Wanneer laatste fles afbouwen?

02-03-2020 12:15 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

Ons dochtertje van 4 maanden zit nog op 6 flessen per dag (120 ml + 4 schepjes per fles).
Ze krijgt meestal tussen 18.30 - 19.00 een fles en dan haar laatste fles rond 22.00 uur. Het liefst wil ik deze fles laten vervallen. Ze drinkt haar laatste fles ook altijd slapend.
Over het algemeen slaapt ze altijd door tot 05.00 - 06.00 (behalve de laatste paar dagen, ze is nogal verkouden).
Nu is het alleen zo dat als ik 150 ml + 5 schepjes ga geven ze gewoon rustig 70 ml laat staan. Ik kan dus overgaan op 5 flessen van elk 150 ml, maar ze drinkt ze niet allemaal leeg.
Van haar flesje van 120 ml laat ze 9 van de 10x ook 30 ml staan.

Vind het moeilijk wat nu te doen. Wel of niet de laatste fles laten vallen. We geven haar ook wel eens de laatste fles rond 23.00 uur. Dit is meestal in het weekend, maar het is niet dat ze dan ook langer slaapt als ze haar fles later krijgt. Ze wordt gewoon normale tijd wakker.

Ik kan haar niet met mijn 2 oudste kinderen vergelijken gezien zij als extreem dysmatuur geboren is en mijn 2 oudsten niet. Als ik terug zoek hoe zij het deden zaten zij al vrij snel op 5 flesjes. al met een maandje of 2 a 3 en ook de hoeveelheid per fles was bij hen meer.

Heeft iemand tips?
Ik heb mijn dochter (op de eerste weken na) niet wakker gemaakt voor een late fles. Weleens geprobeerd hoor, maar ze sliep er niet langer door. Toen dochter vanzelf overging op een fles minder, ging ze juist wat meer drinken van de andere flessen. Dus ze regelde het zelf goed.
Mijn dochter is ook dysmatuur geboren, maar was niet zó licht als jouw dochter. Ik weet dus ook niet of jullie nog onder controle zijn van het ziekenhuis en je specifieke adviezen hebt mbt de hoeveelheid voeding.
Uiteraard aannemend dat je geen specifieke instructies meer hebt van de kinderarts: wat gebeurt er als je haar gewoon niet wakker maakt voor die laatste fles? Want als ze er zelf wakker voor wordt, heeft ze hem blijkbaar nog nodig. En zo niet, dan is hij vanaf dan dus vervallen ;) .
Waarom wil je naar 5 grotere flessen? Het is nog duidelijk teveel. Zou t zo laten of kijken of ze anders komt voor nachtvoeding. Maar niet ophogen per fles.
Als je die fles laat vervallen krijgt ze maar weinig voeding. Ik zou helemaal niets veranderen tot die flessen niet genoeg meer zijn. Ik denk dat die laatste voeding ook echt nog nodig is.
Gewoon niet meer wakker maken, dan komt ze misschien rond 2.00/3.00. Of niet en heeft ze smorgens wat meer honger waardoor ze wat meer voeding tot zich neemt. En anders bespreek je het met het cb!
mijn zoon van 7 mnd zit nog op 4 flessen van 180 waarvan de laatste om 10 uur soms slaapt hij door maar over het algemeen heeft hij hem echt nodig. en tot 2 weken geleden vroeg hij soms overdag ook om een extra fles. Het ene kindje is het andere niet ze hebben allemaal hun eigen behoeftes. Mijn oudste had een flesje 's avonds tot 1,5 jaar terwijl mijn middelste er met 4 mnd al geen behoefte meer aan had.
Nee we hebben geen specifieke instructies van de kinderarts meer.
We hebben nog niet geprobeerd haar gewoon te laten slapen. Ook omdat we zoiets hebben van straks krijgt ze te weinig voeding binnen. Maar inderdaad misschien dat ze het wel zelf regelt door dan overdag meer te willen drinken.

Vind het gewoon vervelend voor haar om haar 's avonds elke keer uit haar bed te moeten plukken voor een fles. Ze slaap wel door, maar ze moppert wel als we haar eruit halen. Voor mijn gevoel creëert dat wat onrust door haar als we haar eruit halen voor een fles.
Nu drinkt ze dus 6 flessen. Als je de hoeveelheid die ze nu in totaal over 6 flessen drinkt bij elkaar op telt en deelt door 5, waar kom je dan op uit?

En hoeveel weegt ze nu dan?

Als je de regel kg x 150 ml (tot max 200 ml) : aantal voedingen per dag doet, waar kom je dan op uit bij 5 en bij 6 flessen? Wat moet ze minimaal binnen krijgen? En krijgt ze dit ook?

Je kan overigens niet verwachten dat wanneer je 1 fles weg laat, ze meteen de andere flessen meer kan drinken, dit is een overgangsfase en kan wel 1-2 weken duren voor ze aan 5 flessen gewend is en dus die 5x iets meer gaat drinken.
hortensia2006 schreef:
02-03-2020 13:39
Nu drinkt ze dus 6 flessen. Als je de hoeveelheid die ze nu in totaal over 6 flessen drinkt bij elkaar op telt en deelt door 5, waar kom je dan op uit?

En hoeveel weegt ze nu dan?

Als je de regel kg x 150 ml (tot max 200 ml) : aantal voedingen per dag doet, waar kom je dan op uit bij 5 en bij 6 flessen? Wat moet ze minimaal binnen krijgen? En krijgt ze dit ook?

Je kan overigens niet verwachten dat wanneer je 1 fles weg laat, ze meteen de andere flessen meer kan drinken, dit is een overgangsfase en kan wel 1-2 weken duren voor ze aan 5 flessen gewend is en dus die 5x iets meer gaat drinken.
Ze is nu 5400 gram. Dus ze mag in totaal 810 ml per dag hebben als ik de regel kg x 150 ml toepas. Dat houd in dat ze nu per fles (6 flessen) 135 ml mag hebben (is 120 ml + 4 schepjes is in totaal rond de 130 ml). Als dat over 5 flessen verdeeld moet worden zou ze per fles rond de 160 ml mogen hebben. Dat heb je ongeveer met 150 ml water en 5 schepjes.
Het is nu alleen zo dat vaak van de flesjes (de 120 + 4 schepjes) 30 ml laat staan. Wil ook niet dat ze te weinig voeding binnen gaat krijgen.

Ze is nu bijna 19 weken. Ze zit nu ongeveer een week of 8 op op 120 per fles. Sinds een week of 4 laat ze elke keer over. Daarvoor gingen de flessen tot op de druppel leeg.
Misschien heeft dat ook te maken met dat ze erg dysmatuur was en een voedingstekort heeft gehad tijdens de zwangerschap.
Heb af en toe het idee dat het nu bij haar geland is dat ze niet MOET eten, omdat er een tekort is, maar dat ze mag eten, want nu heeft ze gewoon altijd voeding.
En dat ze sindsdien ook gewoon haar voeding laat staan als ze vol zit.
Sinds ze voeding laat staan kreunt ze ook niet meer na haar fles. Daarvoor was ze altijd enorm aan het kreunen en steunen alsof ze veel te veel op had. Maar als ik de fles er toen eerder uit haalde gilde ze moord en brand.
Ik zou inderdaad eens kijken wat er gebeurt als je haar niet wakker maakt. Misschien laat ze de fles dan wel vanzelf vallen of verschuift ie langzaamaan naar de ochtend.

Onze dochter is bijna 10 maanden en krijgt nog steeds een late fles. Ze wordt er wakker voor. Ze zit op 4 flessen, maar drinkt maar zo'n 100-120 cc per keer. Aangevuld met vaste voeding dan wel. Ze is ook klein en heeft altijd kleine hoeveelheden gedronken. Ze zit overigens op de - 2 lijn.
Ga het vanavond eens proberen. Kijken of ze doorslaapt. En als ze wakker wordt dan weet ik genoeg en geef ik hem gewoon 's avonds weer. Het is nu alleen dat ik het vervelend vind om haar "wakker" te maken ervoor.
Ik zou ook eens proberen om niet wakker te maken en eens kijken hoelaat ze zelf komt. Misschien dat ze dan idd meer per fles gaat drinken (niet gelijk verwachten dat ze meteen meer drinkt hoor)
snowgirl1 schreef:
02-03-2020 14:59
Ik zou ook eens proberen om niet wakker te maken en eens kijken hoelaat ze zelf komt. Misschien dat ze dan idd meer per fles gaat drinken (niet gelijk verwachten dat ze meteen meer drinkt hoor)
Dat wil ik vanavond gaan proberen. En mocht ze dan opeens weer in de nacht komen dan weet ik dat ze de avondfles nog nodig heeft.
Het kan heel goed zijn dat ze komt he vannacht! Je schuift het alleen op nu. Misschien komt ze nu om 2 uur en kun je daarna weer slapen tot 6 of 7 uur (of wat voor tijd)
Onze baby is nu ook 4 maanden (weegt wel iets meer, 6 kilo) en drinkt 5 X 150. De laatste fles geven we om 22:30, en die gaat er vaak slapend in. Om 19 uur ligt hij in zijn bedje en daar laten we heb ook in liggen als we hem de fles geven. Dit gaat altijd prima. Waarom halen jullie haar uit bed?

Wij hebben ook geprobeerd om naar 180 over te gaan, maar dat drinkt hij maar heel zelden op. Ook bij 150 laat hij wel eens wat staan.
De mijne was bij deze leeftijd exact hetzelfde gewicht, en die heb ik gewoon zelf laten aangeven wat ze wilde. Dit is niet meer zo ienieminie dat ze meteen een probleem hebben als ze een keer wat minder binnenkrijgen. Ze ging inderdaad toen over naar 5 flessen, maar dat deed ze gewoon zelf door er meer tijd tussen te laten voordat ze aangaf weer te willen. De flessen werden daarmee niet meteen ook groter. Het verschilde ook per dag en per fles. De ene keer ging 150+5 schoon op, de andere keer liet ze daar nog flink wat van staan.
Ik snap je bezorgdheid gezien haar voorgeschiedenis, maar ze is nu niet meer extreem klein. Dus zolang er geen andere problemen spelen, zou ik er gewoon op vertrouwen dat ze wel binnenkrijgt wat ze nodig heeft. Dat ze goed kan eten heeft ze inmiddels ruimschoots bewezen :proud: .
Wij lieten die laatste gewoon op een avond weg. Kijken hoe ze het toen deed. En ze maalde er niet om, sliep tot een uur of 6 en kreeg toen een fles van 150 (want ja, echt dorst) die ze leegdronk. Gewoon eens proberen. Als het niks is, kun je altijd nog terug.
Als ze nu vannacht wakker wordt, zou ik niet DUS morgen die avondfles weer geven, maar haar gewoon voortaan zelf laten aangeven wanneer ze hem wil (misschien ‘s nachts dus). Grote kans dat ze dan langer slaapt dan tot 5/6 uur, lekker toch? Ik weet niet of ze daarna normaal gesproken weer verder slaapt, of begint de dag dan echt al? Want in principe schuif je de onderbreking (vroege ochtend) dan gewoon naar voren (nacht). Onder de streep hetzelfde.
Herfstblaadje19 schreef:
02-03-2020 19:40
Als ze nu vannacht wakker wordt, zou ik niet DUS morgen die avondfles weer geven, maar haar gewoon voortaan zelf laten aangeven wanneer ze hem wil (misschien ‘s nachts dus). Grote kans dat ze dan langer slaapt dan tot 5/6 uur, lekker toch? Ik weet niet of ze daarna normaal gesproken weer verder slaapt, of begint de dag dan echt al? Want in principe schuif je de onderbreking (vroege ochtend) dan gewoon naar voren (nacht). Onder de streep hetzelfde.
Precies dit idd.
Ik krijg altijd jeuk van de termen 'fles afbouwen'. Ik snap je angst dat je kind genoeg voeding binnen moet krijgen (de mijne was ook dysmatuur), en dat je daarom vasthoudt aan een schema. Maar toch zou ik je willen aanraden om het eens op verzoek te proberen. Kijk wat je dochter wil drinken en wanneer. Dus NIET wakker maken. Ik zou de hoeveelheden dan wel even bijhouden, voor je eigen gemoedsrust.
@Herfstblaadje 19. Ze slaapt normaal altijd verder na haar nacht/vroege ochtendfles tot een uur of 09.00-09.30.

Ze heeft gisteren om 18.45 haar laatste fles op. We hadden daar 150+5 ingedaan en daar had ze 50 ml van laten staan. En vanmorgen heb ik haar om 06.00 wakker gemaakt (moest er ook uit ivm werk). Ze heeft gewoon 11 uur achter elkaar geslapen. Denk dat als ik haar niet wakker had gemaakt dat ze nog wel 2 uur had doorgeslapen. Ze viel ook weer in slaap na haar fles vanmorgen.

We voeden meer in een combi van schema/verzoek. 's Ochtends komt ze meestal tussen 04.00 en 06.00. En dan gaven we haar daarna de fles wanneer ze wilde. De ene keer zat er 3 uur tussen en de andere keer ruim 4 uur. Maar we proberen wel een soort van schema aan te houden ivm naar bed gaan in de avond. We willen haar tussen 19.00 en 20.00 naar bed hebben. Ze slaapt overdag maar 2 of 3 van die korte hazeslaapjes en dan is ze in de avond ook echt heel moe. En als ze tussen 19.00 en 20.00 naar bed gaat, dan valt ze echt in een diepe slaap.
nausicaa schreef:
02-03-2020 17:44
De mijne was bij deze leeftijd exact hetzelfde gewicht, en die heb ik gewoon zelf laten aangeven wat ze wilde. Dit is niet meer zo ienieminie dat ze meteen een probleem hebben als ze een keer wat minder binnenkrijgen. Ze ging inderdaad toen over naar 5 flessen, maar dat deed ze gewoon zelf door er meer tijd tussen te laten voordat ze aangaf weer te willen. De flessen werden daarmee niet meteen ook groter. Het verschilde ook per dag en per fles. De ene keer ging 150+5 schoon op, de andere keer liet ze daar nog flink wat van staan.
Ik snap je bezorgdheid gezien haar voorgeschiedenis, maar ze is nu niet meer extreem klein. Dus zolang er geen andere problemen spelen, zou ik er gewoon op vertrouwen dat ze wel binnenkrijgt wat ze nodig heeft. Dat ze goed kan eten heeft ze inmiddels ruimschoots bewezen :proud: .
ja dat heeft ze inderdaad :) Eten was echt een dingetje voor haar. Ze leefde letterlijk voor haar voedingen. Ben wel blij dat dat nu niet meer het geval is. Dat ze daar rust in gevonden heeft.
Wat fijn dat ze zo lekker heeft doorgeslapen! :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven