Lijf & Lijn alle pijlers

-20 in 2020 - Tim Knol achterna

23-12-2019 09:21 374 berichten
Hallo dames (en wellicht heren),

Als Tim Knol er 30 af kan halen zijn er voor mij geen excuses om het niet ook te kunnen. Dat dacht ik toen ik de berichten las over zijn besluit tot, en uitvoering van, het worden van een ander mens.

Mijn doel voor 2020 is dan ook -20 kilo. Ik ben mezelf en het lijf dat ik heb laten ontstaan helemaal zat.
Geen gecrash, geen dure diëten, geen fratsen.
Puur een lifestyleverandering, en geleidelijk alles wat er in de afgelopen jaren bij is geslopen er kilo voor kilo weer af.
Zonder toegevoegde suikers bij andere gelegenheden dan duursport, en met veel (meer dan nu) wandelen, fietsen en krachttrainen.

Ik schreef mee in een ander topic, maar dat lijkt een beetje doodgebloed. Bij dezen begin ik er zelf eentje. Ik verwacht voor het verbannen van suikers wel regelmatig wat mentale steun nodig de hebben.

Wie doet er mee vanaf 1 januari?

Om over na te denken tijdens de kerstdagen, ook voor mezelf:

Wat is je doel? In kilo's, maar vooral in lifestyleverandering?
Wat drijft je achter dat doel, waarom wil je het echt, waarom gaat het deze keer wel lukken?
Wat zijn de aspecten waarop het niet zou kunnen lukken, en de momenten waarop je scherp moet gaan zijn?
Wat zijn vervolgens de dingen die je wilt gaan doen in plaats van naar verkeerde dingen grijpen op die slechte momenten? Patronen veranderen gaat het beste als je er iets anders voor in de plaats brengt.

Het lijkt me leuk en nuttig deze achterliggende motivatie van elkaar te weten, dan kunnen we elkaar beter steunen dan wanneer we het alleen over kilo's hebben.

Ik ben zelf rond O&N op vakantie dus begin met wegen op de 26e, daarna is zondag (evt. maandag bij afwezigheid) de handigste weegdag voor mij. Maar meer dan wegen wil ik mezelf cijfers gaan geven voor hoe ik me aan de lifestyleverandering heb gehouden in een week.

Ik ben benieuwd wie vergelijkbare plannen heeft :)

-----
Update met tabellen:

volgt; probeerde een plaatje in te voegen en toen was de hele tabel weg :bonk:
anoniem_63992f5106bb1 wijzigde dit bericht op 23-12-2019 22:36
Reden: 1e poging tot tabellen invoegen; mislukt
2.81% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Doe graag mee. had me ook bij ander topic meegedaan, maar dat kwam niet echt op gang en is ook al weer redelijk snel doodgebloed.

Wil me ook focussen op leefstijlverandering en daarmee af gaan vallen naar een gezonder gewicht.

Wil me vooral focussen op het gezond eten met af en toe iets lekkers, zonder daarin door te slaan, ben nu begonnen met minderen met koolhydraten/suikers wat voor mij goed werkt in principe. Alleen deze decembermaand bijvoorbeeld ging wat minder ivm feestelijke dingen en verplichtingen met net te veel lekker eten.
En daarbij ook gaan zorgen voor voldoende dagelijkse beweging.

Lijkt me fijn om het hier met elkaar te kunnen hebben over de ups en downs mbt de veranderingen en het afvallen daarbij.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee. Ik vind het juist ook fijn om steun vanuit het forum te kunnen krijgen, maar ben ook al een paar keer in een topic terecht gekomen dat uiteindelijk ofwel niet op gang kwam ofwel een richting nam die mij minder aansprak.

Het afgelopen jaar heb ik veel stress gehad waardoor ik te veel ben gaan snoepen, kilo’s ben aangekomen die ik eerder kwijt was en daardoor bepaalde (nieuwere) kledingstukken al niet meer aan kan. Mijn doel zou zijn deze kledingstukken terug aan te kunnen.

Ik zou dit graag willen bereiken door enerzijds veel minder te snoepen en door anderzijds opnieuw meer te gaan bewegen/sporten. Ik vind het bijvoorbeeld heerlijk om grote wandelingen te maken, maar de afgelopen maanden is dat er helaas bijna niet van gekomen. Ik weet niet hoeveel ik nu precies weeg, maar ik denk dat er toch minimaal 15 kilo af kan en liefst nog wat meer.
Alle reacties Link kopieren
Ik doe mee! Ik reageer later wat uitgebreider
Alle reacties Link kopieren
Hoi, ik vind het wel leuk om hier mee te schrijven, ik vind het altijd interessant om de verschillende ervaringen te lezen en elkaar te stimuleren. Ik zat al eerder bij een ander topic, maar dat is een beetje doodgebloed.

Die -20 in 2020 klinkt goed, dat is wat ik ook wil!
Ik ben in augustus 2018 (dus bijna anderhalf jaar geleden) gestart met koolhydraatbeperkt eten. In een jaar tijd ben ik 22 kilo afgevallen (blij mee!), maar nu sta ik alweer een aantal maanden stil qua gewicht, kilo erbij, kilo eraf, maar netto eigenlijk weinig verandering. En er moeten echt nog wel 20 kilo af.
Mijn plan voor het komende jaar is om mijn dieet (inmiddels al meer een levensstijl geworden) weer wat strikter op te pakken.

Ik wil nu de kerstperiode gebruiken om flinke voorraden te bakken en in te vriezen van koolhydraatarme tussendoortjes, zodat ik altijd iets gezonds & lekkers heb om mee naar mijn werk te nemen.
Mijn ervaring is dat bij mij alles staat of valt met een goede planning. Als ik maar genoeg gezond eten in huis heb, dan lukt het prima, maar zo niet, dan bezwijk ik iets te makkelijk voor de verleiding van afhaalchinees of pizzakoerier.
Wat in het kader van bezuinigen sowieso al moet minderen, dus dat is 2 vliegen in 1 klap.
Alle reacties Link kopieren
Lifestyle, suikers bannen, 1 januari..
Doe eens gek en stop vanaf vandaag wat minder in je mond. Niet alleen suikers..
.
Anoniem262821034 schreef:
23-12-2019 10:04
Lifestyle, suikers bannen, 1 januari..
Doe eens gek en stop vanaf vandaag wat minder in je mond. Niet alleen suikers..
En je dacht toen je dit typte: dit is een bericht wat de schrijvers zal helpen? :nope:
Ik wil ook meedoen. Ik wil er ook wel 20kg af. Ik overweeg om het via de Weight Watchers te doen.
Oh en ik zie steeds een reclame voorbijkomen van afvallen door middel van hypnose. Dat lijkt mij soms ook wel een goed idee. Maar dat durf ik niet.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik wil graag meedoen.
Deed al mee met een ander topic maar dat was niet erg actief.

Door stress heb ik de afgelopen 1.5 haar veel te veel gesnoept. Zodra ik me niet goed voel mentaal prop ik me helemaal vol met alles wat ik leker vind, chips chocola etc.
Daarnaast eet ik ook uit verveling.
Ik moet dus inderdaad iets anders gaan verzinnen voor die momenten.
En ook hier zorgen dat er voldoende gezond eten in huis is en in de vriezer gezonde maaltijden voor als ik te weinig energie heb om te koken.

En daar kom ik bij het voor mij belangrijkste punt, ik wil zo graag meer energie. Ik weet zeker dat er met goed eten daar heel veel winst valt te behalen.

Dus laten we ervoor gaan!
Alle reacties Link kopieren
Ik wil ook graag meedoen. Ook ik zou er ook graag een kilo of 15-20 vanaf willen. Boekenwurm omschrijft precies wat ik graag wil: gezond eten, maar wel af en toe ook wat lekkers. Mijn valkuil is het daarin doorslaan, dus daar moet ik goed op letten. Meer bewegen wil ik ook graag. Ik begin overigens niet op 1 januari, maar probeer juist deze dagen ook al wat op te letten.

Verder ben ik een emotie-eter, dus het is ook mijn doel om, vóórdat ik ga eten, echt even te voelen of ik ook echt honger heb, of dat ik zin heb in eten door bepaalde emoties (kan van alles zijn in mijn geval: verveling, boos, blij, ongemak, etc.).

Leuk om hier ervaringen uit te kunnen wisselen!
Alle reacties Link kopieren
Ik doe ook graag mee!
In het kort: in maart bevallen en weer veel te zwaar. Door nieuwe drukke baan, 2 kids en veel smoezen en kop in het zand kwam het er niet van.
Eind november was de maat vol en besloot ik te ‘beginnen’, iig het in dec niet nóg erger te laten worden. Resultaat -5 kg, heel blij mee. Maar om in de toekomst een enorm belangrijke operatie te kunnen laten uitvoeren moet er zeker nog 15 af.
Mijn knelpunten zijn vooral savonds op de bank snaaien, moe/ gestressed zijn en dan vinden dat ik lekkers ‘verdien’ en Bourgondisch eten met vrienden en familie. Probeer dat laatste al vaker van een lunch of etentje naar een goeie boswandeling te verschuiven, etc.
Nog niet helemaal mijn weg gevonden maar stap voor stap lijkt het de goede kant op te gaan.
Nu de kerst op komst, spannend maar deze week stabiel blijven hoop ik toch dat moet lukken. Keuzes maken vooral...
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me ook graag aan.

Ik heb me de afgelopen 2 jaar flink laten gaan en ben op dit moment zo'n 15-20 kilo te zwaar. Ik begin de laatste tijd steeds vaker te merken dat mijn lichaam me in de weg zit.

Januari is op meer manieren een nieuw begin voor mij en ik wil ook weer meer aan mezelf te gaan werken.
Alle reacties Link kopieren
Ik moest overigens even Googlen wie Tim knol was ;-D maar ik vind zijn methode wel vrij heftig. Ik probeer wat meer te variëren en dus niet elke keer uit gemak en handigheid maar gauw brood te eten, dus in die zon wat vaker salade/ kwark/ soep etc. Koolhydraat beperkter maar dus niet volledig in de ban.


mañiana ik ben heel benieuwd naar je tussendoortjes, heb je linkjes?
Ik ben ondertussen aardig uitgekeken op mijn worteltjes en komkommertjes dus zoek wat variatie voor tussendoor :)
Everything will be okay in the end. If it's not okay, it's not the end.
Hier nog iemand die mee wil doen!
Valkuilen zijn eten uit vermoeidheid en negatieve emoties. Stoppen met dagelijks snaaien van koek/snoep zoual heel veel schelen.
anoniem_59478 wijzigde dit bericht op 23-06-2021 12:05
44.08% gewijzigd
Caretaker schreef:
23-12-2019 10:34
Ik moest overigens even Googlen wie Tim knol was ;-D maar ik vind zijn methode wel vrij heftig. Ik probeer wat meer te variëren en dus niet elke keer uit gemak en handigheid maar gauw brood te eten, dus in die zon wat vaker salade/ kwark/ soep etc. Koolhydraat beperkter maar dus niet volledig in de ban.
Ik wist het ook niet :)
Brood pak ik niet zo snel, maar ik weet overal wel een ongezondere versie van te maken, als ik daarmee zu stoppen scheelt het al veel!
Alle reacties Link kopieren
Nandina* schreef:
23-12-2019 10:13
En je dacht toen je dit typte: dit is een bericht wat de schrijvers zal helpen? :nope:

Tja, je kan nu op je teentjes getrapt reageren, of denken ‘misschien zit er wel wat in’.. :idee:
.
Het is niet echt een topictitel waaruit meteen blijkt waar het om gaat.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt als een goed plan!

En voor de record Aoniemzoveel, wij zijn sinds oktober al bijna gestopt met alcohol (nog 1x per maand 1 glas wijn) en sinds 2 weken zoveel mogelijk plant-based en minder snelle koolhydraten.

En tijdens de kerstdagen, zal ik vast wel ongezondere keuzes maken. Is dit erg? Nee natuurlijk niet. Genieten hoort ook bij het leven. En we maken allemaal wel eens ongezonde keuzes, het sporten overslaan, te veel stress, te weinig slapen etc. Zolang het een bewuste keuze is, dus niet automatisch alles in je mond stoppen, vind ik dit niet zo'n probleem.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
23-12-2019 11:10
Klinkt als een goed plan!

En voor de record Aoniemzoveel, wij zijn sinds oktober al bijna gestopt met alcohol (nog 1x per maand 1 glas wijn) en sinds 2 weken zoveel mogelijk plant-based en minder snelle koolhydraten.

En tijdens de kerstdagen, zal ik vast wel ongezondere keuzes maken. Is dit erg? Nee natuurlijk niet. Genieten hoort ook bij het leven. En we maken allemaal wel eens ongezonde keuzes, het sporten overslaan, te veel stress, te weinig slapen etc. Zolang het een bewuste keuze is, dus niet automatisch alles in je mond stoppen, vind ik dit niet zo'n probleem.

Dat is juíst mijn punt. Dat kerstdagen en wat uitgebreider eten óók in een gezonde leefstijl passen. En dat je daar dus gewoon nu mee kunt beginnen. Niet de feestdagen gebruiken als excuus om nog even los te gaan.
.
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-12-2019 11:21
Dat is juíst mijn punt. Dat kerstdagen en wat uitgebreider eten óók in een gezonde leefstijl passen. En dat je daar dus gewoon nu mee kunt beginnen. Niet de feestdagen gebruiken als excuus om nog even los te gaan.
Joh, dit topic is voor mensen die willen afvallen, niet voor mensen die vanaf de zijlijn héél goed weten hoe dat moet. :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
apppie schreef:
23-12-2019 11:27
Joh, dit topic is voor mensen die willen afvallen, niet voor mensen die vanaf de zijlijn héél goed weten hoe dat moet. :facepalm:

Hoezo vanaf de zijlijn? Been there, done that hoor.
.
Alle reacties Link kopieren
vind het altijd zo raar dat dit perse moet wachten tot 1 januari. Stop er gewoon vandaag mee. Net zoals die mensen die zeggen dat ze gaan stoppen met roken in 2020. Nee, vandaag gooi je dat pakje al weg. En ja, been there, done that. Nu 40 kg eraf en heel erg blij mee!
Alle reacties Link kopieren
Anoniem262821034 schreef:
23-12-2019 11:34
Hoezo vanaf de zijlijn? Been there, done that hoor.
Ik heb je geloept.
Misschien was de manier waarop jij dit topic in komt voor jou wel heel prettig.
Misschien ben jij niet echt de aangewezen persoon om op dit vlak anderen aan te spreken.

Ik denk het laatste.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Anoniem262821034 schreef:
23-12-2019 10:55
Tja, je kan nu op je teentjes getrapt reageren, of denken ‘misschien zit er wel wat in’.. :idee:
Bedankt voor de tip. Had ik echt zelf nooooit kunnen bedenken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven