Mode & Beauty alle pijlers

Goede behandeling van pluizig haar

31-08-2025 10:52 26 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een dikke bos haar wat de neiging heeft te krullen/kroezen. Vooral de bovenste laag. Hierdoor zit het zelden mooi en oogt het snel onverzorgd. Mede hierdoor houd ik mijn haar vrij kort (altijd ruim boven de schouders) Ben inmiddels voor 80% grijs, maar laat de uitgroei iedere 6 weken bijwerken en wat lowlights zetten. Highlights misschien 2 x per jaar.

Kapper heeft wel eens geprobeerd de krul in mijn haar meer naarboven te halen, maar dar past echt niet bij me. Voel me er niet prettig bij.

Op Facebook kom ik soms filmpjes van een kapper in Dubai tegen die de meeste klanten o.a. een anti frizz treatment geeft. Ik ben wel zo realistisch te bedenken dat het effect ervan wellicht niet heel langdurig is én hij natuurlijk goede technieken heeft het haar mooi te dragen.

Toch zou ik nu ook wel een keer een behandeling willen laten doen. Ik lees over keratine, maar ook over 'haarbotox'.

Iemand hier ervaring mee? En was/ben je tevreden?
Ik dacht dat veel kappers wel zo'n behandeling aanbieden.

Wat je zelf zou kunnen proberen: K18 leave in conditioner.
Geen motto
Keratinebehandeling bedoel je ?
Die heb ik meerdere keren gehad met goed resultaat alleen was mijn haar dan wel steil. Dus dat moet je willen . Maar geen pluis .
Doe je de curly girl methode? En een goede krullenkapper.

Edit: Oh.. je wilt geen krullen. Dan heb ik geen tips 🙈
I wanna live my life with the volume full!
Kroezen en pluizen is niet hetzelfde. Kroes is afrohaar en ik denk dat je dat niet hebt.

Mijn advies zou ook krullenkapper zijn maar je wil geen krullen. Het enige wat pluis temt is gel. Plus natuurlijk een goede verzorging.
Haarolie erin en daar mee gaan slapen.
Curly girl producten werken zeker anti pluis. Dus denk aan leave in conditioner gebruiken, haar drogen met hydrofiele doek en niet met een badstof handdoek, slapen op zijde of met een mutsje. Je kunt er meer krullen mee creëren, maar als je dat niet wil kun je het natuurlijk ook doen zonder krullen erin te knijpen en zo. Dan heb je ook minder of geen pluis en ook niet de krullen.
Dus ik zou toch eens uitpoberen of dat niet ook voor je werkt. Ik heb namelijk echt niet enorm veel meer krul gekregen van de methode, maar mijn haar ziet er wel mooier en gezonder uit en veel minder pluis.
Eidde schreef:
31-08-2025 11:25
Doe je de curly girl methode? En een goede krullenkapper.

Edit: Oh.. je wilt geen krullen. Dan heb ik geen tips 🙈
Maar die krullen krijg je toch wanneer je met gel gaat Scrunchen en diffuser erbij enz?
Denk dat je al een groot verschil kan bereiken door curly girl shampoo te gebruiken en een leave in bijv.
Een sulfaatvrije shampoo (curly girl) kan helpen tegen het pluis, dat doet het bij mij ook. Ik gebruik denk ik elke derde wasbeurt een shampoo met sulfaten, dan is het gelijk een stuk droger. Ik denk dat ik slag (2a) heb maar de slag begint pas onder mijn bh-bandje, dus het kan ook 1c zijn. Stijl met pluis door de structuur, en daar heb ik nog niets op gevonden.

Ik heb ook gel van Ecoslay, maar weet niet hoe ik hem moet gebruiken zonder met een kop vol gel te eindigen. Ik hoef niet zo'n wetlook die de hele week blijft zitten, maar gewoon mijn eigen haar zonder pluis.
Merel90 schreef:
31-08-2025 13:35
Maar die krullen krijg je toch wanneer je met gel gaat Scrunchen en diffuser erbij enz?
Denk dat je al een groot verschil kan bereiken door curly girl shampoo te gebruiken en een leave in bijv.
Een leave in is geen vervanger van een normale conditioner. Het is een toevoeging.

Het is nuttig om producten te checken op uitdrogende alcohol. Sulfaten drogen ook uit.

Dus shampoo, conditioner (en eens per week een masker), leave in conditioner en/of cream en gel. En inderdaad nooit met een normale handdoek je haren drogen. Een bonnet als je slaapt. En droog haar niet kammen of borstelen.
Ik snap je! Ik heb ook pluizig haar. Veel haar, dikke structuur, En beetje slag.
Ik heb de cg methode lange tijd geprobeerd maar wat ik ook doe, dat pluizen blijft. Ik voel me ook niet heel prettig met een ‘krul’. Ik gebruik al een jaar shampoobars die ook zonder parabenen en siliconen en sulfaten zijn zoals de cg producten.
Ik heb helaas geen oplossing voor de pluis bovenop. Want met een beetje vochtig weer, poef! Vogelnestje. Maar de puntjes daar doe ik beetje haarolie in zodat de puntjes er wel
Netjes uitzien. De olie doe ik niet door mijn hele haar omdat het daarvan ook snel vet wordt.
Ik heb mijn haar nu tot op mijn schouders en laat het weer langer groeien. Ik had vorig jaar lang haar maar een kapper had t compleet verknipt dus uiteindelijk maar terug geknipt bij een andere kapper tot een langere bob iets onder de kin. En ik merk dat
Als mijn haar korter is het veel
Meer pluist ( want minder gewicht) dan met langer haar.

Hopelijk komt er iemand met een echt goede anti pluis tip!
Hier ook veel haar, met slag en snel pluis (vooral bij vochtig weer / of wind). Gebruik tegenwoordig een Dyson Airwrap (via marktplaats want nieuw heul duur). Er zit o.a. een borstel-föhn-combi bij en die haal ik regelmatig door m'n haar en dan is de pluis weg. Pluis komt natuurlijk wel weer terug als 't regent ofzo. Maar dit werkt voor mij prima zo.
Ik gebruik daarbij ook verzorgingsproducten en heat protection spray.
Ik heb ook veel pluis, maar ik heb fijn haar. Nou gebruik ik sinds korte tijd de keratineshampoo en het keratinemasker van het Kruidvat (2,99 euro per product...). Geloof het of niet: geen pluis meer.
Haren wassen met de shampoo, daarna het masker erin, 5 minuten laten zitten en uitspoelen.
Dat uitspoelen doe ik niet heel intensief, zodat er veel keratine in het haar blijft.
Daarna wrijf ik een klein beetje masker tussen mijn handen en dat "aai" ik over de buitenste haren.

Mijn haar laat ik gewoon aan de lucht drogen. Op deze manier heb ik al maanden geen pluis meer, zelfs niet als het regent.
Hier ook datzelfde type haar. Fijn haar, veel haar, lichte slag en dus snel pluizig en droog.

Ik kan wel flinke slag/ wat krul creëren met de CG methode maar dat blijft niet lang mooi, en dat is elke dag zo veel werk om het toonbaar te krijgen. Daarom maak ik het zelf glad/stijl.

Mijn plan van aanpak:
- niet blonderen/highlights dat droogt enorm uit
- 1 keer per week wassen en daarna een goed masker lang in laten trekken
- na het afdrogen een leave in, een ruime hoeveelheid
- als het half droog is dan stijlen met een föhn borstel en daarna een goede haar olie in de punten.

Daarna hoef ik het een paar dagen lang alleen maar even te borstelen in de ochtend, zo klaar. Als het regent dan pak ik nog even de föhn borstel er bij maar het is dan ook zo weer netjes.

Ik gebruik zelf graag de producten van kerastase, dat kost wat maar ik gebruik niet veel per week, en ik vind het echt goed werken.
Hier hetzelfde type haar en ik houd het al jaren glad en steil met L'anza Strength smapoo (White tea) en conditioner (Manuka honey).

Maakt het haar mooi en jong. Ik gebruik er ook de healing oil bij, 1 pompje is genoeg voor mijn haar dat iets over de schouders valt. De healing oil maakt het wel echt af (en niet vet!) moet ik zeggen.
emanina schreef:
31-08-2025 10:59
Ik dacht dat veel kappers wel zo'n behandeling aanbieden.

Wat je zelf zou kunnen proberen: K18 leave in conditioner.
Hiermee oppassen. Ik heb het geprobeerd en mijn haar brak allemaal af. Op Reddit las ik talloze dezelfde ervaringen. Moet wel zeggen dat ik mijn haar al jaren laat blonderen.
Bedankt voor de tips tot dusver.

Satijnen kussensloop of een bonnet, staan al op mijn lijstje om uit te proberen.

Shampoo zonder parabenen en sulfaten heb ik eens geprobeerd, maar had het idee dat die shampoo in 1 x mijn kleur vervaagde. Het haar voelde nóg droger toen. Wellicht had ik, voor mij, de verkeerde. Zal eens kijken naar de genoemde shampoos.

Het haar zonder föhn en borstel laten drogen, is geen optie. Dan is het één en al pluis. Ik gebruik de föhn en borstel alleen als 'finishing touch'.
Een regenbui of hoge luchtvochtigheid zijn echt ellendig....
Naar een Dyson heb ik ook een keer gekeken, maar jemig, wat een geld :O
Ken helaas niemand die er eentje heeft, want dan had ik het kunnen testen.
Sterrenstof74 schreef:
31-08-2025 23:02
Naar een Dyson heb ik ook een keer gekeken, maar jemig, wat een geld :O
Ken helaas niemand die er eentje heeft, want dan had ik het kunnen testen.
Ja die heb ik ook en hij is fantastisch maar hoe mooi je haar ook zit pluizig door vochtig weer etc blijft gewoon komen .
Met de keratinebehandeling hoefde ik alleen maar droog te blazen en het viel kaarsrecht . Maar ik wilde dus van dat steile af .
Ik heb twee keer een keratinebehandeling laten doen, en twee keer niet gelukt. En het stinkt heel erg, vooral als je daarna in de regen loopt of zo.

Ik ben uiteindelijk toch maar mijn krullen gaan omarmen, na jaaaaren dagelijks stijltang, of borstelfohn. Ik doe geen CC-methode trouwens, mijn krullen krullen zelf wel zonder al dat gedoe, maar het duurde wel zeker twee jaar tot mijn haar weer "gezond" was en zonder pluis, na al die jaren mishandeling. Ik slaap wel met bonnet trouwens.
Mighty_Macaw schreef:
01-09-2025 12:09
Ik heb twee keer een keratinebehandeling laten doen, en twee keer niet gelukt. En het stinkt heel erg, vooral als je daarna in de regen loopt of zo.

Ik ben uiteindelijk toch maar mijn krullen gaan omarmen, na jaaaaren dagelijks stijltang, of borstelfohn. Ik doe geen CC-methode trouwens, mijn krullen krullen zelf wel zonder al dat gedoe, maar het duurde wel zeker twee jaar tot mijn haar weer "gezond" was en zonder pluis, na al die jaren mishandeling. Ik slaap wel met bonnet trouwens.
CG methode gaat om de ingrediënten van producten hè. Da's geen gedoe. Je kan extra dingen doen om de krul te versterken maar dat verplicht niemand je.
Merel90 schreef:
31-08-2025 13:35

Ja wellicht helpt de methode ook bij pluis.
I wanna live my life with the volume full!
vivapimpelmees schreef:
01-09-2025 12:16
CG methode gaat om de ingrediënten van producten hè. Da's geen gedoe. Je kan extra dingen doen om de krul te versterken maar dat verplicht niemand je.
Haha dat zou wat zijn. Neuh, niet mijn ding.
Maar goed, voor mij het enige wat helpt tegen de pluis was resoluut stoppen met stijltang/fohnborstel dus.
Mighty_Macaw schreef:
01-09-2025 12:09

Welke bonnet heb je? Lees slechte reviews over die van Kruidvat.
Ik heb fijn en krullend haar dat neigt naar pluis als ik het niet goed verzorg.

Ik was het met de peppermint shampoo van pretty curly girl en sinds kort reviltatrax anti hair loss en verbazingwekkend werkt dit ook nog eens goed voor mijn haar. Andrelon care en repair vind ik ook fijn. Ik moet sws afwisselen van shampoo.

Ik doe een of twee keer in de week 1of 2 druppels olie door mijn shampoo of door de punten als het nog nat is. En lauw water, geen hete douche nemen.

Onder de douche kam ik het met een hele grove kam uit en knijp ik het meeste water eruit met een haarhanddoek van microvezel. Maar niet helemaal droog het moet nog redelijk nat zijn voor de stylingproducten en die gebruik ik van pretty curly girl.
De leave in, 1x in de week. En na elke wasbeurt een beetje lijnzaadgel.

Als ik alleen mijn haar natmaak dan doe ik hetzelfde ritueel maar gebruik geen stylingproducten meer.

Föhnen moet ik wel vanwege eczeem maar niet helemaal droog anders gaat het pluizen.
Draag een bonnet (shein, bol.com allemaal hetzelfde) en slaap op een satijnen kussensloop maar leg daar vaak een microvezel handdoek over.
Soms zonder bonnet maar dan met mijn haar in een bananenklem.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven