Vloer uitbreken of nieuwe vloer leggen op bestaande vloer?

22-01-2021 12:11 33 berichten
Dag iedereen

We wonen nu zo'n 10 maanden in ons appartement.
In het begin was het wat wennen qua geluid. Jammer genoeg wonen we in een jaren-60-appartement waardoor het geluid nogal eens doordramt doorheen het hele gebouw.
Op zich zijn onze buren wel redelijk rustig.

Nu willen we misschien een nieuwe vloer leggen. We zijn niet echt tevreden over de vloer die gelegd is door de verkoper: puur hout en vraagt gewoon veel onderhoud. Er ligt ook geen geluiddempende ondervloer tussen ons en de onderburen.

Wat kunnen we het best doen?
Eerst het parket uitbreken (is verlijmd)? Of is het gemakkelijk om daarop een ondervloer te plaatsen + de afwerkingsvloer.

Ik heb al een paar opties qua ondervloeren en vloeren. Ik stel me alleen vragen bij de praktische kant.

Bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad bij ons liet ma uitbreken tegels de ondervloer los. Dus die helemaal eruit moeten breken en toen weer opnieuw beton moeten laten storten.

Maar vloer over vloer is natuurlijk ook wel een ding...
Ik vermoed iig dat die Berlijnse houten vloer er niet zomaar uitkomt.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
22-01-2021 13:29

Ik ben idd de eigenaar. Ergens voelt het zonde om de originele houten planken eruit te slopen. Ik heb alle andere authentieke elementen er ook nog in zitten.... Maar isolatie is ook wel lekker. Maar het liefst laat ik de houten vloer dus zitten. Maar goed, als daarmee het kraakprobleem even hard blijft, dan is het wel te overwegen om hem eruit te slopen.
De originele houten vloer in ons huis had ook gebreken, kieren tussen de planken, kraken, hier en daar uitgesleten en niet geisoleerd.
Een aannemer, bekend met historische panden, heeft de vloerplanken eruit gehaald en opnieuw geschuurd (machinaal in zijn werkplaats). Vervolgens een goede isolatievloer gelegd, daar bovenop de originele planken, ondersteboven. Enkele beschadigde plankdelen heeft hij vervangen door gelijksoortig hout, op maat. Daarna de boel gelakt. De oude vloer dus weer als nieuw met isolerende ondervloer. Deuren zijn aan de onderkant idd bijgeschaafd en gelijk ook de plinten vernieuwd. Ben er blij mee.
Alles sal reg kom
@MarvelousMrsMaisel:

Dat je vloer op houten balken rust en er geen beton gegoten is.
Vermoed dit omdat je zoveel hoort vanuit de winkel.
Sharing* schreef:
22-01-2021 14:02
De originele houten vloer in ons huis had ook gebreken, kieren tussen de planken, kraken, hier en daar uitgesleten en niet geisoleerd.
Een aannemer, bekend met historische panden, heeft de vloerplanken eruit gehaald en opnieuw geschuurd (machinaal in zijn werkplaats). Vervolgens een goede isolatievloer gelegd, daar bovenop de originele planken, ondersteboven. Enkele beschadigde plankdelen heeft hij vervangen door gelijksoortig hout, op maat. Daarna de boel gelakt. De oude vloer dus weer als nieuw met isolerende ondervloer. Deuren zijn aan de onderkant idd bijgeschaafd en gelijk ook de plinten vernieuwd. Ben er blij mee.

Bedankt voor het delen. Klinkt als een duur grapje... Kan je een indicatie geven van om hoeveel m2 vloer dit ging en wat je hiervoor moest betalen?
Alle reacties Link kopieren
Oppervlakte vloer is 40 m2.
De kosten waren rond de 2.500 euro, grootste post was het aantal man-uren. De steunbalken eronder moesten ook reperareerd worden.
Nieuwe houten planken waren duurder. Voor de vloerisolatie kregen we naderhand subsidie (gemeente) ivm energie besparing.

Sorry, liveafreelife, voor het kapen van je topic. Met verlijmde planken is hergebruik geen optie.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Liveafreelife schreef:
22-01-2021 12:25
Ook iets om over na te denken inderdaad.
Het parket dat er nu ligt, is verlijmd.
Hoe moeilijk of makkelijk is het om die eruit te halen? Dat zal ook wel een prijskaartje hebben, denk ik.
Hier ligt verlijmd en vernageld parket op een spaanplaat. Check even of er niet ook nagels in het hout zitten. Dat bemoeilijkt verwijderen wel.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Hoe meer vloer, hoe minder geluid van de onderburen. Massa is de beste remedie tegen geluid. Ik zou de bestaande vloer dus laten liggen als het enigszins kan.
En daarop nogmaals een isolerende ondervloer en een nieuwe vloer leggen.
Alle reacties Link kopieren
-Shifty- schreef:
22-01-2021 12:31
Volgens mij steek je het er met een schep zo uit. Maar het kan misschien per situatie verschillend zijn. Ik zou het eens navragen bij een parketlegger die weet dat precies.
Valt tegen. Wij hebben er ook naar gekeken bij het huis van mijn ouders. Daar bleek nog een oude verlijmde parketvloer onder de laminaatvloer te liggen. Daar waren wat problemen mee en toen hebben we ernaar gekeken om het eruit te halen. Uiteindelijk toch niet gedaan en het laminaat opnieuw gelegd met een nieuwe ondervloer. Wij hebben de groene platen gebruikt, hiervoor lag er ondervloer op rol onder (foam met zilverkleurig folie)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven