Intermitted fasting
zondag 25 januari 2026 om 10:39
Ik ben een paar kilo aangekomen de laatste tijd, ik denk dat het met de overgang te maken heeft. Jaren geleden ben ik succesvol afgevallen met intermitted fasting. Ik zit nu erg te twijfelen tussen 16:8, of 2:5. Wat is nu het makkelijkste vol te houden? Wat is het meest effectief? Wat ik me herinner is dat 5:2 effectief was, maar op een gegeven moment erg zwaar, 16:8 ging bij mij iets verslonzen en minder effectief. Wat zijn de ervaringen? Misschien ook ervaringen samen met overgang-periode?
zondag 25 januari 2026 om 16:03
Ik ben een voorstander van minder eetmomenten op een dag. Dus 2 of 3 goede maaltijden. Voor mij is 16:8 het fijnste.
Ik merk dat ik metabool veel stabieler ben, minder dip in energie. Ook zorg ik dat ik voldoende eiwitten binnen krijg.
het gaat mij niet per se om af te vallen, maar om gezonder te leven en voldoende spierkracht te behouden boven mijn 50ste.
Wil je dit volhouden dan moet je af en toe ook afwijken van een strikte levensstijl. In het weekend een keer gezamenlijk uitgebreid ontbijten met een croissantje. Bij een verjaardag 's avonds een glaasje wijn met wat lekkers, een keertje uit eten etc. Uiteraard niet elke dag en zelfs niet elke week. Bewust kiezen om extra te genieten.
Ik merk ook dat wanneer ik 16:8 doe, mijn lijf ook weer makkelijker kan switchen van verbranding. Niet meer zo giga dip na veel suikers/koolhydraten. En dat ik ook veel minder bezig ben met eten en mijn volgende maaltijd.
En het mooie is, mijn vetpercentage is gedaald, kleding past beter, minder opgeblazen. Niet alleen door een veranderde voedingspatroon maar ook door extra (kracht) trainingen.
Ik merk dat ik metabool veel stabieler ben, minder dip in energie. Ook zorg ik dat ik voldoende eiwitten binnen krijg.
het gaat mij niet per se om af te vallen, maar om gezonder te leven en voldoende spierkracht te behouden boven mijn 50ste.
Wil je dit volhouden dan moet je af en toe ook afwijken van een strikte levensstijl. In het weekend een keer gezamenlijk uitgebreid ontbijten met een croissantje. Bij een verjaardag 's avonds een glaasje wijn met wat lekkers, een keertje uit eten etc. Uiteraard niet elke dag en zelfs niet elke week. Bewust kiezen om extra te genieten.
Ik merk ook dat wanneer ik 16:8 doe, mijn lijf ook weer makkelijker kan switchen van verbranding. Niet meer zo giga dip na veel suikers/koolhydraten. En dat ik ook veel minder bezig ben met eten en mijn volgende maaltijd.
En het mooie is, mijn vetpercentage is gedaald, kleding past beter, minder opgeblazen. Niet alleen door een veranderde voedingspatroon maar ook door extra (kracht) trainingen.
zondag 25 januari 2026 om 16:58
zondag 25 januari 2026 om 17:10
Klinkt heel goed! Fijn dat het zo lekker gaat, dat opgeblazen gevoel ken ik. Begrijp ik het goed dat dit een soort levensstijl van jou is geworden? Met af en toe een uitzondering? Lijkt me heel overzichtelijk 2/3 maaltijden. Eet je dan vrijwel niets tussendoor? Fruit bij de maaltijden?WaterGirl schreef: ↑25-01-2026 16:03Ik ben een voorstander van minder eetmomenten op een dag. Dus 2 of 3 goede maaltijden. Voor mij is 16:8 het fijnste.
zondag 25 januari 2026 om 17:26
zondag 25 januari 2026 om 17:53
Ja iedereen doet het in principe al maar niet volgens dat schema. Ik las laatst dat het voor vrouwen juist niet goed kan zijn omdat het je hormoonhuishouding kan beïnvloeden en bij schildklier problemen moet je er ook niet aan beginnen.
zondag 25 januari 2026 om 18:54
Natuurlijk niet. 12 Uur niet eten heeft niets met IF te maken.
zondag 25 januari 2026 om 18:59
Ik doe 18:6 anders eet ik teveel.
Ik doe de eerste maaltijd meestal meteen een stuk fruit en een grote bak sla. Dan zit ik vol tot het avondeten. Daar eet ik gewoon met de pot mee.
Als ik kwark of boterhammen als eerste maaltijd neem, rammel ik na 2 a 3 uur weer van de honger en eet ik gewoon 3 maaltijden in kortere tijd.
Alleen vasten is bij mij dus niet genoeg. Ik moet ook opletten wat ik eet.
Ik doe de eerste maaltijd meestal meteen een stuk fruit en een grote bak sla. Dan zit ik vol tot het avondeten. Daar eet ik gewoon met de pot mee.
Als ik kwark of boterhammen als eerste maaltijd neem, rammel ik na 2 a 3 uur weer van de honger en eet ik gewoon 3 maaltijden in kortere tijd.
Alleen vasten is bij mij dus niet genoeg. Ik moet ook opletten wat ik eet.
zondag 25 januari 2026 om 19:35
In welk opzicht heeft dat dan invloed op je schildklier? Want sinds ik schildklierpatient ben (20 + jaar) ben ik onbewust IF gaan doen, want ik eet pas rond 12 uur als eerst wat, want ik mag een half uur na inname van mijn medicatie niet eten en ik ben te gehecht aan mijn slaap om dan eerder op te staan. Dus heb ik pas rond de lunch tijd om wat te eten. Wat er inmiddels toe heeft geleid dat ik ook niet eerder honger heb.
Rond 19.30 is het laatste dat ik eet, dus ik doe al jaren aan IF, ben een early adopter!
Overigens val ik precies helemaal niets af.
zondag 25 januari 2026 om 21:24
Ik doe IF maar zonder strikte tijden. Dus het kan zijn dat ik om 20:00 uur nog eet zoals vandaag, maar dan kan ik zomaar morgen om 17:00 uur voor het eerst weer eten.
Ik doe keto en kan daardoor makkelijk vasten.
In de praktijk eet ik uiteindelijk meestal tussen 11:00 en 17:00 dus 18:6.
5:2 lijkt me heel lastig en tegennatuurlijk aanvoelen, maar zelf geen ervaring mee.
Ik doe keto en kan daardoor makkelijk vasten.
In de praktijk eet ik uiteindelijk meestal tussen 11:00 en 17:00 dus 18:6.
5:2 lijkt me heel lastig en tegennatuurlijk aanvoelen, maar zelf geen ervaring mee.
zondag 25 januari 2026 om 21:26
Ja dat is ook vasten (vandaar het woord break-fast). Met IF vast je meestal langer, soms wel dagen. Of OMAD (one meal a day).
zondag 25 januari 2026 om 21:31
zondag 25 januari 2026 om 21:34
Eet je dan niet te weinig?
Ik houd nooit calorieën bij, eet soms weinig dan weer veel. Als ik zin heb om te snacken heb ik gewoon honger. Ik ben wel 15kg afgevallen de afgelopen 8 maanden.
Met IF is het wel ook essentieel om je stress te verlagen, want als je cortisol in de bloedbaan hebt komt je lichaam niet goed in de vastmodus en je spijsvertering niet tot rust. Dat kan leiden tot overeten.
Ik houd nooit calorieën bij, eet soms weinig dan weer veel. Als ik zin heb om te snacken heb ik gewoon honger. Ik ben wel 15kg afgevallen de afgelopen 8 maanden.
Met IF is het wel ook essentieel om je stress te verlagen, want als je cortisol in de bloedbaan hebt komt je lichaam niet goed in de vastmodus en je spijsvertering niet tot rust. Dat kan leiden tot overeten.
zondag 25 januari 2026 om 22:09
Ja daarom is alleen vasten voor mij niet genoeg. Er zijn nog meer regels.
zondag 25 januari 2026 om 22:52
Wat mij bij mij het beste helpt: sturen op een klein calorietekort , ongeveer 200 kcal. Ongeacht wanneer je die calorieën eet. Gaat niet superhard, maar is goed vol te houden en houdt het leven leuk. Want ik kan af en toe ook gewoon wat lekkers.
Verbrande calorieën hou ik bij met mijn horloge, geconsumeerde calorieën met een app.
Ik stuur ook wel op nutriënten. Niet voor het afvallen, maar om mijn lichaam te geven wat het nodig heeft
Verbrande calorieën hou ik bij met mijn horloge, geconsumeerde calorieën met een app.
Ik stuur ook wel op nutriënten. Niet voor het afvallen, maar om mijn lichaam te geven wat het nodig heeft
zondag 25 januari 2026 om 22:56
IF heeft invloed op je stofwisseling en hormonen. Dat heeft invloed op je schildklier waardoor die kan vertragen wat uiteraard weer invloed heeft op de omzetting van T3.Hecamel schreef: ↑25-01-2026 19:35In welk opzicht heeft dat dan invloed op je schildklier? Want sinds ik schildklierpatient ben (20 + jaar) ben ik onbewust IF gaan doen, want ik eet pas rond 12 uur als eerst wat, want ik mag een half uur na inname van mijn medicatie niet eten en ik ben te gehecht aan mijn slaap om dan eerder op te staan. Dus heb ik pas rond de lunch tijd om wat te eten. Wat er inmiddels toe heeft geleid dat ik ook niet eerder honger heb.
Rond 19.30 is het laatste dat ik eet, dus ik doe al jaren aan IF, ben een early adopter!
Overigens val ik precies helemaal niets af.![]()
Als je daar al rekening mee houd qua medicatie is er wellicht niet veel aan de hand maar door IF kan het dus zijn dat je je medicatie moet laten aanpassen omdat je waardes zijn veranderd.
Ik heb me een paar jaar geleden erover ingelezen omdat ik dacht dat IF misschien ook iets voor mij was maar uiteindelijk vanaf gezien omdat ik nogal last kan hebben van bijwerkingen als mijn dosis thyrax aangepast moet worden.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in