat hij zelf kan doen om te helpen en het gesprek met de juf nog eens aangaan. Mijn zoon ziet wel dat andere kinderen verdrietig zijn dus dat zal ik ook noemen.
Ik vind dat wat jij nu benoemd echt niet ok. Dit is wel degelijk pestgedrag. Je mag echt verwachten dat hierop wordt ingegrepen en juf meer doet dan sorry zeggen en weer klaar. Ook al is het niet tegen jouw zoon gericht kan het voor een onveilig gevoel zorgen. De klas heeft hierin nog heel wat te leren zo te zien, maar dan moet het wel de gelegenheid krijgen om te leren om wel op een prettige manier met elkaar om te gaan. Ik zou dit niet op een 10-minutengesprekje bespreken (dat mag echt over jouw kind gaan) maar een extra gesprek plannen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Ladara schreef:
19-09-2024 15:38
Ik vind dat echt heel erg, heel veel sterkte. Mijn kind heeft net haar emdr-traject afgerond voor de ptss die ze heeft opgelopen door leraren die de andere kant opkeken.
:hug:
Net zes jaar aan therapie met emdr achter de rug ivm onder andere depressie en cptss.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
FaceofOZ schreef:
19-09-2024 12:25
Slaan werd vroeger meteen aangepakt met een kringgesprek en duidelijke regels.
Ik ken geen enkele basisschool die fysiek geweld tolereert.
Oh, echt? Ik werd vroeger regelmatig in elkaar gerost op het schoolplein, maar dat kringgesprek was dan zeker na schooltijd.
The wind just kinda pushed me this way
Magpie schreef:
19-09-2024 17:42
Oh, echt? Ik werd vroeger regelmatig in elkaar gerost op het schoolplein, maar dat kringgesprek was dan zeker na schooltijd.
Ik ook hoor. Ze trokken ook regelmatig mijn broek naar beneden maar geen haan die ernaar kraaide. Voordeel was dan wel weer dat er ook niemand wat van zei toen ik op een goeie dag het hele schoolplein aanveegde met de grootste pestkop. Misschien waren ze stiekem wel blij met mijn actie want daarna durfde niemand me meer te pesten en daarvoor hadden ze geen poot uit hoeven steken.
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
19-09-2024 15:38
Ik vind dat wat jij nu benoemd echt niet ok. Dit is wel degelijk pestgedrag. Je mag echt verwachten dat hierop wordt ingegrepen en juf meer doet dan sorry zeggen en weer klaar. Ook al is het niet tegen jouw zoon gericht kan het voor een onveilig gevoel zorgen. De klas heeft hierin nog heel wat te leren zo te zien, maar dan moet het wel de gelegenheid krijgen om te leren om wel op een prettige manier met elkaar om te gaan. Ik zou dit niet op een 10-minutengesprekje bespreken (dat mag echt over jouw kind gaan) maar een extra gesprek plannen.
Ja, eens. Bedankt voor het laatste zetje. Ik heb meteen een bericht gestuurd om een afspraak in te plannen.

Als iemand nog adviezen heeft voor het gesprek of waar ik naar zou kunnen vragen: graag!
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
19-09-2024 14:52
Buitensluiten en zeggen dat iemand stinkt, zijn wel degelijk voorbeelden van pestgedrag. Alleen bij slaan en schoppen reageren vind ik ook niet goed. Die andere voorbeelden zijn net zo schadelijk voor een kind. Alleen niet direct zichtbaar voor de buitenwereld.
Dat hangt echt wel van meer context af hoor. In de kleuterklas van mijn kind zou ik er zo twee aan kunnen wijzen die nog steeds pijnlijk eerlijk zijn. Die zouden rustig tegen een ander kind zeggen dat ze niet naast hem willen zitten omdat hij/zij stinkt. Niet om te pesten (diegene bewust een rotgevoel geven) maar omdat dat de feiten zijn, en ze nog niet helemaal geleerd hebben dat je die niet altijd hardop hoeft te benoemen. Sociaal niet wenselijk gedrag, ja. Pesten, nee.

Hetzelfde vind ik voor kinderen die niet mee mogen doen. Ik kan me een jongetje uit mijn klas herinneren die op een bepaald moment ook niet meer mee mocht doen bij ons. Die verpestte echt altijd elk spel. Speelde altijd vals omdat hij niet tegen zijn verlies kon, werd fysiek als iemand daar tegenin ging. Daar had de rest op een bepaald moment geen zin meer in, dus werd hij niet meer gevraagd voor verstoppertje/tikkertje etc. Ook als volwassene vind ik dat geen onacceptabel pestgedrag. Moet een groep kinderen die zich normaal kan gedragen dan altijd maar alles opofferen om iemand maar niet buiten te sluiten? Of moet zo’n jongetje misschien ook gewoon leren wat normaal gedrag is?

In beide gevallen moet je wel ingrijpen als verantwoordelijke volwassene (voorbeeld 1 kind uitleggen dat je sommige dingen niet hardop hoeft te zeggen, voorbeeld 2 zou ik juist betreffend jongetje meer begeleiden). Maar om het pesten te noemen vind ik ook niet goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
In gesprek gaan. Ik vind het goed dat je niet wegkijkt omdat het jouw kind niet treft.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je geeft aan dat er een nieuwe samenstelling van klas is. Het zijn de eerste weken op school en wellicht moet iedereen weer een beetje zijn eigen plek in de klas vinden. Mijn ervaring is dat kinderen dingen soms ook wat anders zien en voelen, hun werkelijkheid niet altijd de werkelijkheid is.

Ik zou niet direct het gesprek aangaan met de juf maar wel goed in gesprek blijven met je zoon.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb in therapie geleerd dat als je iets als pesten ervaart, het ook zo is. Het gaat erom hoe het bij die persoon binnenkomt. En daar moet over gepraat worden. Kind dat iets naars zegt of doet in de ogen van het andere kind, moet uitleggen hoe het bedoelt is. Is het naar bedoelt of niet.

En juist goed dat TO nu aan de bel trekt en niet afwacht.
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
19-09-2024 21:39
Ik heb in therapie geleerd dat als je iets als pesten ervaart, het ook zo is. Het gaat erom hoe het bij die persoon binnenkomt. En daar moet over gepraat worden. Kind dat iets naars zegt of doet in de ogen van het andere kind, moet uitleggen hoe het bedoelt is. Is het naar bedoelt of niet.

En juist goed dat TO nu aan de bel trekt en niet afwacht.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2024 09:32
Reden: Onnodig
17.99% gewijzigd
Doreia* schreef:
19-09-2024 12:23
Doet jullie school niet aan de Gouden Weken?

Hier komt dit gedrag op school niet voor.
Bijnamen mogen niet, ook geen lieve namen. Je heet zoals je heet.

Verder hebben de kinderen van groep 8 bij toerbeurt pleindienst. De kinderen moeten eerst naar groep 8 en dan halen die de volwassen pleinwacht erbij.

Heus zullen er wel dingen gebeuren, maar de zaken die jij schrijft nee, die hoor ik bij mijn kinderen niet terug.


Het is echt een illusie om te denken dat op jouw school pesten niet voorkomt. Pesten komt overal voor. Zelfs nog op de werkvloer. Dat je iets niet ziet, betekent niet dat het niet bestaat.
Doreia* schreef:
19-09-2024 12:23
Doet jullie school niet aan de Gouden Weken?

Hier komt dit gedrag op school niet voor.
Bijnamen mogen niet, ook geen lieve namen. Je heet zoals je heet.

Verder hebben de kinderen van groep 8 bij toerbeurt pleindienst. De kinderen moeten eerst naar groep 8 en dan halen die de volwassen pleinwacht erbij.

Heus zullen er wel dingen gebeuren, maar de zaken die jij schrijft nee, die hoor ik bij mijn kinderen niet terug.


Het is echt een illusie om te denken dat op jouw school pesten niet voorkomt. Pesten komt overal voor. Zelfs nog op de werkvloer. Dat je iets niet ziet, betekent niet dat het niet bestaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
NoPepsiPlease schreef:
19-09-2024 14:59
Ik zeg ook niet dat betreffende voorbeelden (zoals ik ze omschrijf) niet schadelijk zijn. En ik zeg ook dat je als leerkracht daar wel wat mee moet.
Maar als een kind niet mee wil doen met 10 tellen in de rimboe, touwtje springen, man overboord etc. Dan wordt het niet gepest. Dan ga je kijken of je met de klas iets leuks kan bedenken dat betreffend kind leuk vindt en waar bij andere kinderen kunnen aanhaken. En soms heb je er kinderen bij die niet snel voegen en perse alleen minecraftje willen spelen. Dan voelt het zich ook buitengesloten. Maar wordt het niet gepest.
Als een kind zelf niet mee wil doen wordt hij niet buitengesloten. Maar als een kind wel mee wil doen en herhaaldelijk wordt gezegd “jij mag niet meedoen” of iets in die trant dan wordt hij wel buitengesloten en is dit pesten.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
19-09-2024 22:27
Als andere kinderen iets niet zo aardigs doen heb je een punt, maar hoe zit het dan als kinderen normaal gedrag als pesten ervaren? Of toevalligheden. Dat kun je de rest niet aanrekenen toch?
Wat bedoel je met toevalligheden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Vivamensje schreef:
20-09-2024 02:02
Wat bedoel je met toevalligheden?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2024 09:34
Reden: Victim blaming, ik hoop maar dat je beter gaat leren wat pesten voor het slachtoffer betekent.
72.97% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
*Elfje* schreef:
19-09-2024 21:39
Ik heb in therapie geleerd dat als je iets als pesten ervaart, het ook zo is. Het gaat erom hoe het bij die persoon binnenkomt. En daar moet over gepraat worden. Kind dat iets naars zegt of doet in de ogen van het andere kind, moet uitleggen hoe het bedoelt is. Is het naar bedoelt of niet.

En juist goed dat TO nu aan de bel trekt en niet afwacht.
Dit. Inmiddels weet ik dat, maar ik wist dat nog niet toen ik het nodig had.

Mijn oudste werd gepest, maar volgens zijn juf was het helemaal geen pesten, maar was mijn kind overgevoelig. Het was 'alleen maar een beetje plagen'.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
19-09-2024 22:27
Als andere kinderen iets niet zo aardigs doen heb je een punt, maar hoe zit het dan als kinderen normaal gedrag als pesten ervaren? Of toevalligheden. Dat kun je de rest niet aanrekenen toch?
Wat bedoel je met 'normaal gedrag'? Als het als pesten wordt ervaren zul je er wat mee moeten.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-09-2024 06:23
[...]
Als ik dit lees moet je echt heel erg uitkijken met dit benoemen als 'toevalligheden'. Kind voelt zich niet voor niets gepest.
Eigenlijk is het een vorm van victim blaming om 'de schuld' bij het gepeste kind te leggen.

Zeker die laatste zin: leerkrachten zien geen pestgedrag.

Alle alarmbellen gaan tegelijk af hier.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2024 09:56
Reden: Quote verwijderd
53.56% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Solomio schreef:
20-09-2024 06:35
Als ik dit lees moet je echt heel erg uitkijken met dit benoemen als 'toevalligheden'. Kind voelt zich niet voor niets gepest.
Eigenlijk is het een vorm van victim blaming om 'de schuld' bij het gepeste kind te leggen.

Zeker die laatste zin: leerkrachten zien geen pestgedrag.

Alle alarmbellen gaan tegelijk af hier.

[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2024 09:57
Reden: Victim blaming
42.24% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-09-2024 07:03
[...]
En weer zo'n afschuwelijke dooddoener.

Als je zoiets zou schrijven in een topic over seksueel grensoverschrijdend gedrag, dan had je nu een ban: greep iemand je bij je kont? Joh, dat was niet grensoverschrijdend, dat was gewoon een vriendschappelijke aanraking.

Mss is dit kind wel erg gevoelig (overgevoelig misschien, in de ogen van velen), maar ook daar moeten anderen mee om leren gaan.

Als je een kind hebt dat bijv in een rolstoel zit, dan zeg je niet dat ie wel erg gevoelig is als ie zich buitengesloten voelt tijdens het voetballen.
Nee, dan zorg je dat er elke pauze ook kinderen zich met dit kind bezighouden. Prima leermoment voor anderen.

Maar nu heb je een kind dat mss psychisch kwetsbaarder is en dan leer je andere kinderen dus niet dat daarin ook verschillen zijn en dat ze daar rekening mee moeten houden.
Nee, het kwetsbare kind moet veranderen. Waarmee je als volwassene dat kind ook nog eens de boodschap meegeeft dat ze niet goed genoeg is.

En kom niet met het 'argument' dat een kind later ook weerbaarder moet zijn, want dat is dus exact wat er mis is in onze maatschappij en wat je dus juist al op kinderleeftijd moet aanleren: ook minder weerbare mensen verdienen een plek.

Hoe je het ook wendt of keert, het blijft victim blaming.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2024 09:59
Reden: Quote verwijderd
22.34% gewijzigd
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
19-09-2024 22:27
Als andere kinderen iets niet zo aardigs doen heb je een punt, maar hoe zit het dan als kinderen normaal gedrag als pesten ervaren? Of toevalligheden. Dat kun je de rest niet aanrekenen toch?

Het gaat niet om aanrekenen, het gaat om sensitief zijn naar de noden en gevoelens van een ander. Ander iemand zich verdrietig en ongelukkig voelt onder iets, dan pas je dat aan. Kleine moeite, groot plezier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
20-09-2024 07:03
[...]
Door dit soort opmerkingen heb ik een levenslang trauma. De schuld bij de gepeste neerleggen.
Mijn leerkracht van vroeger zei tegen me dat de kinderen mij raar vonden, omdat ik ook raar was. En daarmee was de kous af. Het was mijn schuld, niet van de kinderen die mij een rotgevoel gaven.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 21-09-2024 10:00
Reden: Quote verwijderd
44.50% gewijzigd
Mijn nieuwe leven begon toen het oude was vervaagd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven