Peuter 2,5 en logeren

07-05-2024 13:36 130 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Volgende maand hebben wij wel een bruiloft van 3 dagen (2 overnachtingen). De bruiloft is op 3,5 uur rijden. Dit is zonder kinderen dus ons kind zal hiervoor uit logeren moeten, echter vindt ze dat zelf vreselijk. Ze gaat naar de opvang en vindt het daar helemaal geweldig, we hebben een oppas voor avondjes weg - geen problemen mee. Maar als het op slapen/naar bed brengen aan komt, wil ze het liefst dat wij dit doen, anders kan ze echt wel goed overstuur raken. Door gebrek aan mogelijkheden heeft ze na haar babytijd niet meer gelogeerd, en nu wordt ze al verdrietig als ik haar probeer uit te leggen dat mama en papa 2 nachtjes weg zijn (nu kunnen vrienden die ze goed kent oppassen).

Ik vind het zelf nogal lastig, het liefste ga ik maar 1 nachtje, vind ik ik overigens meer dan genoeg en dan zijn we alleen aanwezig bij het echte huwelijk. Lijkt me ook niet fijn om 3 dagen met buikpijn te zitten als je weet dat je kind je zo mist, aan de andere kant.. je kan er nou eenmaal niet altijd zijn. Iemand een vergelijkbare situatie gehad of advies?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou gewoon gaan. Als het niet gaat, kun je altijd eerder naar huis. Maar waarschijnlijk heeft ze het hartstikke leuk en kun je de hele bruiloft blijven. Bij die kleintjes is het toch een beetje ‘uit het oog, uit het hart’ ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen houden niet van logeren. Dus in dit geval zou waarschijnlijk een van ons thuisblijven.

Hoe dichtbij staat het bruidspaar bij jullie?

En anders misschien oppas meenemen? Of kinderen meenemen en omstebeurt naar de huwelijksactiviteiten gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
3 dagen bruiloft zou ik sowieso nooit doen.

Is het mogelijk om alleen de ceremonie te doen? Dan maar lang rijden, maar mijn kindje zou ik belangrijker vinden dan iemands absurd lange bruiloft. Of kan je partner misschien alleen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Herkenbaar, daarom is dochter van 5 nog nooit wezen logeren..bij ons is het nog niet nodig geweest, maar als het moet dan moet het een keer. Misschien vindt ze het wel heel leuk. Kun je niet alvast een nachtje proefdraaien ergens?
Of wat je zegt inderdaad 1 nachtje gaan, alhoewel 1 of 2 nachten dan ook niet veel meer uitmaakt.. lastig..
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan de oppas bij jullie in huis plaatsvinden?
Waarom kun je niet maar 1 nacht gaan?
En zouden jullie ook apart van elkaar kunnen gaan, zodat in 'nood' 1 van beiden naar huis kan?

Het is heel lastig voorspellen, hoe dit gaat lopen
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik pas vaak op mijn nichtje al sinds baby en 1 nacht is meestal goed te doen, maar zij zegt al vanaf dat zij kan praten dat 2 nachtjes te veel is en zij is nu 9. Zij mist dat haar ouders en vaste routine.

Haar ouders respecteren dat. Ik pas dus wel twee volle dagen op en 1 nacht, maar geen 2 nachten. Meestal plan ik wat leuke dingen om te doen. Iets bakken, naar het zwembad of een speeltuin.
Alle reacties Link kopieren Quote
Welke dag is het belangrijkste van de 3?
Op welke dag willen jullie er beide absoluut bij aanwezig zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
en in nood is 3,5 uur heen (en terug) zelfs te rijden he? op 1 dag
doe ik voor mijn werk ook wel
Alle reacties Link kopieren Quote
Is het een optie dat ze de komende maand een nachtje gaat proef-logeren om te zien hoe het gaat, zodat je daarna kan beslissen?
En anders zou ik één nacht gaan, en dus alleen bij de officiële ceremonie aanwezig zijn. Ik neem aan dat het bruidspaar dat wel begrijpt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou het vooral er niet zo vaak over hebben. Als ze één avond met oppas prima doet dan gewoon niet op focussen. Pas kort van te voren aangeven dat ze bij vrienden mag logeren (maak het een leuk uitje ipv papa en mama moeten weg). En als het kan zou ik oppas bij jullie thuis laten komen. Dan heeft kind iig het eigen bedje enzo.

En verder; hoe essentieel is jet dat je daar 3 dagen bent? Anders zou ik het programma zo uitkiezen dat je bij ceremonie bent en de rest niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan de oppas niet in jullie huis komen? Dan kan je kind gewoon in eigen bed slapen.

Je zou nu al zelf samen met haar een nachtje uit logeren kunnen gaan en daar een feestje van maken - misschien dat ze dan een fijnere associatie krijgt bij uit logeren gaan?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou sowieso zo snel mogelijk even een proeflogeerpartij bij de oppas doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Misschien een beetje verwarrend neergezet met het “uit” logeren haha. Onze vrienden komen bij ons in huis, dus dat scheelt al een hoop qua omgeving en vertrouwd voelen. De tweede dag is echt het huwelijk dus dat is de belangrijkste dag.

Hoewel ik neig naar pas de tweede dag aankomen en dan blijven slapen, is het bericht dat in nood 3,5 uur rijden te doen is, ook wel waar. Maar goed, niet ideaal :bonk:

Een nachtje proef draaien is sowieso wel een goed idee.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zou nachtje proefdraaien doen en als 1 nachtje dan echt de max blijkt te zijn zou ik op de tweede dag vertrekken. Dan vertrek je uitgerust vanuit je huis, maak je de bruiloft mee en kun je daar lekker gelijk na het feest je bed in en dan de volgende dag weer terug.

En als het nu echt mijn allerbeste vriendin is die gaat trouwen dan boek ik een kamer extra voor de vriendin die oppast en slaapt kind bij mij op de kamer en kan vriendin overdag oppassen. Maar goed ik weet niet of dat mogelijk is enzo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Je schrijft dat ze nog nooit gelogeerd heeft, maar verdrietig wordt als jij het er over hebt. Ik vraag me af of ze het überhaupt helemaal begrijpt. Mijn 2,5 jarige zou vooral horen dat mama weggaat en dat zij niet mee mag. En dat zou ze niet leuk vinden. Als ik dan ook nog ging vertellen dat ik haar weg breng en dat iemand anders haar naar bed brengt zou ze dat heel spannend vinden. In de praktijk gaat mijn peuter wel soms logeren. Dan vertel ik op de dag zelf dat ze straks lekker bij x gaat slapen. En dat ze daar ook lekkers eten en leuke dingen doen. Leuk toch, meis!? Dat mama weggaat is verder niet relevant voor de peuter. Ook lastig te bevatten; komt mama dan nog thuis? Wat doet ze? Waarom mag ik niet mee? Zij gaat het heel leuk hebben, dat is wel relevant.
Zo zou ik dit dus ook aanvliegen. Niet al tijden tevoren er over praten. En zeker niet haar lastig vallen met wat jullie allemaal moeten. Grote kans dat ze ook jouw spanning oppikt.

Aanvulling. Ze gaat niet eens logeren lees ik. X en Y komen gezellig met haar spelen. En als ze 2x geslapen heeft zijn papa en mama er weer.
sowieso proefdraaien. Zit je daar lekker als je weet dat het thuis niet goed gaat?
en anders gaat 1 van de 2.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
07-05-2024 14:02
Je schrijft dat ze nog nooit gelogeerd heeft, maar verdrietig wordt als jij het er over hebt. Ik vraag me af of ze het überhaupt helemaal begrijpt. Mijn 2,5 jarige zou vooral horen dat mama weggaat en dat zij niet mee mag. En dat zou ze niet leuk vinden. Als ik dan ook nog ging vertellen dat ik haar weg breng en dat iemand anders haar naar bed brengt zou ze dat heel spannend vinden. In de praktijk gaat mijn peuter wel soms logeren. Dan vertel ik op de dag zelf dat ze straks lekker bij x gaat slapen. En dat ze daar ook lekkers eten en leuke dingen doen. Leuk toch, meis!? Dat mama weggaat is verder niet relevant voor de peuter. Ook lastig te bevatten; komt mama dan nog thuis? Wat doet ze? Waarom mag ik niet mee? Zij gaat het heel leuk hebben, dat is wel relevant.
Zo zou ik dit dus ook aanvliegen. Niet al tijden tevoren er over praten. En zeker niet haar lastig vallen met wat jullie allemaal moeten. Grote kans dat ze ook jouw spanning oppikt.

Aanvulling. Ze gaat niet eens logeren lees ik. X en Y komen gezellig met haar spelen. En als ze 2x geslapen heeft zijn papa en mama er weer.
Dit denk ik ook. Mijn zoontje van 2,5 snapt dat echt nog niet. Hij snapt ook vooral het verschil niet tussen 1, 2 of 7 nachtjes logeren.
Ik zou inderdaad gewoon gaan voor één nachtje proberen en dat dan vooral niet uit gaan leggen maar gewoon op het moment zelf zeggen.

Dit is ook wel een goed moment om het gewoon te proberen. Ik weet dat er veel mensen zijn die hun kind nooit uit logeren doen maar het lijkt mij wel echt een beperkende factor als het zo moeilijk is. Dus ook voor de toekomst zou ik het wel echt proberen om nu door te zetten.
anappleaday wijzigde dit bericht op 07-05-2024 14:09
8.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoe dan proefdraaien als de bruiloft al volgende maand is? Dan moeten die andere mensen ook maar nog een nacht kunnen (en willen).
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
07-05-2024 14:08
Hoe dan proefdraaien als de bruiloft al volgende maand is? Dan moeten die andere mensen ook maar nog een nacht kunnen (en willen).
De vrienden die komen oppassen uitnodigen voor een avond samen bij hen thuis, waarbij zij dochter naar bed brengen. TO en partner gaan dan eventueel een blokje om. Dan weet je in ieder geval of dochter gaat slapen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben onlangs onverwacht/ongepland een vriendinnetje van dochter opgevangen. Zij was nog nooit uit logeren geweest en durfde ook nooit. Zelfs niet bij opa en oma. Nu moest het echt even. En dat ging ver boven alle verwachtingen goed en ze vraagt nu zelfs wanneer ze weer mag komen logeren. Dus het kan ook zomaar ineens goed gaan als de situatie nou eenmaal zo is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk ook dat het eerder de ouders zijn voor wie het niet gaat, dan voor het kind of de oppassers. Ik ken meerdere kindjes bij wie de ouders het iets heel normaals vinden, iets leuks voor het kind zelfs, en daar vinden de kinderen het ook geen probleem, ook niet als het 3 nachtjes is. Ik ken ook ouders die denken dat het nooit goed zal gaan, en het dus nooit doen. En die bijv. dus nooit blijven slapen bij een bruiloft, en nooit mee een weekend weg gaan.

Ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, maar ik zou het insteken als: wil ik zelf mijn kind 2 nachten missen. En niet: kan mijn kind het aan om me twee nachten te missen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Yinna schreef:
07-05-2024 14:02
Je schrijft dat ze nog nooit gelogeerd heeft, maar verdrietig wordt als jij het er over hebt. Ik vraag me af of ze het überhaupt helemaal begrijpt. Mijn 2,5 jarige zou vooral horen dat mama weggaat en dat zij niet mee mag. En dat zou ze niet leuk vinden. Als ik dan ook nog ging vertellen dat ik haar weg breng en dat iemand anders haar naar bed brengt zou ze dat heel spannend vinden. In de praktijk gaat mijn peuter wel soms logeren. Dan vertel ik op de dag zelf dat ze straks lekker bij x gaat slapen. En dat ze daar ook lekkers eten en leuke dingen doen. Leuk toch, meis!? Dat mama weggaat is verder niet relevant voor de peuter. Ook lastig te bevatten; komt mama dan nog thuis? Wat doet ze? Waarom mag ik niet mee? Zij gaat het heel leuk hebben, dat is wel relevant.
Zo zou ik dit dus ook aanvliegen. Niet al tijden tevoren er over praten. En zeker niet haar lastig vallen met wat jullie allemaal moeten. Grote kans dat ze ook jouw spanning oppikt.

Aanvulling. Ze gaat niet eens logeren lees ik. X en Y komen gezellig met haar spelen. En als ze 2x geslapen heeft zijn papa en mama er weer.
Dit dus. To jij maakt het veel te ingewikkeld. Kind denkt en begrijpt het niet zoals een volwassene. Daarnaast geen begrip van tijd. In haar beleving blijf je wellicht jaren weg. Tijd heeft geen enkele betekenis.

Dus binnenkort een nachtje proeflogeren. Jij gaat nu spelen met X en mama ziet jou weer na het ontbijt (maak het concreet). Wat mama gaat doen is niet relevant. Geen langdurig afscheid of uitgebreide voorbereiding (veel te spannend). Kort en concreet. Laat vrienden haar afleiden en als ze naar jullie vragen blijven herhalen "jij slaapt hier, wij slapen hier en mama komt na het ontbijt terug".

Vrienden van ons kunnen nog steeds nergens heen zonder kinderen. Oudste durfde niet eens op kamp. Onze kinderen weten vanaf jonge leeftijd niet beter. En weten ook dat wij niet eerder terugkwamen. Was gewoon geen optie ivm afstand (werk, bruiloft of begrafenis verder weg of buitenlandse etc). Als je heel duidelijk bent accepteren ze dat als feit. Maar twijfel en ruimte pikken ze direct op.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dat is hier niet het geval. Ik ben wel vaker langer dan twee nachten van huis geweest -dat is het probleem niet- maar dan is ze bij haar vader. Het gaat er hier puur om dat we er allebei niet zijn, en ik weet hoe overstuur ze daar van kan raken.

Maar goed, ik denk dat we het gewoon voor een nachtje gaan doen, voelt toch lekkerder dan 3 dagen weg zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
The thoughts you tell yourself are the house you live in.

Wat ik hiermee bedoel: zolang je aan je dochter fasciliteert dat het eng/spannend is blijft ze dat ook geloven. Je kan haar ook vertellen hoe tof logeren is, en dat je trots op haar bent. Oefen een nachtje proefslapen idd. En zorg dat de oppassers een leuk programma hebben zodat dochterlief snel vergeten is dat jullie weg zijn.

En ik denk dat je jezelf ook moet vertellen hoe leuk zo'n bruiloft is, want als jij jezelf blijft voorhouden dat het moeilijk/eng/spannend is dan blijf je dat geloven en dat voelt je dochter ook. Dan ga je zelf niet genieten en zij ook niet.

Je hebt nu nog een maand om de gedachten te turnen en dat is dikke winst. Dus ga ervoor.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven