Vraagje aan de moeders van dochters (menstruatie)

14-09-2020 15:38 68 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn dochter van 14 is sinds een paar maanden ongesteld en dat dan ook nog zeer onregelmatig, soms zelfs om de twee weken. Ze doet fanatiek aan wedstrijdzwemmen maar kan (nog) niet overweg met tampons; allerlei soorten al geprobeerd, ook met inbrenghuls. Ze geeft aan dat het pijn doet met als gevolg dat ze eigenlijk continu trainingen moet missen. Hebben jullie ervaring, tips of adviezen, zijn er nog andere dingen die we kunnen proberen?
Alle reacties Link kopieren
Zeker de 1e 3 jaar kan het nog onregelmatig zijn.
Om nu maar gelijk aan de pil te beginnen, ik zou het niet doen.
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Onze dochter werd op haar 10de ongesteld. Ook meteen heel hevig en onregelmatig. Na een paar maanden aanklooien is ze met de pil gestart, meteen doorgeslikt. Zo'n 2 x per jaar heeft ze een doorbraakbloeding, dan stopt ze even.
Voor haar echt ideaal, ze heeft ASS en een verstandelijke beperking. Ze heeft veel hulp nodig bij lichamelijke verzorging, dus ze kan zichzelf niet (goed) verschonen.
girasole3 schreef:
14-09-2020 16:03
Dit ben ik echt niet met je eens. Er wordt steeds meer duidelijk dat meiden <18 (zeer ernstig) depressief kunnen worden van de pil.
Daar heeft mijn huisarts het een paar maanden geleden niet eens over gehad, bijzonder wel dat dat niet genoemd wordt.
Alle reacties Link kopieren
Luci_Morgenster schreef:
14-09-2020 15:42
De pil en dan doorslikken.
Prikpil.
Is het fijnst mbt sporten want geen ongesteldheid meer.

Menstruatiecup.
Ik kon de pil doorslikken wat ik wilde maar ik ‘ menstrueerde ‘ gewoon door....bij mij hielp dat echt niet, de pil doorslikken.
pamelacourson schreef:
14-09-2020 16:09
Dit kun je natuurlijk heel goed in de gaten houden. Ook tegen het meisje zelf zeggen dat ze aan de bel moet trekken als haar stemming verandert.
Mijn dochter (nu 16) heeft nergens last van. De eerste paar dagen was ze de nachts misselijk en verder heeft ze nergens last van gehad. Ook mijn stiefdochters niet. Het hoeft geen probleem te zijn, zolang je het maar goed in de gaten houdt.
Off topic: hoe is het nu met haar?
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
14-09-2020 16:20
Daar heeft mijn huisarts het een paar maanden geleden niet eens over gehad, bijzonder wel dat dat niet genoemd wordt.
Dat wel, inderdaad. Onze huisarts vond het ook meteen prima, hij heeft er ook helemaal niets over gezegd.
Tampons kunnen ook pijn doen bij het inbrengen doordat de ingang te droog is. Dan krijg je dus wrijving en dan is het bijna niet te doen. Een vingertipje glijmiddel over het randje van de vaginawand verhelpt dat. Zo een paar menstruaties oefenen en uiteindelijk bouwt ze vanzelf genoeg ervaring op om ook zonder te kunnen. Menstruatiecup gebruik ik zelf ook, maar geloof niet dat ik daar uit was gekomen op mijn 14e...
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
14-09-2020 16:00
Waarom. moet ze tampons gebruiken? Ik heb het altijd ondingen gevonden. In mijn jeugd was ik ook wedstrijdzwemmer, nooit een probleem geweest
Hoe deed jij dat dan? Als je iedere twee weken flink menstrueert en geen tampons gebruikte? Maandverband in je zwempak lijkt me niet handig en het gewoon maar laten lopen ook niet. Dan maar steeds afmelden?
Star3 schreef:
14-09-2020 16:20
Daar heeft mijn huisarts het een paar maanden geleden niet eens over gehad, bijzonder wel dat dat niet genoemd wordt.
Naar is dat he, dat huisartsen nog steeds geen goede voorlichting geven. De pil kan echt veel verhelpen maar het is wel een mix hormonen wat gekke dingen met je lijf en geest kan doen.

En hoe weet een pubermeisje of ze neerslachtig is vanwege puberproblemen of vanwege de pil? Ik vond dat zelf vroeger erg lastig en dacht dat het gewoon was om je zo te voelen als je "geen kind meer bent".

Gelukkig werkt het niet bij iedereen zo! Maar TO ik zou toch eerst wat andere opties uitproberen. Misschien is beetje oefenen af en toe al genoeg voor haar.
SimpeleZiel schreef:
14-09-2020 16:37
Naar is dat he, dat huisartsen nog steeds geen goede voorlichting geven. De pil kan echt veel verhelpen maar het is wel een mix hormonen wat gekke dingen met je lijf en geest kan doen.

En hoe weet een pubermeisje of ze neerslachtig is vanwege puberproblemen of vanwege de pil? Ik vond dat zelf vroeger erg lastig en dacht dat het gewoon was om je zo te voelen als je "geen kind meer bent".

Gelukkig werkt het niet bij iedereen zo! Maar TO ik zou toch eerst wat andere opties uitproberen. Misschien is beetje oefenen af en toe al genoeg voor haar.
Inderdaad..

Ik begon met 16 jaar met de pil en kreeg er neerslachtigheid en depressieve stemmingen van weer mee gestopt toen ik 18 was, daarna op advies van huisarts nooit meer aan begonnen. En ik zou ook niet zomaar beginnen met prikpil, als je niet weet hoe je erop reageert zit het wel al die maanden in je lichaam...
Alle reacties Link kopieren
Star3 schreef:
14-09-2020 16:22
Off topic: hoe is het nu met haar?
Het gaat eindelijk een stuk beter! Nog steeds geen idee wat het nou is/was, maar ik ben heel blij. Lief dat je het vraagt! :heart:
Ik zou de pil proberen, om de 2 weken ingesteld zijn is vreselijk.

Mijn dochter was elke maand een paar dagen uitgeschakeld door de pijn, kon dan ook niet naar school. Ze vindt de pil heel fijn.
pamelacourson schreef:
14-09-2020 16:50
Het gaat eindelijk een stuk beter! Nog steeds geen idee wat het nou is/was, maar ik ben heel blij. Lief dat je het vraagt! :heart:
Nou dat werd ook wel tijd; gelukkig gaat het beter!
Star3 schreef:
14-09-2020 16:20
Daar heeft mijn huisarts het een paar maanden geleden niet eens over gehad, bijzonder wel dat dat niet genoemd wordt.
Vooral de Microgynon 30 staat er om bekend. In > 1990 was dat algemeen bekend.
girasole3 schreef:
14-09-2020 16:03
Dit ben ik echt niet met je eens. Er wordt steeds meer duidelijk dat meiden <18 (zeer ernstig) depressief kunnen worden van de pil.
Kan, maar kan ook juist niet. Ik doe het beter op de pil dan eraf. PMS en depressies verdwenen als sneeuw voor de zon.

Nog steeds... dus aan de prikpil en geen PMS meer en geen AD meer nodig.
Alle reacties Link kopieren
Is het bloedverlies wel zodanig veel/weinig dat ze altijd iets moet gebruiken?

OB mini pro comfort al geprobeerd? Van sommige andere merken vind ik zo'n droge prop watten ook niet fijn aanvoelen op dagen dat ik amper bloedverlies heb.
Alle reacties Link kopieren
MrsNiceGuy schreef:
14-09-2020 15:57
Geen dochter, maar uit eigen ervaring want ik vond het als jong meisje ook erg moeilijk. Een tampon met een hardere plastic inbrenghuls is het gemakkelijkst. Eventueel met wat glijmiddel. Als je een kartonnen inbrenghuls hebt, druk je die te makkelijk plat.

Afbeelding

Deze inderdaad. Mij lukte het als puber ook niet, tot een vriendin me aanraadde om het met wat nivea te proberen (bij gebrek aan een glijmiddel). Toen ook zoals het plaatje staand, met een been op bed, geprobeerd. En het lukte.

Om deze reden aan de pil gaan, jakkes, zeker zo vroeg, ik zou het mijn kind niet aandoen.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
14-09-2020 17:16
tot een vriendin me aanraadde om het met wat nivea te proberen (bij gebrek aan een glijmiddel).
Zo krijg je er ook nog schimmel bij.
huisduif schreef:
14-09-2020 17:40
Zo krijg je er ook nog schimmel bij.
Dan met kokosolie. Dat is op natuurlijke basis en wordt ook als glijmiddel in de overgang geadviseerd.
huisduif schreef:
14-09-2020 17:40
Zo krijg je er ook nog schimmel bij.
Glijmiddel zorgt voor schimmel?
Nickii schreef:
14-09-2020 15:55
Ik heb zelf ook altijd last van tampons. Inbrengen en vooral uithalen al vreselijk, maar voel ze ook continu pijnlijk zitten. Menstruatiecup kan ik daarentegen probleemloos gebruiken, wou dat ik die jaren eerder had ontdekt! Maar ze moet er al wel aan toe zijn om dat te proberen.

De pil is misschien ook nog het overwegen waard?
Als je hem goed inbrengt voel je hem niet. Je moet hem schuin steken. En pijn bij uithalen, dan is het te vroeg of de tampon te groot.
Ik kan me dit nog goed herinneren van toen ik jong was. Ik wilde zo graag kunnen zwemmen maar het lukte echt niet. Toch bleef ik stug oefenen en opeens lukte het! Misschien een wat ranzig detail maar wat bij mij werkte: eerst even goed diep met een vinger voelen. Dan voel je ook de “bocht” die de tampon moet maken. En zorg dat het glijdt.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties, wordt zeer gewaardeerd! Ik push het niet, ik laat haar lekker prive wat oefenen en leg er geen druk op, dat werkt toch alleen maar averechts. Vind het voor haarzelf wel erg sneu dat het meteen zo heftig is en dat ze niet kan zwemmen. Ik vind de tip van het glijmiddel wel een goede, die ga ik proberen! Voor de pil vind ik haar nog te jong, maar als het echt niet beter of anders wordt ga ik het wel overwegen.
Alle reacties Link kopieren
Voelen met haar vinger is ook een goede, maar dat lukt ook niet :(
Alle reacties Link kopieren
girasole3 schreef:
14-09-2020 16:03
Dit ben ik echt niet met je eens. Er wordt steeds meer duidelijk dat meiden <18 (zeer ernstig) depressief kunnen worden van de pil.
Goh, ik neem toch liever advies van de huisarts, dan van jou

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven