Wilders en Oekraïne

23-11-2023 18:49 59 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben bang dat een regering Wilders Poetin in de kaart gaat spelen. Hij heeft zich altijd al pro Poetin uitgelaten en zich zelfs na de massamoord op de passagiers van de MH 17 lekker laten fêteren in Moskou. Ook is het niet uitgesloten dat zijn PVV financiële steun uit Moskou krijgt.

Afbeelding
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
Waaruit blijkt dat Wilders Poetin in de kaart gaat spelen? Waar staan die uitlatingen? En waaruit blijkt dat de PVV financiele steun uit Moskou krijgt? Je doet een hoop uitspraken, maar staaft geen enkele met bronvermelding en/of ander bewijs.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik mis even wat bronnen en achtergrondinformatie
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmmm, in het verkiezingsprogramma (aldus RTL) laat hij zich minder pro-Rusland uit, lijkt me niet daar Rusland daar erg blij mee is:

PVV: "De Russische agressor is onrechtmatig Oekraïne binnengevallen. We sturen ons geld en Defensiematerieel zoals F16's niet naar Oekraïne maar houden het voor onze eigen Krijgsmacht."

En ook De Groene Amsterdammer schrijft vandaag:

Ook in de weigering van de PVV om Oekraïne te steunen met geld en wapens wordt haar onverschilligheid over de wereld buiten Nederland zichtbaar. In 2018 behoorde Wilders met geestverwante partijen als Orbáns Fidesz, de FPÖ, de Zweden Democraten en de Ware Finnen nog tot de vriendenclub van de Russische president Poetin. ‘Ik juich hem samen met Trump toe als leiders die er staan namens het Russische en Amerikaanse volk’, zei hij. Nu erkent de PVV-leider wel dat Poetin in de oorlog met Oekraïne de agressor is en zegt hij te hopen dat Oekraïne wint, maar Nederland hoeft wat hem betreft geen enkele verantwoordelijkheid voor het lot van de Oekraïners te aanvaarden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Alhoewel :-(

https://twitter.com/francis_scarr/statu ... g5fcA&s=19
Volgens mij is hij helemaal niet pro-Poetin. Hij wil alleen niet dat er bakken met geld naar de legers van andere landen gaan, maar naar ons eigen leger.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
23-11-2023 19:14
Volgens mij is hij helemaal niet pro-Poetin. Hij wil alleen niet dat er bakken met geld naar de legers van andere landen gaan, maar naar ons eigen leger.
Impliciet speelt dat standpunt Poetin in de kaart. Nederland steunt Oekraïne in NATO verband, dus ook voor onze veiligheid. Verder is Wilders een groot bewonderaar van de Poetin marionet Orban.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
En dan nog; Wilders bepaalt toch niet in zijn eentje wat Nederland doet?
Wilders was inderdaad enthousiast over Poetin en zag in Rusland een bondgenoot tegen de Islam en tegen woke, maar door de oorlog is dat wat gematigd.

Hij heeft die ook gewoon veroordeeld.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dit neem je toch niet serieus?
Ik heb meer het idee dat ze hun bevolking willen laten zien, kijk, er is nog een ander land die vind dat wij goed bezig zijn..
A la desinformatie.
RikM schreef:
23-11-2023 19:39
En dan nog; Wilders bepaalt toch niet in zijn eentje wat Nederland doet?
Er gaat een uitruil van standpunten plaatsvinden in de onderhandelingen, dat kan niet anders. Zowel PVV als de coalitiepartners willen geen akkoord waar geen enkele stemmer zich in herkend.

Het kan dus inderdaad goed zijn dat Nederland de steun voor Oekraine intrekt, pogingen onderneemt Oekrainers terug te sturen en op eigen initiatief gesprekken met Rusland aanknoopt.
Alle reacties Link kopieren Quote
Anemoon schreef:
23-11-2023 19:44
Dit neem je toch niet serieus?
Ik heb meer het idee dat ze hun bevolking willen laten zien, kijk, er is nog een ander land die vind dat wij goed bezig zijn..
A la desinformatie.
De alhoewel ging over mijn tekst daarboven 'lijkt me niet daar Rusland daar erg blij mee is'.
Die doen dus wel voorkomen of Wilders pro-Poetin is.
Alle reacties Link kopieren Quote
Aaaah, Sorry. Nu zie ik pas dat de post erboven ook van jou is.
Now I understand.
Alle reacties Link kopieren Quote
Als de Russische staatstelevisie enthousiast over je zetelwinst bericht, is dat natuurlijk wel een behoorlijke red flag. 😂
Alle reacties Link kopieren Quote
Hmmm, ik heb net nog de partijprogramma’s van zowel NSC als BBB doorgelezen. Beiden zijn fel tegen Rusland en geven aan dat Oekraïne gesteund en geholpen moet worden. Dus ook geld er naartoe. Daarnaast ook beiden pro-Europa met de kanttekening dat ze wel weer meer eigen beslissingen kunnen nemen. Iig geen Nexit. Ik denk dat Wilders het heel moeilijk gaat krijgen om zijn partijpunten er doorheen te krijgen. Zijn focus ligt nu toch meer naar migratie en ook daar hebben beide andere partijen aangegeven dat oorlogsvluchtelingen moeten worden opgevangen, dus ook Oekraïners.
Alle reacties Link kopieren Quote
Hij heeft niet de absolute macht, he.
Alle reacties Link kopieren Quote
Trixie schreef:
23-11-2023 19:53
Als de Russische staatstelevisie enthousiast over je zetelwinst bericht, is dat natuurlijk wel een behoorlijke red flag. 😂
Die spint garen bij het uit elkaar spelen van een bevolking. Hoe meer men elkaar in de haren vliegt hoe beter. Die zijn dan lekker met elkaar bezig dus dan komen er geen beslissingen.
Dan moet het maar zoals het kan
Alle reacties Link kopieren Quote
Er is nog geen regering wilders hoor
In een artikel van Follow the Money wordt echt wel duidelijk dat PVV (onduidelijke, dat dan weer wel) connecties met Rusland heeft.

Drie alinea's uit het artikel.


Het Kremlin probeert al sinds 2013 banden te ontwikkelen met de PVV. En met succes. De partij figureert prominent in Russische beïnvloedingscampagnes, blijkt uit gelekte documenten. Die maken ook duidelijk dat Geert Wilders probeert om connecties met Rusland uit het zicht te houden.

Ze (gelekte documenten) tonen ook aan dat de PVV vaker direct contact had met Rusland dan tot nu toe bekend was. En het traject dat de partij van Geert Wilders hierbij doorliep, is een schoolvoorbeeld van de Russische strategie om westerse politici te beïnvloeden, zegt Jakub Kalensky, onderzoeker aan een expertisecentrum in hybride veiligheidsdreigingen in Helsinki.

‘Je nodigt ze uit op verkiezingswaarnemingsmissies, op evenementen over traditionele waarden, anti-Brussel, anti-EU of anti-Navo. Dan zul je waarschijnlijk proberen ze wat podiumtijd te geven, want sommigen zullen zich gevleid voelen. En je zult proberen ze mee te krijgen op reisjes naar Moskou.’
Eerlijkheidshalve wil ik wel zeggen dat Oekrainse hackers de documenten hebben gelekt .

Maar FTM kennende nemen ze dit niet zomaar aan als zoete koek en hebben ze verdere onafhandelijke onderzoeken gedaan.
Alle reacties Link kopieren Quote
https://www.parool.nl/a-bb9a12b7
De winst van Wilders is voor het Kremlin van onschatbare waarde. Derk Sauer.
„Ik ben goddank helemaal niets” (Japi)
oudebaas schreef:
24-11-2023 13:11
https://www.parool.nl/a-bb9a12b7
De winst van Wilders is voor het Kremlin van onschatbare waarde. Derk Sauer.
Het is mij duidelijk. Het enige wat je wilt belichten is een soort van doom scenario. De reacties hier hebben kennelijk ook geen invloed op je eigen beeldvorming. De media schrijft al jaren om te entertainen en Dirk Sauer zal het ons wel even allemaal gaan vertellen. Kom op ouwe, stop eens met het sturen van nonsense en ga in gesprek. Geert heeft, zoals eerder gezegd, geen absolute macht.
Wilders is pro-Israël, Hamas was laatst bij Rusland op bezoek, dus zo'n vaart zal het niet lopen.
oudebaas schreef:
24-11-2023 13:11
https://www.parool.nl/a-bb9a12b7
De winst van Wilders is voor het Kremlin van onschatbare waarde. Derk Sauer.
De winst van Wilders is niet het grootste probleem van Oekraine. Het eventueel intrekken van steun aan Oekraine en eenzijdig afzwakken van sancties tegen Rusland zal vooral Nederland een boel diplomatieke en economische schade berokkenen.

Ik vraag me daarom ook ten zeerste af of het zover gaat komen. Wilders zit niet alleen in een kabinet en de internationale partners zullen Nederland heel duidelijk maken wat de consequenties van hun acties zullen zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik vind het ook zorgelijk.
óu sont les neiges d'antan

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven