Antifeminisme?

06-06-2023 14:30 526 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha forummers,

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hiernaar kijken. Ik word op youtube momenteel behoorlijk doodgegooid met dit soort korte filmpjes https://www.youtube.com/shorts/_49fcFQhiwI en https://youtube.com/shorts/rLEESVu77gA?feature=share . Misschien heb ik zelf net te lang erop door gescrolld, dat zou kunnen.

Ik kan me er persoonlijk niet in vinden. Single vrouwen van boven de 30 zijn 'expired' want een man wil een maagd van begin 20 want die zijn nog mooi en vruchtbaar. Jammer dat mensen gereduceerd worden tot enkel hun uiterlijk en vruchtbaarheid terwijl een relatie gaat om zoveel meer (elkaar steunen, helpen, interesses delen etc). Volgens deze definitie ben ik dus allang afgeschreven als 30+ single ;)

Ik heb het idee dat dit soort wat meer traditionele denkbeelden weer steeds vaker voorkomt. Ik vind niet dat iedereen per definitie een carrière hoeft na te streven, maar ik vind het wel heftig om te lezen dat veel vrouwen hun man niet kunnen scheiden in een slecht huwelijk, puur omdat ze te lang niet meer hebben gewerkt en lastig een baan kunnen vinden waarmee ze zichzelf en eventuele kinderen zouden kunnen onderhouden (als ik de cijfers van het cbs over economische zelfstandigheid mag geloven was in 2020 53,5% van de vrouwen financieel onafhankelijk, wat betekent dat ze het minimumloon verdienen https://mvstat.cbs.nl/#/MVstat/nl/datas ... e?dl=46304).

Mijn idee is dat het beeld van feminisme een beeld is van mannenhatende vrouwen, die vinden dat het belangrijkste in het leven een carrière is. Ik zie het zelf anders: feminisme is voor mij dat er gelijkheid is. Veiligheid en (financiële, maatschappelijke) zekerheid voor iedereen. Ongeacht je gender/geslacht en ook etnische achtergrond of kleur. Feminisme is misschien ook een term die niet echt de lading dekt voor mij.

Nja goed. Ik zat er gewoon over te mijmeren en ik dacht, laat ik mijn gedachten even met jullie delen. Ben wel benieuwd wat jullie eerste gedachte is bij het zien van zulksoortige filmpjes. Alle denkbeelden zijn hier welkom, mits respectvol verwoord ;)
Alle reacties Link kopieren Quote
milesdavis schreef:
06-06-2023 14:30

Mijn idee is dat het beeld van feminisme een beeld is van mannenhatende vrouwen, die vinden dat het belangrijkste in het leven een carrière is. Ik zie het zelf anders: feminisme is voor mij dat er gelijkheid is. Veiligheid en (financiële, maatschappelijke) zekerheid voor iedereen. Ongeacht je gender/geslacht en ook etnische achtergrond of kleur. Feminisme is misschien ook een term die niet echt de lading dekt voor mij.


Jouw beeld van feminisme komt meer overeen met de term emancipatie. Wat voor mij ook echt een prima term is.
Gelijkheid bestaat niet, gelijkwaardigheid kan wel bestaan, en daar moeten we wat mij betreft ook naar streven. Gelijkwaardigheid maatschappelijk, financieel, beroepsmatig, sociaal, etc, gelijke rechten en plichten, ongeacht gender, seksuele voorkeur, etniciteit, cultuur, kleur.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
06-06-2023 15:02
Jouw beeld van feminisme komt meer overeen met de term emancipatie. Wat voor mij ook echt een prima term is.
Gelijkheid bestaat niet, gelijkwaardigheid kan wel bestaan, en daar moeten we wat mij betreft ook naar streven. Gelijkwaardigheid maatschappelijk, financieel, beroepsmatig, sociaal, etc, gelijke rechten en plichten, ongeacht gender, seksuele voorkeur, etniciteit, cultuur, kleur.
Dat ligt niet ver uit elkaar want volgens mij is feminisme het nastreven van emancipatie van vrouwen op politiek, sociaal, juridisch en persoonlijk vlak.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Marianneke schreef:
06-06-2023 15:02
Jouw beeld van feminisme komt meer overeen met de term emancipatie. Wat voor mij ook echt een prima term is.
Gelijkheid bestaat niet, gelijkwaardigheid kan wel bestaan, en daar moeten we wat mij betreft ook naar streven. Gelijkwaardigheid maatschappelijk, financieel, beroepsmatig, sociaal, etc, gelijke rechten en plichten, ongeacht gender, seksuele voorkeur, etniciteit, cultuur, kleur.
Dat ligt niet ver uit elkaar want volgens mij is feminisme het nastreven van emancipatie van vrouwen op politiek, sociaal, juridisch en persoonlijk vlak.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik denk dat de populariteit van dit soort filmpjes en denkbeelden een reactie op de groeiende gelijkwaardigheid. Een bepaald soort persoon raakt compleet van de leg van het idee dat vrouwen net zo menselijk, rationeel/emotioneel en capabel zijn als mannen. Wellicht omdat het hun gevoel van superioriteit bedreigt? Als je machomannelijkheid je enige sterke kant is, is het natuurlijk geen fijne ontwikkeling als mensen je gedrag ineens niet meer pikken en vrouwen dingen in een relatie willen zoals 'respect' en 'het minimale aan huidhoudelijke taken uitvoeren'. Daar krijg je verbitterde mensen van.

Compleet zinloos om met zulke 'denk'beelden in discussie te gaan want hun mensbeeld is niet gegrond in de realiteit. Ik hoop dat jongeren die zich hierdoor aangetrokken voelen dit ontgroeien zodra ze wat meer mensenkennis en levenservaring opdoen. Maar wellicht is dat te naïef want dit soort filmpjes zijn ontzettend populair en hoe meer views en likes hoe verder ze worden verspreid. Rolmodellen die laten zien hoe het wel moet en positieve relaties hebben met vrouwen en mannen zijn denk ik heel belangrijke tegengiffen tegen dit soort onzin. Jonge mannen die eenzaam zijn en moeite hebben met zichzelf en met sociaal contact zijn vrees ik het meest kwetsbaar voor deze influencers.

Discussie over taakverdeling gaat tenminste nog over de werkelijkheid, dat is een goed gesprek om te blijven voeren. Er is denk ik na de tweede golf wat te gemakkelijk gedacht 'vrouwen zijn gelijk voor de wet, mogen werken en er is de pil, dus nu komt alles goed.' Dat is dus niet zo als de verwachtingspatronen nog hetzelfde blijven en de voorwaarden om echt gelijkwaardig de taken te verdelen nog niet goed zijn opgetuigd.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik snap sowieso nooit waarom mannen altijd zo nodig een jonge vrouw moeten. Natuurlijk zien jonge vrouwen er mooi en strak uit, maar dat geldt net zo goed voor jonge mannen; waarom vinden mannen altijd dat ze het recht hebben op een jong uiterlijk naast zich terwijl ze er zelf toch ook echt niet jonger op worden en dat ook echt wel zichtbaar is? Ik vind het niet zozeer antifeministisch, maar vooral heel oppervlakkig en ook raar dat je iets "eist" wat je zelf ook allang niet meer te bieden hebt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Het valt mij altijd op dat mannen die een “traditionele huisvrouw” willen, dan wel ook willen dat die fulltime of parttime erbij werkt en dan daarnaast ook nog de traditionele huisvrouw uithangt (oftewel alles doet eigenlijk). :biggrin:

Ik heb me nooit zo verdiept in feminisme, misschien moet ik dat eens doen, kan er nu eigenlijk weinig over zeggen.

Zelf vind ik financieel zelfstandig zijn in ieder geval erg belangrijk. Mijn man waardeert het ook dat ik hem “niet nodig” heb voor het geld, maar echt bij hem ben omdat ik dat zelf wil (andersom geldt dit ook).

Een kerel die bezig is met of je wel maagd bent of mooi of vruchtbaar past sowieso al niet bij mij. :rofl: Ben 40’er dus het mooiste is er al vanaf, al lang geen maagd meer, zo goed als onvruchtbaar en geen kinderwens. De belevingswereld van dat soort kerels staat zo mijlenver van me af, dat een relatie (of zelfs maar date) met zo iemand toch al geen kans van slagen heeft. :proud:

Vind het ergens wel een soort van eng dat zulke mensen bestaan. Net als incels. Of streng religieuze mensen. Met van die ouderwetse en onrealistische denkbeelden die dan als norm verheven worden. :(
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
06-06-2023 15:21
Ik snap sowieso nooit waarom mannen altijd zo nodig een jonge vrouw moeten. Natuurlijk zien jonge vrouwen er mooi en strak uit, maar dat geldt net zo goed voor jonge mannen; waarom vinden mannen altijd dat ze het recht hebben op een jong uiterlijk naast zich terwijl ze er zelf toch ook echt niet jonger op worden en dat ook echt wel zichtbaar is? Ik vind het niet zozeer antifeministisch, maar vooral heel oppervlakkig en ook raar dat je iets "eist" wat je zelf ook allang niet meer te bieden hebt.
Altijd? Zo nodig? Het recht hebben? Eist? Waar heb je het over?

Ik zie mannen om me heen vooral met leeftijdsgenootjes daten, trouwen, een gezin stichten. Waar zie jij al die eisende mannen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Fairway schreef:
06-06-2023 15:32
Altijd? Zo nodig? Het recht hebben? Eist? Waar heb je het over?

Ik zie mannen om me heen vooral met leeftijdsgenootjes daten, trouwen, een gezin stichten. Waar zie jij al die eisende mannen?
Ja, mannen in hun eerste huwelijk wel, maar als mannen gescheiden zijn, willen ze toch echt vaak een vrouw die een stuk jonger is dan de eerste. Dat is niet echt een uitzondering, of wel?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren Quote
Susan schreef:
06-06-2023 15:34
Ja, mannen in hun eerste huwelijk wel, maar als mannen gescheiden zijn, willen ze toch echt vaak een vrouw die een stuk jonger is dan de eerste. Dat is niet echt een uitzondering, of wel?
Wat een gelul.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Nog zo'n bijwerking van die filmpjes: die mannen denken dat alle mannen zo denken en doen zoals zij en er zijn dus blijkbaar vrouwen die dat geloven.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik weet niet of dit soort denkbeelden váker voorkomen. Ik kom ze niet tegen, maar dat zegt niks want ik kijk geen 'shorts' op YouTube.
Kan je wel een mooie podcast aanbevelen over de emancipatie van de vrouw in Nederland. Erg boeiend hoe de geschiedenis de afgelopen 100 jaar is geweest.
https://open.spotify.com/show/6Xl7wSqsK ... 750718467b

Zelf ben ik opgevoed met 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Mijn man vindt het alleen maar gaaf dat ik zo'n slimme meid ben geworden. :P En hij doet gewoon zijn deel in het huishouden.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
06-06-2023 15:45
Nog zo'n bijwerking van die filmpjes: die mannen denken dat alle mannen zo denken en doen zoals zij en er zijn dus blijkbaar vrouwen die dat geloven.
:idee:
Ik krijg helemaal nooit dat soort filmpjes op Youtube.
Alle reacties Link kopieren Quote
yasmijn schreef:
06-06-2023 15:37
Wat een gelul.
Geen gelul. In 2 van de 3 gevallen klopt het wel denk ik.
Alle reacties Link kopieren Quote
Buster schreef:
06-06-2023 16:01
Geen gelul. In 2 van de 3 gevallen klopt het wel denk ik.
Gelul.
Al een account? Log dan hier in.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn veel mannen boos.
Heel veel.

Omdat wij niet langer een accessoire zijn om hen het leven te vergemakkelijken.

En dan kunnen we zeggen: "het zijn er maar een paar hoor". Nee. Het hele internet staat vol met vrouwonvriendelijke meuk en dat is veels te veel om te zeggen dat het er maar een paar zijn.
Daar zullen ook collega's en buurmannen etc tussenzitten die op werk gewoon aardig doen maar dan thuis even inloggen ergens om daar hun frustratie te spuien over vrouwen die weer achter de keuken zouden moeten, mannen geen seks 'geven', te veel rechten hebben, niet vrouwelijk meer zijn etc etc etc.

Valt ook op dat alles wat we doen daarbij vaak fout is:

Dragen we makeup: false advertisement.
Dragen we geen makeup: onverzorgde feminazi.

Werken we fulltime: carriere bitch.
Werken we niet of parttime: golddiggers die een man erin proberen te luizen.

Zijn we vriendelijk tegen vreemde mannen: houdt ons aan het lijntje.
Gaan we vreemde mannen uit de weg: bitch!

Hebben we snel seks na een date of twee: slet en geen relatiemateriaal,
Doen we dat niet: preuts en houdt aan het lijntje

Denk dat we als vrouwen goed moeten opletten wat er allemaal in de politiek en maatschappij gebeurt. Verruit het grootste gedeelte van de geschiedenis zijn wij onderdrukt. Dat is daarbij dus de 'norm' geweest en er zijn meer mannen die naar die norm terugwillen (of het in ieder geval niet zouden tegenhouden) dan wij misschien denken.
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 16:13
Er zijn veel mannen boos.
Heel veel.

Omdat wij niet langer een accessoire zijn om hen het leven te vergemakkelijken.

En dan kunnen we zeggen: "het zijn er maar een paar hoor". Nee. Het hele internet staat vol met vrouwonvriendelijke meuk en dat is veels te veel om te zeggen dat het er maar een paar zijn.
Daar zullen ook collega's en buurmannen etc tussenzitten die op werk gewoon aardig doen maar dan thuis even inloggen ergens om daar hun frustratie te spuien over vrouwen die weer achter de keuken zouden moeten, mannen geen seks 'geven', te veel rechten hebben, niet vrouwelijk meer zijn etc etc etc.

Valt ook op dat alles wat we doen daarbij vaak fout is:

Dragen we makeup: false advertisement.
Dragen we geen makeup: onverzorgde feminazi.

Werken we fulltime: carriere bitch.
Werken we niet of parttime: golddiggers die een man erin proberen te luizen.

Zijn we vriendelijk tegen vreemde mannen: houdt ons aan het lijntje.
Gaan we vreemde mannen uit de weg: bitch!

Hebben we snel seks na een date of twee: slet en geen relatiemateriaal,
Doen we dat niet: preuts en houdt aan het lijntje

Denk dat we als vrouwen goed moeten opletten wat er allemaal in de politiek en maatschappij gebeurt. Verruit het grootste gedeelte van de geschiedenis zijn wij onderdrukt. Dat is daarbij dus de 'norm' geweest en er zijn meer mannen die naar die norm terugwillen (of het in ieder geval niet zouden tegenhouden) dan wij misschien denken.

Ga je lekker met je mannenhaat? Godskolere.
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 16:13
Er zijn veel mannen boos.
Heel veel.

Omdat wij niet langer een accessoire zijn om hen het leven te vergemakkelijken.

En dan kunnen we zeggen: "het zijn er maar een paar hoor". Nee. Het hele internet staat vol met vrouwonvriendelijke meuk en dat is veels te veel om te zeggen dat het er maar een paar zijn.
Daar zullen ook collega's en buurmannen etc tussenzitten die op werk gewoon aardig doen maar dan thuis even inloggen ergens om daar hun frustratie te spuien over vrouwen die weer achter de keuken zouden moeten, mannen geen seks 'geven', te veel rechten hebben, niet vrouwelijk meer zijn etc etc etc.

Valt ook op dat alles wat we doen daarbij vaak fout is:

Dragen we makeup: false advertisement.
Dragen we geen makeup: onverzorgde feminazi.

Werken we fulltime: carriere bitch.
Werken we niet of parttime: golddiggers die een man erin proberen te luizen.

Zijn we vriendelijk tegen vreemde mannen: houdt ons aan het lijntje.
Gaan we vreemde mannen uit de weg: bitch!

Hebben we snel seks na een date of twee: slet en geen relatiemateriaal,
Doen we dat niet: preuts en houdt aan het lijntje

Denk dat we als vrouwen goed moeten opletten wat er allemaal in de politiek en maatschappij gebeurt. Verruit het grootste gedeelte van de geschiedenis zijn wij onderdrukt. Dat is daarbij dus de 'norm' geweest en er zijn meer mannen die naar die norm terugwillen (of het in ieder geval niet zouden tegenhouden) dan wij misschien denken.
Wat ik heel bijzonder vind is dat je de twee voorbeelden hebt gezien en toch je pijlen op mannen richt.
Courage schreef:
06-06-2023 15:46
Ik weet niet of dit soort denkbeelden váker voorkomen. Ik kom ze niet tegen, maar dat zegt niks want ik kijk geen 'shorts' op YouTube.
Kan je wel een mooie podcast aanbevelen over de emancipatie van de vrouw in Nederland. Erg boeiend hoe de geschiedenis de afgelopen 100 jaar is geweest.
https://open.spotify.com/show/6Xl7wSqsK ... 750718467b

Zelf ben ik opgevoed met 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Mijn man vindt het alleen maar gaaf dat ik zo'n slimme meid ben geworden. :P En hij doet gewoon zijn deel in het huishouden.
Dank je voor de link, ik ga eens luisteren.
Je weet waarom je al dat soort filmpjes krijgt toch?
Alle reacties Link kopieren Quote
Waar zien jullie toch al die mannen?


Susan schreef:
06-06-2023 15:34
Ja, mannen in hun eerste huwelijk wel, maar als mannen gescheiden zijn, willen ze toch echt vaak een vrouw die een stuk jonger is dan de eerste. Dat is niet echt een uitzondering, of wel?

Buster schreef:
06-06-2023 16:01
Geen gelul. In 2 van de 3 gevallen klopt het wel denk ik.

BijDeLeest schreef:
06-06-2023 16:13
Er zijn veel mannen boos.
Heel veel.

Omdat wij niet langer een accessoire zijn om hen het leven te vergemakkelijken.
[...]


Ik heb dat echt nog nooit zo ervaren. Ook niet toen ik 40 en gescheiden was. Oh, er waren mannen van 20 tot 60 die toen wel seks wilden met me, maar voor een relatie zocht iedereen toch echt veel meer in zijn eigen leeftijdsgroep.
Nooit heeft ook maar enige man van mij verwacht dat ik zijn huisvrouw, accessoire en/of trophywife zou worden.

De filmpjes in de OP ogen nogal Amerikaans. Zijn dit echt denkbeelden die ook hier in Nederland onder de jongeren leven? Vergis je niet he, de VS is gemiddeld nogal conservatief en christelijk.
Coffee is never my cup of tea
Alle reacties Link kopieren Quote
Maar goed.

Wat ik ervan denk ik dat feminisme in de kern gaat om gelijke kansen. Maar gelijke kansen is niet hetzelfde als gelijk zijn. Sommige mensen geloven daarin. Dat mannen en vrouwen eigenlijk hetzelfde zijn. Gender is a social construct.

Anderen zijn daar wat genuanceerder in. Daar behoor ik zeker toe.

En aan de andere kant van het spectrum heb je nog mensen die heel conservatief zijn en voor wie het leven van een vrouw alleen is geslaagd als ze het huis altijd netjes heeft, de kinderen liefdevol verzorgt en natuurlijk lekker kookt. En minimaal x keer per week netjes de benen spreidt zodat de man zijn ding kan doen.

Ieder zijn mening zeg ik altijd maar.
Alle reacties Link kopieren Quote
Er zijn allerlei Youtube filmpjes. Een groot deel daarvan is gekkigheid. Die filmpjes en de reacties eronder zeggen weinig over het echte leven.
Het is nog helemaal niet zo lang geleden dat de rolverdeling tussen mannen heel duidelijk en overzichtelijk was. De vrouw deed het huishouden en de zorgtaken voor het grootste deel. Mannen gingen werken. Daar is in redelijk korte tijd veel in veranderd. Ik denk, als ik wel eens imterviews lees bijv, dat aardig wat mannen een beetje op zoek zijn naar wat mannelijkheid is anno 2023. Alle, zeer terechte, aandacht voor me too en grensoverschrijdend gedrag maakt dat nog wat lastiger. Voor een heel aantal mannen is de reactie om op te schuiven naar ideeen die op een glijdende schaal zitten tussen conservatief en zeer vrouwvijandig. Ik vind dat een zorgelijke trend.
De emancipatie van vrouwen is in Nederland nog lang niet voltooid en toch is er al steeds meer tegendruk. Dat vind ik slecht nieuws voor jonge meiden van nu.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven