Mode & Beauty
alle pijlers
jurk kookai, net gekocht, en gat ontdekt. wat nu?
zondag 14 september 2008 om 21:40
jurk kookai gekocht afgelopen woensdag. vandaag kaartjes eraf gehaald en wat zie ik: een gat onder mijn oksel, en helaas niet alleen in de naad. Wat nu?
ik baal er echt onwijs van, 105 euro was de jurk. ik heb kassabon nog wel... het was de laatste jurk. Hoe zal de verkoopster reageren denken jullie?
weten jullie of de kookai in utrecht morgen = maandag open is? en zoja van hoe laat tot hoelaat? gegoogled maar kan ik niet vinden.
ik wil er zo snel mogelijk naar toe....
ik hoop op geld om naar een klerenmaker te gaan, iets van 25 euro ofzo...
ik baal er echt onwijs van, 105 euro was de jurk. ik heb kassabon nog wel... het was de laatste jurk. Hoe zal de verkoopster reageren denken jullie?
weten jullie of de kookai in utrecht morgen = maandag open is? en zoja van hoe laat tot hoelaat? gegoogled maar kan ik niet vinden.
ik wil er zo snel mogelijk naar toe....
ik hoop op geld om naar een klerenmaker te gaan, iets van 25 euro ofzo...
vrijdag 19 september 2008 om 09:45
Jee, wat een verhalen hier. Ik zou ook alsnog een klachtenbrief sturen naar Kookai. Kom nou zeg, zo horen ze hun klanten niet te behandelen.
En dat van Vero Moda, noujaaa.
Ik heb een keer gehad, dat was ergens tijdens een kortingsweek ofzo, dat ik een jas kocht. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar zeg maar dat ik 20% korting kreeg. Kwam ik thuis zat er een enorme scheur in. Ik weer terug 2 dagen later ofzo, wilden ze de jas wel ruilen, maar ik moest nu 20% extra betalen, omdat die kortingsweek over was. Vond ik ook zo belachelijk. Ik heb die 20% uiteindelijk niet betaald.
En dat van Vero Moda, noujaaa.
Ik heb een keer gehad, dat was ergens tijdens een kortingsweek ofzo, dat ik een jas kocht. Ik weet niet meer precies hoeveel, maar zeg maar dat ik 20% korting kreeg. Kwam ik thuis zat er een enorme scheur in. Ik weer terug 2 dagen later ofzo, wilden ze de jas wel ruilen, maar ik moest nu 20% extra betalen, omdat die kortingsweek over was. Vond ik ook zo belachelijk. Ik heb die 20% uiteindelijk niet betaald.
Cum non tum age
vrijdag 19 september 2008 om 13:43
Die meid van Kookai gedraagt zich natuurlijk volslagen belachelijk, maar ik heb toch een kleine kanttekening. TO weet zeker dat het gat al in de jurk zat en dat ze dat zelf niet veroorzaakt heeft. Een winkel weet dat natuurlijk niet zeker en moet de klant maar op haar blauwe ogen geloven dat het waar is. Ik heb zelf (heul lang geleden) bij SPS Superstar gewerkt en uiteraard ook veel retouren meegemaakt. En er zitten echt types tussen hoor, die naar rook-stinkende kapotte kleding willen ruilen onder het mom van 'dit was al zo'. Ik zeg absoluut niet dat dit voor TO geldt, maar het was soms best moeilijk in te schatten.
vrijdag 19 september 2008 om 14:24
Dhelia ik word een beetje kriegel van jouw opmerkingen. Je doet alsof we een winkel op onze blote knietjes mogen danken als we iets mogen ruilen. Ik weet niet of je het weet, maar dat is vrij normaal hoor, dat je iets mag ruilen als je je bonnetjes nog hebt enzo. Dat mag als je om de een of andere reden niet tevreden bent met je aankoop, dus maak het nou niet meer dan het is door te zeggen dat ik "blij" mag zijn dat ik mag ruilen omdat ik zelf een "blunder" heb gemaakt. Pffff.
vrijdag 19 september 2008 om 14:37
Dhelia, volgens mij mag ruilen altijd, mits je de aangehechte kaartjes een aankoopbewijs hebt. En volgens de wet moet je je geld terug krijgen, dat gelul dat je alleen tegoed bonnen krijgt is volgens de letter van de wet niet toegestaan. Het gebeurd volop, net als dat een BCC je bijvoorbeeld extra garantie probeert aan te smeren bij een wasmachine. Een wasmachine mag met normaal gebruik redelijkerwijs 10 jaar meegaan. Als na 2 jaar de motor geheel de soep in draait moet je aanspraak kunnen maken op het levren van een deugdelijk product (al dan niet dat de reparatie betaald wordt). Dit is zeer moeizaam (vandaar die éxtra grantie a 20 euro per jaar) maar naar de wet kan dit wel. Zou ff lekker worden, op je knietjes moeten om te mogen ruilen, stel iemand koopt een kado voor je (bloes ofzo) en hij past niet. Verder heeft die winkel totaal jou smaak niet (CoolCat ofzo). Ik heb dan geen trek in een tegoed bon, ik wil gewoon mn geld terug. En ja dat krijg ik ook, kassameisje van 16 op zaterdag lul ik zo onder de tafel, de manager, regiomanager en hoofdkantoor ook als dat nodig is. Afzetterij!
vrijdag 19 september 2008 om 15:20
Hihi go Booyahh go Booyahh. Ik denk er precies zo over. Ik koop niet eens iets in winkels als ik het niet terug zou mogen brengen en mijn geld terug krijg. Ik heb echt een hekel aan zaken die tegoedbonnen verstrekken i.p.v. geld. Ik heb zelf lang geleden ook bij een kledingzaak gewerkt en ik reageerde zelf altijd heel begrip vol op een ruiling en ging niet emmeren over het waarom van de ruiling en zei al helemaal niet iets van "nou vooruit dan maar". Als het kaartje eraan zit en ze hebben het bonnetje bij zich. Geen gemuts gewoon ruilen. Ook als er dingen stuk waren e.d. werd het in de kledingzaak waar ik werkte altijd vergoed. Ik kan me gelukkig geen dergelijke situatie als bij kookai herinneren. Ik hoop stiekem dat er iemand van Kookai ook op het viva forum zit en nu denkt bij zich zelf "oeps we zijn niet echt klantvriendelijk geweest". Dat die vrouw van Kookai een mening heeft over het bedrag wat besteed is aan de jurk vind ik helemaal uit den boze. De ene persoon moet misschien heel hard werken voor 100 euro en heeft het misschien niet zo breed als de andere persoon. Ach ja het zegt meer over die dame dan over bunzing i.i.g.
vrijdag 19 september 2008 om 16:15
Zoals Dhelia al zei; dat is dus gewoon niet zo! Ruilen is geen recht die in de wet is vastgelegd maar een service. Een winkel is nóóit verplicht een product terug te nemen (koop op afstand is anders, dat valt onder de colportagewet) als je het bij nader inzien toch niet zo mooi vindt. Ruilen is dus wel degelijk een service. Het hoeft niet en een winkel mag zelf voorwaarden stellen aan ruilen. Het is dus ook geen verworven recht omdat de meeste winkels niet moeilijk doen over ruilen.
Garantie is een ander verhaal: inderdaad mag je van een product bepaalde kwaliteit verwachten. En dat is inderdaad wat je redelijkerwijs mag verwachten, en inderdaad zijn dingen als garantie bijkopen sigaren uit eigen doos. Heb je wel weer gelijk in. Maar ruilen is iets heel anders.
En joh, stoer zeg, dat je een meisje van 16 onder de tafel kunt lullen.
vrijdag 19 september 2008 om 16:55
Zoiets heb ik ook een keer gehad. Was bij The Factory. Ik had daar een Replay broek gekocht die na 2 maanden was doorgesleten. Was een broek van 125 euro dus ik terug. Vraag die verkoper of ik veel fiets, want daar slijten je broeken van. Anyway, ik mocht een andere uitzoeken, alleen die hadden ze niet en ook geen vergelijkbaar model. Ben toen afgescheept met een tegoed bon. Vond ik echt heel slecht hoor. Het is een hartstikke dure winkel, waar ik snel wat koop, zit je met zo'n bon.
Werk zelf bij H&M, nooit problemen met klachten. Het is zelfs zo erg dat heel veel mensen er zwaar misbruik van maken, omdat het daar wel erg makkelijk gaat.
vrijdag 19 september 2008 om 18:19
Ik ben het wel met Dhelia eens. Je koopt toch zelf iets, dan moet je het van tevoren ook maar passen enzo hoor. Kijk, bij TS is het een ander verhaal, dat was gewoon stuk. Maar iets terug kunnen komen brengen, omdat je het niet mooi vind of te klein hebt gekocht etc. is idd gewoon een service. Ik neem een pot Vichy creme ook niet terug als mensen hem toch niet zo lekker vinden ruiken hoor. En idd, dan mag je dus blij zijn met een tegoedbon voor je eigen onoplettendheid. Vind dat nog schappelijk ook. En dat daar een termijn aan zit en dan gaan zeiken als je te laat bent. Kom op zeg...je kan bij de supermarkt ook niet 2 dagen na een actie nog gaan lopen miepen hoor! Vind het nog een hele service dat ze hem hebben aagenomen, die bon. Ik doe dat soort dingen niet bij ons hoor. Als de termijn van 8 maanden is verlopen met 2 dagen bij een bon van vichy ofzo heb je gewoon pech. Helaas pindakaas. Moet je maar beter opletten
vrijdag 19 september 2008 om 18:35
"Vind het nog een hele service dat ze hem hebben aagenomen, die bon. Ik doe dat soort dingen niet bij ons hoor. Als de termijn van 8 maanden is verlopen met 2 dagen bij een bon van vichy ofzo heb je gewoon pech. Helaas pindakaas. Moet je maar beter opletten"
Zucht, weer iemand met de flexibiliteit van een ijzeren deur... het enige verschil Ivetje met een bon van Vichy ofzo, is dat je zo'n bon gratis uit een tijdschrift kan scheuren en er niet 30 euro van je eigen geld voor hebt neergeteld. Wat maakt het een winkel nou uit of je twee dagen te laat bent met een tegoedbon, ze hebben tenslotte al lang en breed je geld gevangen. Ik kan persoonlijk heel erg slecht tegen die "regel is regel"-mentaliteit, krijg er helemaal de kriebels van en ben blij dat ik wat losser in het leven sta!
Zucht, weer iemand met de flexibiliteit van een ijzeren deur... het enige verschil Ivetje met een bon van Vichy ofzo, is dat je zo'n bon gratis uit een tijdschrift kan scheuren en er niet 30 euro van je eigen geld voor hebt neergeteld. Wat maakt het een winkel nou uit of je twee dagen te laat bent met een tegoedbon, ze hebben tenslotte al lang en breed je geld gevangen. Ik kan persoonlijk heel erg slecht tegen die "regel is regel"-mentaliteit, krijg er helemaal de kriebels van en ben blij dat ik wat losser in het leven sta!
vrijdag 19 september 2008 om 18:43
Leonor, ik denk eerlijk gezegd dat verkopers in winkels juist gek worden van mensen die aan alle kanten de regels opgerekt willen zien omdat zij zelf niet goed opgelet hebben. Als mij zoiets overkomt denk ik 'stom van me' en ben ik de verkoper dankbaar als ik hem toch nog kan inwisselen, zo niet, dan is het toch echt mijn eigen schuld. In jouw geval had de winkel die blouse helemaal niet terug hoeven nemen, dan had je met een blouse van 30 euro gezeten die nergens bij past. Nu had je nog de kans om iets anders uit te zoeken, een half jaar lang!
vrijdag 19 september 2008 om 20:03
Ik bedoel ook meer de spaarkaarten waarmee je een gratis product krijgt na zoveel stempels. Daar kan ik gewoon niet mee sjoemelen, aangezien de 1e datum erop staat. En je moet ze opsturen naar vichy zelf die ze controleerd. Waarschijnlijk heb je dat in andere winkels ook, waarbij je de aankoopbon bij de kortingsbon/tegoedbon moet voegen en deze moet opsturen. Daar is gewoon niet mee te rommelen. Daarnaast ben ik gewoon van mening dat je je te houden hebt aan de datum die erop staat. Zo simpel is het...Er staat niet voor niets een datum op en wat ik al zei, bij de supermarkt krijg je een week na de actie ook geen korting meer. Ze stellen ergens een grens aan, als iedereen die maar gewoon aan z'n laars lapt wordt het helemaal een zootje. En ik vind het nog coulant dat je een bon van en half jaar krijgt. Zeker omdat je iets hebt gekocht wat uiteindelijk toch bij niets past. Da's dan jammer voor je, moet je maar iets kopen wat je wel ergens mee kan combineren. Of je koopt er alsnog iets bij wat te combineren valt. Het is toch van de zotte dat een winkel zich in allerlei bochten moet wringen om iets wat eigenlijk de fout van de klant is
vrijdag 19 september 2008 om 21:12
vrijdag 19 september 2008 om 21:21
Leonor, volgens mij begrijp je nog steeds niet helemaal dat de winkelier je een gunst verleent, dat het niet een recht is van de klant om iets terug te brengen alleen omdat het gekochte toch nergens bij past. Logisch dat de winkel dan de voorwaarden bepaalt waaronder er geruild mag worden. Dat is voor jou misschien niet altijd leuk, maar nogmaals: je had ook met die blouse kunnen blijven zitten, dan had je niets bruikbaars gehad.
Eigenlijk is de enige tip die ik jou kan geven: zorg dat je alleen koopt bij winkels die geld teruggeven, of zorg anders dat je zeker weet dat je het artikel wilt houden.
Eigenlijk is de enige tip die ik jou kan geven: zorg dat je alleen koopt bij winkels die geld teruggeven, of zorg anders dat je zeker weet dat je het artikel wilt houden.
vrijdag 19 september 2008 om 21:32
@ Wen: nee sorry, ik zie het niet echt als een gunst. Ik zie het als iets heel normaals, als een service die er bijhoort. Ik zeg ik er meteen even bij dat ik normaal nooit iets ruil. Omdat ik eigenlijk nooit een miskoop doe, behalve die ene keer dan.
@ Bertje_: ik ben juist de meest relaxte persoon ter wereld, bij wijze van spreken, en daardoor word ik erg kriegelig van al die brave burgermannetjesreacties hier.
@ Bertje_: ik ben juist de meest relaxte persoon ter wereld, bij wijze van spreken, en daardoor word ik erg kriegelig van al die brave burgermannetjesreacties hier.
vrijdag 19 september 2008 om 21:42
Ik denk dat hem dat nu juist is, jij ziet het als iets wat het niet is. Ik zou soms ook wel willen dat het anders was, dat je wettelijk recht hebt om die miskoop altijd binnen 30 dagen terug te brengen tegen je geld terug. Maar zo zit het nu eenmaal niet.
Daar kun je je druk over maken, of het burgermannetjesreacties vinden (waarom in vredesnaam? is het zo raar als je je probeert aan de regels te houden?), maar je verandert er toch niets aan.
Daar kun je je druk over maken, of het burgermannetjesreacties vinden (waarom in vredesnaam? is het zo raar als je je probeert aan de regels te houden?), maar je verandert er toch niets aan.