Antifeminisme?

06-06-2023 14:30 526 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ha forummers,

Ik ben wel benieuwd naar hoe jullie hiernaar kijken. Ik word op youtube momenteel behoorlijk doodgegooid met dit soort korte filmpjes https://www.youtube.com/shorts/_49fcFQhiwI en https://youtube.com/shorts/rLEESVu77gA?feature=share . Misschien heb ik zelf net te lang erop door gescrolld, dat zou kunnen.

Ik kan me er persoonlijk niet in vinden. Single vrouwen van boven de 30 zijn 'expired' want een man wil een maagd van begin 20 want die zijn nog mooi en vruchtbaar. Jammer dat mensen gereduceerd worden tot enkel hun uiterlijk en vruchtbaarheid terwijl een relatie gaat om zoveel meer (elkaar steunen, helpen, interesses delen etc). Volgens deze definitie ben ik dus allang afgeschreven als 30+ single ;)

Ik heb het idee dat dit soort wat meer traditionele denkbeelden weer steeds vaker voorkomt. Ik vind niet dat iedereen per definitie een carrière hoeft na te streven, maar ik vind het wel heftig om te lezen dat veel vrouwen hun man niet kunnen scheiden in een slecht huwelijk, puur omdat ze te lang niet meer hebben gewerkt en lastig een baan kunnen vinden waarmee ze zichzelf en eventuele kinderen zouden kunnen onderhouden (als ik de cijfers van het cbs over economische zelfstandigheid mag geloven was in 2020 53,5% van de vrouwen financieel onafhankelijk, wat betekent dat ze het minimumloon verdienen https://mvstat.cbs.nl/#/MVstat/nl/datas ... e?dl=46304).

Mijn idee is dat het beeld van feminisme een beeld is van mannenhatende vrouwen, die vinden dat het belangrijkste in het leven een carrière is. Ik zie het zelf anders: feminisme is voor mij dat er gelijkheid is. Veiligheid en (financiële, maatschappelijke) zekerheid voor iedereen. Ongeacht je gender/geslacht en ook etnische achtergrond of kleur. Feminisme is misschien ook een term die niet echt de lading dekt voor mij.

Nja goed. Ik zat er gewoon over te mijmeren en ik dacht, laat ik mijn gedachten even met jullie delen. Ben wel benieuwd wat jullie eerste gedachte is bij het zien van zulksoortige filmpjes. Alle denkbeelden zijn hier welkom, mits respectvol verwoord ;)
RikM schreef:
06-06-2023 16:38
Ga je lekker met je mannenhaat? Godskolere.
Ik neem aan dat zij voorbeelden geeft van verschillende groepen mannen die bepaalde vrouwen-acties beoordelen op hoe mannen daardoor te kort komen. Net zoals feminisme worden dit soort mannen over 1 kam geschoren. Het zullen procentueel gezien geen grote aantallen mannen zijn. De mannen die dit soort denkbeelden hebben echter: niet op alle vlakken goed genoeg ontwikkeld. Tja. Doe je weinig (meer) aan.
Ik zie mezelf absoluut niet als mannenhater. En zo zie ik deze poster ook niet. Alleen zulke mannen, die dus nogal onderontwikkeld zijn, daar kun je je soms nog wel eens kapot aan ergeren. Aan vrouwen die zo zijn ook trouwens.
Alle reacties Link kopieren Quote
WollenStone schreef:
06-06-2023 16:47
Dank je voor de link, ik ga eens luisteren.

Die ga je echt interessant vinden, jou kennende. :)
Een deel weet je vast wel, maar ik heb toch ook nieuwe dingen gehoord en het perspectief vond ik ook wel verfrissend.
courage wijzigde dit bericht op 06-06-2023 17:10
25.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Courage schreef:
06-06-2023 15:46
Ik weet niet of dit soort denkbeelden váker voorkomen. Ik kom ze niet tegen, maar dat zegt niks want ik kijk geen 'shorts' op YouTube.
Kan je wel een mooie podcast aanbevelen over de emancipatie van de vrouw in Nederland. Erg boeiend hoe de geschiedenis de afgelopen 100 jaar is geweest.
https://open.spotify.com/show/6Xl7wSqsK ... 750718467b

Zelf ben ik opgevoed met 'een slimme meid is op haar toekomst voorbereid'. Mijn man vindt het alleen maar gaaf dat ik zo'n slimme meid ben geworden. :P En hij doet gewoon zijn deel in het huishouden.
Dit is een heel interessante podcast inderdaad!

Vond de aflevering over moederschap ook best confronterend.
Ik heb geen kinderen, en dat is een bewuste keuze waar ik achter sta, maar de maatschappelijke omstandigheden hebben daar wel een rol in gespeeld, in de zin dat ik mezelf werk en kinderen niet zag combineren. Nu speelde er bij mij nog andere zaken waardoor het ook in de ideale maatschappij waarschijnlijk zo was gegaan, maar ik vind het een verdrietig idee dat ook nu nog zo veel vrouwen die spagaat ervaren.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 16:13
Er zijn veel mannen boos.
Heel veel.

Omdat wij niet langer een accessoire zijn om hen het leven te vergemakkelijken.

En dan kunnen we zeggen: "het zijn er maar een paar hoor". Nee. Het hele internet staat vol met vrouwonvriendelijke meuk en dat is veels te veel om te zeggen dat het er maar een paar zijn.
Daar zullen ook collega's en buurmannen etc tussenzitten die op werk gewoon aardig doen maar dan thuis even inloggen ergens om daar hun frustratie te spuien over vrouwen die weer achter de keuken zouden moeten, mannen geen seks 'geven', te veel rechten hebben, niet vrouwelijk meer zijn etc etc etc.

Valt ook op dat alles wat we doen daarbij vaak fout is:

Dragen we makeup: false advertisement.
Dragen we geen makeup: onverzorgde feminazi.

Werken we fulltime: carriere bitch.
Werken we niet of parttime: golddiggers die een man erin proberen te luizen.

Zijn we vriendelijk tegen vreemde mannen: houdt ons aan het lijntje.
Gaan we vreemde mannen uit de weg: bitch!

Hebben we snel seks na een date of twee: slet en geen relatiemateriaal,
Doen we dat niet: preuts en houdt aan het lijntje

Denk dat we als vrouwen goed moeten opletten wat er allemaal in de politiek en maatschappij gebeurt. Verruit het grootste gedeelte van de geschiedenis zijn wij onderdrukt. Dat is daarbij dus de 'norm' geweest en er zijn meer mannen die naar die norm terugwillen (of het in ieder geval niet zouden tegenhouden) dan wij misschien denken.

Inderdaad, wat een mannenhaat. Er zullen er echt wel wat zijn hoor (je vindt ze ook hier, en nee RikM, niet jij :)). Maar het merendeel van de mannen zijn gewoon mensen die normaal met anderen willen omgaan en niet denken in termen van macht, accessoires en trophy wifes. Gewoon mensen zoals jij en ik, nouja, zoals ik in elk geval. ;-D
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
06-06-2023 16:38
Ga je lekker met je mannenhaat? Godskolere.
Jij bent een man toch?
Dan kan je onmogelijk weten hoe het is om een vrouw te zijn, de post die je quote is geen mannenhaat, het is de realiteit voor veel vrouwen.

En voor de vrouwen die zeggen “wat een onzin, dat heb ik nog nooit zo ervaren”
Dat is heel fijn voor je, helaas wil het echter niet zeggen dat het dan dus maar niet bestaat.

De post van Bijdeleest heeft niks te maken met mannenhaat, het is juist over mannen die vrouwen niet als volwaardig zien of zelfs haten.
femme wijzigde dit bericht op 06-06-2023 17:21
13.07% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 16:13
...
Er is een verschil tussen "er bestaan" en "veel".
En tussen mannen die jij ontmoet en de meeste mannen.
Alle reacties Link kopieren Quote
.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik kan best makkelijk data vinden over hoeveel vrouwen in Nederland te maken krijgen met vrouwenhaat en seksisme (veel te veel). Zie bijvoorbeeld hier en hier.
Maar cijfers over welk aandeel van de mannen daar verantwoordelijk voor is en hoeveel mannen dit soort ideeën ondersteunen vind ik lastiger te vinden. Iemand anders meer succes? Want onze persoonlijke bubbels met elkaar vergelijken zegt niet zo veel natuurlijk.
tyche wijzigde dit bericht op 06-06-2023 17:30
25.44% gewijzigd
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
06-06-2023 17:21
Er is een verschil tussen "er bestaan" en "veel".
En tussen mannen die jij ontmoet en de meeste mannen.

Dat dus.
Echt die mannen bestaan, maar het is niet de meerderheid.

Maar goed, heb mijn zegje erover gedaan. Ik hou er ook niet van als vrouwen onderling dit soort discussies (in de marge) gaan voeren terwijl het om het grotere plaatje gaat.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
06-06-2023 16:38
Ga je lekker met je mannenhaat? Godskolere.
Mannenhaat? Grappig. Ik beschrijf de haat die mannen voor vrouwen hebben, maar dan wordt je alweer weggezet in een hoekje en zelfs het wijzen op vrouwenhaat is dan alweer mannenhaat?

Kijk maar even op de rest van het internet. Daar zie je HEEL VEEL van dit soort dingen en de voorbeelden die ik beschreef zijn nog mild vergeleken met een hele grote stroom aan vrouwenhaat waarbij nog veel ergere dingen worden gezegd.

Vind het heel tekenend dat je al een mannenhater bent als je zelfs maar wijst op wat er allemaal over ons gezegd wordt.
'Godskolere' inderdaad.
BornSlippy schreef:
06-06-2023 17:03
Ik neem aan dat zij voorbeelden geeft van verschillende groepen mannen die bepaalde vrouwen-acties beoordelen op hoe mannen daardoor te kort komen. Net zoals feminisme worden dit soort mannen over 1 kam geschoren. Het zullen procentueel gezien geen grote aantallen mannen zijn. De mannen die dit soort denkbeelden hebben echter: niet op alle vlakken goed genoeg ontwikkeld. Tja. Doe je weinig (meer) aan.
Ik zie mezelf absoluut niet als mannenhater. En zo zie ik deze poster ook niet. Alleen zulke mannen, die dus nogal onderontwikkeld zijn, daar kun je je soms nog wel eens kapot aan ergeren. Aan vrouwen die zo zijn ook trouwens.

Ik zou om te beginnen eens wegblijven van Geenstijl en Dumpert, want daar is het inderdaad om te janken. Maar daar zitten vooral sneue figuren die nog nooit een vrouw van dichtbij hebben meegemaakt. Die spreken niet namens de rest!
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
06-06-2023 17:21
Er is een verschil tussen "er bestaan" en "veel".
En tussen mannen die jij ontmoet en de meeste mannen.
Het zijn er ook veel.

Een klein groepje zou niet zo ontzettend veel haat kunnen verspreiden.

Maar blijf vooral naief.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik heb een collega, een jongen van in de 20. Ik vind het echt schokkend hoe seksistisch hij is, tegen het vrouwenhatende aan.

Gelukkig heb ik wel het idee dat hij een uitzondering is. Of hij is de enige die er zo open over is.
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:35
Mannenhaat? Grappig. Ik beschrijf de haat die mannen voor vrouwen hebben, maar dan wordt je alweer weggezet in een hoekje en zelfs het wijzen op vrouwenhaat is dan alweer mannenhaat?

Kijk maar even op de rest van het internet. Daar zie je HEEL VEEL van dit soort dingen en de voorbeelden die ik beschreef zijn nog mild vergeleken met een hele grote stroom aan vrouwenhaat waarbij nog veel ergere dingen worden gezegd.

Vind het heel tekenend dat je al een mannenhater bent als je zelfs maar wijst op wat er allemaal over ons gezegd wordt.
'Godskolere' inderdaad.
Ontbreekt hier het woord 'sommige'? Of 'een deel van'?
Want als je beweert dat alle mannen vrouwen haten dan trap je precies in de onzin van Tate & co, die geloven dat zij de maatstaf voor De Man zijn, en dat het in deze wereld vrouwen versus mannen is. Dat speelt dit soort figuren alleen maar in de kaart.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
06-06-2023 17:38
Ik zou om te beginnen eens wegblijven van Geenstijl en Dumpert, want daar is het inderdaad om te janken. Maar daar zitten vooral sneue figuren die nog nooit een vrouw van dichtbij hebben meegemaakt. Die spreken niet namens de rest!
Maar ook op 9GAG, wat toch ooit een grappige plaatjes site was, is het een grote bende aan vrouwenhaat.
Zie het ook regelmatig op Youtube, Twitter, facebook, onder nieuwssites, andere forums en soms op de gekste plekken waar je het niet verwacht.
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
06-06-2023 17:39
Ontbreekt hier het woord 'sommige'? Of 'een deel van'?
Want als je beweert dat alle mannen vrouwen haten dan trap je precies in de onzin van Tate & co, die geloven dat zij de maatstaf voor De Man zijn, en dat het in deze wereld vrouwen versus mannen is. Dat speelt dit soort figuren alleen maar in de kaart.
Ik zei in mijn eerste post dat het er veel zijn. Niet dat ze allemaal zo zijn.

Grappig dat je het nu probeert om te draaien. Als ik had gedacht dat ze allemaal zo waren, had ik wel woorden als 'iedereen' of 'alle' gebruikt.

Maar het zijn er dus veel. Heel veel.
Een klein groepje zou nooit zoveel kunnen verspreiden overal.
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:40
Maar ook op 9GAG, wat toch ooit een grappige plaatjes site was, is het een grote bende aan vrouwenhaat.
Zie het ook regelmatig op Youtube, Twitter, facebook, onder nieuwssites, andere forums en soms op de gekste plekken waar je het niet verwacht.
Op al die plekken verwacht ik het eerlijk gezegd.

En dat het veel mannen zijn (ja, in absolute aantallen wel) kan tegelijk bestaan naast dat het niet alle mannen zijn, of zelfs maar de meerderheid. Onderschat niet de oververtegenwoordiging van extreme meningen in de media, de normale stemmen hoor je daar veel minder.
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:42
Ik zei in mijn eerste post dat het er veel zijn. Niet dat ze allemaal zo zijn.

Grappig dat je het nu probeert om te draaien. Als ik had gedacht dat ze allemaal zo waren, had ik wel woorden als 'iedereen' of 'alle' gebruikt.

Maar het zijn er dus veel. Heel veel.
Een klein groepje zou nooit zoveel kunnen verspreiden overal.
Bij dit soort uitspraken klink je gauw ontzettend generaliserend. Dat kun je heel makkelijk voorkomen door precies te zijn in je taalgebruik.

Als een man in post 1 zegt dat sommige vrouwen golddiggers zijn, en in post 2, een pagina verderop dat vrouwen uit zijn op het geld van mannen klinkt hij toch ook als een misogyn figuur?
What a nuanced anxiety
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
06-06-2023 17:42
Op al die plekken verwacht ik het eerlijk gezegd.

En dat het veel mannen zijn (ja, in absolute aantallen wel) kan tegelijk bestaan naast dat het niet alle mannen zijn, of zelfs maar de meerderheid. Onderschat niet de oververtegenwoordiging van extreme meningen in de media, de normale stemmen hoor je daar veel minder.
Ik zei nergens dat het alle mannen of zelfs maar de meerderheid zijn.
Wel dat het er heel veel zijn. Meer dan we waarschijnlijk denken/dachten. Dat kan ook niet anders, anders zou er niet zoveel vrouwenhaat op het interner zijn.
En daarbij heb ik het over een constante drek aan comments waarin alles van vrouwen beschimpt en gehaat wordt, niet zozeer bekende media figuren.

Neem nu dat 9gag; vroeger keek ik er wel eens voor grappig plaatjes. Daarna een hele tijd niet. Toen ik weer terugkeek, was de hoeveelheid vrouwenhaat echt overweldigend. Vooral aan single moms hebben ze een grote hekel, maar vrouwen in het algemeen worden daar ook constant beledigd en gehaat.

Dan denk ik: hoe dan? Dit was toch een vrolijke, luchtige website?
Alle reacties Link kopieren Quote
tyche schreef:
06-06-2023 17:44
Bij dit soort uitspraken klink je gauw ontzettend generaliserend. Dat kun je heel makkelijk voorkomen door precies te zijn in je taalgebruik.

Als een man in post 1 zegt dat sommige vrouwen golddiggers zijn, en in post 2, een pagina verderop dat vrouwen uit zijn op het geld van mannen klinkt hij toch ook als een misogyn figuur?
Ik was ook precies. Ik zei 'heel veel'. Ik zei niet 'alle' of zelfs maar 'bijna alle'.
Weet overigens niet wat er mannenhatend is aan het aangeven dat veel mannen vrouwen haten of heel boos zijn. Wel grappig dat je meteen een mannenhater wordt genoemd als je benoemt wat er online heel veel gebeurt. We mogen daar vooral niks van zeggen blijkbaar.
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:42
Ik zei in mijn eerste post dat het er veel zijn. Niet dat ze allemaal zo zijn.

Grappig dat je het nu probeert om te draaien. Als ik had gedacht dat ze allemaal zo waren, had ik wel woorden als 'iedereen' of 'alle' gebruikt.
Als je zegt: Ik beschrijf de haat die mannen voor vrouwen hebben, specificeer je niet hoeveel/welk deel. De standaard is dan alle.
De vraag om verduidelijking lijkt me terecht.
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:42
Maar het zijn er dus veel. Heel veel.
Een klein groepje zou nooit zoveel kunnen verspreiden overal.
Kan je dit concreter maken? Welk deel van de mannen zijn zo?
En vanaf welk deel van de mannen zou je zeggen "heel veel"?
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:46
Ik zei nergens dat het alle mannen of zelfs maar de meerderheid zijn.
Wel dat het er heel veel zijn. Meer dan we waarschijnlijk denken/dachten. Dat kan ook niet anders, anders zou er niet zoveel vrouwenhaat op het interner zijn.
En daarbij heb ik het over een constante drek aan comments waarin alles van vrouwen beschimpt en gehaat wordt, niet zozeer bekende media figuren.

Neem nu dat 9gag; vroeger keek ik er wel eens voor grappig plaatjes. Daarna een hele tijd niet. Toen ik weer terugkeek, was de hoeveelheid vrouwenhaat echt overweldigend. Vooral aan single moms hebben ze een grote hekel, maar vrouwen in het algemeen worden daar ook constant beledigd en gehaat.

Dan denk ik: hoe dan? Dit was toch een vrolijke, luchtige website?
Het zijn er genoeg om het verontrustend te noemen.
Maar veel? Dat weet ik niet. In de VS misschien wel, in europa lijkt me juist een andere beweging.
Verder moet je je niet miskijken op algoritmes (wat je vaak kijkt en daardoor nog meer voorgeschoteld krijgt) en dat de meest extreme meningen/uitingen op social media komen. De normale, leuke mannen en vrouwen zullen weinig posten en/views krijgen op social media over feminisme.
Wanna grow up to be
Be a debaser
Alle reacties Link kopieren Quote
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:38
Het zijn er ook veel.

Een klein groepje zou niet zo ontzettend veel haat kunnen verspreiden.
Makkelijk. Een man die dat zou willen kan zo 20 vrouwen een van de ervaringen geven die je noemt. Helaas. En mannen die niet zo zijn kom je minder snel in de datingwereld tegen want bezet.
BijDeLeest schreef:
06-06-2023 17:38
Maar blijf vooral naief.
Waarom noem je me naïef?
Alle reacties Link kopieren Quote
Chienandalou schreef:
06-06-2023 17:51
Het zijn er genoeg om het verontrustend te noemen.
Maar veel? Dat weet ik niet. In de VS misschien wel, in europa lijkt me juist een andere beweging.
Verder moet je je niet miskijken op algoritmes (wat je vaak kijkt en daardoor nog meer voorgeschoteld krijgt) en dat de meest extreme meningen/uitingen op social media komen. De normale, leuke mannen en vrouwen zullen weinig posten en/views krijgen op social media over feminisme.
Zeker verontrustend. Blijf erbij dat het er heel veel zijn.
Het is gewoon niet mogelijk dat een klein groepje zoveel overal spuit.

Goed punt verder met wat je zegt over algoritmes en delen op social media.
"Kijk eens wat deze gemene vrouw allemaal doet??" Op 9Gag delen ze ook regelmatig screenshots van vrouwen die 'te veel eisen' hebben op datingsites wat wellicht nog weer van een andere website afkomt. Dat lokt dan ook veel woede uit en omdat er weinig tegengeluid is, maken ze zich samen steeds kwader.
Alle reacties Link kopieren Quote
madamzonderm schreef:
06-06-2023 17:50
Als je zegt: Ik beschrijf de haat die mannen voor vrouwen hebben, specificeer je niet hoeveel/welk deel. De standaard is dan alle.
De vraag om verduidelijking lijkt me terecht.

Kan je dit concreter maken? Welk deel van de mannen zijn zo?
En vanaf welk deel van de mannen zou je zeggen "heel veel"?
Wereldwijd? Mannen die boos worden als vrouwen echt gelijke rechten krijgen en gelijke behandeling eisen?
Dan denk ik dat we wel de meerderheid van de mannen hebben.

In Nederland? Ik dacht vroeger naief gezien dat het bijna niemand was, maar door de vele meuk die je online ziet zijn dat er toch heel veel meer dan ik dacht.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven