Hoe overbrug ik een slootje achter het huis?

14-05-2023 19:13 90 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Direct achter onze tuin loopt een slootje van ongeveer 2,5 meter breed. We wonen in een tussenwoning en hebben dus geen achterom. Aan de overkant van het slootje zit een beboste groenstrook die we met de buurt onderhouden.

Een aantal buren heeft een bruggetje vanuit de eigen tuin naar de groenstrook gemaakt van een aluminium ladder. Leuk om daar wat vogelhuisjes te hangen en het groen wat bij te houden, voordat het één grote braamstruik wordt.
Nou zouden wij ook graag een oversteekje maken, maar we kunnen geen juiste lengte ladder vinden om de oversteek te maken. Je zou dan een ladder van 12 sporten moeten vinden. Nieuwprijs zijn die vaak al behoorlijk prijzig. Meer dan €50 hebben we er niet voor over. Marktplaats, kringloop en sociale kring hebben we al geprobeerd.

Nu dus de volgende optie: uitzoeken waarmee je dan wel een bruggetje kan maken. Heeft iemand een ingenieus of handig idee?
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Kijken of je zoiets op de kop kan tikken?

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh nog niet aan gedacht! Zou dat kunnen werken in een modderige sloot? Het ziet er heel idyllisch uit, maar als je in de drab ligt is het vast minder prettig. :-D
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Regenfeestje schreef:
14-05-2023 19:19
Oh nog niet aan gedacht! Zou dat kunnen werken in een modderige sloot? Het ziet er heel idyllisch uit, maar als je in de drab ligt is het vast minder prettig. :-D
Geen idee eigenlijk, ze liggen in natuurgebieden vaak behoorlijk vast want groot en zwaar.

Anders wordt het een liaan, zit niks anders op :mrgreen:
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik bedenk net dat de gemeente wel periodiek baggert. Die vinden stenen in de sloot vast niet een goed idee. Denk toch dat ik meer een bruggetje achtig iets zoek.

Touwbrug hebben we ook overwogen, maar dat is wat spannend met een snoeischaar in je hand. En we hebben in onze tuin geen enorme bomen waar we dat aan kunnen bevestigen.

Ghehe, een liaan onthoud ik, dat wordt ons laatste redmiddel :biggrin:
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Star⁴ schreef:
14-05-2023 19:20


Anders wordt het een liaan, zit niks anders op :mrgreen:
Dit kan ook nog :
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polsstok
Alle reacties Link kopieren Quote
Regenfeestje schreef:
14-05-2023 19:25
Ik bedenk net dat de gemeente wel periodiek baggert. Die vinden stenen in de sloot vast niet een goed idee. Denk toch dat ik meer een bruggetje achtig iets zoek.

Touwbrug hebben we ook overwogen, maar dat is wat spannend met een snoeischaar in je hand. En we hebben in onze tuin geen enorme bomen waar we dat aan kunnen bevestigen.

Ghehe, een liaan onthoud ik, dat wordt ons laatste redmiddel :biggrin:
Ik zie op marktplaats wel evenwichtsbalken/turnbalken staan, sommige zijn vrij breed. Misschien dat nog iets.

Of, er dat staat misschien nog wel idyllisch ook, je legt een bootje/kano neer.
star⁴ wijzigde dit bericht op 14-05-2023 19:28
6.37% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
ophaalbrug?

:proud:
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Gewoon twee lange houten planken naast elkaar?
Alle reacties Link kopieren Quote
Mag je er iets permanent maken? Anders kun je vrij eenvoudig een bruggetje bouwen door aan beide kanten palen in de grond te zetten, 2 lange balken over de sloot heen aan de palen vast. Dan dwarslatten erop.

Mag het niet permanent, dan kun je natuurlijk alsnog met 2 lange balken en dwarslatten erop een brug maken en neerleggen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij de bouwmarkt een paar vlonderplanken van 3 meter lang kopen en die aan de onderkant aan elkaar vast maken? Als je er 4 koopt heb je een krappe halve meter breedte, moet genoeg zijn. En makkelijk weg te halen als de gemeente wil baggeren.
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
14-05-2023 19:25
Dit kan ook nog :
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Polsstok
Beelddenker en scenariodenker hier, ik heb al acht bloederige manieren bedacht hoe de combi polsstok en heggenschaar gaat eindigen... jakkes. :hyper:
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Loopplank zoals bij een boot?
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren Quote
Regenfeestje schreef:
14-05-2023 19:19
Oh nog niet aan gedacht! Zou dat kunnen werken in een modderige sloot? Het ziet er heel idyllisch uit, maar als je in de drab ligt is het vast minder prettig. :-D
Het mag in elk geval meestal niet. Sloten hebben in Nederland meestal een functie voor de aan- of afvoer van water. Daar mag je dus niet zomaar iets in bouwen.
Erover heen kan trouwens ook toestemming van het waterschap voor nodig zijn, maar als je het simpel en verwijderbaar houdt is dat geen probleem. Is 2,5 meter de afstand die overbrugt moet worden? Of is dat de breedte van het water? (en dus is de overbrugging nog groter). Waar ik vandaag kom wordt er vaak gewoon een plank over de sloot gelegd, maar ik weet niet zeker of dat bij deze breedte nog een goede oplossing is .
ogenvantijgers wijzigde dit bericht op 14-05-2023 19:32
0.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Denken jullie dat een plank de overspanning kan maken en niet doorkrakt na verwering en intensief gebruik? Ik heb daar ook over nagedacht maar heb te weinig verstand van houtsoorten.
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
TinyTiny schreef:
14-05-2023 19:28
Mag je er iets permanent maken?
Nee helaas, dat mag niet. Maar balken klinkt wel als een goed idee! Heb je een tip wat voor soort balken?
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Goede stijgerplank verweert niet enorm snel.

Qua balken hardhout. Zou gewoon even naar een houthandel gaan
tinytiny wijzigde dit bericht op 14-05-2023 19:36
41.72% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Twee oude (eiken) spoorbielzen via bijv. Markplaats op de kop tikken, zijn vaak 2.60 mtr. lang en kosten niet meer dan ca. 25-30 euro per stuk.
Het is gewoon allemaal van de knotse!
Alle reacties Link kopieren Quote
MevrouwJack schreef:
14-05-2023 19:27
ophaalbrug?

:proud:

Met van die leuke stenen leeuwen aan de overkant én een valhek! En dat alles onder de €50 . Chateau Cheapskate, bienvenu :lol:
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een vlot
Alle reacties Link kopieren Quote
Een oude lange boomstam? Afbeelding
groentuintje wijzigde dit bericht op 14-05-2023 19:36
64.44% gewijzigd
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb iets nodig van 3 meter of iets meer. De sloot zelf is 2,5 meter breed, maar er is hoogteverschil te overbruggen (onze tuin ligt hoger) en de overkant kalft wat af. Dus voor de zekerheid is 3 m wel prettig.
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en het hoeft niet heel breed hoor, ladderbreedte (30cm) is prima genoeg.
Als je weet wat je wilt, dan komt het allemaal wel goed.
Maar lopen die buren dan op die ladder naar de overkant? Ook met heggenschaar? Of ligt er een plank op ofzo?
Alle reacties Link kopieren Quote
https://link.marktplaats.nl/m1971081484 ... nt=app_ios

In de tekst staat het al “ mooi om over een sloot te leggen :lol:
Voor iedereen een groene tuin

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven