Schrikbewind sportclub dochter

24-03-2023 07:18 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Goedemorgen,

Er zit mij iets dwars en dat al voor langere tijd.
Mijn dochter is aangesloten bij een sportclub voor een individuele sport, zoals bij gym, turnen, zwemmen, enz.
Er is daar een oudere man die ik heel vaak hard en kleinerend naar jonge kinderen die roepen en tieren.
Gister nog tegen een meisje, dat aangaf dat ze ergens bang voor was. Hij riep zoiets als: ik vind jou dan een kleuter! En nog wat van zulke opmerkingen. Totaal niet begripvol, maar gelijk kleinerend.
Wellicht werd dat vroeger als motiverend gezien of als normaal beschouwd. Maar ik krijg er iedere keer een heel erg naar gevoel bij.
Kinderen raken onzeker als hij er is en willen beter presteren als hij rondloopt.
Dit is algemeen bekend en zo iemand is dan ook nog een hoog geplaatst figuur binnen zo’n vereniging. En wordt als verbinder en drijvende kracht beschouwd.
Wat zouden jullie doen? Het spookt door mijn hoofd en wil hier iets mee.
Zou ik een anonieme mail sturen naar het hele bestuur?
Alle reacties Link kopieren Quote
ninanoname schreef:
24-03-2023 13:58
Even resumé
(Knip)
Helemaal eens!
Alle reacties Link kopieren Quote
Best wazig wel.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb niet alles gelezen dus misschien reageer ik dubbel.

Als eerste stap zou ik een gesprek met deze trainer aangaan. Als je je kind aan hem toevertrouwt moet een gesprekje wel kunnen denk ik. Mochten jullie er niet uitkomen dan heeft iedere sportclub (zou in ieder geval moeten) een vertrouwenscontactpersoon om oa dit soort dingen te bespreken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
24-03-2023 13:11
Mwah, sommigen hier gingen ook gelijk in standje kinderbescherming.

Niet zo gek toch.

Titel: "Schrikbewind sportclub dochter" als in sportclub from hell waar mijn dochter aan bloot gesteld is. Paniek oproep.

Quotes:

"Er is daar een oudere man die ik heel vaak hard en kleinerend naar jonge kinderen die roepen en tieren."

"Totaal niet begripvol, maar gelijk kleinerend. "

"Maar ik krijg er iedere keer een heel erg naar gevoel bij.
Kinderen raken onzeker als hij er is en willen beter presteren als hij rondloopt.
Dit is algemeen bekend en zo iemand is dan ook nog een hoog geplaatst figuur binnen zo’n vereniging. En wordt als verbinder en drijvende kracht beschouwd.
"

Dat is dus heel serieus.

Gelukkig lijkt het mee te vallen. Beter dit dan dat het echt zo erg zou zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik krijg niet per se het gevoel dat het meevalt, maar dat de kinderen van TO persoonlijk geen last van die man hebben en dat het daarom wellicht de drempel hoger is om hem aan te spreken. Ik vind dat er ook meteen wel fel van de toren werd geblazen met "slappe hap" et cetera. In zo'n situatie mag je toch best even niet weten hoe je het aan moet pakken?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ouder1980-2de schreef:
24-03-2023 12:37
natuurlijk! Anders laat ik mijn kinderen daar niet toch?
Ik vind het wel een schrikbewind op het moment dat een trainer sommige kinderen angst inboezemd en tegen ze tekeer kan gaan. Ze gaan hierdoor minder goed presteren of juist extra pleasen.

besef wel, dat ook jouw kinderen dit meekrijgen
ik ben vroeger getuige geweest als kind, van de klappen die een vriendin kreeg, en dat was niet oke hoor

dus, zeg er echt iets van
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind schrikbewind nogal een heftige titel inderdaad. Goed dat je het nu nuanceert. Mijn persoonlijke mening is dat we tegenwoordig ook wel erg doorslaan met dit soort dingen. Van mij mogen ze mijn kinderen best aanspreken tijdens een training op hun gedrag. Natuurlijk niet op een kleinerende pestende manier. Mijn kind sport op een vrij hoog niveau laatst zei de trainer tijdens de training tegen een kind die niet goed oplette: helaas beurt voorbij.. volgende ! Die moeder op de tribune begon ook gelijk te sputteren, dat het kind nog jong was en dat ze wel als kind behandeld moest worden. Ja waar ligt de grens ?
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
24-03-2023 16:14
Ik krijg niet per se het gevoel dat het meevalt, maar dat de kinderen van TO persoonlijk geen last van die man hebben en dat het daarom wellicht de drempel hoger is om hem aan te spreken. Ik vind dat er ook meteen wel fel van de toren werd geblazen met "slappe hap" et cetera. In zo'n situatie mag je toch best even niet weten hoe je het aan moet pakken?
Ik denk dat juist als je eigen kinderen er geen last van hebben, dat je misschien nog wel serieuzer genomen wordt in je kritiek. Omdat het dan niet weggedacht kan worden onder het mom van ‘weer zo’n ouder die zich aanstelt’. Of dat je kritiek hebt omdat je kinderen het niet zo goed doen.
Jij staat er juist neutraler in, daarom zou je je verantwoordelijkheid moeten nemen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Ouder1980-2de schreef:
24-03-2023 11:54
Het gaat niet om turnen, maar een soortgelijke sportvereniging.

ik voel mij echt niet verantwoordelijk voor zijn jarenlange aanpak. Dit laat ik mij ook echt niet in de schoenen schuiven. Ik ben ook niet verantwoordelijk voor alle kinderen die daar trainen. Zij hebben ook ouders en die kunnen ook actie ondernemen.
Daarnaast ga ik veel liever het gesprek aan. Hij heeft mijn oudste 2 kinderen al heel ver gebracht en geholpen en zo ook andere kinderen.
Het is een echte ouderwetse trainer. Het schijnt dat hij ook al milder is geworden.
Ik ga veel liever het gesprek zoals eerder omschreven, dat voelt goed.
Een anonieme mail voelde niet goed, maar ik vond het opzich ook wel een oplossing. Maar niet slim.

Het is een hele leuke actieve vereniging. Alleen dit stoort mij wekelijks. Ik vind dat hij weinig tact heeft.
Wat meespeelt is dat ik veel kinderen in de regio ken en dus ook weet wat er speelt. Als hij boos wordt op kinderen omdat ze niet opletten, denk ik vaak: ja maar dit kind heeft ....(en vul hier van alles in). Hij houdt hier geen rekening mee en dat snap ik.
De deur staat altijd open voor ouders, wij mogen meekijken en er is altijd tijd voor een praatje.

Daarnaast wil ik echt geen ouder zijn die direct van alles gaat roepen, dit past mij helemaal niet en als je het dan hebt over een voorbeeldfunctie, wil ik niet zo'n voorbeeld zijn.
Je opent een topic met een aantal krachttermen, als puntje bij paaltje komt dan je enorm in en vergoelijk je het min of meer.

Mijn mening: ik zou gaan voor hetgeen ik voel en denk. Als dat betekend dat er een flinke wind moet worden geproduceerd dan is dat zo. Daartoe ben ik bereid in mijn eentje en daartoe ben ik bereid in een groep.
Alle reacties Link kopieren Quote
BlaBla schreef:
25-03-2023 07:11
Je opent een topic met een aantal krachttermen, als puntje bij paaltje komt dan je enorm in en vergoelijk je het min of meer.

Mijn mening: ik zou gaan voor hetgeen ik voel en denk. Als dat betekend dat er een flinke wind moet worden geproduceerd dan is dat zo. Daartoe ben ik bereid in mijn eentje en daartoe ben ik bereid in een groep.


Maar de vraag is hoe? Zou je dat per anonieme mail doen, of op de jaarvergadering? Beide opties genoemd door TO ipv de man persoonlijk aanspreken, en beiden wat mij betreft een slecht idee. Gewoon zelf op die man afstappen en benoemen wat je ziet. Niet anoniem bij het bestuur en niet in aanwezigheid van de hele vereniging dus.
Coffee is never my cup of tea
Marianneke schreef:
25-03-2023 10:49
Maar de vraag is hoe? Zou je dat per anonieme mail doen, of op de jaarvergadering? Beide opties genoemd door TO ipv de man persoonlijk aanspreken, en beiden wat mij betreft een slecht idee. Gewoon zelf op die man afstappen en benoemen wat je ziet. Niet anoniem bij het bestuur en niet in aanwezigheid van de hele vereniging dus.
Op de man afstappen en mijn bevindingen kenbaar maken.
Inventariseren of meer mensen hetzelfde ervaren.
Het bestuur inseinen.

Wat mij betreft allemaal prima opties, afhankelijk van de situatie, de persoon en de organisatie.
Alle reacties Link kopieren Quote
He gatver, wat een slappe hap hier. Puntje bij paaltje wordt het gedrag van zo’n man weer goedgepraat (hij doet ook goeie dingen, het zijn niet mijn kinderen blabla), ofwel “genuanceerd”.

Het zijn kinderen, het is een recreatieve sport en hij creëert gewoon een onveilige omgeving?! Ook als het niet jouw kind is waartegen geschreeuwd wordt, of aan het huilen gemaakt, ze krijgen het alsnog mee. En dan zo naïef zeggen dat kinderen er wel beter onder presteren, ja dat is wat angst met ze doet. Echt een goede motivator inderdaad :facepalm:

Snap niet dat niemand die man even aanspreekt op het feit dat dit een sport/hobby is met kids, en dat het om plezier gaat en dat ie normaal moet doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ouder1980-2de schreef:
24-03-2023 12:54
Sommige wel.
Die van gisteren liep met opbollende tranen weg. Maar het is ook een signaal naar anderen waardoor de meeste zich gedragen en goed hun best doen.
Mijn dochter vertelde dat een jongen vaak op zijn flikker krijgt en dan. niet meer mee wil doen 'omdat hij het toch nooit goed doet'.
Ja en terecht dat hij dan niet meer mee wil doen! Als een volwassene kinderen moet shamen zodat ze zich gedragen en hun best doen, dan is dat natuurlijk een dik vet zwaktebod van zo'n kerel. In de quote vind je al twee goede redenen om je kind gisteren al uit te schrijven bij deze vereniging....
Doe even lekker normaal zeg!
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn hier maar twee smaken:
Kind daar weg, of de man confronteren met zijn gedrag. Bij dat laatste heb je iets meer werk, want je moet et dan ook voor zorgen dat hij dit gedrag niet meer vertoont tegenover kinderen. Dus of hij bindt in en bij 1 getreiterd kind, zetten ze hem in als trainer in voor volwassenen. Dan laat hij die grote waffel vast achterwege, of wordt geroyeerd als hij het wel doet. Zelfreinigend vermogen van de vereniging....
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb trouwens de tennisleraar wel eens van repliek gediend toen hij zei dat onze zoon meer moest oefenen omdat z’n backhand niet goed was, weet ik het. Onze zoon was echt niet de nieuwe Boris Becker, maar had wel veel lol, elke woensdagmiddag op de tennisbaan en deed leuk mee, ging ook naar toernooitjes toe, gewoon veel ongecompliceerd plezier.
Toen heb ik tegen de leraar gezegd: ‘hij móet naar school, op tijd naar bed en gezond eten. Tennis doet ‘ie voor de lol. Hij moet helemaal niks, behalve plezier hebben.’
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven