Wie wil klassenmoeder zijn?

12-07-2024 14:22 86 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
En toen was het stil.

De bekende vraag keert elk jaar weer terug. En ik twijfel of ik aankomend jaar mijn vinger zal opsteken. De twijfel zit er meer in of ik de overzicht kan behouden.

Maar wat doet een klassenmoeder precies?
Of wat verwacht je van zo'n moeder (of vader?)
Alle reacties Link kopieren Quote
Op onze basisschool bestaat deze functie geeneens.
Bij twijfel, zou ik overslaan. Er zijn vast wel op andere momenten hulp nodig van ouders.
https://www.squla.nl/blog/acht-belangri ... assenouder

Eerlijk gezegd wist ik niet dat er zo veel aan vast zat, zelf heb ik de functie nooit geambieerd. Ik kende de klassenouders bij dochter op school alleen van als ze kwamen schooien om een bijdrage voor de juffendag :lol:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben al vaker klassenouder geweest en het is lang niet zo serieus hoor, hier bij ons teminste niet. Je houdt hier de appgroep bij en ronselt ouders als er een uitje is. Verder zorg je voor een presentje met juffedag enzo. Met paas en kerstontbijt en dat soort dagen mag je helpen, mocht het zijn dat je niet kunt, dan helpt vast en zeker een andere ouder.

Mijn kinderen vinden het altijd gezellig.
Je bent hier ook met zijn 2e dus deelt de enkele taken.

Ik zeg doen als het je leuk lijkt.
whippet16 wijzigde dit bericht op 12-07-2024 17:04
Reden: Typo
0.10% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Waarom, waarom, waarom zijn dit toch altijd de moeders.
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
12-07-2024 14:40
Waarom, waarom, waarom zijn dit toch altijd de moeders.
Daar kan je vast wel wat redenen voor bedenken toch.
Overigens staat er ook... of vaders. Ook niet juist want er bestaan verschillende geslachtsuitingen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Klassenouder dus.

En hier hebben we die gewoon niet meer, er zijn wat ouders in de OV en per activiteit vraagt de leerkracht hulp indien nodig, maar een klassenouder is eigenlijk niet echt nodig.
Alle reacties Link kopieren Quote
KOKO-DO schreef:
12-07-2024 14:46
Daar kan je vast wel wat redenen voor bedenken toch.
Overigens staat er ook... of vaders. Ook niet juist want er bestaan verschillende geslachtsuitingen.
Waarom laat je de titel niet aanpassen bij de mods?
Alle reacties Link kopieren Quote
Prima in groep 1 en 2. Misschien nog groep 3. Daarna mag een ander het graag doen.

En luizenmoeder heb ik al helemaal aan me voorbij laten gaan.

@ldp Omdat - een hele enkele uitzondering daargelaten - geen man hier trek in heeft. Zeg maar: verschil tussen mannen en vrouwen.
Betekent overigens wat mij betreft niet dat vrouwen er per definitie wel trek in hoeven/moeten hebben, maar ik neem het het xy-volk niet kwalijk als ze liever overslaan.
I will not let anyone walk through my mind with their dirty feet.
- Gandhi
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit kan je beter aan andere ouders op jouw school vragen dan op een algemeen forum. Dat is overal anders.
Mijn oudste had dit jaar overigens een klassenmoeder en een klassenvader (geen stel; verschillende kinderen). Ze zijn er echt wel hoor, mannen die dat doen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Whippet16 schreef:
12-07-2024 14:38
Ik ben al vaker klasseouder geweest en het is lang niet zo serieus hoor, hier bij ons teminste niet. Je houdt hier de appgroep bij en ronselt ouders als er een uitje is. Verder zorg je voor een presentje met juffedag enzo. Met paas en kerstontbijt en dat soort dagen mag je helpen, mocht het zijn dat je niet kunt, dan helpt vast en zeker een andere ouder.

Mijn kinderen vinden het altijd gezellig.
Je bent hier ook met zijn 2e dus deelt de enkele taken.

Ik zeg doen als het je leuk lijkt.
Dit zo’n beetje ja. Ik doe vaak ook nog wat met de hele klas bij ons thuis (dit jaar ging vanuit school bv het kerstdiner niet door, dat pak ik dan op) maar dat is meer omdat ik het zelf leuk vind. Hier hebben we trouwens wel degelijk ook klassenvaders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben klassenouder geweest, samen met nog een ouder. Veel werk was het niet. Appgroep ouders beheren, helpen met activiteiten zoals Kerstdiner, meegaan op schoolreis (want daarvoor moest geloot worden en als klassenouder ging je sowieso mee). Bij mijn oudste hadden we de laatste jaren ieder schooljaar dezelfde ouders omdat het zeer goed liep met die twee. Zo organiseerden ze ook ieder schooljaar een afsluitende barbecue, zo leuk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Monica1973 schreef:
12-07-2024 14:57
Ik ben klassenouder geweest, samen met nog een ouder. Veel werk was het niet. Appgroep ouders beheren, helpen met activiteiten zoals Kerstdiner, meegaan op schoolreis (want daarvoor moest geloot worden en als klassenouder ging je sowieso mee). Bij mijn oudste hadden we de laatste jaren ieder schooljaar dezelfde ouders omdat het zeer goed liep met die twee. Zo organiseerden ze ook ieder schooljaar een afsluitende barbecue, zo leuk.
Hier hebben we geen appgroepen van ouders gelukkig. School heeft zelf een berichtensysteem online.
En de rest gebeurt door de ouders van de OV en gevraagde ouders door jaar heen.

Ideaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
ldp schreef:
12-07-2024 14:40
Waarom, waarom, waarom zijn dit toch altijd de moeders.
Jouw man doet het wel dus?
Mijn dochters groep had de laatste twee jaar echt wel een klassenvader hoor. Was overigens net zo'n bedillerig type als de twee klassenmoeders die ze daarvoor versleten hadden.
Alle reacties Link kopieren Quote
KOKO-DO schreef:
12-07-2024 14:46
Daar kan je vast wel wat redenen voor bedenken toch.
Overigens staat er ook... of vaders. Ook niet juist want er bestaan verschillende geslachtsuitingen.
Ik bedoelde niet eens jou zo zeer hoor. Bij ons op school gaat het ook nog altijd zo. Moet ik er expliciet om vragen mijn man in de klassenapp te zetten, heet het wel klassenouder maar zijn er in de praktijk nagenoeg alleen moeders, etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij hebben gewoon een klassenapp en school vraagt via de schoolapp ouders om te helpen bij circuit, voorlezen, bieb, schoolreisje, speurtocht, sportdag etc. Zo kan iedereen meehelpen en houden we zelf de klassenapp bij
Alle reacties Link kopieren Quote
Quincy2 schreef:
12-07-2024 15:06
Jouw man doet het wel dus?
Nou precies dit. Laten we de realiteit even niet uit het oog verliezen zeg.

Mijn ex ooit is de allerenigste luizenvader uit de geschiedenis van de basisschool van de kinderen.
Hou eens op.
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
12-07-2024 16:29
Nou precies dit. Laten we de realiteit even niet uit het oog verliezen zeg.

Mijn ex ooit is de allerenigste luizenvader uit de geschiedenis van de basisschool van de kinderen.
Hou eens op.
Wij hebben 50/50, wel pas sinds dit jaar bij mijn jongste, zelfde bij de OV, ook best wat vaders.
Klusouders zijn vaak vaders en hulpouders bij Kerst zijn vaak moeders nog steeds.

Schoolreisjes is ook echt wel gemengd al is vaak wel net wat meer moeders, maar met eindkamp is wel weer meer vaders. geen idee waarom..
Alle reacties Link kopieren Quote
Lucifee2024 schreef:
12-07-2024 16:33
Wij hebben 50/50,
Vrij uniek denk ik. Maar super dat er meer vaders betrokken zijn!
...
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben een aantal jaar klassenouder geweest. Ik vond het erg leuk om te doen. Was nog voor de appgroepen, dus werkten we met een maillijst.
Daarnaast helpen in de klas, organiseren, dingen aan ouders doorgeven etc.
Mijn broertje heeft het ook een aantal jaar gedaan. Andere school, en andere tijd en is er mee gestopt omdat hij het gezeik in de appgroep zat was.
Luizen kammen heb ik ook gedaan, begeleiden bij het lezen etc. Ik vond het leuk om op school te helpen en kind vond het leuk dat ik hielp. Toen hij dat niet meer leuk vond ben ik gestopt.
Light thinks it travels faster than anything but it is wrong. No matter how fast light travels, it finds the darkness has always got there first, and is waiting for it.
Alle reacties Link kopieren Quote
Rooss4.0 schreef:
12-07-2024 16:36
Vrij uniek denk ik. Maar super dat er meer vaders betrokken zijn!
Wat ik zeg, is ook voor eerst hoor, bij mijn oudste was dat ook niet. Alleen luizen moeders, daar was ook in de OV maar weinig vaders.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik word waarschijnlijk klassenouder bij oudste volgend jaar. En goede manier ook om man wat vaker te vragen. Maar vaak komt het verzoek laat of onder zijn werktijd.

Hier helpen ook regelmatig opa's en oma's.
Selene schreef:
12-07-2024 16:56
Ik ben een aantal jaar klassenouder geweest. Ik vond het erg leuk om te doen. Was nog voor de appgroepen, dus werkten we met een maillijst.
Daarnaast helpen in de klas, organiseren, dingen aan ouders doorgeven etc.
Mijn broertje heeft het ook een aantal jaar gedaan. Andere school, en andere tijd en is er mee gestopt omdat hij het gezeik in de appgroep zat was.
Luizen kammen heb ik ook gedaan, begeleiden bij het lezen etc. Ik vond het leuk om op school te helpen en kind vond het leuk dat ik hielp. Toen hij dat niet meer leuk vond ben ik gestopt.
Ik vond helpen op school wel leuk inderdaad. Leesbegeleiding heb ik gedaan en ik begeleidde vaak bij spelletjesmiddagen en zo. En ik heb jarenlang de schoolbibliotheek gedaan op vrijdagochtend, dat vond ik echt de bom. Zo gezellig, de leenadministratie bijhouden en die kinderen helpen met uitzoeken en nieuwe boeken uitzoeken voor de (bijzonder uitgebreide) collectie. Maar klassenouder worden ging me net te ver, en ik hoefde ook niet mee op schoolreisje of zo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hier ook bij alledrie de kinderen een klassen moeder- en vader. Is eigenlijk bijna altijd wel 50/50 geweest. Alleen maar leuk vind ik want vaders bedenken toch vaak weer andere dingen of activiteiten dan de moeders.
Hier hebben ze er overigens wel bijna een dagtaak aan geloof ik. Het is wel vrije school dus er wordt veel georganiseerd maar vooral veel hulp gevraagd van de ouders.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven