Ritme baby

24-07-2017 19:14 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Ben ik weer. Heb laatst een topic geopend over dat mijj dochter niet slaapt.
Echter blijf ik onzeker en zit ik nu met het ritme in de dag.
Slalen gaat ineens weer slecht..dag en nachtritne lijkt weer omgedtaaid.
Nu vroeg ik me af wat voor ritme jullie overdag van hanteren? Wanneer in bedje leggen? Wanneer in box.

Nu krijgt ze ongeveer elke 4 uur de fles en daarna knuffel ik met dr en klets ik tegen dr. Meestal doe ik dr daarna in de box zodat ze alleen kan spelen(zover dat kan). Meestal slaapt ze dan al. Ze is echter over de hele dag door weinig echt wakker behalve snachts. Dit wil ik natuurlijk omdraaien maar kan gewn fijn ritme vinden. Hoop op tips. 😁
Hoe oud is je dochter? Onder de 3 maanden kun je weinig van een ritme spreken.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud is je baby?
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Je kan niet afdwingen bij een baby wanneer ze moe moet zijn. Het enige wat je kan doen is meegaan met het ritme van je kind.

Haar overdag laten slapen.inde kinderwagen of box waar het licht is en dus ook niet afschermen. En ook niet zachtjes doen.

S nachts wel laten slapen in een donkere ruimte. S avonds en nachts niet heel actief tegen haar praten en spelletjes doren en overdag wel.

En dan nog kan je alleen maar hopen dat ze het omdraait.
Alle reacties Link kopieren
Ze is 6 weken en 4 weken te vroeg geboren.
Dat dacht ik dus ook..maat om me heen en van cb moet hoor ik niks anders dan ritme inbouwen..maar wisselt zo per dag wanneer ze moe is.
Alle reacties Link kopieren
Ik ken je vorige topic niet, dus misschien ben ik mosterd, maar ik heb veel gehad aan het boek 'Baby in een droomritme' van Stephanie Lampe.
Met 6 weken heeft een baby geen ritme en dat moet je ook niet willen of forceren.
Voeden deed ik altijd op verzoek en als ze sliepen legde ik ze in de wieg of het bedje of lekker bij me in de draagdoek.

Overdag hield ik ze trouwens altijd beneden bij me als ze sliepen.
anoniem_65201c43b20be wijzigde dit bericht op 24-07-2017 19:44
14.35% gewijzigd
swabber01 schreef:
24-07-2017 19:33
Ze is 6 weken en 4 weken te vroeg geboren.
Dat dacht ik dus ook..maat om me heen en van cb moet hoor ik niks anders dan ritme inbouwen..maar wisselt zo per dag wanneer ze moe is.

Het cb is altijd zo achterhaald met hun adviezen. :-?
Alle reacties Link kopieren
Mijn baby is twee maanden.

Overdag is het vooral overleven op dit moment. Hij eet meestal elke 1-2 uur (soms vaker, soms minder vaak). Hij eet op verzoek. Tussen die tijd speelt hij op de speelmat, ligt hij in de 4moms, in de kinderwagen, op schoot en af en toe in de wieg of op bed. Heel af en toe doet hij een lekker lang dutje, maar vaker zijn het vlugge korte dutjes.
Het draait nu vooral om zíjn ritme (luier verschonen, eten, chillen, spelen).

'S avonds hebben we wel een routine. Rond een uur of 9 elke avond gaat hij in bad, daarna smeer ik hem in met crème, pyjama aan (eventueel nog eten) en dan naar bed. Dat helpt erg. Soms slaapt hij niet en ligt hij nog een tijd wakker (in de donkere kamer). Op een gegeven moment leert hij dan herkennen dat wanneer hij in bad gaat, hij dan snel ook naar bed gaat.

Maak het s nachts niet gezellig! 'S nachts is het gewoon eten geven, luier verschonen en terug naar bed. Geen geknuffel, niet gezellig kletsen, niet spelen, zingen etc.
Gezelligheid is voor overdag.

Dat is zon beetje het enige ritme dat je op het moment kunt "inbouwen". Naar mijn mening zijn ze nog te jong voor een dagritme. Dat gaat gewoon niet. Althans niet hier met onze baby. Het belangrijkste is nu het verschil tussen dag en nacht & voor ons ook de bedtijd routine.
Let’s go Brandon!
Waarom zou je s'nachts niet mogen knuffelen met je baby? 6 weken is gewoon nog zo klein. Een ritme komt echt vanzelf wel.
Met een baby van gecorrigeerd 2 weken kun je echt nog geen ritme inbouwen. Je kunt wel al goede gewoonten aanleren, dus 1 slaapplek, 1 voedplek. Zelfde volgorde van handelen dus bijvoorbeeld Slapen-eten-spelen-slapen etc.
'S nahcts idd donker houden en niet te gezellig doen. Knuffelen mag natuurlijk, maar geen actief (oog) contact.

Baby in een Droomritme gebruiken wij hier ook en vind ik een goede leidraad, zeker als je het allemaal zonder traantjes wil aanpakken.
Alle reacties Link kopieren
LAgirl82 schreef:
24-07-2017 19:48
Waarom zou je s'nachts niet mogen knuffelen met je baby? 6 weken is gewoon nog zo klein. Een ritme komt echt vanzelf wel.
Niemand zegt dat het niet mag. Alles mag!

Maar zo leren ze het verschil tussen dag en nacht. En dat gaat best snel. Als je nachtrust belangrijk voor je is, dan begin je er mee zodra je uit het ziekenhuis komt.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
De eerste paar weken werd baby 2-3 keer per macht wakker. Toen een tijd 2 keer, toen 1-2 keer en nu steeds vaker nog maar 1 keer.
Let’s go Brandon!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je teveel wilt.
Je baby is nog klein en moet ook een ritme ontwikkelen.

Ik heb 2 kinderen en bij mijn eerste (dochter) deed ik alles volgens cb en boekjes.
Hielp wel maar ze was vaak rusteloos en ontroostbaar.

Bij mijn zoontje heb ik het echt op gevoel gedaan. Had een dochter van net 19 maanden en een baby....
Waar ik wel van geleerd heb is dat spelen beneden is en slapen boven.

Overdag liet ik ze beneden slapen met de tv aan zodat ze niet diep sliepen en s avonds in een donkere kamer en vooral stilte.
Met 4 maanden hadden ze dan een goede dag en nachtritme.
En kon ik ook een beetje bijslapen....

Nu zijn ze 4,5 en 3 en slapen ze eindelijk een beetje s nachts door.
Maar ook nu staan ze minimaal 1 x op voor wc, drinken of een knuffel.

Het is even doorbijten maar het komt goed.
Zolang ze niet de hele dag door huilen moet je je geen zorgen maken.

Succes!
havermout1 schreef:
24-07-2017 19:56
Niemand zegt dat het niet mag. Alles mag!

Maar zo leren ze het verschil tussen dag en nacht. En dat gaat best snel. Als je nachtrust belangrijk voor je is, dan begin je er mee zodra je uit het ziekenhuis komt.

Ik heb mij daar nooit zo druk om gemaakt. Ze sliepen altijd naast me in de co-sleeper en hadden dat vanzelf wel door op een gegeven moment.
Overdag zaten ze vaak in de draagdoek.
Alle reacties Link kopieren
je kindje zit nog in het ritme vd buik. Overdag slapen en s nachts wakker. Gaat op een gegeven moment over!
Neem het ritme niet te letterlijk. Ritme is ook je kindje volgen en hoeft niet alleen opgelegd te worden wat we soms denken als we het woord ritme horen.
Alle reacties Link kopieren
Tot drie maanden inderdaad nog niet teveel ritme willen opleggen, maar baby volgen. Regelmaat zit 'm vooral in dingen steeds hetzelfde doen. En verder, de tip die eerder gegeven is, het boek Baby in een Droomritme. Hier ook veel aan gehad destijds.
Als je twee keer turbo zegt, vlieg ik in brand!
Alle reacties Link kopieren
Thnx meiden!

Ik wordt heel onzeker van iedereen om me heen. De meest kleine baby's slapen al door en in hun eigen bedje etc.

@Maline vorige topic ging over slapen. Dit ging echt beter maar sinds paar nachten is ze hele nachten wakker.
Ik ga nu de puckababy proberen want ze is heel wild met dr handen


Ik ga het proberen los te laten en idd wel gewoontes in te bouwen.
Ik ga ook even kijken naar dat boek!

Bedankt alvast voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
Als je onzeker bent is er wat mij betreft maar één tip. Stop met lezen, forummen, denken en adviezen vragen en ga vertrouwen op je kind en je moedergevoel. Jij en je kind weten prima hoe jullie het moeten doen.
Alle reacties Link kopieren
Ga op je gevoel af en dan komt het heus goed. Hier is er pas sinds 2/3 weken ritme overdag en de kleine is nu bijna 15 weken. De eerste weken word je geleefd en langzaam word dat beter.

Je zult merken dat s nachts op korte termijn echt beter gaat en daarna komt overdag pas.

Heb geduld!
In het begin maakte ik me ook druk om hoe het hoort. Bij 9 weken heb ik cosleeper gekocht en doe ik wat goed voelt. Dus zoon krijgt borstvoeding op verzoek, slaapt overdag in draagzak en 's nachts bij mij. Ik tel het aantal nachtvoedingen niet meer maar minimaal 3 keer per nachtbeen sloke denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Bij mijn oudste wilde ik er ook zo snel mogelijk een ritme in krijgen, ik hou van ritme. Dat gaf ook veel gedoe en onzekerheid, deed ik het wel goed etc.
Nu mn 2e heb ik dat losgelaten, omdat ik veel relaxter wilde zijn, dat was ik bij de oudste dus niet.
Mn 2e is nu 7.5 maand en hij regelt alles zelf. Hij ging uit zichzelf langer slapen in de nachten, heeft overdag veel bij me geslapen en rond 4 maanden pas in eigen bed. Hij is nu 7.5 maand en ik vind dat we sinds een maand pas echt een goed ritme hebben. Dat wisselt nog steeds hoor, maar hij gaat bijv elke avond rond een vaste tijd naar bed. Op een of andere manier komen we altijd op die tijd uit.
Ik ervaar mn 2e als een stuk makkelijker, omdat ik hem juist veel heb gevolgd en me dat toch meer rust geeft dan zoals ik bij mn 1e deed.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter is nu 11 weken. Ik ben erg van de regelmaat en structuur en werd dan ook regelmatig knetterzenuwachtig dat ik maar geen ritme kon ontdekken/aanbrengen. Ik heb tot 2 mnd volledig bv gegeven en wilde dat ook niet opgeven, hoewel ik om me heen hoorde dat fv kindjes sneller een ritme hebben.

Maar.. het lijkt er nu toch van te komen.. het lijkt wel of ze zelf een soort ritme begint aan te brengen in dag/nacht sinds haar 9e à 10e week. Ik ga erin mee en kijk wat ze nodig heeft. Inmiddels geef ik een combi van fv en bv, dat werkt prima en zorgt ook voor wat meer ritme.

Waar ik zelf veel aan heb (gehad) is het sturen op wakkere tijden. Een kindje van 11 mnd kan 60-75 minuten wakker zijn. Bij mijn dochter klopt dat heel goed. Als ik haar rond deze tijd te slapen leg, valt ze makkelijk in slaap en wordt ze uitgerust wakker. Ik laat haar een lange middagslaap in haar bedje doen, en de rest van de slaapjes in de draagzak, in de wagen (dat zijn meer de korte dutjes) of ook in bed. S nachts altijd in bed. Ik laat haar altijd zelf in slaap vallen na een kort bedritueeltje waarna ik meteen de kamer uit ga, en ik merk aan haar dat ze het begint te herkennen en zich makkelijk kan overgeven aan de slaap.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven