Vrijwillig hulp vragen echt zo erg

13-04-2021 09:21 50 berichten
Alle reacties Link kopieren
Overal lees ik nooit zelf jeugdzorg inschakelen of om hulp vragen. Voor je het weet zit je aan ze vast aan ze e jn het ergste geval ben je je kinderen kwijt. Vooral als alleenstaande moeder.

Is het echt zo erg? Lijkt me juist dat als je om hulp vraagt je het goed wil doen als ouder. Zolang er niks ernstigs is zoals verslavingen, mishandeling en verwaarlozing kunnen ze toch niet zomaar je kinderen weghalen?

Waar komen al die verhalen vandaan? Zit hier waarheid in?
Alle reacties Link kopieren
Wat is jeugdzorg? Is dat veilig thuis? Of is dat het CJG?
Wattenbolleke schreef:
13-04-2021 12:47
Wat is jeugdzorg? Is dat veilig thuis? Of is dat het CJG?
Het is nu cjg geloof ik. Ik hou al die interessante naamsveranderingen niet bij hoor.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
13-04-2021 12:51
Het is nu cjg geloof ik. Ik hou al die interessante naamsveranderingen niet bij hoor.
Cjg is het consultatiebureau bijvoorbeeld. Veilig thuis is het vroegere AMK. Advies meldpunt kindermishandeling.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
13-04-2021 12:44
Nee, niet om alleen die trui, maar ook niet alleen om keiharde mishandeling of verwaarlozing.
Een combinatie van een kind met ontwikkelingsachterstand, een melding (kan al gedaan worden als buren bv een ruzie horen) en een foutje in een GGZ-dossier kan ook al genoeg zijn.
Eens. Mijn zoon heeft autisme en een verstandelijke beperking en de allereerste indicatie die hij kreeg voor het kinderdagcentrum moest ook worden geregeld via Bureau Jeugdzorg, pas toen hij daar eenmaal zat ging het via het CIZ. Ik heb in het gesprek dat ik daar heb gehad geen moment het idee gehad dat ze twijfelden aan ons als ouders, het was puur een inventarisatie van wat er nodig was.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Wattenbolleke schreef:
13-04-2021 12:52
Cjg is het consultatiebureau bijvoorbeeld. Veilig thuis is het vroegere AMK. Advies meldpunt kindermishandeling.
Oh, je weet het zelf. Vanwaar de vraag dan?
Ik ken die club toen het nog jeugdzorg heette.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
13-04-2021 12:56
Oh, je weet het zelf. Vanwaar de vraag dan?
Ik ken die club toen het nog jeugdzorg heette.
Ik weet wat beide clubs zijn, maar niet wat er precies onder ‘jeugdzorg’ valt. Dat klinkt namelijk heel zwaar, terwijl het cjg volgens mij lang zo zwaar niet is. Daarom mijn verwarring.
Oh. Nu is het jeugd en gezinsbeschermers.
Nou ja, hoe dan ook, ik voel de spanning in mijn lijf oplopen nu ik alleen maar denk aan die periode. Ik verlaat dit topic.
Alle reacties Link kopieren
Te laat
Alle reacties Link kopieren
suzyqfive schreef:
13-04-2021 12:27
OTS was voor mijn vriend uiteindelijk een opluchting. Het was echt niet zo erg dat ze zich overal mee bemoeiden maar hier was het omdat de kinderen klem zaten tussen vader en moeder, en dan niet door vaders toedoen maar eigenlijk door de oma aan moeders kant. Ze zaten er vooral tussen omdat moeder niet leerbaar is, ze labiel is en zeer beïnvloedbaar. Door de OTS kwam er rust in de communicatie en zij hebben grootouders op een flink zijspoor kunnen zetten. Hierdoor kwam er rust. Helaas keert alles weer terug nu de OTS eraf is want Oma zit er alweer voortdurend tussen te stoken.
Dat toont maar weer aan hoe willekeurig ze te werk gaan.

Opa was het niet eens met onze relatie en bedacht dus maar dat de vader van mijn kind bij mij weg moest gaan en dat hij en zijn zoon kind wel zouden opvoeden. Moeder moest maar uit beeld verdwijnen.

Nadat vader en ik uit elkaar waren gegaan
Vind jeugdzorg dat kind maar uit huis moest want hij moest de vrijheid hebben om opa te zien. Nu woont kind in een woongroep.
Uithuis schreef:
13-04-2021 15:19
Dat toont maar weer aan hoe willekeurig ze te werk gaan.

Opa was het niet eens met onze relatie en bedacht dus maar dat de vader van mijn kind bij mij weg moest gaan en dat hij en zijn zoon kind wel zouden opvoeden. Moeder moest maar uit beeld verdwijnen.

Nadat vader en ik uit elkaar waren gegaan
Vind jeugdzorg dat kind maar uit huis moest want hij moest de vrijheid hebben om opa te zien. Nu woont kind in een woongroep.

Ik geloof dan weer niet dat dit het hele verhaal is.
Te veel schrijnende gevallen gezien in mijn omgeving. Hulp inschakelen goed idee mits bij de juiste partij. Huisarts is een hele goede eerste ingang.
KooktMetKnoflook schreef:
13-04-2021 10:59
Het maakt niet uit wiens 'schuld' het is; probleem is dat er een enorme macht is, namelijk de macht om in gezinnen in te grijpen, hulp te verplichten en zelfs kinderen uit huis te plaatsen.

Ik vind het helemaal niet interessant bij welk poppetje die macht nu precies ligt, belangrijker is: er is geen controle of tegenmacht.
Die rapporten worden eenzijdig opgesteld, niet gecontroleerd, maar ze worden wel opgevolgd.

Dat is toch heel eng?

Heel eng.

https://youtu.be/_hu4UYi_mxE
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus werkt bij jeugdzorg en vertelt weleens wat -overigens altijd geanonimiseerd!- en ik hoor schrijnende verhalen. Maar de meeste ouders zijn coöperatief en willen het beste voor hun kind. En als er in een gezin 1 probleem met 1 kind speelt, zoals bij jou, dan hoef je toch niet bang te zijn voor uithuisplaatsing?

Je bent niet verslaafd, mishandelt je kinderen niet, hebt goed contact met de school van je kind, hebt contact met andere ouders, gaat naar het consultatiebureau, hebt een normale baan, laat je kinderen niet nachten alleen thuis, ze dragen passende kleren, krijgen voldoende te eten? Geen problematische schulden (dus je laat je niet in met dubieuze geldverstrekkers) je bent geen katvanger, hebt een normaal iq? Geen vechtscheiding met een ex waar je niet tegenop kunt? Je ontvangt geen mannen aan huis voor een privébezoek?

Gewoon contact opnemen met de huisarts en als hij je verwijst naar jeugdzorg, de hulp gewoon aannemen.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Alle reacties Link kopieren
evelien2010 schreef:
13-04-2021 11:04
Kinderen worden echt niet zomaar weggehaald. Die verhalen komen vaak van ouders die zelf geen of weinig inzicht hebben in hun eigen handelen.

De gemiddelde gezinsvoogd is heel erg druk. En pleeggezinnen zijn er al jaren te kort. Dan zit men niet te wachten op nog meer (dure) hulp als een lichtere vorm beter werkt.

Men kijkt juist eerder naar lichtere vormen van hulp. Of ondersteuning uit de directe omgeving of hulp op school in het gezin zelf.
helemaal mee eens.
Iemand de zaak Nakad gevolgd?
Alle reacties Link kopieren
Kroonprinses schreef:
13-04-2021 15:44
Iemand de zaak Nakad gevolgd?
eerst wel maar afgehaakt.
Alle reacties Link kopieren
ninanoname schreef:
13-04-2021 15:31
Mijn zus werkt bij jeugdzorg en vertelt weleens wat -overigens altijd geanonimiseerd!- en ik hoor schrijnende verhalen. Maar de meeste ouders zijn coöperatief en willen het beste voor hun kind. En als er in een gezin 1 probleem met 1 kind speelt, zoals bij jou, dan hoef je toch niet bang te zijn voor uithuisplaatsing?

Je bent niet verslaafd, mishandelt je kinderen niet, hebt goed contact met de school van je kind, hebt contact met andere ouders, gaat naar het consultatiebureau, hebt een normale baan, laat je kinderen niet nachten alleen thuis, ze dragen passende kleren, krijgen voldoende te eten? Geen problematische schulden (dus je laat je niet in met dubieuze geldverstrekkers) je bent geen katvanger, hebt een normaal iq? Geen vechtscheiding met een ex waar je niet tegenop kunt? Je ontvangt geen mannen aan huis voor een privébezoek?

Gewoon contact opnemen met de huisarts en als hij je verwijst naar jeugdzorg, de hulp gewoon aannemen.
Dit dus! Jeugdzorg heeft het echt druk genoeg met dit soort situaties. Lichte hulpvragen laten ze graag aan andere partijen over. En je kind weghalen is wel het laatste wat ze willen als er al te weinig plekken zijn voor kinderen van ouders met bovengenoemde problemen (vaak ook nog meerdere problemen tegelijk).
Om welke soort problematiek gaat het TO?
Ik heb voor kind cjg ingeschakeld. Inmiddels al 6 jaar af en aan hulp(traumaverwerking/jeugdpsycholoog etc)
Ik heb nooit het gevoel gehad dat de controle bij mij weggehaald werd.
anoniem_360889 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 18:03
19.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
De mensen die zeggen dat het wel meevalt hebben er zelf nooit mee te maken gehad

Of ze hebben zelf meldingen gedaan.

Ik wordt in dit topic niet geloofd. Darkside heeft de berichten verwijderd.

De mensen met negatieve ervaringen durven daar vaak niet over te praten. Ze houden hun mond.

Er zijn in Nederland heel veel uit huis geplaatst kinderen. Veel meer dan in België, Duitsland of Denemarken.

Zijn Nederlandse ouders dan zoveel slechter?
Of is jeugdzorg hier wat te overactief.
Alle reacties Link kopieren
Uithuis schreef:
13-04-2021 15:19
Dat toont maar weer aan hoe willekeurig ze te werk gaan.

Opa was het niet eens met onze relatie en bedacht dus maar dat de vader van mijn kind bij mij weg moest gaan en dat hij en zijn zoon kind wel zouden opvoeden. Moeder moest maar uit beeld verdwijnen.

Nadat vader en ik uit elkaar waren gegaan
Vind jeugdzorg dat kind maar uit huis moest want hij moest de vrijheid hebben om opa te zien. Nu woont kind in een woongroep.
Gaat er een belletje af bij jou ofzo bij dit soort topics?
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Uithuis schreef:
13-04-2021 18:02
De mensen die zeggen dat het wel meevalt hebben er zelf nooit mee te maken gehad

Of ze hebben zelf meldingen gedaan.

Ik wordt in dit topic niet geloofd. Darkside heeft de berichten verwijderd.

De mensen met negatieve ervaringen durven daar vaak niet over te praten. Ze houden hun mond.

Er zijn in Nederland heel veel uit huis geplaatst kinderen. Veel meer dan in België, Duitsland of Denemarken.

Zijn Nederlandse ouders dan zoveel slechter?
Of is jeugdzorg hier wat te overactief.
Ik heb aan alle kanten gestaan dus genoeg ervaring.

Bij een opvoedingsprobleem klop je, laagdrempelig, aan bij het CJG, zij kijken dan welke hulp er nodig is. Zij hebben een soort regiefunctie ism het wijkteam (wat in veel steden vrijwel hetzelfde is). Bij kleine opvoedingsproblemen bieden ze eerst zelf hulp. Ze observeren en kijken of ze met jou de hulpvraag kunnen oplossen. Soms is er meer nodig, bijvoorbeeld hulp van een psycholoog of orthopedagoog. Dan krijg je daarvoor een doorverwijzing. het CJG is het vroegere consultatiebureau maar dan voor kinderen tm 18.

Jeugdzorg komt in beeld wanneer een kind niet veilig kan opgroeien. Bijvoorbeeld wanneer meerdere meldingen bij veilig thuis zijn gedaan en veilig thuis oordeelt dat er meer nodig is dan wat de laagdrempelige zorg kan bieden. Een OTS komt pas als een van de laatste opties. Een kind uit huis plaatsen gebeurt alleen wanneer het kind klem zit, en thuis (tijdelijk) niet veilig kan opgroeien.

Ik heb bijvoorbeeld bij het CJG aangeklopt omdat ik mijn peuter destijds maar moeilijk kon laten luisteren. Van baby af aan was ze enorm impulsief en snel afgeleid. Ze hebben geholpen met wat handvatten om daar beter mee om te kunnen gaan. Toen ze ouder werd zijn we uiteindelijk bij de jeugdpsychiatrie geweest en heeft ze de diagnose ADD gekregen. Ook nu ze naar het VO gaat heeft ze daar weer even ondersteuning van.
Ik heb met OTS te maken gehad met mijn stiefkinderen.
En ja, ik heb zelf ook meldingen gedaan, nooit zonder kennisgeving aan ouders en altijd met toestemming van het kind zelf. Als school probeer je te kijken wat je, zonder zo'n melding, kan bereiken met kind en ouders. Maar als een kind niet meer naar huis durft omdat er een tirannieke ouder het opwacht dan is een melding wel de enige weg om de juiste hulp te krijgen.

Mijn ervaring zegt ook, hoe beter je je als ouder inzet hoe makkelijker het allemaal verloopt. En we horen, bij zoals veel dingen, vooral de negatieve kanten maar niet de ouders die blij zijn geweest met de interventies.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
Alle reacties Link kopieren
Uithuis schreef:
13-04-2021 18:02
De mensen die zeggen dat het wel meevalt hebben er zelf nooit mee te maken gehad

Of ze hebben zelf meldingen gedaan.

Ik wordt in dit topic niet geloofd. Darkside heeft de berichten verwijderd.

De mensen met negatieve ervaringen durven daar vaak niet over te praten. Ze houden hun mond.

Er zijn in Nederland heel veel uit huis geplaatst kinderen. Veel meer dan in België, Duitsland of Denemarken.

Zijn Nederlandse ouders dan zoveel slechter?
Of is jeugdzorg hier wat te overactief.
heb je ook links naar die cijfers? Google vindt alleen wat hele oude onderzoeken waarin wat europese cijfers staan
Meeste mensen hebben geen benul hoeveel macht jeugdzorg heeft en soms met de beste bedoelingen erg veel onherstelbare schade kan aanrichten. Voorbeelden te over.

Ik zou als het enigszins kan er verre van blijven. Genoeg andere ingangen voor hulp bij opvoeding of problemen.

Overigens zelf geen directe ervaring mee, wel via via. Dan gaat het om normale, fatsoenlijke en capabele ouders. Je moet van goede huize komen om je te kunnen verweren tegen dergelijke instellingen.
anoniem_318965 wijzigde dit bericht op 13-04-2021 22:08
26.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hetvrijewoord schreef:
13-04-2021 22:05
Meeste mensen hebben geen benul hoeveel macht jeugdzorg heeft en soms met de beste bedoelingen erg veel onherstelbare schade kan aanrichten. Voorbeelden te over.

Ik zou als het enigszins kan er verre van blijven. Genoeg andere ingangen voor hulp bij opvoeding of problemen.
Jeugdzorg kan het niet snel goed doen,, omdat ze altijd in een situatie werken met slachtoffers.
De mensen die ik ken, zouden graag willen dat ze vaak meer konden doen voor ene gezin, er komen schrijnende situaties langs. En met "meer doen" bedoelen ze echt niet uit huis plaatsen. Want ik ken geen jeugdzorger, die daar lol aan beleeft
lilalinda schreef:
13-04-2021 21:57
heb je ook links naar die cijfers? Google vindt alleen wat hele oude onderzoeken waarin wat europese cijfers staan


https://www.ggztotaal.nl/nw-29166-7-382 ... uiten.html

Dit stuk gaat voornamelijk over de gesloten jeugdzorg maar lees de laatste alinea ook eens.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven