Je favoriete kinderboek

16-02-2024 11:16 176 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kwam net het boek 'De gebroeders Leeuwenhart' en ook 'Koning van Katoren' tegen. Twee van mijn favoriete boeken toen ik nog een klein boekenwurmpie was. Word er helemaal nostalgisch van.

Welk boek is/was jouw favoriete kinderboek?
Alle reacties Link kopieren Quote
Als kind zat ik altijd met mijn neus in de boeken. Ik was dol op Pluk van de Petteflet en Floddertje van Annie MG Schmidt (later ook weer voorgelezen aan mijn kinderen, 1xraden wie de grootste lol had).
Het malle ding van Bobbiestiek (auteur weet ik echt niet meer!)
Diederik uit het blik
Fulco de Minstreel
Het slot op de Hoef
Serie Jonker Willem
Kameleon
Arendsoog
En nog zoveel meer. Ik las trouwens liever ‘jongensboeken’ dan die meisjesseries. Alles wat met geschiedenis te maken had vrat ik (en nog!)
De boeken van Rien Poortvliet vond en vind ik geweldig.
En alle soorten sprookjes, legenden en sagen, de complete Griekse mythologie.
Elke week het maximale aantal boeken dat ik mee kon nemen uit de bieb.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik las als kind heel erg veel. Was 2x per week in de bibliotheek te vinden.
Mijn favoriete kinderboek is Hasse Simonsdochter en de Val van de Vredeborch, beide van Thea Beckman.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wijndruifje schreef:
16-02-2024 11:48
De kinderen van Bolderburen van Astrid Lindgrenn. Geen idee of het nu nog gepast is, ik denk nogal genderstereotiep. Maar ik kon helemaal wegdromen naar een afgelegen Zweeds "dorpje" (3 huizen :-D )
Jaaaa :heart: dat was ook echt een grote favoriet van mij! Samen met Pipi Langkous en Heksenkind van Monica Furlong.
Hasse Simonsdochter en Kruistoch in Spijkerbroek heb ik ook heel vaak gelezen. En alles van Jacques Vriens (8e groepers huilen niet en Meester Jaap) en Carry Slee. Spijt, Afblijven etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
Bij ons thuis waren we lid van de Disney boekenclub , die hebben we helemaal stuk gelezen. Ook het grote verhalenboek van W.G. van der Hulst junior vond ik prachtig! Zelf las ik ook veel boeken van de Olijke Tweeling.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het boek "Sprookjes" van Astrid Lindgren heb ik verslonden. Geweldige korte verhalen. :flirting:
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
16-02-2024 20:17
Dat ben ik inderdaad maar ik heb ook een heleboel boeken van mijn moeder verslonden! Bijv Knikkertje Lik
En verschillende series meisjesboeken over:
Marie streepje Anneke
Annemieke van Oven
Merel van Haeghe
To en haar klas

De verzuiling was nog compleet, het zijn allemaal keurig katholieke boeken. Op bedevaart naar Lourdes. Bidden voor genezing voor doodzieke vriendin. Aardig wat gehandicapte kinderen door polio en ander jeugdleed. Maar ook lekker kneuterig. Ik zoek soms stiekem nog naar ontbrekende delen uit bovengenoemde series.
Marie streepje Anneke, ja herinner ik me ook nog, en met die poliokindjes bedoel je daar Vogeltje mee? Of de doopkaars.
Volgens mij ging er bij Schoolidyllen, van Top Naeff een meisje dood. maar dat was meer een boek "voor oudere meisjes" zoals dat toen heette.
En al die gehandicapte kinderen hadden altijd wel iets waar ze erg goed in waren, tekenen of zingen of muziekinstrument bespelen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren Quote
ninika schreef:
16-02-2024 15:51
Ik las heel veel als kind, en heel veel van wat hier al genoemd is vond ik leuk. Maar mijn lievelingsboek als kind was wel De Geheime Tuin.
En ook de boeken van De Boze Heks van Hanna Kraan vond ik geweldig.
De Geheime Tuin ken ik niet, voor de rest eens! Ik dacht ook aan De Boze Heks, ik was dol op heksen, feeën en elfjes als kind.

Verder vond ik ook de boeken over problemen op school leuk, meester Jaap heette die serie. En de Kameleon, ook allemaal meerdere keren gelezen.

Ik weet nog dat ik aan Blauwe Plekken uit de schoolbibliotheek twee keer ben begonnen, in groep 3 en later in groep 7 of 8 nog een keer, maar ik vond het te zielig en te pijnlijk om door te lezen. Het boek met de titel "Het verrotte leven ..." heb ik dus ook nooit gepakt, het klonk al te verdrietig. Ben blij dat ik het nooit gelezen heb als ik jullie in dit topic zo zie terugdenken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Heel veel herken ik hier en heb ik ook verslonden. Een generatie ouder: Joop ter Heul (Cissy van Marxveldt) & Kees de Jongen (Theo Thijssen) vond ik helemaal geweldig. Ook Afke's Tiental (Nienke van Hichtum), en Marijn bij de Lorredraaiers van Miep Diekmann.
Alle reacties Link kopieren Quote
ninika schreef:
16-02-2024 15:51
Ik las heel veel als kind, en heel veel van wat hier al genoemd is vond ik leuk. Maar mijn lievelingsboek als kind was wel De Geheime Tuin.
En ook de boeken van De Boze Heks van Hanna Kraan vond ik geweldig.
Wij hebben dezelfde smaak denk ik, De Geheime Tuin was mijn lievelingsboek toen ik zelf kind was en de Boze Heks is mijn lievelings nu mijn kind kind is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Avontuur aan de Hudsonbaai van Peter Schaap vond ik fantastisch als 10 jarige.
En Een stelletje mooie vrienden van Jacques Viens.
Hokus Pokus Pilatus Pil vond ik ook leuk
Sommige mensen worden zeikend verwekt
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
16-02-2024 21:36
Volgens mij ging er bij Schoolidyllen, van Top Naeff een meisje dood. maar dat was meer een boek "voor oudere meisjes" zoals dat toen heette.
Tranen met tuiten gehuild. Maar toch geen ellendig boek zoals Floortje Bloem of zo.
Schoolidyllen was idd voor wat oudere meisjes, niet echt een kinderboek.
Alle reacties Link kopieren Quote
nlies schreef:
16-02-2024 21:36
Marie streepje Anneke, ja herinner ik me ook nog, en met die poliokindjes bedoel je daar Vogeltje mee?
Streep had een nichtje Carla en ging oppassen bij een huis met een gehandicapte Rudi. In twee andere boeken kwamen nog een gehandicapte Carla en een Rudi voor. Allemaal door polio. Kennelijk vond men Carla en Rudi typische namen voor polio?!
In een van die boeken kwam ook een buurvrouw voor en die was verschrikkelijk, daar praatte niemand mee want ze was gescheiden, de schande! Totdat bleek dat haar man was overleden en ze dus helemaal niet zondig had geleefd! Dat waren nog eens tijden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Leuke herinneringen over lezen vroeger
Wij waren lid van de plaatselijke bibliotheek ik ging er zeker twee keer in de week heen toen ik ouder werd kon ik er alleen heen ik ging dan vaak daar al zitten lezen ,ik lette niet op de tijd er waren nog geen mobieltjes in die tijd ,en ik kwam vaak heel laat terug ervan mijn ouders harstikke ongerust ,andere ouders maakte zich zorgen als hun kinderen naar de kermis gingen of te laat terug kwamen van vriendjes de mijne dat ik te lang in de bibliotheek zat :P .
Soms liep ik met een boek over straat hoe vaak er niet een auto op zijn toeter duwde omdat ik met mijn neus in een boek zat.
Skipper22 schreef:
17-02-2024 09:41
Leuke herinneringen over lezen vroeger
Wij waren lid van de plaatselijke bibliotheek ik ging er zeker twee keer in de week heen toen ik ouder werd kon ik er alleen heen ik ging dan vaak daar al zitten lezen ,ik lette niet op de tijd er waren nog geen mobieltjes in die tijd ,en ik kwam vaak heel laat terug ervan mijn ouders harstikke ongerust ,andere ouders maakte zich zorgen als hun kinderen naar de kermis gingen of te laat terug kwamen van vriendjes de mijne dat ik te lang in de bibliotheek zat :P .
Soms liep ik met een boek over straat hoe vaak er niet een auto op zijn toeter duwde omdat ik met mijn neus in een boek zat.
Leuk he, zulke herinneringen.
Wij gingen elke vrijdag naar de bieb en ik leende altijd veel boeken. Daarna kregen we een gulden en mochten we snoepjes uitzoeken in zo'n ouderwets winkeltje waar je bakken met losse snoepjes had van een paar cent per stuk. En dan snel naar huis en gelijk met mijn neus in de boeken. Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat een leuk topic!
Ik las als kind al graag en veel. Fietste elke week een paar keer naar de bibliotheek.
Ik was meer een boek-fan dan een schrijver-fan.
Zo vond ik bijvoorbeeld lang niet alle boeken van Roald Dahl leuk. Volgens mij had ik ook een voorkeur voor een beetje ‘zielige’ verhalen en hoofdpersonen, maar moest het allemaal nog wel enigszins herkenbaar zijn. Een beetje avontuur vond ik leuk, maar ik moest me er wel iets bij voor kunnen stellen en het moest vooral niet TE spannend of fantasievol worden. Boeken over de geschiedenis (Thea Beckman) spraken mij ook niet aan.

Een paar van mijn favoriete titels/series:
* De weglopers - Victor Canning (de hele trilogie over Samuel/Sammy staat met stip op 1!)
* Alle boeken over Bolderburen - Astrid Lindgren (wilde daar zo graag wonen)
* Evi de zwarte muis - Diet Verschoor
* Mathilda - Roald Dahl
* Muller & Co - Elisabeth Mollema (3 kinderen hebben een soort detective bureau)
* Tillermans - Cynthia Voigt (de laatste delen niet meer gelezen)
* De olijke tweeling - Arja Peters
* Koning van Katoren - Jan Terlouw (pas als puber gelezen en gaan waarderen)
* Noem mij maar Flop - Corrie Hafkamp
* De Zevensprong - Tonke Dragt
* De tweede viool - Lieneke Dijkzeul

Een deel van bovenstaande boeken heb ik veel later nog eens herlezen en helaas snapte ik bij een deel de magie van vroeger echt niet meer.
Ook toen ik sommige boeken uit mijn jeugd aan mijn eigen kinderen wilde voorlezen viel me al op hoe gedateerd ze soms waren en voor hen niet meer herkenbaar. Jip & Janneke bijvoorbeeld of Saskia & Jeroen. Door taalgebruik, rolpatronen, maar ook dingen als de schillenboer die langs de deuren gaat, pijp roken etc. Gelukkig blijft ‘De boze heks’ nog altijd super leuk (tijdloos)!
'Every new beginning comes from some other beginning's end.'
Alle reacties Link kopieren Quote
Skipper22 schreef:
17-02-2024 09:41
Leuke herinneringen over lezen vroeger
Wij waren lid van de plaatselijke bibliotheek ik ging er zeker twee keer in de week heen toen ik ouder werd kon ik er alleen heen ik ging dan vaak daar al zitten lezen ,ik lette niet op de tijd er waren nog geen mobieltjes in die tijd ,en ik kwam vaak heel laat terug ervan mijn ouders harstikke ongerust ,andere ouders maakte zich zorgen als hun kinderen naar de kermis gingen of te laat terug kwamen van vriendjes de mijne dat ik te lang in de bibliotheek zat :P .
Soms liep ik met een boek over straat hoe vaak er niet een auto op zijn toeter duwde omdat ik met mijn neus in een boek zat.
Zo erg was ik niet, maar ik had wel toen ik een jaar of 11-12 was de jeugdbibliotheek 'uit'. :) En stapte over naar boeken voor volwassenen, voornamelijk SF/fantasy, want dat was het favoriete genre van mijn vader. Best wat boeken gelezen waar ik nog veel te jong voor was, maar wat ik niet snapte, daar las ik gewoon overheen. Als het maar een spannend boek was.
Een vriendinnetje van mij wilde ook naar de volwassenen toen ze zag dat ik dat mocht, maar zij pakte gelijk Turks Fruit uit de kast en dat vond de bibliothecaresse toch niet goed. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nemophilista schreef:
17-02-2024 10:28
Leuk he, zulke herinneringen.
Wij gingen elke vrijdag naar de bieb en ik leende altijd veel boeken. Daarna kregen we een gulden en mochten we snoepjes uitzoeken in zo'n ouderwets winkeltje waar je bakken met losse snoepjes had van een paar cent per stuk. En dan snel naar huis en gelijk met mijn neus in de boeken. Heerlijk.
Oeh, zo'n winkeltje hadden wij ook!
Alle reacties Link kopieren Quote
tonkje schreef:
17-02-2024 12:19
Zo erg was ik niet, maar ik had wel toen ik een jaar of 11-12 was de jeugdbibliotheek 'uit'. :) En stapte over naar boeken voor volwassenen, voornamelijk SF/fantasy, want dat was het favoriete genre van mijn vader. Best wat boeken gelezen waar ik nog veel te jong voor was, maar wat ik niet snapte, daar las ik gewoon overheen. Als het maar een spannend boek was.
Een vriendinnetje van mij wilde ook naar de volwassenen toen ze zag dat ik dat mocht, maar zij pakte gelijk Turks Fruit uit de kast en dat vond de bibliothecaresse toch niet goed. ;-D
Ik mocht ook al eerder naar de volwassen afdeling en las eerst Agatha Christie en toen ik 12/13 was Stephen King. Ben afgehaakt bij It :P
Alle reacties Link kopieren Quote
Weet iemand nog hoe dat boek heet van een jongen die 's nachts vleugels krijgt? Hij maakte, al rondvliegend, allemaal avonturen mee.
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
17-02-2024 18:18
Weet iemand nog hoe dat boek heet van een jongen die 's nachts vleugels krijgt? Hij maakte, al rondvliegend, allemaal avonturen mee.
Peter Pan? :P
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
17-02-2024 18:18
Weet iemand nog hoe dat boek heet van een jongen die 's nachts vleugels krijgt? Hij maakte, al rondvliegend, allemaal avonturen mee.
Karlsson ?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Alle reacties Link kopieren Quote
viamia schreef:
17-02-2024 18:18
Weet iemand nog hoe dat boek heet van een jongen die 's nachts vleugels krijgt? Hij maakte, al rondvliegend, allemaal avonturen mee.
Erik of het klein insectenboek?
Get on, boogie, turnin' me on
(Shine up, shine up) - Doris D And the Pins
Alle reacties Link kopieren Quote
Alleen op de Wereld. Jànken!
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik zie heel veel herkenning in dit topic. Naast Floortje Bellefleur las ik ook Cindy die aan ballet deed, veel Bianca boekjes, maar ook kippenvel en van die blauwe pockets met thrillers die eigenlijk veels te spannend waren.

Ik moet ook nog denken aan Chantal en Inge en de boeken over Nancy Drew.
Alle reacties Link kopieren Quote
Lila-Linda schreef:
16-02-2024 12:12
de aantrekkingskracht van de De Vijf-boeken was voor mij vooral dat groepje neefjes en nichtjes en hoe fijn ze samen vakantie vierden. Aan de Engelse kust. Met een hele lieve tante. En altijd overvloedige maaltijden.
De avonturen vond ik al minder belangrijk. IK was stikjaloers op die vakanties
Ik vond de avonturen en de vrijheid juist zo aantrekkelijk: 4 kinderen tussen de 10-15 jaar oud die gewoon rond mogen trekken zonder ouderlijk toezicht, wildkamperen en blikken perzikken, worst en scones eten terwijl ze telkens in een of andere misdaad terecht komen.
Ook voor mij dus Enid Blyton als favoriete schrijfster van mijn kindertijd.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven