Advies bruiloftfeest

27-01-2020 00:22 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben op zoek naar wat advies, aangezien ik zelf nog niet zo vaak op bruiloften ben geweest, maar wij in september zelf gaan trouwen.

Wij hebben nu twee aanbiedingen gekregen: één een all in prijs voor een feest van 5 uur (20.30-01.30) voor 120 gasten en één ook voor 120 gasten, maar waarbij we alleen de eerste 3 uur (dus tot 23.30 uur) incl alle dranken hebben en de laatste 2 uur op nacalculatie. Deze laatste optie is goedkoper bij de grens dat die laatste 2 uur gemiddeld 100 gasten 5 drankjes afnemen, dus dat 20 gasten eerder vertrekken.

Mijn vraag, aangezien ik amper bruiloftsfeesten heb meegemaakt, wat is wijsheid? Qua kosten durf ik het beiden aan, maar het zou natuurlijk mooi zijn als van tevoren enigszins in te schatten is wat de goedkoopste optie is.

Ik snap dat dit afhankelijk is van onze eigen groep, maar wat zijn jullie ervaringen? Blijven mensen over het algemeen tot het eind, omdat het een bruiloft is en geen normaal verjaardagsfeest? En zijn 5 drankjes gemiddeld voor 2 uur (zitten ook wat oudere mensen en natuurlijk bob's bij) te weinig om als inschatting mee te nemen? Zo ja kan ik beter voor de all in optie gaan.

Ik hoor het heel graag!! Bedankt!
Anneloor
Alle reacties Link kopieren
Op welke dag ga je trouwen?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Meeste mensen blijven tot her laatst op een bruiloft. Vaak is er een soort afsluiter

En hoeveel gaan ze drinken die eerste drie uur? Schenkt de ober al bij als je glas nog niet leeg is? Wat spreek je af?
Doordeweekse dag en niet in een vakantieperiode of kans op heel warm weer? ;-)


Dan zou je optie 2 kunnen overwegen.

Is het een vrijdag/weekenddag en/of een vakantieperiode of in de zomer ( die heel lang is tegenwoordig) dan zou ik sowieso voor 1 gaan.
Zelfs de 'oudjes' blijven minstens tot 12 uur op een bruiloft is mijn ervaring.

Ik zou kijken naar je groep. Gaan ze loos als het gratis is, dan all-in. Zijn het beschaafde mensen, dan zou ik het wel aandurven op nacalculatie.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb alles inclusief gedaan en die laatste uurtjes gingen bij ons heel hard met drinken. Als je op basis van nacalculatie doet ben je vaak alsnog duurder uit, want wie controleert die laatste 2 uurtjes hoeveel er nog gedronken is? Als je 1 biertje besteld worden er soms 2 of meer opgeschreven.
Ga voor zekerheid, all in prijs dus
Het is gewoon fijn om het kostenplaatje vooraf duidelijk te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Op bruiloften waar ik geweest ben (incl mijn eigen) bleef niet iedereen tot het einde hoor. Wel tot na 00.00, maar toen gingen er echt wel wat mensen weg. Ik denk dat er bij onze bruiloft van de 150 mensen wel 10-20 eerder weg waren. Dat waren wel de (oudere) mensen van ver en niet de grootste drinkers dus. Wij hadden alles afgekocht en dat was achteraf goedkoper dan nacalculatie begrepen wij, maar dat kwam vooral door het sportteam van mijn man dat er ook was en die mannen drinken echt heel veel (zonder vervelend te worden gelukkig) en door het mooie weer, dan drinken mensen ook wat meer. Dus het ligt denk ik echt aan de mensen die er komen. Ik drink zelf geen 5 drankjes in 2 uur aan het einde van de avond (ik denk dat ik aan 5 drankjes op een avond max kom), maar mijn man komt daar denk ik wel aan als het heel gezellig is en er om de beurt drinken gehaald wordt of er regelmatig een ober langs komt. Hoewel ik eerlijk gezegd denk dat hij niet aan veel meer dan 5 drankjes komt in 2 uur tijd, dus als al je gasten op ons lijken kom je met 5 p.p. voor de laatste 2 uur wel uit zelfs als er minder mensen naar huis gaan. Maar daar heb je natuurlijk niet zoveel aan. Ik vind het fijne aan afkopen dat je je geen moment hoeft druk te maken tijdens je bruiloft over dat er toch wel veel gedronken wordt en je gewoon weet waar je aan toe bent. Dat vond ik zelf heel prettig.
Het is een verkooptruc. Als zo'n bedrijf echt zo zeker is van de hoeveelheid drankjes van de gasten op de verschillende tijdstippen, dan zouden ze dat gewoon durven meenemen in die totaalprijs. Dat doen ze niet. Ze zeggen in feite: "Het is mogelijk dat mensen minder drinken, maar het risico is 100% voor jullie."

Ik vind 5 drankjes per uur trouwens extreem veel. (edit: zie nu dat het 5 in 2 uur is) Ik zie dat ook niet terug in de offertes die ik voor onze bruiloft heb ontvangen. Ik heb er net eentje bij gepakt: Afkoop eerste uur 9,50, tweede uur 8,50 en daarna 7,50 per persoon.
anoniem_65537e7f5e90c wijzigde dit bericht op 27-01-2020 09:44
3.27% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Grote kans als het op zondagoavond t/m donderdag is dat er wel 20 mensen eerder weggaan. Ik zou wel afkopen. 5 drankjes per 2 uur gemiddeld is wel veel. Eerder deze maand bruiloft van een naaste gehad. Ca 5 drankjes de hele avond gedronken, incl koffie / thee.
Alle reacties Link kopieren
Over het algemeen kun je er van uitgaan dat je altijd duurder uit bent als je afkoopt, want je koopt gewoon een stuk zekerheid in met afkoop. En vijf drankjes in twee uur is natuurlijk sowieso vrij veel. Dat lukt misschíen nog als je bier drinkt, maar met fris en wijn drink je echt niet zoveel in twee uur.
Alle reacties Link kopieren
5 drankjes in 2 uur is knieperig weinig op een boerenbruiloft
Maar TO kan zelf het best inschatten wat voor type bruiloft het wordt
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 08:46
5 drankjes in 2 uur is knieperig weinig op een boerenbruiloft
Maar TO kan zelf het best inschatten wat voor type bruiloft het wordt
dat vind ik ook heel weinig. natuurlijk heb je er tante truusjes bij zitten die op de hele avond 2 wijntjes en een spa rood drinken. maar ook de vriendengroep waar elk kwartier een blad bier heen gaat.

op de bruiloften waar ik kom is er altijd wat te eten aan het einde. een bruiloft is in mijn beleving dan ook het enige feest waar je een eindtijd hebt waar iedereen zich aan houdt.

ik zou, als je niet op maandag trouwt, de hele avond afkopen.
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Wij hadden een hele dag de locatie afgehuurd. Cermonie, receptie en feest op dezelfde locatie. Feest was op basis van 5 drankjes per persoon berekend. Maar zij kenden mijn familie niet en wij mochten na afloop nog een mooie rekening betalen. Vonden we niet erg, was een top avond.
Persoonlijk zou ik voor de all in prijs gaan, want mensen nemen het er over het algemeen van als ze ergens gratis zijn.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
27-01-2020 08:56
dat vind ik ook heel weinig. natuurlijk heb je er tante truusjes bij zitten die op de hele avond 2 wijntjes en een spa rood drinken. maar ook de vriendengroep waar elk kwartier een blad bier heen gaat.

op de bruiloften waar ik kom is er altijd wat te eten aan het einde. een bruiloft is in mijn beleving dan ook het enige feest waar je een eindtijd hebt waar iedereen zich aan houdt.


en heel graag iets ter afsluiting, minstens Koffie, en graag iets te eten, vooral als mensen nog een eind moeten rijden
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 09:01
en heel graag iets ter afsluiting, minstens Koffie, en graag iets te eten, vooral als mensen nog een eind moeten rijden
jep. koffie met broodje beenham of frikandellen :cheer:
En doooooor!
Alle reacties Link kopieren
Wij kopen niet af voor onze bruiloft. We hebben eens nagerekend en in ons geval zou iedereen dan echt gemiddeld 10drankjes moeten drinken in 4 uur tijd. Er zijn er vast die dat halen maar ook genoeg die veel minder drinken.
Zeker omdat mensen nog moeten rijden.


Vier je het ergens waar iedereen met de fiets/taxi komt en heb je echt veel grootverbruikers, dan zou ik afkopen.
Anders is nacalculatie vrijwel altijd goedkoper. De locatie heeft die prijs ook niet zomaar bedacht natuurlijk.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
27-01-2020 08:03
Ga voor zekerheid, all in prijs dus
Het is gewoon fijn om het kostenplaatje vooraf duidelijk te hebben.
Dit. Weet je tenminste zeker dat je niet voor verrassingen komt te staan.
Vijf drankjes per persoon aan het einde van de avond vind ik heel erg veel. Ik zou voor optie 2 gaan.
Doreia* schreef:
27-01-2020 08:58
Wij hadden een hele dag de locatie afgehuurd. Cermonie, receptie en feest op dezelfde locatie. Feest was op basis van 5 drankjes per persoon berekend. Maar zij kenden mijn familie niet en wij mochten na afloop nog een mooie rekening betalen. Vonden we niet erg, was een top avond.
Persoonlijk zou ik voor de all in prijs gaan, want mensen nemen het er over het algemeen van als ze ergens gratis zijn.


Vijf drankjes per persoon op de hele avond vind ik dan weer erg weinig. Maar dat deze locatie dat zo voorstelde geeft wel aan dat 5 drankjes in 2 uur best veel zijn.
Waarom tot 1.30? Ik heb nog nooit tot zo laat een bruiloft gehad. Zou er een uur afhalen en laatste uur nacalculatie. En eten idd op het eind.
Alle reacties Link kopieren
broadway schreef:
27-01-2020 09:05
jep. koffie met broodje beenham of frikandellen :cheer:
moet zeggen, dat de puntzak friet er ook inglijd!!
lilalinda wijzigde dit bericht op 27-01-2020 10:28
0.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
27-01-2020 10:18
moet zeggen, dat de puntzak fret er ook inglijd!!
mag ook! met een dikke klodder mayo :heart:
En doooooor!
Wie nodig je uit en wat voor mensen zijn dat? En wat voor soort drank wordt er geschonken? 5 drankjes in de laatste 2 uur is best veel, maar het hangt heel erg van de personen af. Komen er oudere familieleden die waarschijnlijk al eerder naar huis gaan? Of mensen met jonge kinderen die een oppas hebben of mensen die met het OV reizen en niet tot het einde kunnen blijven?

Er zijn mensen die met gemak 5 fluitjes pils per uur wegtikken, maar ik ken ook zat mensen die het bij een wijntje of speciaalbiertje houden en er 5 over de hele avond drinken.

Ik zou zelf voor optie 2 gaan. Als er al wat mensen eerder weggaan moet de rest nog harder doordrinken om die 5 drankjes per persoon per 2 uur te halen. Maar nogmaals: het hangt nogal van je gasten af en die kan je zelf het beste inschatten natuurlijk ;-)
broadway schreef:
27-01-2020 10:20
mag ook! met een dikke klodder mayo :heart:
En dit! Eten aan het eind :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven