Historische/romantische roman voor mij als 30er

07-08-2023 08:31 71 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hoi allemaal,

Allereerst: ik lees vooral voor ontspanning. Niet om mezelf intellectueel uit te dagen, zeg maar. Puur voor vermaak en voor het slapen.

Lees nu met name thrillers, maar voor de afwisseling lijkt iets van een historische roman, verhaal à la downton abbey, me ook leuk. Mag ook in een ander tijdperk, maar het idee. De klassiekers, Jane Austen etc, ken ik ook. Het probleem is alleen dat het doelpubliek van dit soort boeken naar mijn idee een stuk ouder is dan ik ben (begin 30). Ik schrik dus al af van de kaft 😉 Nou wil ik daar best overheen stappen, maar ben een beetje bang dat bij de kaft ook een wollig tuttig verhaal/taalgebruik hoort.

Heeft iemand een tip? Dus vlot geschreven boek, à la downton abbey.

(Ik heb Belgravia en Het huis in de gouden bocht recent al gehad, die vond ik oké).
Alle reacties Link kopieren Quote
Simon van der Vlugt heeft een aantal historische romans geschreven. Misschien is dat wat je zoekt.
Onder andere 'Rode sneeuw in December' en 'Jacoba, dochter van Holland'.
Alle reacties Link kopieren Quote
De historische romans van Simone van der Vlugt ?
Alle reacties Link kopieren Quote
De zeven zussen al gelezen?

Niet heel vlot, maar de hoofdpersonen zijn allemaal eind twintig/begin dertig. En het speelt zich af in verschillende tijden (meest begin twintigste eeuw) en plaatsen.
Alle reacties Link kopieren Quote
De Bridgerton serie?
De boeken vind ik vele malen beter dan de serie ( die trouwens best heel leuk wegkijkt, maar het voor mij qua verhaallijnen niet haalt bij de boeken).

ik vond de boeken van Katherine Neville ( De Acht en het Vuur), ook fijne boeken om te lezen. Niet per se echt een roman, maar liefde komt er zeker in voor.

Verder ben ik als puber/jong volwassene echt groot fan geweest ( en soms nog), van een goede historische roman, met liefde, verraad, vreemde landen en soms een verrassende plottwist ;-)
Mijn favorieten schrijfsters waren:

Jude Deveraux
Johanna Lindsey
Julie Garwood
Stephanie Laurens
Catherine Coulter
Shannon Drake
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 07-08-2023 09:04
58.34% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Minette Walters. Je kent haar als thrillerschrijfster maar haar laatste drie boeken waren historische romans. The last hours en The turn of midnight spelen ten tijde van de pest. En zeker romantisch, op de wijze van Minette Walters: niet zozeer zwijmelen in het maanlicht maar buitenbeentjes die elkaar vinden in een gemeenschappelijke taak. Zelfde bij de Swift and the Harrier, de laatste, maar naar mijn smaak is die wat te zoet.
De boeken van Kate Moss zijn ook redelijk vlot geschreven.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vond de Patisserie serie van Charlotte Jacobi wel te doen. Al moet je wel tegen voortdurend 'de kleine Anne', 'de mooie verkoopster Veronica' en dat soort zinsneden kunnen.

Ben overigens normaal gesproken ook een thriller-lezer en lees dit soort boeken ook ter ontspanning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Outlander
Alle reacties Link kopieren Quote
Heb je Plaza Granada al gelezen? Ik weet de schrijfster even niet meer maar dit is denk ik precies wat je leuk vindt, het leest ook enorm makkelijk weg. Echt een fijn vakantieboek.
Alle reacties Link kopieren Quote
De Deverill reeks van Sofia Monefiore:


'Deverill' is een boekenreeks van de Britse romanschrijfster Santa Montefiore. In deze reeks verschenen 'De familie Deverill', 'De vrouwen van kasteel Deverill', 'Als de rododendron boeit', 'De laatste roos van de zomer', 'De vergeten Deverill' en 'De verre horizon'.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bedankt al voor de tips! Van Simone van der Vlugt heb ik als kind alles gelezen wat ze voor tieners schreef (volgens mij was dat toen het enige wat ze schreef), maar met name die rode sneeuw in december ziet er inderdaad wel goed uit. Ik ga de andere schrijvers ook eens bekijken. Bridgerton idd gekeken, maar niet gelezen. Ik vind de titels daarvan (in het NL) niet heel veelbelovend overigens (de ongetrouwde hertog, de verliefde graaf, een royale vergissing) maar dat hoeft natuurlijk totaal niks te zeggen 😉
Alle reacties Link kopieren Quote
Je hoeft je niet te verontschuldigen voor het genre, er is niks mis mee. Ik weet veel meer van de geschiedenis door dit soort boeken te lezen dan dat ik ooit op school geleerd heb.

Susan Smit heeft ook een paar historische romans geschreven die misschien wel wat zijn. Elena’s vlucht, de heks van Limbricht, Gisele, Tropenbruid.
Alle reacties Link kopieren Quote
Simone van der Vlugt is inderdaad een aanrader. Precies de goede balans tussen niet te literair, maar ook niet te bouquetreeks-ig. Leest lekker weg en er zit nog een beetje verhaal in.

Wat ik ook een onwijze aanrader vind is Elizabeth Gilbert - Hart van alle dingen of Stad van meisjes. Zij is de schrijfster van eten, bidden, beminnen (eat, pray, love) maar laat je daar niet door afschrikken. Vond deze twee boeken van haar heerlijk weglezen en tegelijkertijd bijzondere verhalen die je raken/ bij blijven.

En heb je Een schitterend gebrek van Arthur Japin al gelezen? Dit is wel echt klassieke literatuur, maar leest prima weg. En een prachtig historisch, romantisch verhaal.
Alle reacties Link kopieren Quote
Suniva schreef:
07-08-2023 09:25
Je hoeft je niet te verontschuldigen voor het genre, er is niks mis mee. Ik weet veel meer van de geschiedenis door dit soort boeken te lezen dan dat ik ooit op school geleerd heb.

Susan Smit heeft ook een paar historische romans geschreven die misschien wel wat zijn. Elena’s vlucht, de heks van Limbricht, Gisele, Tropenbruid.
Ik wilde ook De Heks van Limbricht van Susan Smit tippen, mooi boek.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oja Jane Austen is inderdaad qua taalgebruik net zo wollig als de voorkant. Heb me er uiteindelijk wel doorheen geworsteld en inderdaad prachtig verhaal, maar niet voor het slapen. Net als Tolstoj, al ben ik nooit voorbij de helft van anna karenina gekomen. Prachtig, maar niet ter ontspanning.
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh en heb je als kind ook Thea Beckman gelezen? De trilogie die begint met Het rad van fortuin vind ik ook nu nog heerlijk weglezen. Zijn eigenlijk kinderboeken natuurlijk, maarja, who cares?
Alle reacties Link kopieren Quote
Edit: OP niet goed gelezen, Het huis in de gouden bocht ken je al. Burtons andere titels (Muze, bijvoorbeeld) zijn ook prima.

En misschien de boeken van Philippa Gregory? Bekend van The Other Boleyn Girl (ook verfilmd), maar zij schrijft hele series, altijd vanuit het perspectief van een prinses (oid) aan het Engelse hof, in de Rozenoorlog en de Tudorperiode. Genoeg romantiek, tikje tuttig soms, wel heel leuk historisch kostuumdrama-sfeertje.
tunamelt wijzigde dit bericht op 07-08-2023 09:56
12.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Taskmaster schreef:
07-08-2023 09:04
Outlander
Deze dus. Claire Randall stuit tijdens een wandeling in de Schotse Hooglanden op een stenencirkel... en wordt wakker in het Schotland van 1743. Al snel komt Claire erachter dat niet alleen haar leven op het spel staat, maar ook haar hart. De jonge Schot James Fraser laat haar kennismaken met een zo vurige passie en een zo allesomvattende liefde, dat Claire verscheurd wordt tussen trouw en verlangen en tussen twee onverenigbare levens.
"Boring conversation anyway"
Alle reacties Link kopieren Quote
Oh, en misschien de boeken van Ken Follett? Pillars of the Earth en het vervolg World Without End zijn bekend, spelen in de Middeleeuwen (sorry, ik lees in het Engels dus weet vaak de NL titels niet), maar zijn serie over de negentiende en twintigste eeuw vond ik ook goed (Fall of Giants/Winter of the World/Edge of Eternity, ook vertaald).

Die boeken zijn altijd persoonlijke verhalen (romantisch, maar ook tragisch, of spannend) tegen een historisch decor.
Alle reacties Link kopieren Quote
Annejet van der Zijl heeft ook prachtige boeken geschreven. Sonny Boy❤️
Alle reacties Link kopieren Quote
*LaDolceVita* schreef:
07-08-2023 09:43
Ik wilde ook De Heks van Limbricht van Susan Smit tippen, mooi boek.
Zeker. Een goed verhaal over hoe het er in de tijd van de heksenvervolging aan toeging en hoe heksenjachten zo goed konden gedijen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Niet alleen de Bridgerton serie, maar ook de andere series van Julia Quinn lezen lekker weg.

De titels zijn inderdaad niet geweldig, maar het leest heerlijk weg. Normaal grijp ik niet zo snel naar dit genre, door de serie ben ik bij de boeken terechtgekomen en ik heb ze achter elkaar uitgelezen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Een schitterend gebrek vind ik ook een mooi verhaal.
Andere plek en tijd en tijd geleden dat ik 'm gelezen heb, maar Memoirs of a Geisha vind ik ook erg mooi.
Alle reacties Link kopieren Quote
De historische roman Forever Amber maakte op mij veel indruk. Van Kathleen Winsor.
tv-icoon wijzigde dit bericht op 07-08-2023 12:57
56.55% gewijzigd
Dan moet het maar zoals het kan

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven