Beste kleine verandering eetpatroon
woensdag 23 maart 2022 om 08:33
Hoi allemaal,
Ik zou graag iets gezonder willen eten. Eet al dat weinig (toegevoegde) suikers, maar voor de rest eet ik nog niet heel gezond. Als ik een dag thuis ben eet ik de hele dag door kleine beetjes (handje noten, etc.). Wel gewoon ook ontbijt, lunch en avondeten daarnaast
ik zou meer groente en fruit willen eten maar vind dat soms lastig bij het boodschappen doen (we doen weekboodschappen en het lukt me nooit te bedenken wat & hoeveel groente en fruit we dan nodig hebben). Mijn doel is niet afvallen, maar zo vitaal mogelijk zijn. Hier wil ik graag stap voor stap komen. Hebben jullie tips voor kleine veranderingen qua eten? (Het liefst heeeele kleine veranderingen per keer) Waar zouden jullie beginnen?
Ik zou graag iets gezonder willen eten. Eet al dat weinig (toegevoegde) suikers, maar voor de rest eet ik nog niet heel gezond. Als ik een dag thuis ben eet ik de hele dag door kleine beetjes (handje noten, etc.). Wel gewoon ook ontbijt, lunch en avondeten daarnaast

woensdag 23 maart 2022 om 10:51
1e
Wat denk je dat koeien vreten?
2e
Is niet bewezen negatief, zeker niet bij met mate gebruik. Voor koemelk geldt overigens hetzelfde; https://www.ad.nl/koken-en-eten/melk-is ... ~a220d548/
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
woensdag 23 maart 2022 om 10:53
Thnx voor de link.Kleinezon schreef: ↑23-03-2022 10:511e
Wat denk je dat koeien vreten?
2e
Is niet bewezen negatief, zeker niet bij met mate gebruik. Voor koemelk geldt overigens hetzelfde; https://www.ad.nl/koken-en-eten/melk-is ... ~a220d548/
Klopt dat koemelk ook niet zo goed is.
woensdag 23 maart 2022 om 11:31
Als je stamppot maakt, vervang dan een deel van de aardappelen door gekookte bloemkool. Fijngestampt zie je er niets meer van en je proeft nauwelijks verschil met 'gewone' stamppot. Maar je oog ziet dezelfde balans groen-wit en daardoor lijkt het nog steeds dezelfde stamppot als je normaal eet.
Ik vind hier dingen van.
woensdag 23 maart 2022 om 12:43
eh, domme vraag, maar hoe rasp je een tomaat? bevroren?puntillita schreef: ↑23-03-2022 09:18Als je ontbijt (of luncht) met brood, probeer eens geraspte tomaat met een klein beetje kruiden / olijfolie ipv beleg. Eten ze in Spanje, is erg lekker en je eet ongemerkt weer een extra tomaat (ipv bewerkt beleg).
woensdag 23 maart 2022 om 12:55
Wat ik probeer is meer fruit en groentes eten. Dus tussendoor, op brood een tomaat of wat komkommer. Smoothies... ben ik niet zo heel goed in, krijg ze nietw eg zonder extra suiker vaak helaas. Maar in mijn havermout doe ik een banaaan, appel enzovoorts.
Veel groentes kun je invriezen. Veel fruit ook, bessen bijvoorbeeld. Bananen ook, kun je gebruiken voor smoothies of bananenbrood (wel pellen voor invriezen). Ik vries veel dingen pas in als ik zie dat ik ze niet op tijd opkrijg, niet direct als ik het koop en nog verwacht het snel te eten.
Het is handig om het op een moment dat je tijd hebt klaar te maken voor ene snelle snack of meenemen voor je lunch. Simpele dingen zoals je radijsjes en worteltjes alvast schoonmaken en in een bakje doen. Evt met klein potje hummus erbij of pittige pindakaas.
Als snack veel gekookte eieren, die heb ik standaard in de koelkast liggen en kook er elke paar dagen een stuk of 6 tegelijk (krijg ze gratis van familie).
Als je sapjes en prik drinkt: vervang het voor water met wat diepvriesfruit (zelfs citroenschijfjes kun je diepgevroren kopen tegenwoordig) of een light variant als je wil afvallen (laatste is niet echt gezond, maar cola is sowieso niet gezond).
Geen alcohol. In 0,0 bier zit een stuk minder calorieën.
Veel groentes kun je invriezen. Veel fruit ook, bessen bijvoorbeeld. Bananen ook, kun je gebruiken voor smoothies of bananenbrood (wel pellen voor invriezen). Ik vries veel dingen pas in als ik zie dat ik ze niet op tijd opkrijg, niet direct als ik het koop en nog verwacht het snel te eten.
Het is handig om het op een moment dat je tijd hebt klaar te maken voor ene snelle snack of meenemen voor je lunch. Simpele dingen zoals je radijsjes en worteltjes alvast schoonmaken en in een bakje doen. Evt met klein potje hummus erbij of pittige pindakaas.
Als snack veel gekookte eieren, die heb ik standaard in de koelkast liggen en kook er elke paar dagen een stuk of 6 tegelijk (krijg ze gratis van familie).
Als je sapjes en prik drinkt: vervang het voor water met wat diepvriesfruit (zelfs citroenschijfjes kun je diepgevroren kopen tegenwoordig) of een light variant als je wil afvallen (laatste is niet echt gezond, maar cola is sowieso niet gezond).
Geen alcohol. In 0,0 bier zit een stuk minder calorieën.

woensdag 23 maart 2022 om 12:55
Voor soja bedoelt voor de veehouderij daar worden al dat regenwoud voor gekapt. Daarnaast is soja gezond voor je. Jouw argument dat het hormoonverstorend is gaat ook niet op. Heb je wel eens nagedacht over de hormonen in dierlijke melk? Een koe geeft melk wat bedoelt is voor een kalfje en dat barst van de hormonen. Daarnaast zit het ook nog eens vol met antibiotica. Dat lijkt me pas hormoonverstorend.

woensdag 23 maart 2022 om 14:50
er zitten geen antibiotica in melk of vleesHogwarts schreef: ↑23-03-2022 12:55Voor soja bedoelt voor de veehouderij daar worden al dat regenwoud voor gekapt. Daarnaast is soja gezond voor je. Jouw argument dat het hormoonverstorend is gaat ook niet op. Heb je wel eens nagedacht over de hormonen in dierlijke melk? Een koe geeft melk wat bedoelt is voor een kalfje en dat barst van de hormonen. Daarnaast zit het ook nog eens vol met antibiotica. Dat lijkt me pas hormoonverstorend.

woensdag 23 maart 2022 om 14:55
die zijn ook niet gezond
woensdag 23 maart 2022 om 14:59
woensdag 23 maart 2022 om 15:01
Vrijwel niet:Metallover schreef: ↑23-03-2022 14:59Maak je nu een grap?
Die dieren worden volgespoten met antibiotica en krijgen ook veel andere troep, en dat komt uiteraard in de melk en het vlees (als je dat eet).
https://mobiel.voedingscentrum.nl/nl/se ... n%20eieren.
Look at the stars, look how they shine for you

woensdag 23 maart 2022 om 15:04
Eens.Lorem_Ipsum schreef: ↑23-03-2022 14:44Ik lees veel over diepvriesfruit dat gemakkelijk zou zijn. Hoezo is dat zo makkelijk? Moet je daar dan weer een smoothie ofzo van maken?
Een appel, mandarijn of nectarine eten is toch veel makkelijker dan diepvriesfruit? Zeker als je niet thuis bent.
Hooguit voor een keer een smoothie. Maar die moet je ook niet elke dag nemen, want veel teveel suiker.
Fruit moet je eten, niet drinken.
TO, bedenk hoeveel fruit je wil eten en koop dat gewoon wekelijks in. Ik eet bv elke dag een banaan en een appel.
En daarbij worteltjes, cherrytomaten en komkommer voor tussendoor in plaats van altijd nootjes.
Daarmee kom je al een heel eind.
woensdag 23 maart 2022 om 15:07
en dat vlees/die melk mag niet in de productie voor menselijk voedselMetallover schreef: ↑23-03-2022 14:59Maak je nu een grap?
Die dieren worden volgespoten met antibiotica en krijgen ook veel andere troep, en dat komt uiteraard in de melk en het vlees (als je dat eet).
pas als het dier de antibiotica verwerkt heeft, het afgebroken is, mag het weer gebruikt

woensdag 23 maart 2022 om 15:17
Besef dat het wetenschappelijk onderzoek dat hierover wordt bedreven wordt gesponsord door de vlees en zuivelindustrie. Zij hebben daar dus veel bij te winnen dat er naar voren komt dat er verwaarloosbare hoeveelheden antibiotica worden gevonden in dierlijke producten.
woensdag 23 maart 2022 om 15:28
Wat ik heb gedaan (en dan 1 stapje per keer):
Ontbijt veranderd van boterham met chocopasta -> Kwark met muesli en bessen
Thee met suiker -> Thee zonder suiker
Zoiets als sultana mee naar werk -> Fruit, komkommer, noten mee naar werk
Gewone pasta -> Volkoren pasta
Gewone rijst -> Zilvervliesrijst
Gebakken aardappelen -> Aardappelen uit de oven
Saté met saus bij nasi -> kippenvleugels bij nasi
Ontbijt veranderd van boterham met chocopasta -> Kwark met muesli en bessen
Thee met suiker -> Thee zonder suiker
Zoiets als sultana mee naar werk -> Fruit, komkommer, noten mee naar werk
Gewone pasta -> Volkoren pasta
Gewone rijst -> Zilvervliesrijst
Gebakken aardappelen -> Aardappelen uit de oven
Saté met saus bij nasi -> kippenvleugels bij nasi
woensdag 23 maart 2022 om 15:38
Lorem_Ipsum schreef: ↑23-03-2022 14:44Ik lees veel over diepvriesfruit dat gemakkelijk zou zijn. Hoezo is dat zo makkelijk? Moet je daar dan weer een smoothie ofzo van maken?
Een appel, mandarijn of nectarine eten is toch veel makkelijker dan diepvriesfruit? Zeker als je niet thuis bent.
Je kan het vooral makkelijk lang bewaren. Nu eet ik zelf geen appels, in bananen zitten veel suikers en ik hou niet zo van sinaasappels. Dan blijft er in de winter niet veel over. Ik eet het diepvriesfruit dan ook zo (ontdooid uiteraard) op, niet in een smoothie.
woensdag 23 maart 2022 om 15:40
ik ben geen boer, eet amper vlees, drink zeker geen melkHogwarts schreef: ↑23-03-2022 15:17Besef dat het wetenschappelijk onderzoek dat hierover wordt bedreven wordt gesponsord door de vlees en zuivelindustrie. Zij hebben daar dus veel bij te winnen dat er naar voren komt dat er verwaarloosbare hoeveelheden antibiotica worden gevonden in dierlijke producten.
Maar ik kan erg slecht tegen onzin die verkondigt wordt
Ons vlees/melk/eieren etc, is gewoon prima eetbaar en vrij van antibiotica

woensdag 23 maart 2022 om 15:50
Ok prima, maar wat dacht je van de import? En waarom is er zo veel resistentie tegen antibiotica? https://www.ad.nl/opinie/antibiotic ... 93eb5/
woensdag 23 maart 2022 om 17:07
Een vriend van me is veehouder. Zo ongeveer 12 koeien per jaar krijgen een kuurtje..van de 300. Die melk gaat niet de tank in. En die gaan ook niet 3 dagen na afloop van de kuur naar het slachthuis.Hogwarts schreef: ↑23-03-2022 15:50Ok prima, maar wat dacht je van de import? En waarom is er zo veel resistentie tegen antibiotica? https://www.ad.nl/opinie/antibiotic ... 93eb5/
Die resistentie.. mensen maken hun kuur niet af. Of bellen 2 dagen na het einde dat de klachten nog niet weg zijn.
En eenmaal bestaand is het onmogelijk resistente bacteriën de wereld uit te krijgen.

woensdag 23 maart 2022 om 17:57