Een elektrische scooter, welke?

12-04-2024 11:37 6 berichten
Mijn benzinescooter (Sym mio 50) heeft steeds meer startproblemen, ondanks een nieuwe accu. Hij is ook al 6 jaar oud. Nu moet ik binnenkort denk ik een nieuwe en wil dan graag een elektrische. Maar welke?
Hij moet natuurlijk een fatsoenlijke actieradius hebben en ik vind een goede wegligging ook wel fijn. Belangrijk is dat er onder de buddyseat voldoende ruimte is voor een klein rugzakje, omdat ik vaak fotospullen meeneem.
Ik heb al wat gegoogled en er zijn er wel een paar die me wat lijken, mits ze voldoen aan de eis voor bergruimte. Maar.....eerlijk, ik heb geen idee of het ook goede scooters zijn. Bijv. de IVA NCE of de NIU NQI Sport. Ik zag ook de Segway E125S, maar die vind ik wel erg duur.

Kent iemand die scooters en kan er iets over zeggen?

Of heeft iemand een e-scooter die heel fijn is en over voldoende bergruimte beschikt?
Alle reacties Link kopieren Quote
Bergruimte kan je makkelijk oplossen met een koffer achterop, ook handig om je helm in kwijt te kunnen.

Verder zou ik ook checken of je een garage/dealer in de buurt hebt die het merk repareert. Wij hebben een IVA E-GO online besteld, heel tevreden mee maar binnenkort is het eerste onderdeel aan reparatie toe en dat wil de werkplaats om de hoek niet doen omdat hij niet met IVA werkt.

Wegligging wordt sowieso heel anders en wat minder stabiel, elektrische scooters zijn zo licht! Ik moet er nog steeds aan wennen.

Oh en houd er rekening mee dat de actieradius in realiteit echt wel een stuk minder is dan de max die aangegeven staat! Die max gaat uit van de allerbeste omstandigheden, maar er is zoveel waardoor de accu sneller leegloopt: meer gewicht, een hogere rijsnelheid, tegenwind, bandenspanning, het is niet goed om je accu helemaal leeg te rijden (onder de 10% gaat die van ons moeilijk doen) etc. Als je een fijne manier van opladen vindt is dat geen probleem, wij hebben stroom in de schuur dus we hoeven niet steeds met een accu te sjouwen. Mijn vriend kan ‘m zelfs op werk tussen de elektrische fietsen opladen.
ollie-ollie wijzigde dit bericht op 12-04-2024 13:11
37.17% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Als je op het starten na tevreden bent over je huidige scooter zou ik hem laten repareren. Desnoods bij een andere zaak als ze hier het probleem niet kunnen vinden.

Een collega is minder blij met de elektrische scooter omdat de actieradius met tegenwind of wat heuvels op behoorlijk terugloopt.
ollie-ollie schreef:
12-04-2024 12:59
Bergruimte kan je makkelijk oplossen met een koffer achterop, ook handig om je helm in kwijt te kunnen.

Verder zou ik ook checken of je een garage/dealer in de buurt hebt die het merk repareert. Wij hebben een IVA E-GO online besteld, heel tevreden mee maar binnenkort is het eerste onderdeel aan reparatie toe en dat wil de werkplaats om de hoek niet doen omdat hij niet met IVA werkt.

Wegligging wordt sowieso heel anders en wat minder stabiel, elektrische scooters zijn zo licht! Ik moet er nog steeds aan wennen.

Oh en houd er rekening mee dat de actieradius in realiteit echt wel een stuk minder is dan de max die aangegeven staat! Die max gaat uit van de allerbeste omstandigheden, maar er is zoveel waardoor de accu sneller leegloopt: meer gewicht, een hogere rijsnelheid, tegenwind, bandenspanning, het is niet goed om je accu helemaal leeg te rijden (onder de 10% gaat die van ons moeilijk doen) etc. Als je een fijne manier van opladen vindt is dat geen probleem, wij hebben stroom in de schuur dus we hoeven niet steeds met een accu te sjouwen. Mijn vriend kan ‘m zelfs op werk tussen de elektrische fietsen opladen.
Dank je voor alle tips. Een dealer / garage in de buurt is zeker goed om te hebben.
huisduif schreef:
12-04-2024 13:05
Als je op het starten na tevreden bent over je huidige scooter zou ik hem laten repareren. Desnoods bij een andere zaak als ze hier het probleem niet kunnen vinden.

Een collega is minder blij met de elektrische scooter omdat de actieradius met tegenwind of wat heuvels op behoorlijk terugloopt.
De mijne rijdt op zich goed. De actieradius is wel een ding, dat moet wel goed zijn.
Alle reacties Link kopieren Quote
huisduif schreef:
12-04-2024 13:05
Als je op het starten na tevreden bent over je huidige scooter zou ik hem laten repareren. Desnoods bij een andere zaak als ze hier het probleem niet kunnen vinden.

Een collega is minder blij met de elektrische scooter omdat de actieradius met tegenwind of wat heuvels op behoorlijk terugloopt.
Zou ik ook doen. Een scooter van zes jaar oud, is natuurlijk nog lang niet 'op'. Of het moet zijn dat je ontzettend veel kilometers maakt (ik reed vroeger dik 50.000 km in 3 jaar, maar dat was absurd veel. Maar zelfs daarmee nooit stukken gehad, alleen regulier onderhoud goed bijgehouden). Ik zou investeren in in orde maken van je huidige scooter. Ben je ook nooit afhankelijk van de actieradius.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven