Vader beloont dochter voor afvallen

29-06-2020 21:16 66 berichten
Hoi forummers,

Ik zit met het volgende dilemma: mijn dochter van 9 is iets te zwaar. (Volgens de statistieken zo'n 7 kilo.)
Haar vader en ik zijn sinds een jaar uit elkaar. Mijn ex is (zonder overleg met mij ) met haar via onze huisarts naar een diëtiste doorverwezen. Hij had wel al vaker bij mij aangegeven dat hij mijn dochter te zwaar vond. De diëtiste erkende dat ze inderdaad (iets) te zwaar is en heeft een plan van aanpak met hem besproken. Hij wil nu graag dat ik hier aan meewerk. Ik heb mijn twijfels over deze aanpak en heb gezegd dat ik het prima vind als hij dit op deze manier wil doen maar dat ik dit anders doe. Door haar bewust te maken van wat ze eet en door haar gezonde(re) keuzes te laten maken. Bijvoorbeeld: dat ze beter een stuk fruit kan nemen als een snoepje, een waterijs ipv een softijs, een cracker ipv een koekje enz.. Zonder dat ik haar gewicht benoem of laat merken dat ze te zwaar is maar meer met de boodschap dat dit voor iedereen gezonder/beter is. Verder eten wij redelijk gezond, pasta's en brood volkoren, zilvervliesrijst en veel groenten. Op doordeweekse dagen krijgen mijn kinderen (ik heb nog een dochter waarbij het gewicht geen probleem is) 1 snoepje en in het weekend een kommetje met chips. Naar mijn idee zou dit voldoende moeten zijn om haar op een gezonder gewicht te brengen, en zonder te benadrukken dat ze te dik is. Verder sport ze 2x in de week buiten school dus qua beweging lijkt me dit ook voldoende. Mijn ex vind van niet en wil persè dat ze die 7 kilo afvalt. Hij heeft haar zelfs toegezegd dat ze voor elke kilo die ze afviel, 5 euro van hem kreeg. Zo kon ze in totaal dus 35 euro verdienen. Toen ik dit van haar hoorde heb ik hem hierop aangesproken, dat ik dit geen goede aanpak vond. (Zacht uitgedrukt. ) Hij leek mijn standpunt te begrijpen en zei dat hij er niet zo bij stil had gestaan wat dit met haar zou kunnen doen. (Sinds dat hij met haar besproken heeft dat ze te zwaar is begint ze vaak zelf over haar gewicht te klagen bij mij en dat ze zich lelijk en dik voelt, hiervoor heeft ze dit nooit aangegeven!)
Vandaag kwamen mijn dochters terug van het weekend bij hem en vertelde mijn oudste dat ze 5 euro van haar vader had gekregen omdat ze afgevallen was. Ze heeft zich bij hem moeten wegen. Het lijkt er dus op dat ex toch zijn beloningssysteem doorzet tot die 7 kilo eraf zijn.
Wat vinden jullie hiervan? Gaat dit nu te ver of reageer ik overdreven als ik hier boos om wordt?
Ben bang dat mijn dochter hierdoor (nu al) veel te bewust wordt van haar uiterlijk / gewicht en dit een issue wordt voor haar.
Maak ik me terecht zorgen of loopt het wel los?
Alvast bedankt voor het lezen en jullie reacties!
Moet ze terugbetalen als ze weer aankomt?
Alle reacties Link kopieren
GinnyJones schreef:
29-06-2020 23:40
7 kilo overgewicht is natuurlijk best fors op die leeftijd. Dat je dat afdoet als "iets" zegt eigenlijk al genoeg. Als jij dit ook zo bagatelliseert richting vader dan snap ik in elk geval wel waarom hij zonder overleg naar de huisarts is gestapt. De stap naar een diëtist is goed, het kan nooit kwaad om naar het eetpatroon te kijken want die 7 kilo overgewicht komen wel ergens vandaan.

Ik vraag me af of jij geheel eerlijk bent over het aantal snoepjes en chipjes. Daarnaast geef je aan dat je volkorenpasta en zilvervliesrijst kiest. Dat laatste is natuurlijk prima maar hoe zit dat met de porties? Als ze te grote porties eet dan krijgt ze alsnog teveel binnen wat tot overgewicht kan leiden. Het is dus niet enkel wat je eet, maar ook hoeveel je daarvan eet.

Het beloningssysteem van vader is natuurlijk te belachelijk voor woorden en ook gewoon schadelijk voor jullie dochter. Maar wat jij doet, het probleem ontkennen/afzwakken en vader ondermijnen is net zo schadelijk. Het beste dat je nu kan doen is met vader samen naar de diëtist en met z'n drieën een correct plan van aanpak zoeken. Geef jouw zorgen aan, laat hem dat ook doen en zoek samen een middenweg.

Dit dus.
Verder vind ik het heel bijzonder dat jij het hebt over MIJN dochter, daar begint het probleem al.
Het is JULLIE dochter.
Jullie moeten SAMEN dit op een goede manier op zien te lossen.
En nee zeker niet met een geldelijke beloning.
-Puck schreef:
30-06-2020 00:20
Dit dus.
Verder vind ik het heel bijzonder dat jij het hebt over MIJN dochter, daar begint het probleem al.
Het is JULLIE dochter.
Jullie moeten SAMEN dit op een goede manier op zien te lossen.
En nee zeker niet met een geldelijke beloning.
Jij hebt het tegen anderen altijd over onze dochter/zoon en zegt nooit mijn dochter/zoon?
Alle reacties Link kopieren
Met 9 jaar zijn ze op hun zwaarst. Dat is bij meisjes net voor de groeispurt en dat kan een beetje overgewicht gladstrijken. Ik zou dus niet inzetten op afvallen, maar op gewicht blijven. Een beetje snuggere kinderdietist weet dat ook.
Overigens had mijn zus met 2 jaar al overgewicht, met 9 haar eerste dieet, en 35 jaar later nog steeds overgewicht, na een levenlang jojo’en. Haar dochter idem dito, soms heb je gewoon pech.
Alle reacties Link kopieren
puntillita schreef:
29-06-2020 22:43
7 kilo is veel voor een meisje van 9, die horen rond 30 kg te wegen. Jouw dochter weegt dan > 35 kilo? Jij kan vinden van niet, maar als dat zo is dan is je dochter wel te dik.
Uuuuh dat verschilt natuurlijk nogal hè. Ik was 1.55-1.60m toen ik 9 was, zou niet bepaald gezond zijn geweest als ik 30kg had gewogen.


TO, volgens welke statistieken is ze 7kg te zwaar? Wat is haar bmi?
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
30-06-2020 00:24
Jij hebt het tegen anderen altijd over onze dochter/zoon en zegt nooit mijn dochter/zoon?
Over het algemeen wel ja.
Maar waar het mij in dit geval om gaat is dat het voor het kind belangrijk is dat ze hier SAMEN 1 lijn in trekken. En niet bij mamma moet/mag ik dit en bij pappa weer wat anders. Heel verwarrend.
Dus samen met de diëtiste en/of huisarts over praten en een plan maken waar to, haar ex en het kind zich goed bij voelen.
Bladiebladiebla2016 schreef:
29-06-2020 22:44
Voor een kind van 9 vind ik 7 kilo niet 'iets' te zwaar. Ze is te dik. Vader pakt het door geld te geven misschien niet op de juiste manier aan maar hij doet er tenminste iets aan. Jij lijkt het niet echt serieus te nemen.
TO doet het wel degelijk op de juiste manier. Een kind is nog in de groei. Zolang ze niet meer aankomt, of weinig aankomt, zal ze dus langzaam een beter gewicht krijgen. Snap je dat niet?
En wie beweert dat het kind 7 kilo te zwaar is. Vader wil dat ze zo veel afvalt Dat zegt niets over wat ze écht aan overgewicht heeft. Btw je hebt kinderen van 9 die 1.25 zijn en die 1.40 zijn. Ze krijgen zo rond die leeftijd ook een groeispurt.
Kinderen hoeven eigenlijk nooit op dieet om af te vallen. Als ze een jaar niet aankomen zijn ze ook met flink overgewicht mooi op gewicht gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
30-06-2020 00:05
Moet ze terugbetalen als ze weer aankomt?
Terugbetalen x 2 of x 3 zelfs.

Als sanctie en om terug te betalen wat ze allemaal uit de kast teveel heeft opgegeten.


Wel benieuwd wat ie doet als ze straks anorexia krijgt en ineens 15 kilo afvalt.
Of ze dan nog altijd 5 euro per kilo krijgt.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Het kwaad is al geschiedt dus ik zou aanbieden mee te gaan naar de diëtist, en gezamenlijk een plan maken waar ieder zich aan houdt. Alle gezinsleden dus. Jouw ex moet op zijn beurt stoppen met belonen voor de kilo's die eraf zijn.
Laat hem een andere manier bedenken dat ze die euro kan verdienen en hou het luchtig.
-Puck schreef:
30-06-2020 00:55
Over het algemeen wel ja.
Maar waar het mij in dit geval om gaat is dat het voor het kind belangrijk is dat ze hier SAMEN 1 lijn in trekken. En niet bij mamma moet/mag ik dit en bij pappa weer wat anders. Heel verwarrend.
Dus samen met de diëtiste en/of huisarts over praten en een plan maken waar to, haar ex en het kind zich goed bij voelen.
En dus moet TO maar meegaan in het gestoorde gedrag van haar ex? Misschien moeilijk te begrijpen, maar er zijn vaders die niet aan samen doen, zelfs niet als je ons kind zegt.

(btw, ik ken rl niemand die dat doet, doen ze alleen op Viva.)
SanneH01 schreef:
30-06-2020 02:32
Het kwaad is al geschiedt dus ik zou aanbieden mee te gaan naar de diëtist, en gezamenlijk een plan maken waar ieder zich aan houdt. Alle gezinsleden dus. Jouw ex moet op zijn beurt stoppen met belonen voor de kilo's die eraf zijn.
Laat hem een andere manier bedenken dat ze die euro kan verdienen en hou het luchtig.
En wat nou als hij dat niet wil en het blijft doen? Hij heeft immers al toegezegd het niet te doen en doet het gewoon alsnog. Wat dan?
Alle reacties Link kopieren
Hmm, ik heb altijd begrepen dat anorexia niets te maken heeft met te dik zijn, maar met een verwrongen zelfbeeld. Ik zie dan ook eigenlijk geen probleem in vaders handelen, maar wél in dat van TO.
Vader vindt dochter al een tijdlang te zwaar en volgens de huisarts, de statistieken én de diëtist (en trouwens ook volgens TO zelf) heeft hij daar gelijk in. Dochter is dus kennelijk gewoon (te) dik. Het kan dan toch nooit slecht zijn om haar daarvan bewust te maken? Volgens mij krijgt ze dan een beter/gezonder zelfbeeld dan van een moeder die het kennelijk al een tijdlang alleen maar bagatelliseert.
Alle reacties Link kopieren
Wat is de aanpak van de diëtist dat je daar niet achter staat?

Vader maakt zich zorgen en door jouw nee gaat het plan van de diëtist niet werken. Maar pa zijn zorgen zijn daarmee niet opgelost en verzint dus maar andere methodes. Slimste is om pa nu niet aan te vallen, maar zijn zorgen serieus te nemen en een gezamenlijke aanpak voor te stellen waarin jullie je beiden kunnen vinden en dit geldplan meteen geditcht wordt.
Athan schreef:
30-06-2020 03:55
Hmm, ik heb altijd begrepen dat anorexia niets te maken heeft met te dik zijn, maar met een verwrongen zelfbeeld. Ik zie dan ook eigenlijk geen probleem in vaders handelen, maar wél in dat van TO.
Vader vindt dochter al een tijdlang te zwaar en volgens de huisarts, de statistieken én de diëtist (en trouwens ook volgens TO zelf) heeft hij daar gelijk in. Dochter is dus kennelijk gewoon (te) dik. Het kan dan toch nooit slecht zijn om haar daarvan bewust te maken? Volgens mij krijgt ze dan een beter/gezonder zelfbeeld dan van een moeder die het kennelijk al een tijdlang alleen maar bagatelliseert.
Bij anorexia spelen veel meer factoren dan een verwrongen zelfbeeld. Controledrang en geaccepteerd willen worden bijvoorbeeld.
anoniem_639a9136a72af wijzigde dit bericht op 30-06-2020 06:12
0.86% gewijzigd
rumforviva schreef:
30-06-2020 04:54
Bij anorexia spelen veel meer factoren dan een verwrongen zelfbeeld. Controledrang bijvoorbeeld, en geaccepteerd willen worden bijvoorbeeld.
En met de geldelijke beloning kun je als ouder alle drie de hierboven genoemde factoren stimuleren. Tel uit je winst.

Verder lijkt het mij goed als TO zich echt even verdiept in een gezond eetpatroon. Want softijs vervangen door waterijs en snoep door fruit is een druppel op een gloeiende plaat. Hoeveelheden zijn ook van belang en welk fruit maakt ook nog uit.

Qua calorieën kun je beter 1 dropje eten dan een handje druiven bijvoorbeeld.
Dropje 13 kcal
125 gram Druiven 95 kcal

Dus wat is een verstandige keuze?
Bedankt voor alle reacties zover!
Ik zal vandaag nog even wat meer inhoudelijk reageren.
Alle reacties Link kopieren
Nemain• schreef:
30-06-2020 02:45
En dus moet TO maar meegaan in het gestoorde gedrag van haar ex? Misschien moeilijk te begrijpen, maar er zijn vaders die niet aan samen doen, zelfs niet als je ons kind zegt.

(btw, ik ken rl niemand die dat doet, doen ze alleen op Viva.)
Ik heb een vriendin die dat doet.
Verder is ze leuk, uiteraard, anders was ze mijn vriendin niet, maar dat 'onze' dochter irriteert me mateloos.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Heb jij zelf ook overgewicht TO?

Ik vind eigenlijk dat pa het niet zo gek aanpakt. Hij uit zijn zorgen tegen jou, de Ha én een diëtiste. Wat heb jij gedaan?

De financiële prikkel kan ook positief uitpakken. Zo kreeg ik 1000 gulden (voor een rijbewijs) als ik tot mijn 18e niet rookte. Dat zat echt wel in mijn achterhoofd toen ik op het school stond. En ik heb echt wel wat aangeboden, losse sigaretten gerookt, maar nooit echt ‘begonnen’.

Kinderen kunnen kei hard voor elkaar zijn en als ze over een paar jaar naar het voortgezet onderwijs gaat, wil ze niet dat ze opvalt vanwege haar lichaamsomvang. Wanneer ze gaat puberen wordt jouw mening ineens veel minder belangrijk, maar spiegelt ze zich aan (de mening van) de groep.

Waarom bagatelliseer jij het overgewicht van je kind?
Waarom wilde jij de situatie houden zoals hij was? Waarom vindt jij overgewicht bij een jong kind geen probleem? Wat is jouw oplossing?
Nou, volgens mij is jou wel duidelijk dat de meesten 7 kg overgewicht teveel vinden. Dus dat ga ik niet meer herhalen. Ik denk dat je zelf ook wel weet dat je kind te zwaar is.

Ga anders mee naar de diëtist. Ik vind het namelijk wel heel verstandig van jouw ex. Je geeft aan dat jullie ook heel gezond eten. Volkoren producten en fruit. Dat is natuurlijk heel goed. Maar wellicht dat jullie toch nog (verborgen) ongezonde dingen eten. Misschien dat ze je nog tips kan geven. Ik vind beloning door papa ook geen goed idee. Dat zou ik ook met de diëtist overleggen.

Ik begrijp dat je dochter al een 1 kg is afgevallen (ivm 5 euro van papa). Heel knap, hoe hebben jullie dat gedaan? Toch met behulp van de diëtist?
menta schreef:
30-06-2020 04:31
Wat is de aanpak van de diëtist dat je daar niet achter staat?

Vader maakt zich zorgen en door jouw nee gaat het plan van de diëtist niet werken. Maar pa zijn zorgen zijn daarmee niet opgelost en verzint dus maar andere methodes. Slimste is om pa nu niet aan te vallen, maar zijn zorgen serieus te nemen en een gezamenlijke aanpak voor te stellen waarin jullie je beiden kunnen vinden en dit geldplan meteen geditcht wordt.
Precies dit!
Mijn dochter was op haar 10e uitgegroeid en ze werd ook ongesteld op die leeftijd. Ik weet niet meer hoe lang ze was op haar 9e, maar ik gok dat dat tegen de 1.70 m aanliep. Als ze toen 30 kg had gewogen, was dat een levensgevaarlijke bmi geweest.

Ik kijk even op de bmi meter voor kinderen: als ze 55 kg had gewogen, dan was dat goed geweest, had ze 62 kg gewogen (7 kg meer) dan was ze (met een bmi van 21,5!) te zwaar geweest. (een bmi van 19,4 is kennelijk op die leeftijd al te zwaar).
Alle reacties Link kopieren
Je kind is (mogelijk veel) te dik en dat is ongezond. Jij wil er niet echt wat aan doen, maar ex wel.

Jouw kijk op beweging is ver onder de maat. 'Kind sport 2 keer per week, dus dat is voldoende' => nee, kinderen wordt aangeraden om 1 uur per dag matig intensief te bewegen en daarnaast 3 keer per week spier- en botversterkende activiteiten te doen. Liever nog meer.

Daarnaast is je kijk op eten is onjuist; je wordt niet dik van ongezond eten, maar van teveel eten en/of te weinig bewegen. Met jou 'gezonde' keuzes is het nog steeds prima mogelijk om te dik te blijven.

Feit is dat als je als volwassene te dik bent, je statistisch hogere kansen hebt op gezondheidsklachten en dat je statistisch eerder dood zult gaan. Daarnaast is de kans groter dat jouw kind later te dik wordt omdat ze nu te dik is. Je ex ziet de ernst van de situatie in en probeert daar wat aan te doen. Ik denk dat geldelijk belonen niet de manier is, maar hij doet in ieder geval iets. Jij niet.
Wat een verschillende reacties!
Ik zal nog even wat extra info geven: mijn ex en ik zijn allebei aan de smalle kant, ex heeft zelfs ondergewicht nu. Hij was vroeger als kind ook ietwat mollig maar dit is vanzelf goed gekomen in zijn puberteit. Overgewicht zit er dus van allebei de kanten ( in volwassenheid) niet echt in. Dochter is altijd aan de zware kant geweest, al vanaf baby. Ben zelf al eens jaren geleden met haar naar (een andere) diëtiste geweest en deze heeft toen tips gegeven (zoals een paar die ik in mijn eerste bericht genoemd heb) maar ook gezegd dat ze (dochter) wel haarzelf moest blijven. Qua porties eet ze zeker niet te veel, dit hou ik goed in de gaten. Het getal 7 komt van mijn ex, ik denk dat dit bij de huisarts of diëtiste eruit gekomen is. Dit ga ik nog navragen.
Ik heb voor nu besloten dat ik eerst met de diëtiste contact opneem wat het verstandigste is. Daarna wellicht met ex om de tafel om onze uiteenlopende ideeën te bespreken en tot een oplossing te komen.

Bedankt tot zover!
Alle reacties Link kopieren
Het probleem met betalen per kilo is dat een kind nog groeit. Dan valt ze nu een paar kilo af maar straks komen er centimeters bij en dan automatisch ook weer kilo's. Het is dus realistischer om een bepaald aantal centimeters niet bij te komen.

Maar goed. Ik vermoed dat de aanpak van de dietiste niet veel zal afwijken van hetgeen je zelf ook al schrijft: gezond eten, af en toe een snoepje, chips niet uit de zak maar in een bakje. Moet je heel ver mee komen.

Nadeel van de betaling is dat je straks kans hebt dat de andere dochter dat geld ook wil....
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Solomio schreef:
30-06-2020 07:27
Ik heb een vriendin die dat doet.
Verder is ze leuk, uiteraard, anders was ze mijn vriendin niet, maar dat 'onze' dochter irriteert me mateloos.
Mazzel voor haar dat ze verder leuk is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven