Tips voor (door)slapen dreumes?

25-06-2024 11:53 34 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste lezers,

Al geruime tijd actieve meelezer hier. Nu met de handen in mijn haar en besloten zelf een topic te openen. Zeker ook om de reden dat ik altijd hele goede adviezen voorbij zie komen. Daarnaast kan ik zelf ook gaan meeschrijven nu.

Wie heeft adviezen / tips / inzichten voor onze dreumes?

- Bijna 2 jaar oud;
- Tot ruim een jaar oud heeft ze ontzettend goed geslapen;
- Naar bed brengen (19u) gaat goed tot ze in bed ligt, dan zet ze het op een schreeuwen. Na allerlei dingen proberen helpt het nu gewoon naar beneden te lopen en dan stopt ze vaak na 10 minuten. (Als ze de speen niet op de grond gooit en wij nog een keer terug gaan hiervoor).
- Vervolgens slaapt ze SUPER licht en kan al wakker worden van een deur die open en dicht gaat.
- Dan wordt ze vervolgens ergens wakker tussen 22-01 uur.. vaak niet veel later. Dan halen we alles uit de kast, maar ze schreeuwt alles bij elkaar, gaat helemaal overstuur. Gaat soms zelfs over haar adem heen. Enige wat ons dan structureel helpt is bij ons in bed nemen. Dan valt ze 9 op de 10 keer in slaap (en wij ook: onrustig, maar toch).
- Om 6.00 uur weer klaarwakker, vrijwel meteen bozig, wil dan ook absoluut niet meer slapen.

Met name het hysterische huilen vinden wij heel zielig, maar we balen er ook van dat alleen in bed nemen helpt.. Iemand ervaring en/of tips?
Het duurt nu al bijna een halfjaar en het begint echt op te breken.

Bedankt voor het lezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het boekje slaap kindje slaap kan ik aanraden. Daarin worden tips gegeven maar staat ook een slaapschema per dag. Dus als je haar naar bed brengt en dan wanneer je even naar haar toegaat.
Hier was ook drama, niet willen slapen. Soms waren we 2 uur bezig om kind savonds in slaap te krijgen. Nu met dat schema gaat goed, na dag 3 ongeveer gaat het al stuk beter.
Je kindje moet zelf inderdaad leren slapen en dat kost ook tijd.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook. Helemaal overstuur en niet bereikbaar. Mochten hem niet aanraken. We gingen erbij zitten en wachten tot het over ging. Maar dat kon even duren.

In tussen is hij 3 en hebben er geen last meer van.
Decrypting life one day at the time
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel herkenbaar TO, van jaren geleden. Hysterisch huilen en niet te bereiken.
Wat ik deed was zoon uit bed nemen, maar wel in zijn kamer blijven en geen lamp aan (lamp van de overloop kwam wel door in zijn kamer, dus niet aardenacht). Ik ging op de stoel zitten die in zijn kamer stond en nam hem op schoot. Soms was het eerst staan, vanuit bozigheid, maar langzaam kwam hij wel - tegen me aan- zitten. Ik ging wiegen en heel zachtjes neurien. Als zoon helemaal tot rust was, kon ik hem weer wegleggen in zijn eigen bedje.
's Avonds hadden we een heel vast ritueel met 2 boekjes die hij zelf uitzocht. Daarna muziekdoosje aan en slapen. Thuis ging dat aardig, maar bv. op de camping hebben we 's avonds en 's ochtends veel met hem gewandeld.
Hij was en is (nu 14 jaar) nog altijd een vroege vogel. Nog altijd rond 6.30 wakker, ongeacht hoe laat hij naar bed gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
Merel90 schreef:
25-06-2024 20:50
Het boekje slaap kindje slaap kan ik aanraden. Daarin worden tips gegeven maar staat ook een slaapschema per dag. Dus als je haar naar bed brengt en dan wanneer je even naar haar toegaat.
Hier was ook drama, niet willen slapen. Soms waren we 2 uur bezig om kind savonds in slaap te krijgen. Nu met dat schema gaat goed, na dag 3 ongeveer gaat het al stuk beter.
Je kindje moet zelf inderdaad leren slapen en dat kost ook tijd.
Bij een night error is dat anders ;-). Kind slaapt dan gewoon maar heeft een soort levendige nachtmerrie waarin ze mogelijk huilt en schreeuwt maar niet wakker is. Niks met zelf in slaap vallen te maken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Onze oudste had dat soort totale paniek 's nachts
Bij haar hielp: Haar heel stevig vasthouden. Zachtjes praten. Tot ze rustig werd

Jongste heeft het nooit gehad
Alle reacties Link kopieren Quote
Los van alles: naar bed brengen gaat eigenlijk al niet goed. Zodra je aanstalten maakt om naar beneden te gaan begint ze al.

Daar zou ik zelf beginnen. Er zijn diverse methodes en je moet daar even uithalen wat voor jou goed voelt en daar dan ook bij blijven.

Je kunt een stoel in haar kamer zetten en daar blijven tot ze slaapt. Neem er een boek bij. Start naast het bedje en schuif elke week een stukje verder richting de deur.

Bezig blijven op de overloop zodat ze hoort dat je in de buurt bent. Niet tegen/met haar kletsen maar bijvoorbeeld naast haar deur strijken en zachtjes zingen of de radio aanzetten.

Toch weggaan, wat je nu ook doet, maar boven blijven en regelmatig naar haar toe, over hoofdje aaien en zachtjes zeggen dat ze lekker moet gaan slapen. Steeds dezelfde tekst, niet afwijken. Peuters houden van voorspelbaarheid.
Start met teruggaan na een halve minuut, of desnoods eerder, en dan langzaam steeds iets meer tijd ertussen.

Mijn persoonlijke aanpak was rommelen op de overloop, maar zoals gezegd: doe vooral wat bij jou/jullie past want de kans is aanwezig dat je het een hele tijd moet volhouden. Ik was op een gegeven moment wel klaar met strijken en poetsen boven, dus toen ben ik gaan douchen als zij naar bed ging. En maar zingen. En nee, ik ben niet om aan te horen ;-D
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kan er een andere reden zijn dat ze licht slaapt, is bv de matras te hard?
Alle reacties Link kopieren Quote
pompelmoentje schreef:
26-06-2024 10:02
Kan er een andere reden zijn dat ze licht slaapt, is bv de matras te hard?
Ze sliep altijd enorm goed, ook al op dit matras. Dus hier ga ik niet vanuit.

Algemene update: heb gisteren het bedritueel eens anders aangepakt (waar we normaal niet van afwijken).
Ze leek oprecht verrast hierdoor, ik kon haar in bed leggen zonder dat ze ging huilen (normaal de standaard). Toen ging ze wel even staan, maar niet huilen. Beetje mopperend op de speen aan het sabbelen. Daarna liggen en slapen. Had de deur op een kier en rommelde wat.

Rond 23.00 uur kwam ze weer, volgens haar ritme.. Mijn partner legde haar neer met de speen en ze bleef liggen. Toen sliep ze tot 5.00 uur (!!!!) in haar eigen bed. Daarna wakker en nog half geslapen in ons bed.

Toeval, .. of niet? Wat het ook is geweest, het bewust ermee bezig zijn, geduldiger zijn,.. Jullie meedenken is sowieso al helemaal goud waard!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat ze misschien overdag te lang slaapt. Hier gaat dochter ook lastig naar bed als ik haar te lang laat slapen, en is zoon te vroeg wakker als hij te lang slaapt.

Voor de leeftijd van 2 jaar kun je haar 1,5 tot Max 2 uur per dag (en vanaf 2 jaar is 1 tot 1,5 uur voldoende).
Als ze overdag te lang slaapt, is ze ‘s avonds niet moe genoeg om te gaan slapen. En wordt ze misschien daardoor weer wakker rond 22/23u met de slaap uit. Dan slaapt ze door tot veeeel te vroeg met de slaap uit.

Ik zou dus morgen eens kijken hoe het gaat als je haar laat Max 1.5 uur laat slapen (12.30-14.00u). Laat bedtijd vallen 5 uur na het wakker worden.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven