Wat maak jij mee langs de zijlijn?

09-05-2024 15:52 73 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn kinderen doen beiden aan een teamsport. Toen ze als kleine benjaminnetjes/F'jes begonnen werden we als ouder op een informatieavond uitgebreid gewezen op wenselijk gedrag aan de zijlijn.
Ons werd uitvoerig verteld dat het vooral om plezier van de kinderen gaat, de scheidsrechter altijd gelijk heeft, dat je als ouder ook het visitekaartje van de club bent en je dus niet gaat schreeuwen en schelden, etc. Dit lijkt mij niet meer dan normaal, dus ietwat lacherig verlieten we de infoavond.
Inmiddels hebben we wat ervaringsjaren achter de rug. Vandaag realiseerde ik me langs de zijlijn weer dat fatsoenlijk gedrag niet vanzelfsprekend is.
Welk van de pot gepleurd gedrag zag jij al langs de zijlijn?
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
TO trapt af.

Vandaag zag ik hoe een ouder het jongere zusje van een voetballertje instrueerde om het veld op te rennen. Het was een spannende wedstrijd met om en om doelpunten. Dan stond team A voor. Dan team B. Toen de tegenpartij voorstond en het bijna tijd was werd zusje het veld op gedirigeerd onder het mom tijd rekken/spel stilleggen en hopelijk fluiten ze snel af. Heel gevaarlijk. Heel raar. Dat je denkt, hoor ik dat nu echt?

Ik kan me ook nog een moeder herinneren die stond te gillen dat die "k%#€idioot van een scheids" het spel niet snapte. Haar zoon hoefde niet te luisteren naar de scheids, maar naar haar. De ziektes vlogen je om de oren.

Of dan die keer dat ouders met hun coach op de vuist gingen omdat een bepaalde plek beloofd was aan het andere kind en toen toch aan een ander werd toebedeeld. Dit was de tegenpartij, de wedstrijd is wel doorgegaan maar een stuk later. Sta je daar met je kinderen vol verbazing te kijken naar vechtende volwassenen. Die knulletjes wilden gewoon voetballen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Naast voetbal hebben we ook hockeyervaring. We lachen nog steeds om de tegenpartij die na elk doelpunt kwam controleren of we de scores op het scorebord wel goed bijhielden. Doodnerveus drentelden die steeds om ons heen om te kijken of het allemaal wel goed ging. En was het niet eerlijker om ook iemand van hun bij het scorebord te zetten? Ik ga inderdaad echt frauderen met doelpunten van 8-jarige meisjes die voor het eerst een keer in een zaal mogen spelen.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Met al een aantal jaar 3 kinderen op een teamsport hebben we ook wel wat ervaring inmiddels.

- ouders die (hun) kinderen opjutten om overtredingen te maken (duwen, schoppen)
- 40-jarige coaches van tegenpartijen die 15-jarige meisjes (die fluiten) zitten uit te schelden omdat ze het niet eens zijn met beslissingen
- ouders die nooit aanwezig zijn bij de wedstrijden van hun kinderen. En als ze dan een keer moeten rijden naar een uitwedstrijd zelfs in de kantine gaan zitten ipv langs de kant om kind aan te moedigen
- commentaar van ouders op de coach van het team van hun kind. Zelf steken ze geen poot uit voor de club maar dus wel overal commentaar op hebben
- ouders die (negatief) commentaar hebben op de kwaliteiten van teamgenoten van hun kind
- een coach die spelers (12/13 jarige meisjes) van de tegenpartij gaat intimideren

Etc. Etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Meest raar... laatste potje van het seizoen met bbq enzo. vaders die gingen valsspelen in de vader-dochter-wedstrijd omdat ze het nietmeer konden winnen.
En niet als grap, maar echt uit nijd
Alle reacties Link kopieren Quote
Coach van tegenstander die zo zat te roepen etc, dat kind uit zijn team in het veld stond te huilen.

Tegenstanders die proberen vals te spelen, door spelers uit hogere leeftijdscategorieen in te zetten. Grap was dat ze wel door ons zijn ingemaakt.

Einde wedstrijd en dan nemen kinderen allemaal nog een strafworp (telt nergens voor mee ofzo). Tegenstander (wij speelden thuis) liep na wedstrijd uit het veld zonder hand geven (aan tegenstander of scheids). Ja wij moeten weg, doei! Kan best dat de planning krap is, maar laat dat dan vooraf even weten en een hand geven is wel zo netjes.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb dit zelf niet meegemaakt maar is wel voorgevallen bij ons op hockey: Een vader die veel te hard rijdt met kind en teamgenoten naar uitwedstrijden en ook een teamgenootje van zijn dochter en passant vertelde dat ze wel een heel kort rokje droeg en of ze wist dat dit vragen om problemen was? Kind van 14 destijds. Deze vader mocht vervolgens niet meer rijden wat weer een hoop gedoe gaf.
Uberhaupt gescheiden vaders die het vertikken om hun rijdienst uit te voeren want “niet mijn weekend met de kids” of gewoon appen dat ze rechtstreeks gaan met hun eigen kind alleen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Op de manege een keer tijdens een jeugd (tot 12 jaar) springwedstrijd
Een vader tegen zijn dochter "Als je niet beter je best gaat doen gaat pony morgen nog naar de slager (6)
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
09-05-2024 17:01
Ik heb dit zelf niet meegemaakt maar is wel voorgevallen bij ons op hockey: Een vader die veel te hard rijdt met kind en teamgenoten naar uitwedstrijden en ook een teamgenootje van zijn dochter en passant vertelde dat ze wel een heel kort rokje droeg en of ze wist dat dit vragen om problemen was? Kind van 14 destijds. Deze vader mocht vervolgens niet meer rijden wat weer een hoop gedoe gaf.
Uberhaupt gescheiden vaders die het vertikken om hun rijdienst uit te voeren want “niet mijn weekend met de kids” of gewoon appen dat ze rechtstreeks gaan met hun eigen kind alleen.
Nou ja, moeders kunnen toch rij-dienst doen in hun weekend? Ik rijd vaak genoeg.

Voor de rest natuurlijk verschrikkelijk gedrag van die vader.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
09-05-2024 17:01

Uberhaupt gescheiden vaders die het vertikken om hun rijdienst uit te voeren want “niet mijn weekend met de kids” of gewoon appen dat ze rechtstreeks gaan met hun eigen kind alleen.
Mijn oudste mocht in "zijn" weekend überhaupt niet meedoen.

Een keer meegemaakt dat de wedstrijd stil gelegd werd omdat de scheidsrechters elkaars beslissingen constant aanvochten.
Twee scheidsrechters waren verplicht en de ene scheidsrechter was vader van kind in thuisploeg en andere was vader van kind in uitploeg.
Het is later nog uitgevochten tijdens een zitting bij de sportbond.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik stond erbij en keek ernaar, en stapte er tussen. Wat heel dom was want dan had ik de klappen kunnen krijgen.

Een meisje uit een lager (lees jonger) team viel in bij de jongens. Heel pittig meisje, niet heel lang, dat de kaas niet van haar brood laat eten. Een paar keer verdedigde zijn een lange, stevige jongen. Jongen was niet de aller snelste, en speelde een beetje als een sulletje. Vader van het sulletje werd zo boos op het meisje dat hij het beeld in stapte en het meisje bij de arm pakte in haar eens stevig toe te spreken. Kind deed echt niks fout, was alleen wat pittiger dan de sul. Vervolgens werd de vader van het meisje nogal kwaad en vroeg die andere man of hij hem ook even bij de arm zou pakken. Daar ben ik dus tussen gesprongen en heb mezelf kenbaar gemaakt als bestuurslid van de club. (Was ik ook) De mannen gingen toen gelukkig weer het veld uit en de wedstrijd kon verder gaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
09-05-2024 16:47
Meest raar... laatste potje van het seizoen met bbq enzo. vaders die gingen valsspelen in de vader-dochter-wedstrijd omdat ze het nietmeer konden winnen.
En niet als grap, maar echt uit nijd
:woa:
Alle reacties Link kopieren Quote
-eerste wedstrijd van mijn jongste, toen 6. Ze werden heel erg ingemaakt. Maar de jongetjes van de andere partij werden moe dus mijn kind kon van 25-1, 25-3 maken ofzo.
Hij had een shirt aan met zijn naam, zeg *Jantje.
De ouders van de andere partij gingen scanderen'allemaal op Jantje! Allemaal op Jantje'.
Kind vond het zo eng dat hij huilend van het veld liep.
'wat een homo' zei een vader tegen me, die had niet door dat het mijn kind was.
Ik was dus nieuw dus wou niet de ordinair scheldende nieuwe moeder zijn, maar mijn man heeft hem wel het nodige in zijn oor gemompeld.
Ik was echt in shock.
Gelukkig werd het daarna leuker.
Alle reacties Link kopieren Quote
Mugske schreef:
09-05-2024 16:58
Coach van tegenstander die zo zat te roepen etc, dat kind uit zijn team in het veld stond te huilen.

Tegenstanders die proberen vals te spelen, door spelers uit hogere leeftijdscategorieen in te zetten. Grap was dat ze wel door ons zijn ingemaakt.

Einde wedstrijd en dan nemen kinderen allemaal nog een strafworp (telt nergens voor mee ofzo). Tegenstander (wij speelden thuis) liep na wedstrijd uit het veld zonder hand geven (aan tegenstander of scheids). Ja wij moeten weg, doei! Kan best dat de planning krap is, maar laat dat dan vooraf even weten en een hand geven is wel zo netjes.
O ja, dat laatste hebben wij ook een paar keer meegemaakt. Steeds bij dezelfde club. Eerst verloren we. Toen kon er prima strafschoppen worden genomen. Keer daarop verloren ze. Moest iedereen snel weg. De derde keer verloren ze weer en ging het hetzelfde. Toen gaven de coaches toe dat het team niet zo goed tegen hun verlies kan en ze willen voorkomen dat het vechten wordt, dus hoppa, snel naar huis 😱.
"I'd like a coke". " Is Pepsi ok?" " Is Monopolymoney ok?"
Alle reacties Link kopieren Quote
Nou, ik vind termen als “spelen als een sulletje” ook niet erg sympathiek. Prima dat dat meisje beter, sneller, behendiger of wat dan ook was, maar laat het daarbij. In plaats van die jongen een sul te noemen.
september wijzigde dit bericht op 09-05-2024 17:29
11.52% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en pas, vond ik zo respectloos.

Er was een aangekondigde minuut stilte voor de wedstrijd ergens het overlijden van iemand die ooit veel betekend had voor de club. De spelers speelden met rouwbanden etc.

De minuut stilte ging in, en toen bleven er twee dames gewoon doorpraten. Toen er hier en daar ssssttt gesist werd zei er een: 'Nou en, ik ken die hele vent niet.' Ik kende de goeie man ook niet, maar ik kan gewoon wel een minuut mijn mond houden hoor.
Alle reacties Link kopieren Quote
september schreef:
09-05-2024 17:27
Nou, ik vind termen als “spelen als een sulletje” ook niet erg sympathiek. Prima dat dat meisje beter, sneller, behendiger of wat dan ook was, maar laat het daarbij.

Dat werd daar niet gezegd, maar even om het beeld te schetsen voor de lezer hier.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
09-05-2024 17:30
Dat werd daar niet gezegd, maar even om het beeld te schetsen voor de lezer hier.
Ik snapte dat het daar niet werd gezegd, en dat jij dit nu zegt. Zo denken veel mensen over sport.
Alle reacties Link kopieren Quote
Koffieleut123 schreef:
09-05-2024 17:01
Ik heb dit zelf niet meegemaakt maar is wel voorgevallen bij ons op hockey: Een vader die veel te hard rijdt met kind en teamgenoten naar uitwedstrijden en ook een teamgenootje van zijn dochter en passant vertelde dat ze wel een heel kort rokje droeg en of ze wist dat dit vragen om problemen was? Kind van 14 destijds. Deze vader mocht vervolgens niet meer rijden wat weer een hoop gedoe gaf.
Uberhaupt gescheiden vaders die het vertikken om hun rijdienst uit te voeren want “niet mijn weekend met de kids” of gewoon appen dat ze rechtstreeks gaan met hun eigen kind alleen.
Dan kunnen moeders toch gewoon rijden?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik loop al heel wat jaren bij de voetbal om maar op een iets te fanatieke coach van de tegenpartij eigenlijk na nog nooit rare dingen meegemaakt. Het gaat er hier eigenlijk altijd erg gemoedelijk en sportief aan toe langs de lijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Vlak voor een korfbalwedstrijd (finale) tussen twee groepen 6. Een uit de kluiten gewassen joch van de tegenpartij vond het nodig om een Rijkaardje (1990) uit te halen bij een teamgenoot (van ruim een kop kleiner) van mijn kind.
De scheidsrechter had niets gezien (en was een slappe zak hooi), dus het was het woord van de twee kinderen en de omringende ouders.
Waarvan de ouders van "de Lama" om het hardst schreeuwden dat hun prinsje "echt nooit zoiets zou doen", ondanks genoeg aanwezige getuigen.

Eindstand: het team van de spuger won.
Wat mij betreft mocht de beker naar de verschrikkelijke ouders voor hun prachtige staaltje "opvoeding".
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Kaarsjevoordesfeer schreef:
09-05-2024 17:28
Oh en pas, vond ik zo respectloos.

Er was een aangekondigde minuut stilte voor de wedstrijd ergens het overlijden van iemand die ooit veel betekend had voor de club. De spelers speelden met rouwbanden etc.

De minuut stilte ging in, en toen bleven er twee dames gewoon doorpraten. Toen er hier en daar ssssttt gesist werd zei er een: 'Nou en, ik ken die hele vent niet.' Ik kende de goeie man ook niet, maar ik kan gewoon wel een minuut mijn mond houden hoor.
Wat onbeschoft zeg inderdaad. Maar ze hadden waarschijnlijk heeeeel belangrijke dingen te bespreken 🙄
Alle reacties Link kopieren Quote
Of... vader van ons team die riep: deze Dikke trienen kunnen jullie hebben!

Tot woede van zijn dochter
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik was laatst op de manege. Er was een meisje dat voor het eerst kwam rijden. Ze had van de manege chaps geleend. Ze snapte echter niet heel goed hoe deze aan te doen, dus het lukte niet helemaal goed. Zegt die vader tegen haar dat ze te dik is en wat minder moest eten! Het arme kind was ten eerste niet dik en ten tweede was de manier waarop ze ze aan probeerde te doen gewoon niet goed. Ik vond het echt zo erg, en het was al zo'n meisje met weinig zelf vertrouwen. En dan zo'n vader die je nog ff lekker de grond in boort met zijn fatshaming.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles wat hier genoemd is in het kwadraat. En verder een ouder die het nodig vond om de trainer van het team (15 jaar oud ofzo) te bedreigen in de groepsapp omdat zijn kind tijdens de training iets had moeten doen dat hem niet aanstond. De letterlijk woorden waren, als jantien nu geblesseerd is dan breek ik allebei je poten. In de ouderapp.

En een ander dieptepunt was de getrouwde vader die de single moeder allerlei ranzigs per app stuurde, ook gerust als hij met zijn vrouw langs de lijn stond. De single moeder was trouwens gevleid en hield het zelf ook in stand. Ik kende haar goed, vandaar dat ik er veel van meekreeg. Die gast schaamde zich echt helemaal nergens voor, wat een asshole was dat.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven