Fietsplan werk

12-12-2025 19:20 14 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wij kunnen via het werk gebruik maken van 2 regelingen bij het aankopen van een nieuwe fiets.

- Bruto netto voordeel voor een bedrag van 750 euro.
- Lease a bike

Ik ben aan het kijken voor een nieuwe elektrische fiets en dus voor welke van de 2 regelingen ik zou gaan.

Voor- en nadelen? Ervaringen?
Dat hangt toch af van de eigen bijdrage voor lease a bike? Hoe kunnen wij daar nu advies over geven, zonder de details van de regeling op jouw werk te kennen?
Lease a bike wordt aangeboden, maar werkgever betaalt verder niets.
Dan geldt nog steeds dat het ervan afhangt hoeveel je moet betalen bij dat leasegebeuren.
Meestal is leasen duurder maar geen idee of dat hier specifiek ook het geval is.
Waarom zou je een fiets leasen? Een auto ok maar ik zou de fiets kopen met dat belastingvoordeel.
dolfje schreef:
12-12-2025 20:45
Waarom zou je een fiets leasen? Een auto ok maar ik zou de fiets kopen met dat belastingvoordeel.
Omdat er onderhoud bij in zit, omdat je het geld niet hebt liggen, omdat het alles bij elkaar wat goedkoper is. Redenen te over.
BrutaImmaculata schreef:
12-12-2025 20:47
Omdat er onderhoud bij in zit, omdat je het geld niet hebt liggen, omdat het alles bij elkaar wat goedkoper is. Redenen te over.
Uiteindelijk kost het je meer geld. Zo duur zijn elektrische fietsen nou ook niet meer.
dolfje schreef:
12-12-2025 20:51
Uiteindelijk kost het je meer geld. Zo duur zijn elektrische fietsen nou ook niet meer.
Altijd leuk mensen die in andermans portemonnee kunnen kijken. Inlevingsvermogen 0,0
Omdat Lease a bike ook fiscaal voordeel oplevert. Je ruilt het maandbedrag van je lease uit met je brutoloon.
Ik zou voor de eerste optie gaan, dan is de fiets meteen van jou, met een lease contract betaal je naar mijn idee altijd meer omdat er ook nog op verdiend moet worden.

Wel fijn dat er een keuze is, ik werkte ooit ergens waar ze ook een fietsplan hadden maar dan kreeg je een transport fiets met 3 versnellingen en groot reclame voor het bedrijf erop. :facepalm:
BrutaImmaculata schreef:
12-12-2025 20:56
Altijd leuk mensen die in andermans portemonnee kunnen kijken. Inlevingsvermogen 0,0
Als je elke maand geld moet betalen voor een fiets en uiteindelijk meer betaald voor die fiets kan je er beter voor sparen.
Maar goed ieder moet het zelf weten.
Bij ons (Rijksoverheid) is het leaseplan wel gunstig. Je mag bij meer dan 20 km woon-werk een fiets van € 7000 leasen (€ 3000 voor < 20 km) en moet 7% van de nieuwwaarde bijtellen. Daarover betaal je wat extra belasting. De werkgever betaalt de leasekosten.
Voor een eigen fiets mag je maximaal €750 bruto/netto declareren. Daar heb je zo ongeveer niets voor tegenwoordig.
Als ik van fietsen zou houden, zou het voor mij geen moeilijke keuze zijn.
Oh ik zie nu dat jij het leasebedrag zelf moet betalen. Geen idee wat dat dan kost, maar dat maakt het een stuk minder aantrekkelijk.
kamillet wijzigde dit bericht op 12-12-2025 21:32
12.81% gewijzigd
Graze schreef:
12-12-2025 21:18
Ik zou voor de eerste optie gaan, dan is de fiets meteen van jou, met een lease contract betaal je naar mijn idee altijd meer omdat er ook nog op verdiend moet worden.
Dat bedoel ik dus ook.
Geldt ook voor telefoons etc.
Ik zou ook denken dat je er bij een auto veel meer aan hebt om met een leasecontract ontzorgd te worden bij onderhoud en reparaties dan bij een fiets.

Een fiets is veel minder bewerkelijk en het is vrij onwaarschijnlijk dat je onverwachts voor hoge reparatiekosten komt te staan, terwijl dat met een auto best regelmatig voor kan komen.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven