Bang voor situatie oekraine/oorlog

24-02-2022 12:00 619 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Misschien ben ik echt een angsthaas hoor. Maar ik vind de oorlog daar in Oekraïne echt dood eng.
Op mijn werk zeggen mensen echt dat als USA zich ermee gaat bemoeien dat we dan een probleem hebben.

Steeds zag ik het als ver van mijn bed show. Maar inmiddels ben ik echt bang dat de oorlog dadelijk hier in Nederland komt en wij er ook midden in zitten..😔
Alle reacties Link kopieren
Aardbeienslof1989 schreef:
24-02-2022 20:07
Klopt. Maar wel bizar idee dat een aantal mensen dat bij wijze van kunnen bepalen, met 1 druk op de “knop”.

Sowieso benieuwd hoe lang het duurt, voordat de mensheid zichzelf laat wegvagen. Of dit nu door nucleaire wapens zal zijn, of door het klimaat, dat dat gebeurt, staat voor mij vast. Soms denk ik wel eens, zouden er hier over 1000 jaar nog mensen lopen of zouden “we” er dan niet meer zijn. De aarde zal wel blijven doordraaien, maar gok niet meer duizenden jaren met mensen erop. Is voor de aarde zelf niet erg, denk ik.
Maar goed, beetje off topic. Ook totaal geen zin om je daar druk over te maken.
Ik denk zeker dat er mensen zullen rondlopen. Het moet gek gaan wil je echt alle mensen wegvagen.

Het kan zijn dat een groot deel niet overleefd, maar met 6,5 miljard inwoners die op alle mogelijke plekken verspreid zijn is de kans erg groot dat er tenminste een kleine groep overblijven die zich weer gaan vermenigvuldigen.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
24-02-2022 20:29
Ik kan deze link helaas niet doorklikken
Je kunt ook naar de website van De Telegraaf gaan en helemaal bovenaan “podcast” aan te klikken.
De uitzending van M met een oud-ambassadeur uit Kiev en Moskou en historicus Geert Mak was ook verhelderend in historisch perspectief.
Alle reacties Link kopieren
Misschien beetje ziekelijk maar voel me al heel de dag enorm sad door de hele situatie. Tot huilen toe als ik naar mijn zoon kijk. Ben zo bang dat hier oorlog komt, dat we het niet overleven. Mijn zoon speelt zo leuk en is zich van geen kwaad bewust.
Ben zo zo zo bang dat het hier straks net zo gaat als nu in Oekraïne. Voel me echt verschrikkelijk.
Alle reacties Link kopieren
En dan nog de prijsstijgingen... Terwijl ik nu maar nét rond kom per maand. Geen idee hoe ik alles moet gaan bekostigen. Ben een alleenstaande moeder.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak me ook heel, heel erg veel zorgen. Ik heb ook wat vrienden uit Oekraïne, en veel vrienden in Latvia, Bosnië, Lithuania, Polen en Roemenië. Reken maar dat Poetin knettergek is. De angst en haat zit in die landen nog heel hoog. En terecht, zo blijkt. En dan is west-Europa dichtbij hoor.
"Wine in the morning, and some breakfast at night. Oh baby, I'm beginning to see the light!"
Alle reacties Link kopieren
Urbanmom schreef:
24-02-2022 20:34
Je kunt ook naar de website van De Telegraaf gaan en helemaal bovenaan “podcast” aan te klikken.
De uitzending van M met een oud-ambassadeur uit Kiev en Moskou en historicus Geert Mak was ook verhelderend in historisch perspectief.
Bedankt, ga ik zeker doen
Alle reacties Link kopieren
Het voelt dreigend aan. Ik hoop dat er geen oorlog met andere landen komt.
Een van mijn kinderen werkt bij de krijgsmacht. Voelt dan extra spannend.
Alle reacties Link kopieren
Pippo4321 schreef:
24-02-2022 20:56
Het voelt dreigend aan. Ik hoop dat er geen oorlog met andere landen komt.
Een van mijn kinderen werkt bij de krijgsmacht. Voelt dan extra spannend.
2 dagen doortrekken vanuit Kiev en ze staan voor mijn deur.

Met Poetin kan je je aan zo'n beetje alles verwachten.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
24-02-2022 18:45
Morgen de grootste stijging van de benzineprijs in 17 jaar. Als je nog kans ziet om vandaag voor sluitingstijd naar een tankstation te gaan, dan zou ik het niet uitstellen.
dat heb ik maar even gedaan, was niet de enige...
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
rosanna08 schreef:
24-02-2022 21:03
dat heb ik maar even gedaan, was niet de enige...
Om 5 euro uit te sparen?
Eigenlijk is het gek dat er al jarenlang in Afrika complete volksstammen worden uitgemoord, kinderen worden ontvoerd door Boko Haram, vrouwen en meisjes massaal worden verkracht en kleine jongens tot kindsoldaten worden omgedoopt. We weten het allemaal maar niemand ligt er wakker van.
Nu komt er een oorlog in Europa en is iedereen verontwaardigd, bang..

Moet zeggen dat ik me zelf ook wel druk maak om de economische gevolgen. Alles was al gruwelijk in prijs gestegen en dat gaat nu alleen maar erger worden. En ik vind dat die angst / boosheid helemaal los mag staan van de boosheid over de vreselijke situatie waarin de mensen in Oekraïne zich nu bevinden.
Hoop dat het uiteindelijk 'met een sisser' afloopt en dat het niet omslaat naar andere landen.
Alle reacties Link kopieren
Phloxx schreef:
24-02-2022 15:27
Ik vind ook dat er door het Westen op meerdere momenten op z'n zachtst gezegd niet verstandig gehandeld is, en dat we ons op de verkeerde momenten met verkeerde dingen bemoeid hebben, maar het moet toch wel verdomme heel ver gaan moeten wij iets maar niet doen in een vrije staat vanwege de reden dat het anders 'door Rusland gezien wordt als binnenlandse inmenging'. Zeker bij zon mafkees als Putin. Die vindt en ziet overal wel iets van. Oekraine is niet van Rusland. Het is aan Oekraine zelf.
Landen als de VS, Duitsland, Frankrijk en Nederland etc zijn nog maar een paar maanden geleden op nogal dramatische wijze uit Afghanistan vertrokken. Dat was gewoon een groot drama. Zijn we dat nu al vergeten?
Het is aan Oekraine zelf en dat houdt ook in dat West-Europese landen die zichzelf moreel nogal hoogstaand vinden, uit dat conflict moeten blijven. Want zijn wij nu echt zoveel beter dan Rusland? En waar blijkt dat dan uit? Iig niet uit Afghanistan of andere 'projecten' waarbij het Westen zijn normen en waarden op wilde leggen aan andere landen.

Bied humanitaire hulp waar nodig, vang vluchtelingen op, tref sancties, maar verder is het niet ons conflict of onze oorlog. Uit wegblijven dus.

Grootste gevaar voor landen als nederland en duitsland is stijging kosten van levensonderhoud wat hier tot oproeren en dus destabilisatie kan leiden. Mensen die het al amper redden worden nu extra hard getroffen. Hoe wordt dat opgelost?
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-02-2022 20:57
2 dagen doortrekken vanuit Kiev en ze staan voor mijn deur.

Met Poetin kan je je aan zo'n beetje alles verwachten.
Ze staan helemaal nergens want de NATO heeft kernwapens. Gaat dus niet gebeuren.
Alle reacties Link kopieren
Reficul schreef:
24-02-2022 21:05
Om 5 euro uit te sparen?
het zal zeker niet goedkoper worden de komende tijd, dus ja. Dat jij je daar niet druk over hoeft te maken, good for you
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Alle reacties Link kopieren
parkietmeniet schreef:
24-02-2022 21:05
Eigenlijk is het gek dat er al jarenlang in Afrika complete volksstammen worden uitgemoord, kinderen worden ontvoerd door Boko Haram, vrouwen en meisjes massaal worden verkracht en kleine jongens tot kindsoldaten worden omgedoopt. We weten het allemaal maar niemand ligt er wakker van.
Nu komt er een oorlog in Europa en is iedereen verontwaardigd,
Lijkt me logisch. Bijna alle nu levende Europeanen hebben geen oorlog meegemaakt in hun leven. In Afrikaanse landen, een continent wat bovendien wat verder van ons afstaat, is het al best lang schering en inslag. Daar zijn we niet meer zo geshockeerd over. Als het nu in onze spreekwoordelijke achtertuin gebeurt zijn we bang en verontwaardigd. Heel begrijpelijk.
Alle reacties Link kopieren
Dokje schreef:
24-02-2022 21:12
Landen als de VS, Duitsland, Frankrijk en Nederland etc zijn nog maar een paar maanden geleden op nogal dramatische wijze uit Afghanistan vertrokken. Dat was gewoon een groot drama. Zijn we dat nu al vergeten?
Het is aan Oekraine zelf en dat houdt ook in dat West-Europese landen die zichzelf moreel nogal hoogstaand vinden, uit dat conflict moeten blijven. Want zijn wij nu echt zoveel beter dan Rusland? En waar blijkt dat dan uit? Iig niet uit Afghanistan of andere 'projecten' waarbij het Westen zijn normen en waarden op wilde leggen aan andere landen.

Bied humanitaire hulp waar nodig, vang vluchtelingen op, tref sancties, maar verder is het niet ons conflict of onze oorlog. Uit wegblijven dus.

Grootste gevaar voor landen als nederland en duitsland is stijging kosten van levensonderhoud wat hier tot oproeren en dus destabilisatie kan leiden. Mensen die het al amper redden worden nu extra hard getroffen. Hoe wordt dat opgelost?
Twintig jaar lang zijn er in Afghanistan diverse troepen uit verschillende landen aanwezig geweest, nooit iemand over gehoord tot de all hell broke loose situatie. Toen kregen we alle vanaf de zijlijn reacties van we hadden er ons nooit in moeten mengen. Erg makkelijk en zolang jij en wij allemaal indirect gebruik maken van gas uit Rusland en tegelijkertijd klagen over het lot van de Groningers zijn wij uiteindelijk geen haar beter toch? We hebben allemaal indirect gebruik gemaakt van de economische belangen en om nu principieel iets anders te roepen is eigenlijk hypocriet te noemen.
Alle reacties Link kopieren
Dokje schreef:
24-02-2022 21:12
Landen als de VS, Duitsland, Frankrijk en Nederland etc zijn nog maar een paar maanden geleden op nogal dramatische wijze uit Afghanistan vertrokken. Dat was gewoon een groot drama. Zijn we dat nu al vergeten?
Het is aan Oekraine zelf en dat houdt ook in dat West-Europese landen die zichzelf moreel nogal hoogstaand vinden, uit dat conflict moeten blijven. Want zijn wij nu echt zoveel beter dan Rusland? En waar blijkt dat dan uit? Iig niet uit Afghanistan of andere 'projecten' waarbij het Westen zijn normen en waarden op wilde leggen aan andere landen.

Bied humanitaire hulp waar nodig, vang vluchtelingen op, tref sancties, maar verder is het niet ons conflict of onze oorlog. Uit wegblijven dus.

Grootste gevaar voor landen als nederland en duitsland is stijging kosten van levensonderhoud wat hier tot oproeren en dus destabilisatie kan leiden. Mensen die het al amper redden worden nu extra hard getroffen. Hoe wordt dat opgelost?
Zo mee eens!
Alle reacties Link kopieren
parkietmeniet schreef:
24-02-2022 21:05
Eigenlijk is het gek dat er al jarenlang in Afrika complete volksstammen worden uitgemoord, kinderen worden ontvoerd door Boko Haram, vrouwen en meisjes massaal worden verkracht en kleine jongens tot kindsoldaten worden omgedoopt. We weten het allemaal maar niemand ligt er wakker van.
Nu komt er een oorlog in Europa en is iedereen verontwaardigd, bang..
whataboutism
You're not wrong, you're an asshole
Alle reacties Link kopieren
Urbanmom schreef:
24-02-2022 21:46
Zo mee eens!
Zo mee eens maar tegelijkertijd wel maandenlang wellicht Russisch gas gebruikt en klagen over het lot van de Groningers.
Alle reacties Link kopieren
parkietmeniet schreef:
24-02-2022 21:05
Eigenlijk is het gek dat er al jarenlang in Afrika complete volksstammen worden uitgemoord, kinderen worden ontvoerd door Boko Haram, vrouwen en meisjes massaal worden verkracht en kleine jongens tot kindsoldaten worden omgedoopt. We weten het allemaal maar niemand ligt er wakker van.
Nu komt er een oorlog in Europa en is iedereen verontwaardigd, bang..

Moet zeggen dat ik me zelf ook wel druk maak om de economische gevolgen. Alles was al gruwelijk in prijs gestegen en dat gaat nu alleen maar erger worden. En ik vind dat die angst / boosheid helemaal los mag staan van de boosheid over de vreselijke situatie waarin de mensen in Oekraïne zich nu bevinden.
Hoop dat het uiteindelijk 'met een sisser' afloopt en dat het niet omslaat naar andere landen.
Ik vind dit ook wel gek. Er is al veel ellende in de wereld waar lang niet zoveel aandacht voor is en die naar mijn mening ook echt wel heftig zijn. Genocide in china, oorlog in Afghanistan etc
Alle reacties Link kopieren
mick87 schreef:
24-02-2022 21:34
Lijkt me logisch. Bijna alle nu levende Europeanen hebben geen oorlog meegemaakt in hun leven. In Afrikaanse landen, een continent wat bovendien wat verder van ons afstaat, is het al best lang schering en inslag. Daar zijn we niet meer zo geshockeerd over. Als het nu in onze spreekwoordelijke achtertuin gebeurt zijn we bang en verontwaardigd. Heel begrijpelijk.
Hoe was die rechts politieke slogan uit de jaren 80 ook alweer?
Alle reacties Link kopieren
Noellie schreef:
24-02-2022 22:00
Ik vind dit ook wel gek. Er is al veel ellende in de wereld waar lang niet zoveel aandacht voor is en die naar mijn mening ook echt wel heftig zijn. Genocide in china, oorlog in Afghanistan etc

Ik ben het ook wel met deze post eens. Maar door dat heel veel ver weg gebeurd en het ons land /westen niet raakt. Leven velen rustig verder.
Alleen als er iets dichter bij gebeurt worden mensen angstiger en bang omdat het dan dichtbij komt en je er persoonlijk mee te maken kan krijgen.

Die situaties van oa Boko Haram die hele dorpen vermoorden en uitroeiden dat raakte me altijd erg. Tegelijkertijd besefte ik dat ik hier zonder zorgen verder kon leven.
pippo4321 wijzigde dit bericht op 24-02-2022 22:24
0.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
En denk je dat ze zich in Nigeria - waar Boko Haram opereert - momenteel veel aantrekken van de situatie in Oekraïne?

Nogal wiedes dat we bezorgd zijn over onze eigen buurt.
En iets minder over verder weg.
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Alle reacties Link kopieren
Wissewis schreef:
24-02-2022 22:20
En denk je dat ze zich in Nigeria - waar Boko Haram opereert - momenteel veel aantrekken van de situatie in Oekraïne?

Nogal wiedes dat we bezorgd zijn over onze eigen buurt.
En iets minder over verder weg.
Precies, niets geks aan. Je kan je niet zorgen maken om de hele wereld.
Alle reacties Link kopieren
Henk-and-Roelie schreef:
24-02-2022 22:09
Hoe was die rechts politieke slogan uit de jaren 80 ook alweer?
Geen idee. Ik ben van '87 en was in die tijd vooral met zindelijk worden bezig. Dus zeg het me maar

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven