Je favoriete kinderboek

16-02-2024 11:16 176 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kwam net het boek 'De gebroeders Leeuwenhart' en ook 'Koning van Katoren' tegen. Twee van mijn favoriete boeken toen ik nog een klein boekenwurmpie was. Word er helemaal nostalgisch van.

Welk boek is/was jouw favoriete kinderboek?
Alle reacties Link kopieren Quote
Meester van de zwarte molen.
En alles van Evert Hartman ook favoriet.
star⁴ wijzigde dit bericht op 16-02-2024 11:31
42.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Allemaal Onzin van Paul van Loon. :love: Helaas zijn mijn zoons de doelgroepleeftijd inmiddels ontgroeid maar ik smolt bij elk verhaaltje wat ik voor mocht lezen.
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alles van Thea Beckman
Maar ik heb ook de 'De Vijf'-serie stuk gelezen (ik gok, dat die niet meer kunnen in de huidige tijd. Ik herlees ze maar niet)
Alle reacties Link kopieren Quote
Het betoverde land achter de kleerkast van CS Lewis.

Ik heb meer lievelingskinderboeken maar dit was echt de opperfavoriet.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
16-02-2024 11:24
Alles van Thea Beckman
Maar ik heb ook de 'De Vijf'-serie stuk gelezen (ik gok, dat die niet meer kunnen in de huidige tijd. Ik herlees ze maar niet)
Ik las ook 'De Vijf' maar mijn favoriet was toch 'Kaatje Kakel'.
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
16-02-2024 11:24
Alles van Thea Beckman
Maar ik heb ook de 'De Vijf'-serie stuk gelezen (ik gok, dat die niet meer kunnen in de huidige tijd. Ik herlees ze maar niet)
Precies dit en Ronja de roversdochter.
Verder hield ik erg van boeken over kostscholen en over weesmeisjes etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Professor Zegellak, van Daan Zonderland. Zou nu niet meer kunnen, want stikte van de stereotype negertjes en andere bevolkingsgroepen. De professor vond natuurlijk van alles uit, inclusief een motor die op tabak liep, kan ook niet meer. Dus na herschrijven zou er weinig van overblijven.
Maar ja het is zo'n 60 jaar geleden dat ik ze las
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
De Zevensprong door Tonke Dragt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
16-02-2024 11:24
Alles van Thea Beckman
Maar ik heb ook de 'De Vijf'-serie stuk gelezen (ik gok, dat die niet meer kunnen in de huidige tijd. Ik herlees ze maar niet)
Dat heb ik wel gedaan, daar zitten inderdaad wat discutabele dingen in.... ook een bijpersoon die 'Roetje' werd genoemd. Kwartje viel bij mij vrij laat waarom...

Zelfde met een boek van Thea Beckaman. Ik was laatst Zwerftocht met Korilu aan het lezen met mijn kinderen. Uit het niets ging het daar ineens over een negerkapitein (ik weet niet eens of je het woord wel mag zeggen, sorry daarvoor, maar dat stond er). Kostte wel wat van mijn mentale capaciteit om daar 'kapitein' voor te lezen ipv wat er daadwerkelijk stond.
In al haar andere boeken die ik recent gelezen hebt komt niet zoiets expliciets voor, dus het verbaasde me nogal.

Ontopic: Kruistocht in Spijkerbroek en Brief voor de Koning zijn mijn favorieten denk ik.
the_architect wijzigde dit bericht op 16-02-2024 11:42
21.78% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
dolfje schreef:
16-02-2024 11:31
Precies dit en Ronja de roversdochter.
Verder hield ik erg van boeken over kostscholen en over weesmeisjes etc.
99 % van de meisjesboeken vroeger gingen over weeskinderen, kostscholen en tweelingen. Jongensboeken over indianen en ontdekkingsreizen of kwajongensstreken zoals Pietje Bell.
En dan had je ook nog iets er tussen in voor jongens en meisjes, .
Bestaat dat nog tegenwoordig? een aparte kast voor jongens- en meisjesboeken?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben nu De Tocht naar Morgen van Doris Heinemann aan het voorlezen aan mijn dochters. Is amper bekend volgens mij, maar ik heb er zo van genoten. Is een fantasy trilogie.
In het rijk van koning Sudon leidt iedereen een vredig bestaan. Dit is grotendeels te danken aan een mysterieuze prinses met een magische gouden roos op haar borst, die alleen kinderen kunnen zien. Om deze macht in handen te krijgen stuurt de vorst van een buurland vreemdelingen, die de bewoners besmetten met agressie en achterdocht. De prinses moet vluchten met een groepje kinderen. Om het land te redden moeten zij zeven jaar lang een boerderij opbouwen en onderhouden. De combinatie van mystiek en het simpele boeren leven, hoe zij zich redden, vond ik geweldig. Best moeilijk, zowel qua taalgebruik als thematiek, maar 100% de moeite waar.

Ogen van Tijgers van Tonke Dragt vind ik ook fantastisch en overstijgt het genre ook absoluut. Het idee van telepathie vond ik ook geweldig als (pre)puber.
Alle reacties Link kopieren Quote
De kinderen van Bolderburen van Astrid Lindgrenn. Geen idee of het nu nog gepast is, ik denk nogal genderstereotiep. Maar ik kon helemaal wegdromen naar een afgelegen Zweeds "dorpje" (3 huizen :-D )
Alle reacties Link kopieren Quote
Meester van de zwarte molen, de gebroeders Leeuwenhart, Kruistocht in Spijkerbroek, het oneindige verhaal, torenhoog en mijlen breed, de leeuw de heks en de kleerkast, “ de Vijf” en “Pitty” series, Arendsoog en oh ja Karl May (Winnetou/ Old Shatterhand) ik weet niet of dat laatste echt een kinderboeken serie is maar het ging er in als koek :-D
Alle reacties Link kopieren Quote
De gebroeders Leeuwenhart vond ik ook wel heel mooi. En de trilogie van Thea Beckman die begint met Geef me de ruimte.

Het oneindige verhaal ook, al was ik toen al wel iets ouder toen ik dat las. Het zakt in de loop van het boek een beetje in, maar verder wel een heel mooi boek.

De boekjes van de 5 en Pitty vond ik ook wel leuk maar dat was toch duidelijk een ander kaliber. Best vermakelijk maar daar verdween ik niet zo in als in de eerder genoemde boeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ginevra schreef:
16-02-2024 12:10


De boekjes van de 5 en Pitty vond ik ook wel leuk maar dat was toch duidelijk een ander kaliber. Best vermakelijk maar daar verdween ik niet zo in als in de eerder genoemde boeken.
de aantrekkingskracht van de De Vijf-boeken was voor mij vooral dat groepje neefjes en nichtjes en hoe fijn ze samen vakantie vierden. Aan de Engelse kust. Met een hele lieve tante. En altijd overvloedige maaltijden.
De avonturen vond ik al minder belangrijk. IK was stikjaloers op die vakanties
Kruistocht in Spijkerbroek en de serie over Pitty op kostschool.
Alle reacties Link kopieren Quote
De griezelbus van Paul van loon
Alle delen gelezen,
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
16-02-2024 12:12
de aantrekkingskracht van de De Vijf-boeken was voor mij vooral dat groepje neefjes en nichtjes en hoe fijn ze samen vakantie vierden. Aan de Engelse kust. Met een hele lieve tante. En altijd overvloedige maaltijden.
De avonturen vond ik al minder belangrijk. IK was stikjaloers op die vakanties
En de hond 🐕
Ik ben niet perfecd, wat is daar mis mee?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las graag 'zielige' boeken.
Blauwe plekken (weet zo de auteur niet) en de boeken van Yvonne Keuls (het verrotte leven van Floortje Bloem en de moeder van David S.)

En de boeken van Paul van Loon.
Ik las heel graag en veel als kind dus heb oneindig veel boeken gelezen die ik mij niet meer herinner, maar deze weet ik nog.

En ik was een pony meisje dus Romana en Ragebol las ik veel, en boeken over een Bianca die met een groep vrienden avonturen met paarden beleefden.
rosepudding schreef:
16-02-2024 12:25
Ik las graag 'zielige' boeken.
Blauwe plekken (weet zo de auteur niet) en de boeken van Yvonne Keuls (het verrotte leven van Floortje Bloem en de moeder van David S.)

En de boeken van Paul van Loon.
Ik las heel graag en veel als kind dus heb oneindig veel boeken gelezen die ik mij niet meer herinner, maar deze weet ik nog.

En ik was een pony meisje dus Romana en Ragebol las ik veel, en boeken over een Bianca die met een groep vrienden avonturen met paarden beleefden.
Ik las altijd graag de pony boeken van Jacky, met haar pony Misty.
Als jonger kind was ik dol op de avonturen van Wipneus en Pim.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las echt veel als kind al heb niet alles onthouden maar de griezelbus wel en was veruit mijn favoriet ,maar wel leuk om hier te lezen verschillende boeken die ik nu hier voorbij zie komen ,denk ik o ja ook gelezen, echt trip down memory lane :-D en inderdaad de stereotypes kunnen in veel boeken nu niet meer .
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
16-02-2024 12:12
de aantrekkingskracht van de De Vijf-boeken was voor mij vooral dat groepje neefjes en nichtjes en hoe fijn ze samen vakantie vierden. Aan de Engelse kust. Met een hele lieve tante. En altijd overvloedige maaltijden.
De avonturen vond ik al minder belangrijk. IK was stikjaloers op die vakanties
Ja, dat snap ik wel. Die setting was wel heel geweldig. De avonturen vond ik ook minder interessant, kwamen vaak wel zo'n beetje op hetzelfde neer. En als kind vond ik ook al wel dat de volwassenen zich heel onwaarschijnlijk gedroegen in die verhalen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Veel van wat hier al is genoemd!
Maar ook Heksenkind van Monica Furlong.
Voor wie nou denkt: O ja!!!! Een paar jaar geleden heb ik Juliet Marillier ontdekt: die schrijft in dezelfde stijl maar dan gericht op volwassenen, geweldig!

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven