Bang voor situatie oekraine/oorlog

24-02-2022 12:00 619 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Misschien ben ik echt een angsthaas hoor. Maar ik vind de oorlog daar in Oekraïne echt dood eng.
Op mijn werk zeggen mensen echt dat als USA zich ermee gaat bemoeien dat we dan een probleem hebben.

Steeds zag ik het als ver van mijn bed show. Maar inmiddels ben ik echt bang dat de oorlog dadelijk hier in Nederland komt en wij er ook midden in zitten..😔
Alle reacties Link kopieren
Er liggen nog heel erg veel kilometers tussen Oekraine en Nederland. En ze moeten nog door Duitsland, dat als een grote broer voor ons staat.

Je kunt niet veel doen, behalve het nieuws uitzetten en eens per dag ofzo even checken. Uit zelfbehoud.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
actueel/spanningen-rusland-en-amerika/l ... ges/485480
actueel/oorlog/list_messages/487559
Alle reacties Link kopieren
psyche/enorme-angst-voor-conflict-in-ru ... ges/487670
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet direct bang voor bombardementen hier in NL. Waar ik wel mijn hart voor vasthou, voor mij en mijn kinderen dus heel persoonlijk zijn de prijzen. Eten, gas, het is voor mij al bijna niet meer op te brengen nu, ik ga het echt niet kunnen betalen.
Moeten alleenstaande ouders, mensen met laag inkomen, en alle anderen dan maar verhongeren en zonder warmte zitten en niet douchen? ik merk dat mijn middelste van 13 zich heel erg druk maakt.

Ze is heel erg bang dat het uiteindelijk hier wel komt, ik heb het met mijn kinderen niet over deze oorlog, maar ze zijn niet gek.

Dus ja, ik maak me zeker zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-02-2022 12:02
Er liggen nog heel erg veel kilometers tussen Oekraine en Nederland. En ze moeten nog door Duitsland, dat als een grote broer voor ons staat.

Je kunt niet veel doen, behalve het nieuws uitzetten en eens per dag ofzo even checken. Uit zelfbehoud.

Vanuit de lucht en met de moderne wapentechnologie - en daarmee is Rusland zeer goed uitgerust - is de afstand nihil.

Ik vind het doodeng. Heb veel vrienden en bekenden in en uit de oostelijke regionen en ik houd mijn hart vast. En niemand van hen wil dit, of ze nu Rus, witRus of Oekraiener zijn.
LoveMalta schreef:
24-02-2022 12:05
ik heb het met mijn kinderen niet over deze oorlog, maar ze zijn niet gek.

Ik zou het dus juist met je kinderen over deze situatie gaan hebben. Ze zijn immers niet gek.
Alle reacties Link kopieren
MobWife schreef:
24-02-2022 12:09
Vanuit de lucht en met de moderne wapentechnologie - en daarmee is Rusland zeer goed uitgerust - is de afstand nihil.

Ik vind het doodeng. Heb veel vrienden en bekenden in en uit de oostelijke regionen en ik houd mijn hart vast. En niemand van hen wil dit, of ze nu Rus, witRus of Oekraiener zijn.
Dan moeten ze nog over Duits luchtruim.
Ik heb naast een vliegbasis gewoond en heb gezien hoe snel straaljagers de lucht in gaan als een vliegtuig zich niet meldt wanneer deze het Nederlands luchtruim binnen vliegt. Daarbij, wat schiet Rusland ermee op om ons plat te gooien? Wij zijn (nog) niet aan de beurt.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
LoveMalta schreef:
24-02-2022 12:05
Ik ben niet direct bang voor bombardementen hier in NL. Waar ik wel mijn hart voor vasthou, voor mij en mijn kinderen dus heel persoonlijk zijn de prijzen. Eten, gas, het is voor mij al bijna niet meer op te brengen nu, ik ga het echt niet kunnen betalen.
Moeten alleenstaande ouders, mensen met laag inkomen, en alle anderen dan maar verhongeren en zonder warmte zitten en niet douchen? ik merk dat mijn middelste van 13 zich heel erg druk maakt.

Ze is heel erg bang dat het uiteindelijk hier wel komt, ik heb het met mijn kinderen niet over deze oorlog, maar ze zijn niet gek.

Dus ja, ik maak me zeker zorgen.
Ik maak me ook zorgen over de prijzen. Ben ook alleenstaande moeder en kan nu net alles bekostigen.
Alle reacties Link kopieren
Doreia* schreef:
24-02-2022 12:15
Dan moeten ze nog over Duits luchtruim.
Ik heb naast een vliegbasis gewoond en heb gezien hoe snel straaljagers de lucht in gaan als een vliegtuig zich niet meldt wanneer deze het Nederlands luchtruim binnen vliegt. Daarbij, wat schiet Rusland ermee op om ons plat te gooien? Wij zijn (nog) niet aan de beurt.
Ik hoop het. Wist je dat Finland een geheel ondergronds stelsel en schuilruimte heeft voor in het geval van een invasie? Rusland en vooral Poetin moet je niet onderschatten.
Alle reacties Link kopieren
Ik houd mijn hart ook vast. Vooral voor de economie dan .

Zelf single, midden 20, wel hoogopgeleid maar nog geen hoog inkomen, ik woon alleen. Ik kan nu amper rondkomen als ik nog een bedrag wil sparen "voor later".

Voor de rest ook eng dat er een oorlog voor het eerst in mijn leven zo dichtbij is. Ik ben wel opgroeid met oorlogen in Afghanistan, Syrië, maar dat nu een land in Europa de oorlog heeft verklaard aan een ander Europees land, vind ik eng.

Ik heb nooit enorm veel interesse gehad in (geo)politiek, maar nu verdiep ik me er wel in. Komt zo dichtbij.
charlotte717 wijzigde dit bericht op 24-02-2022 13:25
0.09% gewijzigd
Veritas vos liberabit
Alle reacties Link kopieren
Ik ben niet zozeer bang voor heftige gevolgen voor Nederland. Onze portemonnee zal wel geraakt worden, maar dat is niets wat mensen meemaken in de gebieden waar het zich nu afspeelt. Wel vrees ik dat het meer zal worden dan wat het nu is. China zou misschien nog een poging gaan doen naar Taiwan nu alle Westerse landen hun aandacht elders hebben.
Alle reacties Link kopieren
Oorlog ben ik niet bang voor hier. Wat er wel gaat gebeuren is dat de kosten voor levensonderhoud omhoog gaan schieten. Energie, boodschappen, benzine etc. zullen flink omhoog schieten. Rutte had het volgens mij over 1100 euro per persoon wat het gaat kosten. Maar als ik naar de energiekosten kijk lijkt mij dat voorzichtig ingeschat.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie dat mensen zich hier geen zorgen maken om oorlog maar notabene onze eigen premier zegt:

"Nederland veroordeelt ten scherpste deze inval door Rusland op Oekraïens grondgebied", aldus Rutte. "Het is een daad van ongekende agressie, die geen enkele manier te rechtvaardigen is." Volgens hem is het een ernstige bedreiging van de stabiliteit in Europa, de hele wereld en ook de veiligheid van Nederland.
Alle reacties Link kopieren
Felidaes schreef:
24-02-2022 12:15
Ik zou het dus juist met je kinderen over deze situatie gaan hebben. Ze zijn immers niet gek.
Ja, dat doe ik wel, bedoel meer dat ik niet wil laten merken dat ik me echt zorgen maak.
Ze begrijpen dat de prijzen gaan stijgen, maar dat dat betekent dat ik als de gasrekening idd zo hoog wordt, ik geen eten meer kan kopen, daar wil ik ze nu niet mee belasten. Ik hoop dan maar op een oplossing.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
24-02-2022 12:38
Ik zie dat mensen zich hier geen zorgen maken om oorlog maar notabene onze eigen premier zegt:

"Nederland veroordeelt ten scherpste deze inval door Rusland op Oekraïens grondgebied", aldus Rutte. "Het is een daad van ongekende agressie, die geen enkele manier te rechtvaardigen is." Volgens hem is het een ernstige bedreiging van de stabiliteit in Europa, de hele wereld en ook de veiligheid van Nederland.
Klopt, heb het ook gehoord. Misschien bescherm ik mezelf daar meer mee, me zorgen maken om de prijzen, ipv een echte oorlog in Europa. Ik wil geen inzinking krijgen, dan hebben mijn kinderen niets meer aan me. Nouja, zoiets, ik weet het ook niet, dit is een enge situatie.
MobWife schreef:
24-02-2022 12:29
Ik hoop het. Wist je dat Finland een geheel ondergronds stelsel en schuilruimte heeft voor in het geval van een invasie? Rusland en vooral Poetin moet je niet onderschatten.
Ik moet zeggen dat ik broodnuchter ben en niet snel bezorgd, maar krijg van deze situatie echt de kriebels.
Gok dat de kans op bombardementen etc hier, niet heel groot is, maar we gaan het zeker op andere manieren voelen.
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
24-02-2022 12:38
Ik zie dat mensen zich hier geen zorgen maken om oorlog maar notabene onze eigen premier zegt:

"Nederland veroordeelt ten scherpste deze inval door Rusland op Oekraïens grondgebied", aldus Rutte. "Het is een daad van ongekende agressie, die geen enkele manier te rechtvaardigen is." Volgens hem is het een ernstige bedreiging van de stabiliteit in Europa, de hele wereld en ook de veiligheid van Nederland.
Lees ik nog geen oorlog in hoor. Ben, net als anderen hier, eerder bang voor economische gevolgen dan voor bommen.
Alle reacties Link kopieren
Charlotte717 schreef:
24-02-2022 12:34
Ik houd mijn hart ook vast. Vooral voor de economie dan .

Zelf single, midden 20, wel hoogopgeleid maar nog geen hoog inkomen, ik woon alleen. Ik kan nu amper rondkomen als ik nog een bedrag wil sparen "voor later".

Voor de rest ook eng dat er een oorlog voor het eerst in mijn leven zo dichtbij is. Ik ben wel opgroeid met oorlogen in Afghanistan, Syrië, maar dat nu een land in Europa de oorlog heeft verklaard aan een ander Europees land, vind ik eng.

Ik hebnooit enorm veel interesse gehad in (geo)politiek, maar nu verdiep ik me er wel in. Komt zo dichtbij.
De balkanoorlog was denk ook voor je tijd. Ook daar rommelt het alweer (of nog steeds) enige tijd.

Tuurlijk heeft de oorlog daar gevolgen voor ons op allerlei gebied. Maar letterlijk oorlog zie ik nog niet gebeuren in Nederland. Maar of dat terecht is zal de toekomst uitwijzen.
Alle reacties Link kopieren
Zolang het een "nette" oorlog blijft zal de NAVO echt niet militair gaan ingrijpen.

Echter, ik kan me niet voorstellen dat wanneer er misdaden tegen de menselijkheid, of het oorlogsrecht zwaar wordt geschonden, we blijven kijken maar niet ingrijpen.

Als dat gebeurt, dan is het echt chaos en komt er mijn inziens een derde wereldoorlog.

We wachten het af.
Alle reacties Link kopieren
MobWife schreef:
24-02-2022 12:29
Ik hoop het. Wist je dat Finland een geheel ondergronds stelsel en schuilruimte heeft voor in het geval van een invasie? Rusland en vooral Poetin moet je niet onderschatten.
Ik zit in Finland, de oud militairen van dienstplichtigen zijn opgeroepen voor training en staan in staat van paraatheid. De spanning is voelbaar, zeker nu de navo niet meteen reageert met hulp voor een niet navo land.
Alle reacties Link kopieren
Star⁴ schreef:
24-02-2022 12:50
Lees ik nog geen oorlog in hoor. Ben, net als anderen hier, eerder bang voor economische gevolgen dan voor bommen.
Maar dan hebben we toch een luxe positie hier. Als je daar woont heb je iets andere zorgen.
Alle reacties Link kopieren
HoesjeBoesje schreef:
24-02-2022 13:13
Ik zit in Finland, de oud militairen van dienstplichtigen zijn opgeroepen voor training en staan in staat van paraatheid. De spanning is voelbaar, zeker nu de navo niet meteen reageert met hulp voor een niet navo land.
Ja, jullie zitten dicht bij het vuur als buurland. Hoop dat alles tijdig in de kiem wordt gesmoord, niet verder escaleert.
Onschuldige mensen worden gebombardeerd en wij Nederlanders maken ons zorgen om de prijzen. Auw.
Alle reacties Link kopieren
Als Ukraine bij de NAVO zou aansluiten. Was het mogelijk nog erger voor ons geweest. Het blijft vreselijk, onschuldige mensen gaan sterven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven